Gå til innhold

Kaby Lake i7-7700K, i5-7600K-tråden


C64C

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

4800mhz på Crappylake er jo som stock :p Ja det er en skam å ikkje kjøre 5Ghz på denne plattformen :p 4Ghz på minnet bør jo også gå ann med riktig hovedkort.

 

Trenger 1,35v for 5ghz. Hva er poenget med å gi såpass mye mere volt for 200mhz mere ? Snakker vi merkbar ytelse her, eller er det kun e-peen ?

Lenke til kommentar

 

4800mhz på Crappylake er jo som stock :p Ja det er en skam å ikkje kjøre 5Ghz på denne plattformen :p 4Ghz på minnet bør jo også gå ann med riktig hovedkort.

 

Trenger 1,35v for 5ghz. Hva er poenget med å gi såpass mye mere volt for 200mhz mere ? Snakker vi merkbar ytelse her, eller er det kun e-peen ?

 

E-peen.

 

Forskjellen i ytelse er ikke rare greiene, ikke merkbart i spill tenker jeg. :)

Lenke til kommentar

Utover klokkefrekvens, strømforbruk og HT, vet vi enda ingenting. Men fra CPCHs egne tester er det nå slik at Ryzen jevnt over matcher Intels prosessorer i flertrådede oppgaver, mens det i entrådede oppgaver og applikasjoner (som for eks. gaming), vil måtte ha en klokkehastighet på ca. 4,2 GHz for å komme på samme nivå. I de sluttprøver som CPCH fikk hendene på, var AMDs firekjerner begrenset til en standardfrekvens på 3,2 GHz . Hvorfor tallet er så lavt er uklart, da de angivelig har 4,0 GHz turbofrekvens på deres beste åttekjerner.

 

Det er muligens denne usikkerheten, og utslaget av det, Intel sikter seg inn på med en mulig KL «Refresh»-utfordrer med høye klokkehastigheter og aktivert HT for i5-utgaven.

 

Det må uansett være nervepirrende å sitte på Intel-prosessorer – især Broadwell-E, Skylake og Kaby Lake – for øyeblikket. Er nok flere her inne som vil stille seg spørsmålet om hvorvidt de bør selge det de har, eller vente og se hva som skjer. 

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

Kan bare snakke for meg selv, men jeg for min del er ikke nervøs for at Ryzen skal kunne slå f.eks 6900K egentlig - vi som er i "entusiast"-delen av markedet burde allerede være klar over at det de har kjøpt (Titan X og f.eks 6900K som jeg har) kan og vil bli forbigått av billigere produkter. Tvertimot, jeg er glad for at tiden går videre
 

Derimot, vi som har disse nisjeproduktene er heldige som har hatt denne ytelsen lenge allerede, og for mange så er bare dette faktumet alene verdt pengene. Om Ryzen nå slår Intel, så sier jeg egentlig bare "velkommen etter", og tenker at det er bra for valgfriheten. Egentlig så ser jeg for meg at 2017/18 så kan bli veldig artig å følge med på CPUer igjen, og om hypen stemmer, så kan det jo dette bli riktig så spennende tror jeg. Kanskje blir det AMD igjen på meg også, det er blitt noen år siden jeg hadde min gode gamle Athlon nå :)

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Takk for flott respons, bs.

 

Tenker mindre på anger, og mer på hvorvidt en 6900K-, 7600K- og 7700K-eier vil ønske å selge prosessoren sin nå, i påvente av kraftige prisreduksjoner i løpet av mars. Spesielt sistnevnte gruppe (de som har kjøpt Kaby Lake), vil ha noe å tenke på. Dette gjelder egentlig bare de som er aktive på dette forumet, da den gjengse bruker ikke vil bli klar over dette før det er for sent. Slik var det med verdien på Maxwell rett før Pascal.

 

Om noe, så er det frekvensen som vil redde Intel denne gangen. Selv om de begrensede benchmarks vi har i dag peker mot en IPC-økning på ikke 40%, men 45-50%, så er det fortsatt ikke nok for AMD å belage seg på klokkehastigheter under 4 GHz. Ikke når Intel-prosessorer allerede klarer 4,9 GHz ut av boksen. Det må være utrolig leit for AMD å endelig kunne matche Intel i IPC -- en bragd i seg selv -- for så å tape på grunn av lavere frekvenser (takket være GloFos dårlige avkastninger).

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

Da var 5GHz nådd etter litt kluring å fikling i bios på mitt z270 extreme 4 fra AsRock. Var først helt på tryne og null boot med høyere enn 4,5 GHz, men etter å ha resatt bios og øket volt til 1,32, fungerer det nå fint :) Brikkene dine Nizzen fungerer glimrende på 4000MHz :D

 

Vann eller luft?

Lenke til kommentar

http://www.guru3d.com/news-story/intel-reacts-to-ryzen-with-new-kaby-lake-core-i5-7640k-and-i7-7740k-processors.html

 

 

[...] the biggest and more intersting feature processor however is to be spotted in the Core i5 range, as you will spot that the 7640k will also get hyper-threading, and that is a huge step forward for the i5 range alright. [...]

 

Huh...

 

Intel burde heller lansere 6C/12T Coffee Lake 1 år før tida da... Kanskje også vurdere å sette ned prisen på 6900K til rundt 700 dollar, og 6950X til 999 dollar. Dette hadde hjulpet dem mer tror jeg.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...