Gå til innhold

Kaby Lake i7-7700K, i5-7600K-tråden


C64C

Anbefalte innlegg

Her er artikkelen til Eurogamers test: http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2017-intel-kaby-lake-core-i7-7700k-review

 

 

DigitalFoundry med nok en god test. De har 2 andre nye videoer også.

Lurer på hvor mange som sitter med en Titan X(P) og en i5 :p

Det man bør ta med seg herfra er vel at hardwaren bør balanseres, hvis ikke merker man fort at en av delene (RAM, CPU eller GPU) blir flaskehals.

 

 

 "the payoff [of 5 GHz] is minimal. You'll see no difference whatsoever in gaming"

 

 

5GHz handler ikke om ytelse, men den deilige følelsen vi nerder får av et så rundt og magisk tall  :dribble:  :new_woot:  :evil:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser at I7en er på vei til utleveringssted. Kanskje jeg får lekt litt med den ikveld. Har endel skolearbeid som må gjøres først. (Med mindre jeg bare utsetter det bittelitt..  :ph34r: )

 

Skole først, lek etterpå. En mye bedre følelse å gjøre det man har lyst til når man faktisk er ferdig med det man må ^^

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Ser at I7en er på vei til utleveringssted. Kanskje jeg får lekt litt med den ikveld. Har endel skolearbeid som må gjøres først. (Med mindre jeg bare utsetter det bittelitt..  :ph34r: )

 

Skole først, lek etterpå. En mye bedre følelse å gjøre det man har lyst til når man faktisk er ferdig med det man må ^^

 

 

Eller når man har gjort det man må først, så har man ikke energi til å gjøre det man vil etterpå :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må skrive en novelle, gjøre klar muntlig presentasjon til engelsk, resten har jeg gjort allerede. 

 

Presentasjonen er til imorgen, MÅ vel få gjort den.. Må få skrevet novellen til torsdag. Har nok litt energi igjen til å sitte foran maskinen og taste noen tastetrykk i bios før jeg setter på en stresstest og slenger meg ned i sofaen for å se på the blacklist elns.  :tease:

 

Noen som vil skrive en novelle for meg, så skal jeg poste benches. :rofl:

Lenke til kommentar

Må skrive en novelle, gjøre klar muntlig presentasjon til engelsk, resten har jeg gjort allerede. 

 

Presentasjonen er til imorgen, MÅ vel få gjort den.. Må få skrevet novellen til torsdag. Har nok litt energi igjen til å sitte foran maskinen og taste noen tastetrykk i bios før jeg setter på en stresstest og slenger meg ned i sofaen for å se på the blacklist elns.  :tease:

 

Noen som vil skrive en novelle for meg, så skal jeg poste benches. :rofl:

 

 

Skrev en novelle for deg, se vedlegg.

 

Forventer gode benchstats fra deg nå ;)

Novelle.txt

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Må skrive en novelle, gjøre klar muntlig presentasjon til engelsk, resten har jeg gjort allerede. 

 

Presentasjonen er til imorgen, MÅ vel få gjort den.. Må få skrevet novellen til torsdag. Har nok litt energi igjen til å sitte foran maskinen og taste noen tastetrykk i bios før jeg setter på en stresstest og slenger meg ned i sofaen for å se på the blacklist elns.  :tease:

 

Noen som vil skrive en novelle for meg, så skal jeg poste benches. :rofl:

 

 

Skrev en novelle for deg, se vedlegg.

 

Forventer gode benchstats fra deg nå ;)

 

 

 

Made my day! What can I say, I'm easily amused  :wee:

 

Jeg prøvde å finne noen tester mellom 7700K og eldre CPUer, 3770K, 2600K, i 1440p, men jeg hadde lite hell... Prøvde også på 6700K, men det var like dårlig. 

 

1440p er vel kanskje høy nok oppløsning til at det er som internett sier; ingen forskjell. Men 7700K frister på andre områder: noe nytt å fikle med, nye features som m.2 etc ^^

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som jeg har nevnt i en annen tråd. Så ble jeg holdt tilbake flere ganger på 1440P/144HZ med 6700K på 4200 og 1080 overklokket til 2100 mhz. 

 

Ofte var GPU på 80-85%, mens CPU var på 99%.. CPU kunne dette ned til 80% usage, og GPU opp til 99%, men var langt ifra stabilt.

 

Derfor håper jeg at en 5ghz 7700K vil hjelpe. :p

 

Kanskje du skulle beholdt din 5960X @ 4500...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Som jeg har nevnt i en annen tråd. Så ble jeg holdt tilbake flere ganger på 1440P/144HZ med 6700K på 4200 og 1080 overklokket til 2100 mhz.

 

Ofte var GPU på 80-85%, mens CPU var på 99%.. CPU kunne dette ned til 80% usage, og GPU opp til 99%, men var langt ifra stabilt.

 

Derfor håper jeg at en 5ghz 7700K vil hjelpe. :p

Kanskje du skulle beholdt din 5960X @ 4500...

Neh, endel lavere powerdraw (rommet blir ikke så varmt lengre) samt overlegen IPC ytelse.

 

Hentet just min CPU i friminuttet. :p

post-319721-633135_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Sikkert bra med lavere tempraturer ja, men selv usikker man merker forskjell som er verdt å kjøpe nytt.

 

+40% IntelBX80677I77700K vs

IntelBX80623I72600K

 

Så hvis man tar utganspunkt i DDR3 1600 vs DDR4 3200 bare å ta eksempel.

Og GTX 1080.

 

Ut hva jeg finner:

85192.png

Kun 5 bilder i sekundet forskjell, så kanskje i ditt tilfelle gir 15 bilder i sekundet bedre? Merker du det?

 

https://www.youtube.com/watch?v=1Gi8vSuJGRY

 

Men blir litt usikker når jeg ser:

 

 

Kanskje det hjelper litt mere med SLI GTX 1080 eller raske rambrikker.

Da jeg usikker på hva slags prosessor som brukes å måle mot skjermkort.

 

I terorien mener jeg fremdeles cpu kan overklokkes, da det gir bedre ytelse men varmere tempratur.

Nå som du har 5960X @ 4500 har du mulighet å si om du fremdeles mener sokkel 2011-03 gjelder for gaming.

Eller kun til multitasking. Tror du blir overrasket i5 7600k eller i3 7350k kan brukes i spill.

 

Så vi kan slå fast en gang for alle, en slik oppgradering er kun merkbart på benchmark f.eks passmark, 3dmark eller andre ytelsetester f.eks cinebench.

 

På andre området også lavere tempraturer, ellers er det umulig å merke noe særlig i gaming eller cpu måling.

Da forskjellen er så liten muligens windows 10 også krever mere av en kraftig cpu så man kan ikke sjekke cpu ytelsen for så se etter forskjeller.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Skrev en hel tekst, men holder meg til det simple.

 

Hadde 5960X, trikset og mikset og endte nå opp med et Z170 oppsett med 7700K.

 

Gikk fra 4770K --> 5820K --> 5960X --> 4790K --> 6700K --> 7700K. Dette er iløpet av 2013-2017. Har fortsatt mange benchmarks lagret fra alle CPUene. Har pr. idag en maskin med 4670K og 980Ti som jeg bruker som foldemaskin/HTPC.

 

*For at dere ikke skal frike, så ble nesten alt kjøpt brukt, kun 5820K, 6700K (som ble sendt tilbake) og 7700K kjøpt nye, ergo jeg har fått veldig gode priser og det har ikke vært noe tap. Jeg har kun testet og mikset HW og faktisk heller kommet ut i pluss..*

 

2011-3 for min del med 1 skjermkort, så er det overkill og jeg foretrekker faktisk 1151.

 

2011-3 er kult de første mnd når man bencher, men etterpå så går man jo ned til "økonomi" klokk og driter i benchmarks. Er jo faktisk reel ytelse i spill som gjelder, ikke høye tall i Cinebench R15.

For å kjøle en 5960X ned på 4500 så trenger du en custom loop samt den sikkert drar over 300 watt. Går tross alt fra stock 3300mhz/1.060V til 4500/1.250V-ish. 

 

1151 er kaldere, spesielt med delid. Kan overklokket ganske mye høyere samtidig som det trekker veldig lite strøm i sammenligning. Nå som jeg kjører 1080 med undervolt og overklokk (2100mhz ved 1.000V) så er det moro at du trekker såpass lite som du gjør. Selvsagt, bedre ytelse i 90% av spillene. Selv med 5960X så får man astronomisk høyt CPU forbruk(?) i BF1. Så er veldig få titler der 8 treige er bedre enn fire kjappe..

 

Jeg mener at 1151 er bedre på et generelt grunnlag til hvermansen. 

 

1151 har en overlegen ytelse per kjerne da en 6900K ofte stopper på 4300-4400, mens over 60% av 7700K gjør 5000. Dette er fortsatt bedre med fire kjappe, enn åtte treige. 

 

Dette er mine erfaringer da jeg har hatt first-hand erfaring med alt. Jeg har tilogmed prøvd 3-way 980 og 3-way 980Ti på min 5960X maskin. 

Endret av Snusmumr1kk1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv usikker på jeg vil prøve selv og returnere på åpenkjøp.

Mistenker det er lite forskjell i generielt ytelse, eneste man får PCI-E SSD disker, og noe raskere ram.

Så sant pcen funger, er det bedre å bruke eldre pc en å sløse bort mye penger på ny.

 

AMD Zen kan jo gjøre underverket.

Men hvis ikke er det neppe vits å bruke penger på det mener jeg.

Lenke til kommentar

Tabellen fra Anandtech viser med et GTX 980, ikke et GTX 1080 som er vesentlig raskere. Klart at en CPU holder mindre igjen med en tregere GPU. 

 

Om noen syns de har en bra nok PC, så er det jo bare å holde på den til den stryker med?

 

Selv ønsker jeg meg om ikke høyere max fps, så ønsker jeg meg høyere minimums fps. Nye features, støtte for m.2 ssd etc er også veldig attraktivt. Ikke minst er det alltid gøy med nytt leketøy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg driver ikke med rendering eller noe som faktisk kan ta nytte av flere kjerner (dersom du ser bort ifra folding@home Nacl, men det kjører jeg ikke da GPU er king). 

 

 

Det er derfor jeg mener buy cheap buy twice opplegget bare blir tull mange av gangene det er nevt her på forumet.. En kjøper etter behov  :)

 

Klør vel i fingra etter å få testa den nye cpu'en nå tenker jeg?   :lol:  Artig med noe nytt. Prøver selv å ha en pause fra slikt, hehe, men får se hvordan det går.

Endret av FranZe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vurder det slik canonlake  (Icelake\Tigerlake)

 

Er vel kanskje en serien som kan konkurere mot AMD Zen.

Så kanskje lurt å vente da, hvis pcen holder uten i gi bluescren\svart skjerm til da.

Tror jeg beholder pcen min til den ryker. Slik det er nå.

 

Da jeg kunne håpet på i3-7350K ersatter f.eks i3 8550k med 4 kjerne\8 tråder og 5 Ghz klokkefrekvens til rundt 2000 kr pris som trekker kun 45 watt. Men usikkert det kommer før 2020.

 

Slik er er nå er skjermkort bedre f.eks GTX 1070\1080 en å kjøpe nyere cpu etter hva jeg finner på tester.

Men litt usikker på hva cpu man bør ha for å klare 144 bilder i sekundet på full hd\2560p i så fall. i 4k må man ha 2x GTX 1080 SLI.

 

Det som er særlig problem det er veldig dyrt med skjermer\cpu og koster mye hvis man senere går fra lga 1151 til sokkel 2011. Per dags dato er det usikkert hva som er mest fremtidrettet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Sikkert bra med lavere tempraturer ja, men selv usikker man merker forskjell som er verdt å kjøpe nytt.

 

Ut hva jeg finner:

 

Kun 5 bilder i sekundet forskjell, så kanskje i ditt tilfelle gir 15 bilder i sekundet bedre? Merker du det?

Ja. Man vil kunne merke bedre bildeflyt med en økning på 15fps. Øyet vårt kan oppfatte opp i mot 300fps.

En økning fra feks 100fps til 115fps vil også gi 1.3ms kortere forsinkelsestid fra museklikk til bildebevegelse på skjerm. Dette merker man ikke, men mange små elver blir fort til en stor en.

 

I terorien mener jeg fremdeles cpu kan overklokkes, da det gir bedre ytelse men varmere tempratur.

Hva mener du? Selvfølgelig kan CPU overklokkes!

 

Nå som du har 5960X @ 4500 har du mulighet å si om du fremdeles mener sokkel 2011-03 gjelder for gaming.

Eller kun til multitasking. Tror du blir overrasket i5 7600k eller i3 7350k kan brukes i spill.

Nå skjønner jeg virkelig ikke hva du mener. Ingen i hele verden blir overrasket om en 7600K eller 7350K kan brukes til spilling.

 

Så vi kan slå fast en gang for alle, en slik oppgradering er kun merkbart på benchmark f.eks passmark, 3dmark eller andre ytelsetester f.eks cinebench.

 

På andre området også lavere tempraturer, ellers er det umulig å merke noe særlig i gaming eller cpu måling.

Jeg må bare spørre, har du dysleksi? (virkelig ikke vondt ment). Først skriver du at CPU kan overklokkes og at temperatur da øker. Og nå sier du lavere temperaturer. Jeg skjønner ikke helt poenget/poengene dine.

 

Da forskjellen er så liten muligens windows 10 også krever mere av en kraftig cpu så man kan ikke sjekke cpu ytelsen for så se etter forskjeller.

Eh hææ? Kan man ikke sjekke CPU ytelse for å se etter forskjeller på Windows 10? Krever Windows 10 mer av en kraftig CPU?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...