Gå til innhold

Er det dataspill sin skyld at barn blir voldlige?


Anbefalte innlegg

Personlig tror jeg ikke det, fordi jeg har spilt det meste av voldlige spill, noen som var ganske "ekkle" også :p

 

Men, jeg har et prosjekt på skolen og lurer på om noen vet om noen vitenskaplige undersøkelser (helst www) som underbygger topic? Eller motsier den, sammen det :)

 

Personlige argumet fra hardbarka volds-kids er også flott, få ut frustrasjonen deres her :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm... buksløye en elg ja... har ikke hørt det utrykket før:) heheh.. men men...

Jeg har da vokst opp opp med dataspill og det har ikke gjort meg voldelig akkurat.. untatt i CS når tastaturet får dæng! men det har og mye med at jeg er voskt opp med jakting.. så jeg vet hvor mye sakde et våpen kan gjøre... feks har noen sett et kjøleskap eller et oljefat som er skutt closeup med hagle...? eller et elgslakt som har fått et par 375 H&H blyspiss i seg? det blir ikke pent... tro du meg... mange tror nok at våpen ikke gjør så mye skade... fordi de en ser på film og i dataspill er helmantel ammo... de lager "bare" et hull i det det treffer.. hvis du får en helmantel i låret som ikke treffer bein og går tvers igjennom og du får stoppet blødningen i tide går det som regel bra.. men får du en 375 H&H blyspiss i låret blør du rett og slett ihjel... utgangssåret er stort nok til at du kan putte inn en halvliters brusflaske...

Lenke til kommentar

På film ser du også helten gjemme seg bak en bildør... Noensinne sett hvordan en bildør ser ut etter å ha fått en salve fra en AG3 gjennom seg...? Tesil...tesil...tesil...

 

Topic

 

Nei, noen har alltid hatt behov for å ha noe å skylde på. Det første jeg husker skulle gjøre unger voldelige var lekesoldater og lekevåpen, så videoer, nå dataspill.

Endret av baldviking
Lenke til kommentar

det er en veldig fin stipe i nemi jule nr med samma topic vis jeg ikke husker feil

 

at barn blir voldlige av spill er helt feil etter min mening , har selv spillt spill i 15år kan ikke si jeg er så voldlig av meg =)

 

det er for enkelt å si at barn blir voldlige av spill trur det her mere å si hva som skjer i hjemme . foreldra krangler å hyler osv ,minhandling og gud vet hva

mobbeing ja det er masse , så politikere skylder på spill er bare en mye enklere løsning en å hidre det som skjer i barns hjemm .....

Endret av Spiffen
Lenke til kommentar

voldelige dataspill har ikke skylden (iallefall ikke alene! jeg er imot at 12-13 åringer bør få spille GTA3 f.eks..men det er ingen grunn til å gjøre GTA3 ulovlig...ok annen diskusjon), det er isåfall en blanding av all media i den senere tid, dataspill, Tv, musikk, reklame, trender...ingen enkelt ting har skylda...

 

voldelige unger = i hovedsak resultat av manglende foreldre oppfølging (er iallefall min mening). Når foreldra ikke bruker nok tid på unga, er det ikke merkelig at de ikke blir oppdratt skikkelig...at dem setter dem forran PC'en for å få en time ro...tja...

 

forresten så er ikke unger så voldelige som media vil ha oss til å tro! jeg mener du hører om enkelt tilfeller der unger går amok, men det er jo nettopp det det er, enkelt tilfeller...det vil jo alltid være noen som skiller seg ut. men det er nettopp disse vi hører om i media!

 

når ALLE unga i barnehagen oppfører seg som om de spillte i Battle Royale...da kan du begynne å være redd.. for psycho unger som ble født syke er det alltid...vær glad for at TVspill påvirker dem så mye at man oppdager dem før de blir voksne seriemordere (og mye vanskeligere å fange).

Lenke til kommentar
Personlig tror jeg ikke det, fordi jeg har spilt det meste av voldlige spill, noen som var ganske "ekkle" også :p

 

Men, jeg har et prosjekt på skolen og lurer på om noen vet om noen vitenskaplige undersøkelser (helst www) som underbygger topic? Eller motsier den, sammen det :)

 

Personlige argumet fra hardbarka volds-kids er også flott, få ut frustrasjonen deres her :D

 

Vi tok denne diskusjonen for ikke så lenge siden, og bakgrunnen var helt lik; en fyr som trengte hjelp til oppgave på skolen.

Sjekk tråden selv, du finner kanskje litt nyttig stoff der.

Endret av thomanil
Lenke til kommentar

MrLee @ 26/11/2003 : 10:44

voldelige unger = i hovedsak resultat av manglende foreldre oppfølging

Veldig enig! Foreldre, kompiser og foreldrene til kompisene = miljøet ungene lever i.

 

forresten så er ikke unger så voldelige som media vil ha oss til å tro!

Da faderen var ung tenåring på 60-tallet fikk han juling så blodspruten sto hver dag av naboungene fordi han ikke var bondesønn...! Bygde-Norge for førti år siden, og så sier de at unger er voldelige i dag...

Lenke til kommentar

At unger skylder på at de gjorde noe voldelig pga at de har spilt et dataspill der det ikke gjorde noe spesielt når man slo til en fyr i hue med spade "han reiste seg da rett etterpå" er rett å slett ren idioti.

De som har hue på rett plass å greier å tenke litt logisk skjønner at dataspill og film er oppspill og fantasi.

Når unger ungdommer (USA strabasen med den 14 og 16 åringen feks) skylder på at det var spillene som innspirerte dem til det å at det virka greit å gjøre det er rent tull. Alle vet at det er feil å skade/drepe noen å man vet hva som skader/dreper folk.

Klart det er enkelt for ungdommer å skylde på dataspill volden osv nå som det er overalt i media. Media påvirker alle på et eller annet vis og når forskere står frem på nyhetene og i avisene og sier at man blir voldelig av dataspill er det klart at noen tenker "ja det kan stemme det, så hvis jeg banker opp nabogutten som irriterer meg kan jeg si det var fordi jeg spilte et voldelig spill i går"

Dataspill skaper ikke voldelige ungdommer men det kan gjøre det lettere for de som allerede er voldelige eller har problemer med å holde seg til den virkelige verdenen (å det finnes en del av de) å utføre noe voldelig siden de kan skylde på det media sier har skylda.

Noen flere som ser en ond sirkel her :ermm:

 

Personlig har jeg spilt dataspill siden 1988 (kansje ikke så lenge som mange andre) men tydligvis lenge nok til at media kan stemple meg som alvorlig påvirket av dataspillvold å en fara for de rundt meg.

Det eneste jeg merker er at jeg kansje ikke tar så tungt på vold jeg ser på TV lenger. Om det er nyheter eller en film der folk blir drept eller skadet reagerer jeg ikke så sterkt på det som mange andre kansje ville gjort.

Men å påstå at voldsspill har påvirket meg så jeg ikke greier å se hva som er rett eller galt. Da går de fem skritt for langt. Å det stemmer for 99% av de som spiller spill hvis ikke enda mer.

 

 

Konklusjonen er da:

 

Folk med sunn psykisk helse takler å skjønner at spilling er lek/fantasi. Lek/fantasi og virkelighet er to helt forskjellige ting.

 

Folk som allerede har psykiske problemer og sliter med å se forskjellen på den virkelige verden å den fantasiverdenen de har i hodet sitt vil kunne bli påvirket av spill og film.

 

Folk som har en tilsynelatende sunn psykisk helse kan "la seg påvirke" av spill og gjøre noe de ikke hadde våget å gjort før fordi media har gitt dem en undskyldning som faktisk veldig mange sluker rått.

 

Mennesker har ranet banker/drept/lemlesteet/voldtatt og regelrett skapt KAOS siden vi kom til på denne planeten. Noen mennesker er rett å slett voldelige å psykisk ustabile å mange av de utnytter media til sin fordel når de gjør ugjærningene sine. Før var det nok eldre mennesker som utførte disse handlingene men i de senere årene har unge mer og mer falt inn under samme kategori. Men er film og spill sin skyld?

Ta deg en tur ut på byen en lørdagskveld. Tell etter hvor mange 11-12-13 åringer du ser som er beruset. Jeg kødder ikke å det vet veldig mange av dere.

Tenk så tilbake til når dere var 11-12-13 år gammel. For meg som 21 åring er ikke det så mange år siden. Tenkte du da på å tøffe deg for de som var 16-17-18+++ ved å drikke deg full? Noen kansje, men ikke på langt nær så mange som gjør det i dag. Verden forandrer seg å de siste 10-20 årene har forandringen vært utrolig mye større og gått mye kjappere frem en folk flest har vørre villig til å se.

 

 

Dette er selvsagt alt fra mitt synspunkt. Kansje jeg tar feil på mye av det å hvis noen har noe de vil sette fingeren på så vær så snill. Kansje du mener jeg er helt på jordet eller kansje bare noe av det jeg skriver er litt vel drøyt men det er i alle fall mitt syn på det.

Lenke til kommentar

jeg har spillt voldelige spill siden dom, og skal da være påvirket av av voldelige spill, har også trent en del kampsport, som også er voldelig, men på en litt annen måte, men har fortsatt ikke slåss utenfor trenigen og konkuranser, så den teorien om at man blir voldelige stemmer nok ikke

Lenke til kommentar
jeg har spillt voldelige spill siden dom, og skal da være påvirket av av voldelige spill, har også trent en del kampsport, som også er voldelig, men på en litt annen måte, men har fortsatt ikke slåss utenfor trenigen og konkuranser, så den teorien om at man blir voldelige stemmer nok ikke

Et datasett på en person er ikke tilstrekkelig å trekke slutninger ut fra... :-)

 

(Nei, jeg tror ikke friske folk blir voldelige av dataspill.)

Lenke til kommentar

huh? dataspill blir mer voldelige fordi dataspill's målgruppe forandres gradivs fra 1-16 års gruppen til 17++

 

det blir stadig vanligere at folk oppi 25++ spiller dataspill, og da er det en selvfølge at det vil komme dataspill som retter seg mot denne aldersgruppen (akkurat som at barn kanskje ikke har godt av å se Hannibal, eller From Hell, eller tonnevis av andre filmer som ikke er egnet for barn)...

 

på samme måte som vi har voksenfilmer og disney, har vi dataspill for voksne og dataspill for unger...

 

at foreldre ikke har oppdaget dette er vel ikke dataspillenes feil...myndighetene må ta litt av skylda for ikke å innføre en lovbestemt aldersgrense...(istedet prøver de å få gjort noen spill ulovlige...noe som aldri kommer til å fungere...aldersgrenser og bedre opplysning til foreldre derimot...)

Lenke til kommentar
huh? dataspill blir mer voldelige fordi dataspill's målgruppe forandres gradivs fra 1-16 års gruppen til 17++

 

det blir stadig vanligere at folk oppi 25++ spiller dataspill, og da er det en selvfølge at det vil komme dataspill som retter seg mot denne aldersgruppen (akkurat som at barn kanskje ikke har godt av å se Hannibal, eller From Hell, eller tonnevis av andre filmer som ikke er egnet for barn)...

 

på samme måte som vi har voksenfilmer og disney, har vi dataspill for voksne og dataspill for unger...

 

at foreldre ikke har oppdaget dette er vel ikke dataspillenes feil...myndighetene må ta litt av skylda for ikke å innføre en lovbestemt aldersgrense...(istedet prøver de å få gjort noen spill ulovlige...noe som aldri kommer til å fungere...aldersgrenser og bedre opplysning til foreldre derimot...)

en som vet hva han snakker om ja :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...