Gå til innhold

Kaby Lake i7-7700K, i5-7600K-tråden


C64C

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
 
Det som er litt interessant er dette :
 

The chips also reportedly feature a high-performance thermal interface material (TIM) under the integrated heatspreaders (IHS). Compared to the i7-7700K and i5-7600K, these chips feature minor 100 MHz speed-bumps, but Intel could make them better overclockers.

 

Nå ble Intels X299 plattform litt mer spennende, iallefall mer enn Z270. Håper Intel priser den riktig i forhold til AMD Ryzen...

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Betroz, hva mener du i denne nyheten som gjør X299 mer spennende? X-serien har jo ikke hatt integrert grafikk, og har bedre TIM under IHS enn Z fra før. Tenker du fordi denne nyheten ikke var spennende?

 

Altså, jeg skjønte ikke hva du mente :p

 

Spennende og spennende fru blom, men at man kan kjøpe Intels entuasiast plattform uten å måtte svi av for mye penger - man kan med X299 også kjøpe en firekjerne CPU, som i motsetning til 7700K, får bedre TIM under IHS. Dette kan gjøre 5+ Ghz lettere å oppnå enn med en 7700K. Man kan også oppgradere til CPU med flere kjerner senere en gang om man skulle ønske, uten å måtte bytte hovedkort.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Men er ikke 7740/7760K ment for Z270 da? Kaby Lake blir vel plutselig ikke produsert til X299, Skylake-E har vel langt på vei utviklet fra før, tviler på at det kommer Kaby Lake til X299 på launch, tviler på at Intel har snudd såpass drastisk? I såfall er de vel bare på konsept-stadiet enda?

Lenke til kommentar

Men er ikke 7740/7760K ment for Z270 da? Kaby Lake blir vel plutselig ikke produsert til X299, Skylake-E har vel langt på vei utviklet fra før, tviler på at det kommer Kaby Lake til X299 på launch, tviler på at Intel har snudd såpass drastisk? I såfall er de vel bare på konsept-stadiet enda?

 

Vi må jo ta alt dette med en klype salt, men slik jeg har forstått det er er Kabylake-X firekjerne for X299, mens Skylake-E er 6, 8 og 10 kjerne for X299. Men alt dette er jo litt ulogisk også, men ikke noe mindre enn at Intel skal lansere en 77xxK CPU for Z270 med bare 100 Mhz høyere baseklokk...

Lenke til kommentar

Men er ikke 7740/7760K ment for Z270 da? Kaby Lake blir vel plutselig ikke produsert til X299, Skylake-E har vel langt på vei utviklet fra før, tviler på at det kommer Kaby Lake til X299 på launch, tviler på at Intel har snudd såpass drastisk? I såfall er de vel bare på konsept-stadiet enda?

 

7740K/7640K er Kaby Lake-X. Canard vil få inn testeksemplarer i løpet av de neste dagene.

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

EDIT: Til Betroz altså

Jeg tipper heller at de gjør det ja, for hvis ikke så kan man jo nesten like gjerne kjøpe 6800K i samme slengen  :hmm: 

Så vi tipper motsatt av hverandre. Jeg legger i en 50-lapp og en liten tupperware boks med "assorterte" type skruer og litt hyssing. Eru med? :D

EDIT 2: Og kodenavnet "Kaby Lake-X" betyr ikke nødvendigvis at den blir sluppet til X299 (Haswell/Broadwell-E) og for alt det vi veit så slipper de en slags "Extreme" CPU for Z270. Jeg greier ikke å se at de plutselig har laget en ny CPU til X299, når Skylake-E knapt er i produksjon enda. Tipper som sagt en killer til Z270 med god overklokkings potensial men et ellers "gjesp" 

Og her må Intel ordne opp litt snart. Navnsettingen deres nå er mye å svelge for en som har lyst til å bygge for første gang, det er mye surr i diagrammene deres nå :p

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

 

Men er ikke 7740/7760K ment for Z270 da? Kaby Lake blir vel plutselig ikke produsert til X299, Skylake-E har vel langt på vei utviklet fra før, tviler på at det kommer Kaby Lake til X299 på launch, tviler på at Intel har snudd såpass drastisk? I såfall er de vel bare på konsept-stadiet enda?

 

7740K/7760K er Kaby-Lake-X. Canard vil få inn testeksemplarer i løpet av de neste dagene.

 

 

Da må det være Z270 da, med mindre de får tak i hovedkort også og med forbehold at Canard er en troverdig kilde :)

Lenke til kommentar

Men er ikke 7740/7760K ment for Z270 da? Kaby Lake blir vel plutselig ikke produsert til X299, Skylake-E har vel langt på vei utviklet fra før, tviler på at det kommer Kaby Lake til X299 på launch, tviler på at Intel har snudd såpass drastisk? I såfall er de vel bare på konsept-stadiet enda?

 

Det er nok ikke øverst på prioriteringslisten til Intel akkurat nå. Rapporter fra de siste dagene tyder på at de er genuint bekymret over å bli totalt ydmyket og få dårlig omdømme hos desktopforbrukere, når AMD lanserer Ryzen 4c/8t, 6c/12t og 8c/12t. Og helt ærlig mener jeg de fortjener det. De har utnyttet monopolet til det grader med segmentering, tilbakeholdent av teknologi (og utvikling) og prisøkninger fra ende til annen. Det sier sitt når AMD med R&D som er hele 15 ganger mindre, klarer å lansere et konkurransedyktig produkt til mye lavere pris. Vi forbrukere har nå muligheten til å gjenopprette konkurransen i dette markedet og alle de opplagte fordeler det gir. 

 

Når det gjelder 740K/7760K, har flere kilder nevnt at de tilhører Kaby Lake-X. Canard (CPCH) var også de som fikk et tidlig eksemplar av Ryzen i januar og testet det. Det virker som at en av samarbeidspartnerne som AMD og Intel sender tidlige prosessoreksemplarer til testing for, lekker disse produktene til CPCH.

 

Man trenger ikke et kompatibelt hovedkort for å lese ut informasjon om spesifikasjoner.

Endret av La Menthe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

CPCH mottok prosessorene denne morgenen og kan konfirmere en del viktige ting:

 

1. i7 7740K og i5 7640K tilhører Kaby Lake-X og LGA2055-plattformen -- ikke LGA1151.

 

2. i7 7740K får en standardfrekvens på 4,3 GHz og en turbohastighet på 4,6 GHz. i5 7640K får en standardfrekvens på 4,0 GHz og en turbohastighet på 4,2 GHz. HT, ifølge de interne dokumenter CPCH har fått, er ikke aktivert. Men dette er noe som fortsatt er under vurdering av Intel, og CPCH ønsker ikke å konkludere noe som helst før de får testet 7740K med et kompatibelt hovedkort.

 

3. Prosessorene er i sluttfasen av valideringen, og lansering vil komme raskere enn antatt.

 

Intel har også møtt på komplikasjoner med Cannonlake og 10nm, og vil ikke lansere disse før i 2018. 

 

Det er veldig leit å være en Kaby Lake-eier akkurat nå, hvis Intel bestemmer seg for å lansere Kaby Lake-X om et par måneders tid... 

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

Cannonlake var vel ikke forventet før i sent 2017/2018 uansett? Og hvis jeg husker riktig så skulle den fortsatte være på tweaket 14nm, bare med 6 kjerner på mainstream? Husker ikke hvor jeg har det fra men mener å huske at det har vært forutsetning i det meste jeg har lest de siste månedene.

 

Hvis det stemmer så er jeg veldig spent på om Intel klarer å opprettholde IPC og single thread ytelse. Jeg spiller hovedsaklig, og selv om 6 cores er gøy, så vil jeg ikke ned i reell ytelse sammenliknet med 6700/7700K. 

Endret av Ziff
Lenke til kommentar

Intel uttalte nokså nylig at de hadde planer om å følge veikartet deres om å lansere Cannonlake før 2018. 

 

Hvis det stemmer så er jeg veldig spent på om Intel klarer å opprettholde IPC og single thread ytelse. Jeg spiller hovedsaklig, og selv om 6 cores er gøy, så vil jeg ikke ned i reell ytelse sammenliknet med 6700/7700K. 

 

Du mister naturligvis ikke ytelse ved å legge til flere kjerner. Skylake med seks kjerner vil gi deg nøyaktig samme entrådede ytelse som Skylake med fire kjerner, på samme klokkehastighet. 

Lenke til kommentar

Hvis det stemmer så er jeg veldig spent på om Intel klarer å opprettholde IPC og single thread ytelse. Jeg spiller hovedsaklig, og selv om 6 cores er gøy, så vil jeg ikke ned i reell ytelse sammenliknet med 6700/7700K. 

 

Du mister naturligvis ikke ytelse ved å legge til flere kjerner. Skylake med seks kjerner vil gi deg nøyaktig samme entrådede ytelse som Skylake med fire kjerner, på samme klokkehastighet. 

 

Jo men hvis man har en 7700K @ 4800 Mhz, og hvis en 6-kjerne Cannonlake kun overklokker til 4400 MHz, så taper han litt entrådet ytelse da.

Lenke til kommentar

Så om det faktisk er LGA2066 så får jeg vel bare spise i meg de orda da. Da skylder jeg Betroz noe stæsj i fra boden :p
 

La Menthe, "ydmyket" syns jeg er litt sterkt mtp at det er ene og alene AMD sin egen feil at Intel har hatt et "monopol" de siste årene. At Intel har hvilt litt på dette er fair å kunne si, men en ydmykelse er det jo ikke. Sammenlignet med Bulldozer, så kan nå Intel gjøre noe AMD ikke greide den gangen, og det er å gi et direkte svar med en gang, mot for å vente over et halvt tiår på å slippe en socket. Jeg ville vært forsiktig med å hylle AMD for dette her, da de rett og slett ikke har vært konkurransedyktige, og heller kalt det for "på tide". Men vi må vel være glad for at vi endelig får litt flere valgmuligheter om ikke annet

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

åååkey.

 

"kjedet meg" litt på jobb i dag.. så dro frem delidding tool og litt flytende metal :).

 

chippen jeg deliddet klarte maks 5.1Ghz på ASRock TaiChi Z270 hovedkort og det med temps oppe i 87C maks under cinebench med EK Predator 140 AIO kjøler med ca 1.39v.

 

deliddet og satt bare IHS oppå cpuen igjen når jeg dyttet den ned i hovedkortet. 5.2Ghz er nå stabilt som fy og temps er helt crazy lave.

 

maks temps på 5.1Ghz og 1.39v som jeg hadde en referanse på med 87C maks var 60-62C.. :D. Dette er jo helt klart verdt det for folk som ikke skal bytte cpu igjen.

post-88790-0-19143200-1486566768_thumb.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Hvis det stemmer så er jeg veldig spent på om Intel klarer å opprettholde IPC og single thread ytelse. Jeg spiller hovedsaklig, og selv om 6 cores er gøy, så vil jeg ikke ned i reell ytelse sammenliknet med 6700/7700K.

Du mister naturligvis ikke ytelse ved å legge til flere kjerner. Skylake med seks kjerner vil gi deg nøyaktig samme entrådede ytelse som Skylake med fire kjerner, på samme klokkehastighet.

Jo men hvis man har en 7700K @ 4800 Mhz, og hvis en 6-kjerne Cannonlake kun overklokker til 4400 MHz, så taper han litt entrådet ytelse da.

Normalt har en cpu med flere kjerner større cache. Om cachen er delt, så får man litt høyere entrådet ytelse. Dog ofte minimalt.

Lenke til kommentar

Jo men hvis man har en 7700K @ 4800 Mhz, og hvis en 6-kjerne Cannonlake kun overklokker til 4400 MHz, så taper han litt entrådet ytelse da.

 

Det er riktig. Men brukeren ovenfor spesifiserte IPC: Instructions Per Clock.

 

La Menthe, "ydmyket" syns jeg er litt sterkt mtp at det er ene og alene AMD sin egen feil at Intel har hatt et "monopol" de siste årene. At Intel har hvilt litt på dette er fair å kunne si, men en ydmykelse er det jo ikke. Sammenlignet med Bulldozer, så kan nå Intel gjøre noe AMD ikke greide den gangen, og det er å gi et direkte svar med en gang, mot for å vente over et halvt tiår på å slippe en socket. Jeg ville vært forsiktig med å hylle AMD for dette her, da de rett og slett ikke har vært konkurransedyktige, og heller kalt det for "på tide". Men vi må vel være glad for at vi endelig får litt flere valgmuligheter om ikke annet

 

Det her handler ikke om AMDs manglende konkurransedyktighet på markedet, men om segmenteringen, prisøkningen og tilbakeholdenheten av teknologien de siste seks årene. At det er en naturlig konsekvens av Intels monopol gjør det dermed ikke berettiget. Det er en grunn til at det eksisterer mekanismer (akkumulering, regulering, oppbryting, osv.) for å forhindre monopol i et samfunn. Det er forbrukerfiendtlig.

 

Det som er enda viktigere her er at vi som kunder reagerer på en ansvarlig måte. Kaby Lake-X' eksistens (i form av firekjernede prosessorer), og dens snarlige lansering, er en direkte reaksjon op Ryzen. Det samme er en forestående prisreduksjonen av BW-E. Vi ser altså allerede en fortgang i teknologi, alternativer (X299 for mainstream-segmentet) og reduksjon i priser på grunn av AMDs «comeback». Mangelen på seks- og åttekjernede prosessorer til mainstreamsegmentet har hemmet spillutviklingen. Og at Intel klarer å svare AMD så kjapt med KL-X er vel også et testamente på at de tilbakeholder teknologi. 

 

La oss anta at Ryzen 4c/8t får samme IPC som Kaby Lake-X, men at sistnevnte kan klokkes høyere og dermed få en ytelse som er noen, få, ubetydelige prosent bedre. Skal man da gå for KL-X-modellen fordi den kan klokkes høyere og fordi Intel generelt har et godt renommé? Eller skal man gå for Ryzen-modellen med praktisk talt samme ytelse? Jeg mener at man da bør gå for Ryzen. Hvorfor? Fordi den vil gi nesten tilsvarende ytelse, og fordi økt markedsandel for AMD vil bety økt konkurranse fremover.De siste seks årene med Intel-monopol har satt sine spor. Vil man virkelig at dette skal fortsette? Det handler om se på situasjonen fra et langsiktig perspektiv.

 

Og jo, det er ydmykende for Intel om AMD kan lansere en 6900K-utfordrer til halve prisen. Det finnes vel ikke en mer passende måte å beskrive det på.

Endret av La Menthe
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...