Gå til innhold

Kaby Lake i7-7700K, i5-7600K-tråden


C64C

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Du tenker utenom Cannonlake da?

Samma arkitektur som Kaby Lake. Bara en die shrink. 

Personligen tror jag att vi inte får se desktop cpu'er av Cannonlake. I varje fall inte den typen cpu'er vi använder till gaming och överklockning

 

 

Cannonlake er vel bare mobile, mens Coffee Lake er desktop slik jeg har forstått det. Så kommer Ice Lake etter det. Intel har tydeligvis en fetish for Lake navnet :p

Lenke til kommentar

Samme arkitektur som Skylake, mener dere? Var det jeg leste selv og. Men spørsmålet er om de går over til seks kjerner med Cannonlake eller ikke. I uansett tilfelle er det for sent for Intel å gjøre noe med det nå.

Haha, tror ikke akkurat Intel skjelver i buksene her.

De har mye på lager men har få grunner til å lansere det pga liten konkurranse.

De sitter nok bare og koser seg mens de ser på at AMD brenner penger i stort tempo for å lansere noe som kanskje er i nærheten av det Intel hadde for 3-4 år siden.

Alt dette er synd, men dessverre sant.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Samme arkitektur som Skylake, mener dere? Var det jeg leste selv og. Men spørsmålet er om de går over til seks kjerner med Cannonlake eller ikke. I uansett tilfelle er det for sent for Intel å gjøre noe med det nå.

Haha, tror ikke akkurat Intel skjelver i buksene her.

De har mye på lager men har få grunner til å lansere det pga liten konkurranse.

De sitter nok bare og koser seg mens de ser på at AMD brenner penger i stort tempo for å lansere noe som kanskje er i nærheten av det Intel hadde for 3-4 år siden.

Alt dette er synd, men dessverre sant.

 

Menar du att de går utanför sin roadmap och släpper ting som inte finns i planerna?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-82pScT

 

 

Samme arkitektur som Skylake, mener dere? Var det jeg leste selv og. Men spørsmålet er om de går over til seks kjerner med Cannonlake eller ikke. I uansett tilfelle er det for sent for Intel å gjøre noe med det nå.

Haha, tror ikke akkurat Intel skjelver i buksene her.

De har mye på lager men har få grunner til å lansere det pga liten konkurranse.

De sitter nok bare og koser seg mens de ser på at AMD brenner penger i stort tempo for å lansere noe som kanskje er i nærheten av det Intel hadde for 3-4 år siden.

Alt dette er synd, men dessverre sant.

Menar du att de går utanför sin roadmap och släpper ting som inte finns i planerna?

 

Ikke mat trollet. Han er bare en frustrert intelfan.

Lenke til kommentar

Fått inn 7600K prosessoren min på et Strix Z270I hovedkort, men ser ut som jeg har vært uheldig. Kommer inn i Windows og får completa mesteparten av Cinebench runsa jeg starter på 4.8GHz og adaptive voltage satt til 1.365V (økes til denne spenningen når klokken booster, senkes til auto på rundt 0.7V om jeg husker rett ved idle). 4.9 kommer seg ikke til desktop engang før det stopper, selv med 1.375V. Jeg prøvde også en realbench på stock settings og det failet faktisk etter et stykke uti stress testen. 

Minnet jeg kjører er Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) 3000MHz C15 med XMP-profilen. Kjørte windows sin minnetest uten at det ble rapportert problemer.

Jeg har nå brukt PCen en hel kveld på 4.7 og 1.36V om jeg husker rett. Har ikke merket noen problemer med det, men kjipt når jeg hadde håpa på å få 5GHz stabilt.

 

En annen ting jeg har lagt merke til er at temperaturen på CPUen hopper til 80 grader i brøkdelen av et sekund når jeg f.eks åpner store zip-filer eller mapper som inneholder en del store filer (flere gigabyte). Det varer så kort at jeg legger bare merke til det fordi max temp i HWMonitor plutselig har økt til 80 og jeg hører viftene spinne opp før de spinner ned igjen med en gang. I realbench når jeg ikke mer enn 70 grader. Noen som har en forklaring på det?

Endret av Vaktmestern
Lenke til kommentar

Noen som har en forklaring på det?

 

Har du sjekket at CPU kjøleren har god kontakt med CPU da?

 

Når det gjelder overklokking, så anbefaler jeg å sette vcore, CPU input voltage, VCCIO, VCCSA og RAM volten manuellt. Ikke sikkert du trenger du mye vcore som du har nå, om det andre er satt riktig. Selvfølgelig kan det hende at din CPU ikke klarer 5.0 Ghz, men 4.8 burde den absolutt klare stabilt.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

 

Noen som har en forklaring på det?

 

Har du sjekket at CPU kjøleren har god kontakt med CPU da?

 

Når det gjelder overklokking, så anbefaler jeg å sette vcore, CPU input voltage, VCCIO, VCCSA og RAM volten manuellt. Ikke sikkert du trenger du mye vcore som du har nå, om det andre er satt riktig. Selvfølgelig kan det hende at din CPU ikke klarer 5.0 Ghz, men 4.8 burde den absolutt klare stabilt.

 

 

Fucka litt opp med feil standoffs da jeg installerte CPU blokka (Corsair H80i v2), det oppdaga jeg ikke før jeg skulle skru den på og skruene ikke passet, dermed fikk kjølepastaen "luftet" seg i 2-3 min mens jeg skiftet standoffs, godt mulig det er det som er problemet. Det bare virker så merkelig at den aldri er i nærheten av denne temperaturen under stress testing.

 

Har ikke fått fin tuna alt enda så ja det er godt mulig jeg ikke trenger så høy vcore. Får prøve å mekke litt en dag jeg har tid.

Takk

Lenke til kommentar

Har nå oppgradert fra eldre Amd oppsett over til i7 7700k, Msi z270 sli plus hovedkort, Cooler master 212x cpu kjøler, og Corsair vengeance lpx 32gb 3200 mhz minne. Hadde problemer med lagg i spill før, men nå er problemet bare større. Eksempelvis hadde jeg aldri lagg i Farcry 4 med det gamle oppsettet, men nå sliter jeg der. Selve spillingen går ikke flytende og går jeg inn i menyen i spillet, og f.eks skal endre "tastene", eller justere bildekvalitet så lagger musepekeren.

Nå lagger det selv på youtube, men bare litt, men blir værre hvis jeg flytter musepekeren samtidig som jeg kjører av video. Prosessor jobber hardt (virker det som) i Farcry 4, i oppgavebehandlinga ligger utnyttelsen på 75%, og i følge hw monitor jobber klokkene på 4,4 ghz. På youtube er utnyttelsen i prosent lavere i følge oppgavebehandling, men klokkene jobber likevel stort sett på 4,4 ghz (i 1080p video).

 

Bruker ellers de samme komponentene i maskinen som før. Skjermkortet er et Gtx 770 (Gigabyte Windforce), så er jo riktignok ikke akkurat nytt, men klarte likevel Farcry 4 og youtube uten lagg før. Os er windows 10. Har ikke formatert eller gjort noe med harddiskene.

 

Har oppdatert hovedkortet, oppdatert skjermkortdriver, og aktivert xmp i bios. Men er det noe annet jeg har glemt å "aktivere/starte" for at dette skal gå knirkefritt? Dette var en hard overgang til Intel igjen, etter flere års pause...

 

Edit: Temperaturer er forresten ok, var oppe i maks 74 grader på cpu under spillingen og lå for det meste under 70 grader. På tomgang ligger den på under 30. Skjermkortet er som før, under 70 grader ved spilling.

 

Edit 2: Men maskinen loader spill raskere nå enn før, altså jeg kommer raskere inn i dem og "surfing" inne på steam går også betydelig raskere.

Endret av tempozzz
Lenke til kommentar

Har oppdatert hovedkortet, oppdatert skjermkortdriver, og aktivert xmp i bios. Men er det noe annet jeg har glemt å "aktivere/starte" for at dette skal gå knirkefritt? Dette var en hard overgang til Intel igjen, etter flere års pause...

 

Edit: Temperaturer er forresten ok, var oppe i maks 74 grader på cpu under spillingen og lå for det meste under 70 grader. På tomgang ligger den på under 30. Skjermkortet er som før, under 70 grader ved spilling.

 

Edit 2: Men maskinen loader spill raskere nå enn før, altså jeg kommer raskere inn i dem og "surfing" inne på steam går også betydelig raskere.

 

Når du går fra et AMD oppsett til Intel, så lønner det seg å formatere harddisken/SSD'n og legge inn Windows 10 på nytt om du ikke har gjort det. Så er det jo flere drivere du bør oppdatere enn bare dem du har gjort. Sjekk på download siden til hovedkortet ditt. Er en god del drivere som skal på plass serru.

 

74 grader max er kurrant det, men siden det er i spill så er den noe høy. I AIDA64 ville den vært 15 grader mer ca og det er mye. Du kan iallefall ikke overklokke med den CPU kjøleren du har der.

 

Som du sikkert vet selv, nå er jo skjermkortet ditt en flaskehals for din CPU. Men det skal du vel oppgradere snart?

Endret av Betroz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke formatert SSD, ville prøve først uten. Hadde sikkert ikke vært dumt med formatering uansett, og fått "ryddet" opp på den. 

74 grader var et peak den hadde på ene klokken ja, men lå ellers under 70 grader, typisk rundt 60. Kjøleren skal være grei den, men skal uansett ikke overklokke, ikke med det første i hvert fall. (En av grunnene til at jeg kjøpte cpu som er klokket høyt fra fabrikk).

Når det kommer til drivere så gjorde jeg det som sto i boka til hovedkortet, putte plata i cd`rom og installere. Men skal sjekke på msi etter flere drivere, takk for tips.

Vil helst bruke skjermkortet litt til, har ikke tenkt å kjøpe nytt enda. Får jeg problemer i Bf1 og andre nye, tunge spill så blir det oppgradert. Men akkurat nå har jeg problemer i spill som Farcry 4 og H&G, og der skal skjermkortet være bra nok.

Lenke til kommentar

beste chippen jeg har funnet hittil.. delid og h100i v2 kjøler på lav RPM.

 

spenningen er akkurat på grensen av hva den klarer å gjennomføre testen på. 0.01v ned og den krasjer.

 

Jeg klarer det samme score i CB15 med 5200/4800 og 4000CL17 RAM. Etter delid (takk for hjelpen!) kjører jeg slike clocks som 24/7, RB stabil, med 1.45v, max. 75-80 grader med en H100i v2 mid RPM. 5ghz er stabil med 1.26v, da blir temps under 60 grader i RB. Men men, 200mhz er verdt .2v og 20 grader økning :p

Lenke til kommentar

1.45v til 24/7  :eek:

Så lenge man holder cpuen kjøl og under ~1.5x TDP, så er det ikke noe problem.

 

Jeg mente iallefall at det er den oppsett jeg bruker daglig, PCen er på kanskje 4-5 timer om dagen, ikke 24/7 (ikke noe folding eller sånt). 55-65 grader under spilling og 25-30 idle. Man kunne kjøre >1.5v med en sånn oppsett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...