Gå til innhold

Kaby Lake i7-7700K, i5-7600K-tråden


C64C

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har nå oppgradert fra eldre Amd oppsett over til i7 7700k, Msi z270 sli plus hovedkort, Cooler master 212x cpu kjøler, og Corsair vengeance lpx 32gb 3200 mhz minne. Hadde problemer med lagg i spill før, men nå er problemet bare større. Eksempelvis hadde jeg aldri lagg i Farcry 4 med det gamle oppsettet, men nå sliter jeg der. Selve spillingen går ikke flytende og går jeg inn i menyen i spillet, og f.eks skal endre "tastene", eller justere bildekvalitet så lagger musepekeren.

Nå lagger det selv på youtube, men bare litt, men blir værre hvis jeg flytter musepekeren samtidig som jeg kjører av video. Prosessor jobber hardt (virker det som) i Farcry 4, i oppgavebehandlinga ligger utnyttelsen på 75%, og i følge hw monitor jobber klokkene på 4,4 ghz. På youtube er utnyttelsen i prosent lavere i følge oppgavebehandling, men klokkene jobber likevel stort sett på 4,4 ghz (i 1080p video).

 

Bruker ellers de samme komponentene i maskinen som før. Skjermkortet er et Gtx 770 (Gigabyte Windforce), så er jo riktignok ikke akkurat nytt, men klarte likevel Farcry 4 og youtube uten lagg før. Os er windows 10. Har ikke formatert eller gjort noe med harddiskene.

 

Har oppdatert hovedkortet, oppdatert skjermkortdriver, og aktivert xmp i bios. Men er det noe annet jeg har glemt å "aktivere/starte" for at dette skal gå knirkefritt? Dette var en hard overgang til Intel igjen, etter flere års pause...

 

Edit: Temperaturer er forresten ok, var oppe i maks 74 grader på cpu under spillingen og lå for det meste under 70 grader. På tomgang ligger den på under 30. Skjermkortet er som før, under 70 grader ved spilling.

 

Edit 2: Men maskinen loader spill raskere nå enn før, altså jeg kommer raskere inn i dem og "surfing" inne på steam går også betydelig raskere.

Jeg hadde samme problemet som deg med mitt nye 7700k + msi oppsett. Mye hakking i spill. Viste seg at det var "msi dpc latency tuner" som var bugga og spiste opp uhorvelig med cpu sykluser. Dette skjedde først etter en oppdatering. Når det var end tasked og avinstallert fungerte det fint.

Neste gang kjøper jeg Asus hovddkort igjen, msi er skuffende dårlig. Fikk med en 256gb m3 ssd på kjøpet men...

Lenke til kommentar

 

Har nå oppgradert fra eldre Amd oppsett over til i7 7700k, Msi z270 sli plus hovedkort, Cooler master 212x cpu kjøler, og Corsair vengeance lpx 32gb 3200 mhz minne. Hadde problemer med lagg i spill før, men nå er problemet bare større. Eksempelvis hadde jeg aldri lagg i Farcry 4 med det gamle oppsettet, men nå sliter jeg der. Selve spillingen går ikke flytende og går jeg inn i menyen i spillet, og f.eks skal endre "tastene", eller justere bildekvalitet så lagger musepekeren.

Nå lagger det selv på youtube, men bare litt, men blir værre hvis jeg flytter musepekeren samtidig som jeg kjører av video. Prosessor jobber hardt (virker det som) i Farcry 4, i oppgavebehandlinga ligger utnyttelsen på 75%, og i følge hw monitor jobber klokkene på 4,4 ghz. På youtube er utnyttelsen i prosent lavere i følge oppgavebehandling, men klokkene jobber likevel stort sett på 4,4 ghz (i 1080p video).

 

Bruker ellers de samme komponentene i maskinen som før. Skjermkortet er et Gtx 770 (Gigabyte Windforce), så er jo riktignok ikke akkurat nytt, men klarte likevel Farcry 4 og youtube uten lagg før. Os er windows 10. Har ikke formatert eller gjort noe med harddiskene.

 

Har oppdatert hovedkortet, oppdatert skjermkortdriver, og aktivert xmp i bios. Men er det noe annet jeg har glemt å "aktivere/starte" for at dette skal gå knirkefritt? Dette var en hard overgang til Intel igjen, etter flere års pause...

 

Edit: Temperaturer er forresten ok, var oppe i maks 74 grader på cpu under spillingen og lå for det meste under 70 grader. På tomgang ligger den på under 30. Skjermkortet er som før, under 70 grader ved spilling.

 

Edit 2: Men maskinen loader spill raskere nå enn før, altså jeg kommer raskere inn i dem og "surfing" inne på steam går også betydelig raskere.

Jeg hadde samme problemet som deg med mitt nye 7700k + msi oppsett. Mye hakking i spill. Viste seg at det var "msi dpc latency tuner" som var bugga og spiste opp uhorvelig med cpu sykluser. Dette skjedde først etter en oppdatering. Når det var end tasked og avinstallert fungerte det fint.

Neste gang kjøper jeg Asus hovddkort igjen, msi er skuffende dårlig. Fikk med en 256gb m3 ssd på kjøpet men...

 

 

Asus kan anbefales varmt. Veldig fornøyd med Rog Strix Z270F kortet. Eneste jeg ikke er fornøyd med er Aura Sync softwaren, da den har en tendens til å bruke veldig mye CPU kraft.

Lenke til kommentar

Er stille i Intel tråden for tida. Får håpe ikke 7700K kjøpet er helt bortkasta :p

 

http://www.digitaltrends.com/computing/amd-ryzen-r7-first-take/

 

Another issue is the choice of Core i7-6800K for this comparison, as it isn’t the best of the best to begin with. Testing has often shown the Core i7-7700K is just as quick, or quicker, in games due to its higher clock speed, which of course makes us wonder how the Ryzen 7 1800X (or any Ryzen) would compare to the Core i7-7700K in Battlefield 1

AMD did not provide a game demo that pits the i7-7700K directly against any Ryzen 7, and that makes us a bit suspicious. The other game available to test, Sniper Elite 4, pit a Core i7-6900K against a Ryzen R7 1800X. Again, that’s not an Intel chip gamers frequently buy, so using it as a point of comparison seems odd.

Endret av 0l3M
Lenke til kommentar

Oppgraderte selv til 7700k for en god ukes tid siden.

Sitter litt selv nå med blandet følelse om det var lurt, skulle bare ventet litt og gått for feks 1800x når den kommer.

 

Selv har jeg klokket min til 4.8ghz og kjøre den fast på det, jeg er ikke så god overklokker men for meg virket det som den ikke ville lengre.

 

Jeg oppgraderte fra 3770k, så det er vel 4 år siden jeg oppgraderte sist, så derfor jeg vil ha noe som holder 3 år til før jeg gjør en ny oppgradering.

 

Håper vi gjorde det rette :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jQUdcq

Er stille i Intel tråden for tida. Får håpe ikke 7700K kjøpet er helt bortkasta :p

 

http://www.digitaltrends.com/computing/amd-ryzen-r7-first-take/

 

Another issue is the choice of Core i7-6800K for this comparison, as it isn’t the best of the best to begin with. Testing has often shown the Core i7-7700K is just as quick, or quicker, in games due to its higher clock speed, which of course makes us wonder how the Ryzen 7 1800X (or any Ryzen) would compare to the Core i7-7700K in Battlefield 1

AMD did not provide a game demo that pits the i7-7700K directly against any Ryzen 7, and that makes us a bit suspicious. The other game available to test, Sniper Elite 4, pit a Core i7-6900K against a Ryzen R7 1800X. Again, that’s not an Intel chip gamers frequently buy, so using it as a point of comparison seems odd.

Dette sier han altså uten å ha noen tester å vise til? Det fins tester der ut som viser at 6700K blir slått av 6900K (vet ikke om 6800K) i Battlefield 1 Multiplayer. Ikke minst kjennsgjerningen til folk som Betroz, Nizzen, Christan, osv. Så at 7700K, en overklokket 6700K, skal gjöre det noe annerledes, tror jeg ikke noe på. Vis meg det, så skal jeg tro på deg.

Lenke til kommentar

A statement from Intel, meanwhile, provided a fourth alternative: sowing dissent via a tried-and-true PR strategy known as “fear, uncertainty and doubt.”


“We take any competition seriously but as we’ve learned, consumers usually take a ‘wait and see’ approach on performance claims for untested products,” Intel said in a statement. “Seventh-gen Intel Core delivers the best experiences, and with 8th-gen Intel Core and new technologies like Intel Optane memory coming soon, Intel will not stop raising the bar.” ­


 


Blir spennende og se hva de klarer og få til nå da :p


Endret av 0l3M
Lenke til kommentar

https://shop.aquacomputer.de/product_info.php?products_id=3617

 

Aquacomputer har fått på plass delidd verktøy for skylake og kaby lake til en ganske fornuftig pris.

 

Kan også brukes til å få satt heat spreaderen riktig på plass også :)

Så åsså den her en dag :) 

Jeg kjører CPUen på 4.9GHz med greie temps, så er usikker på om det er vært og delidde for og gå opptil 5.1GHz :)

Vurder litt og bestille den, men venter og ser åssen Ryzen er først. Om jeg eventuelt skal prøve og selge 7700K men det blir nok kansje umulig  :p

 

Jeg er egentlig ikke noe AMD eller Intel fan, men har jo kjøpt Intel i mange år pga AMD har vært langt etter.

Det eneste jeg er litt skeptisk til med Ryzen er det samme som Nizzen skrev i Ryzen tråden.

"Chipsettet er for meg litt for mye nerfet. Som ventet, for å holde prisen nede. Full fart på 2x gpu i sli, 2x m.2 ssd'er og raidkontroller og 10 gbit lan, blir for mye for x370 chipsettet."

 

Jeg har jo kjøpt 3600MHz minne til mitt IX Hero og det fungerer perfekt med 7700K @4.9-5.0Ghz, er vel kansje tvilsomt at minnet fungerer med Ryzen.

Intel Optane Memory kommer vel også snart, men er usikker på hvilken hensikt det har.

Endret av 0l3M
Lenke til kommentar

Tenkt på Ryzen selv, men... Ryzen gir jo mye total ytelse, men en av hovedårsakene til at jeg oppgraderte til i7 7700k fra i7 2600k var single thread ytelse og nye features. Z270 og Kaby Lake virker jo veldig ålreit med tanke på PCI-E lanes etc. Skulle gjerne hatt 2x x16 istedenfor 2x x8 pluss andre, men for å være litt realistisk, så ser jeg ikke for meg at det blir SLI igjen på meg med det første. Da måtte livssituasjonen min endret seg raskt som å vinne i lotto eller noe :D

Lenke til kommentar

https://shop.aquacomputer.de/product_info.php?products_id=3617

 

Aquacomputer har fått på plass delidd verktøy for skylake og kaby lake til en ganske fornuftig pris.

 

Kan også brukes til å få satt heat spreaderen riktig på plass også :)

Det der er for pingler.

Sett cpu-en din i en skrustikke og slå heatspreaderen av med en hammer. 

Sett på vannblokk med naken kjerne mod, og du er ferdig.

Lenke til kommentar

 

https://shop.aquacomputer.de/product_info.php?products_id=3617

 

Aquacomputer har fått på plass delidd verktøy for skylake og kaby lake til en ganske fornuftig pris.

 

Kan også brukes til å få satt heat spreaderen riktig på plass også :)

Det der er for pingler.

Sett cpu-en din i en skrustikke og slå heatspreaderen av med en hammer.

Sett på vannblokk med naken kjerne mod, og du er ferdig.

Kjør på! Gidder ikke ta sjansen på det med kaby lake som har så tynn PCB.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jQUdcq

Fortsett å fortell deg selv det, OI3M. Tror du de 3500,- du betalte for 7700K er det en person må betale for det om en måneds tid, når Ryzen 6c/12t også er ute? Intel må senke prisene sine, selv om de ligger foran.

 

Og alle sider har vist forskjellige resultater, som er grunn nok til bekymring om problemer med hovedkort, og da spesielt mtp. minnebrikker, ventetider og frekvens. Vi vet fra tester hvor mye minne har hatt å si i spill.

 

I følge denne siden er 1800X generelt over 4% bedre enn 7700K i spill: https://www.computerbase.de/2017-03/amd-ryzen-1800x-1700x-1700-test/4/#diagramm-battlefield-1-dx11-multiplayer-fps

 

Og der andre sider for eks. tester Battlefield 1 i Singleplayer, tester denne siden i Multiplayer.

Endret av Slettet-jQUdcq
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...