Gå til innhold

Er det dataspill sin skyld at barn blir voldlige?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selfølgelig påvirker spill alle litt. ALT påvirker!

 

MEN Det er noe feil med en person som tror at det er gøy å være i en kamp på liv å død.. Bare fordi det er det på spill...! Man må kunne skille mellom spill og VIRKELIGHETEN, eller bør man slå av PCn\ konsolen og det for alltid.

 

I feks. skytespill opplever du ikkje lukten av død og blod, du mister ikkje kamerater og familie. Det er rett og slett laaangt fra virkeligheten.

 

Alle mine kamerater elsker å skyte verandre ned i spillehverden, men det er en annen verden. Og det er når man ikkje er i stand til å skille dette det kan bli problem.

 

Det er ikkje spillet sin skyld, men heller det at folk ikkje har så innsikt at de ikkje ser forkjell på "cyberspace" og LIVET...

 

Fy så seriøst dette ble a.. Ja ja det er tross alt et viktig tema.

Lenke til kommentar

spill er på mange måter det samme som pistoler, selve pistolen er ikke farlig, det er den som bruker pistolen som kan være farlig

 

så klart det var mange syke folk før spillene kom, men jeg tror kanskje at spill kan hjelpe folk som har problemer med å faktisk gjøre slike ting som å skyte på en folkemengde og slikt...

 

er vanskelig å vite...

Lenke til kommentar

Jeg savner noe seriøs forskning på dette området, jeg. Denne diskusjonen (ikke nødvendigvis her, men når kommunalministeren uttaler seg...) har en stor tendens til å bli mye "du må jo forstå at...", "det er jo soleklart at det ikke er..." og "ethvert fornuftig menneske må jo se at..." :wallbash:

Lenke til kommentar

Milde himmel....lever denne tråden ennå?

 

Er veldig med Tjohei ovenfor her angående tendensen i tråden. Men jeg tviler på at all verdens forskning ville avgjort noe som helst. Så lenge folk er forskjellige så vil vi aldri få noen fasit. i beste fall vil vi få en liten pekepinne som bare vil gi oss mer å diskutere ;)

Lenke til kommentar

Siden jeg var seks år har jeg slaktet og drept i det uendelige. Hvor mange "virtuelle" liv jeg har på samvitigheten er sikkert et 7 siffret tall.

 

Hvor mange i virkeligheten ? 0

Hvor mange slagsmål JEG har startet ? 0

Hvor ofte er jeg på glatt celle ? Aldri

Hvor ofte har jeg politi på nakken ? 1 gang (kjørte fort , hmm GTA har skylden!)

Hvor mange voldtekter står jeg bak ? 0

 

Morfaren min sa også at det var rå og brutal vold når han var ungdom og jeg gir skylden på spill! *oi , spill lfantes ikke da* :hmm:

Lenke til kommentar

Dette er sikkert den hundrede tråden om dette emnet på forumet her. jeg gidder ikke å skrive like mye som forrige gang da det var ganske mye. Derfor sier jeg enkelt og greit at det er mange faktorer som påvirker barn og dataspill er en av disse faktorene. Det er altså ikke dataspill alene som har skylden, men de har en del av skylden.

Lenke til kommentar
Dette er sikkert den hundrede tråden om dette emnet på forumet her. jeg gidder ikke å skrive like mye som forrige gang da det var ganske mye. Derfor sier jeg enkelt og greit at det er mange faktorer som påvirker barn og dataspill er en av disse faktorene. Det er altså ikke dataspill alene som har skylden, men de har en del av skylden.

Hvor stor del da?

 

Dersom man vil fjerne innflytelsen som dataspill har på barns virkelighetsoppfatning så er det jaggu meg mye man skal fjerne ellers også!

Endret av MrVilla
Lenke til kommentar
Dette er sikkert den hundrede tråden om dette emnet på forumet her. jeg gidder ikke å skrive like mye som forrige gang da det var ganske mye. Derfor sier jeg enkelt og greit at det er mange faktorer som påvirker barn og dataspill er en av disse faktorene. Det er altså ikke dataspill alene som har skylden, men de har en del av skylden.

Hvor stor del da?

 

Dersom man vil fjerne innflytelsen som dataspill har på barns virkelighetsoppfatning så er det jaggu meg mye man skal fjerne ellers også!

Enig :yes:

 

Tror absolutt ikke at dataspill ene og alene har skylden for at barn blir voldelige.

Jeg skal ikke si at jeg ALDRI blir påvirket av spill, etter at jeg spilte tekken fikk jeg skikkelig lyst til å gå ut å banke noen "badguys" men det hadde jo aldri skjedd...Hvis man gjør noe slikt etter å ha spilt et spill er man ikke helt god i knollen.

Lenke til kommentar

dataspill har ikke skylda... kanskje bitteliten.. Hørt om en mann for 2000 år sa "dagens barn er mer voldelig enn da jeg var liten"

 

Og har dere hørt om denne setning før? selvfølgelig utallige ganger..

Voldelig har ikke økt men det ser ut som ;)

 

joo.. kanskje voldelig har økt men menneskermengde har OGSÅ økt.. skjønner dere hva jeg mener? prosent antall er jo det samme!!

Lenke til kommentar

I "gamler dager" fantes det noe stygt som het tegneserier. Spesielt en amerikansk psykolog Frederick Wertham var overbevist om at dette var roten til mye vondt i samfunnet. Han skrev til og med en bok om det, "Seduction of the Innocent". Tegneserier fikk skylden for alt fra manglende moral hos unge, voldelighet, seksuelle utskeielser, og værst av alt, oppmuntret til kommunisme (og vi vet jo alle hvor stygt det er)

 

Dette var i 1954, og det er fristende å le av det.

 

Resultatet var at alle tegneserier utgitt i usa måtte "godkjennes", og ble levert med et stempel "the comics code", sånn at man skulle være sikker på at det var noenlunde trygg lesning. De som ikke ønsket denne sensureringen måtte utgi sine serier gjennom noe mer utradisjonelle distribusjonskanaler. Man satt igjen med stort sett "funny animal" tegneserier.

Her er reglene.

 

Tilslutt var det en utgave av SpiderMan som handlet om dop som ble gitt ut selv om den ikke var godkjent. Selv med mange trusler gikk det bra.

 

For øyeblikket er vel kanskje Spiderman en av de mest populære superheltene vi har...

---

Beatles var også skikkelig stygge saker i sin tid. Opprør etc etc.

I dag er Beatles obligatorisk kunnskap i musikkundervisningen, Paul McCartney er adlet (sir), alle er vel nesten geni-erklærte...

 

Er det et mønster her?

---

Å finne noe eller noen å skylde på er veldig lett. Ansvar er noe vi ser mindre og mindre til. Det er alltid "de andre" sin feil. Reality programmer (har floppet for en stund siden, men TvNorge vet det ikke enda), dataspill, og andre ting jeg ikke kommer på i farten.

 

"Nye" ting er alltid skumle og farlige

---

Hvis noen skulle være interessert i min mening så tror jeg barn er voldelige og ustabile på grunn av manglende regler. Ingen skal tvinges til å pugge i skolen, man skal leke seg til kunnskap. Folk som bråker må få utfolde seg, ikke hysjes på.

Mangel på autoritet mot barn er skremmende. Handlinger må få konsekvens. I dag kan man maks bli utestengt fra skolen i tre dager, og ofte er det offeret som må bytte skole når noe skjer. Og hver gang det er debatt på tv så er det alltid det samme, "barna må få lov til å ...". Ja de må få lov, men de må også få (rimelige) grenser, der brudd gir konsekvens.

 

Sp+

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...