Gå til innhold

Er det dataspill sin skyld at barn blir voldlige?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes det er merkelig at ikke all kampsport blir forbudt? Dette må da forårsake at ekstremt mange blir voldelige? Ofte dersom jeg jobber overtid så går jeg forbi en bygning der man driver med karate. Utenfor står det noen ganger unger nede i en alder av ca 11-12 år. Sikkert enda mindre. Dem lekesloss litt seg imellom og imiterer Bruce Lee og Chuck Norris så godt dem kan. Er ikke dette å oppfordre til å sloss? Man sier at man lærer seg selvforsvar, men man lærer like godt å slå som å dukke. Sikkert mange som tar det hele som sunn sport og trening, men hva med dem som tror dem er sterkest i verden og skal ut og vise hvor flinke dem er til å sparke? Er klar over at dette bare gjelder noen få, men det er vel ingen unnskyldning......eller? Det er jo tydeligvis ingen unnskyldning når det gjelder dataspill så.... :dontgetit:

 

Jeg har heller aldri hørt at noen har gått og slått noen til døde for så og skylde på karateklubben dem går i! Vil dette bli en ny trend? Er det slik vi vil ha det? "Jammen dommer......det er ikke min skyld at jeg flådde mutteren! Vi lærte det på kokkeskolen så det er dems feil!!"

Give me a break! Dette blir for dumt.

 

Er jo klart at man blir påvirket av dataspill. Man blir påvirket av alt som skjer rundt en. Men det er mil mellom å bli påvirket og springe ut og partere venner og kjente! Jeg synes ikke at barn bør spille voldsspill. Ikke fordi jeg er redd for at dem skal springe ut og drepe, men fordi jeg ikke synes det passer seg.

Lenke til kommentar

En ting vi bør være klar over: Vi entusiaster kan sitte og prate side opp og side ned om

hvor teit media og politikere forholder seg til dataspill, men det er viktig å ha litt perspektiv her. "This too shall pass": Vent noen år til, så kommer hobbyen vår til å være så mainstream at ingen avis eller politiker gidder å bry seg lenger.

 

(Personlig er jeg mer bekymret for at spillutviklerne skal bli reddere og reddere for å ta sjanser nå når det koster så mye å utvikle spill. EAs økende markedsdominanse er også ganske skummel.)

Endret av thomanil
Lenke til kommentar
Synes det er merkelig at ikke all kampsport blir forbudt? Dette må da forårsake at ekstremt mange blir voldelige? Ofte dersom jeg jobber overtid så går jeg forbi en bygning der man driver med karate. Utenfor står det noen ganger unger nede i en alder av ca 11-12 år. Sikkert enda mindre. Dem lekesloss litt seg imellom og imiterer Bruce Lee og Chuck Norris så godt dem kan. Er ikke dette å oppfordre til å sloss? Man sier at man lærer seg selvforsvar, men man lærer like godt å slå som å dukke.

En av de viktigste tingene man lærer på kampsport trening er at det aldri skal brukes utenfor ringen. Kampsport handler om mye mer en fysisk trening. Det er også mye mental trening inne i bildet. Disiplin og modenhet. Jeg tror de som har den holdningen "Jeg kan banke verden" blir kasta ut av klubben før de lærer noe farlig. Selvforsvar er mye mer enn å kunne knekke nakken på den som angriper.

Lenke til kommentar
Synes det er merkelig at ikke all kampsport blir forbudt? Dette må da forårsake at ekstremt mange blir voldelige? Ofte dersom jeg jobber overtid så går jeg forbi en bygning der man driver med karate. Utenfor står det noen ganger unger nede i en alder av ca 11-12 år. Sikkert enda mindre. Dem lekesloss litt seg imellom og imiterer Bruce Lee og Chuck Norris så godt dem kan. Er ikke dette å oppfordre til å sloss? Man sier at man lærer seg selvforsvar, men man lærer like godt å slå som å dukke.

En av de viktigste tingene man lærer på kampsport trening er at det aldri skal brukes utenfor ringen. Kampsport handler om mye mer en fysisk trening. Det er også mye mental trening inne i bildet. Disiplin og modenhet. Jeg tror de som har den holdningen "Jeg kan banke verden" blir kasta ut av klubben før de lærer noe farlig. Selvforsvar er mye mer enn å kunne knekke nakken på den som angriper.

Jeg tror MrVilla mente posten sin ironisk, as in "det er like dumt å skylde på kampsport som dataspill som grunn til vold"....

Lenke til kommentar
F.eks. har type blind vold som utøves forandret seg veldig. Mens det før i tiden holdt å slå ned en person skal man nå sparke ham litt ekstra mens han ligger nede. Måten man slår ned folk på er også annerledes. Før var det litt mer vinnmølle boksing mens i dag er det høye slag og spark - slik vi har sett det på tv.

 

Fordi jeg er pasifist har også jeg tatt siviltjeneste. Jeg kunne ikke finne på å skutt etter en annen person uansett hvilken situasjon jeg kom opp i, og i alle fall ikke på kommando. Enda viktigere er det at jeg vet det ikke er aktuelt fordi jeg aldri vil ha skytevåpen tilgjengelig.

 

De aller aller fleste personer har en slik sperre. Historikere mener at under borgekrigen i usa ble de fleste døde funnet med ladd gevær - man fikk seg simpel ten ikke til å trekke av. Dette er et problem forsvaret i usa tar alvorlig, og de jobber aktivt for å klare å fjerne disse spærrene hos rekruttene. Ett av virkemidlene er voldsfilm og dataspilling. Voldsfilm fordi man blir vant med det, dataspill fordi det øver opp refleksene - legg alt annet til sides; rører det seg så skyt!

 

Har den blinde volden forandret seg så veldig, eller er det bare noe folk tror, og er det så mye værre nå enn før? I så fall, er det dataspill/tv eller en generell kulturforandring (norge på 1600-1700-tallet var feks mye mer voldelig enn nå). Forøvrig kan det hende mer "voldelig" slåssing er ett utslag av mindre slosskultur, det er forskjell på å sloss for "mor skyld" og ikke, jeg har aldri vært i en slåsskamp, men jeg vet at om det hadde skjedd, hadde det 99% sikkert vært for å beskytte meg/andre mennesker fra skade, og da hadde ikke jeg lagt noe i mellom.

 

Forøvrig er ikke dataspill ett godt virkemiddel for å oppnå det du skisserer, psykologene fant ut for snart hundre år siden at det mest effektive er å ha trening som er mest mulig likt virkeligheten (menneskelignede blinker) osv, om målet ditt er å sørge for at folk virkelig dreper noen når den dagen kommer. Dataspill er ikke akkurat spesielt virkelighetsnært i forhold til "seriøs" trening, og tv er jo helt passivt. Så om det har noen som helst effekt drukner det ganske bra i den andre treninga.

 

AtW

Lenke til kommentar
En av de viktigste tingene man lærer på kampsport trening er at det aldri skal brukes utenfor ringen. Kampsport handler om mye mer en fysisk trening. Det er også mye mental trening inne i bildet. Disiplin og modenhet. Jeg tror de som har den holdningen "Jeg kan banke verden" blir kasta ut av klubben før de lærer noe farlig. Selvforsvar er mye mer enn å kunne knekke nakken på den som angriper.

Spørs jo litt åssen kampsport du lærer deg også, mitt inntrykk er at det er mindre mental trening, og disiplin i litt mer "anvendte" kampsporter (spørs litt hva du vil kalle en kampsport). Forøvrig er det jo litt tåpelig å si at det ikke skal brukes utenfor ringen, det ligger jo i ordet selvforsvar, om du må forsvare deg selv, og det kjappeste/tryggeste for deg er å bruke kampsport, så gjør du jo det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Folk liker ikke å finne ut at unger ikke er så uskyldige som de tror, så de skylder på andre ting. Faren min er en av dem, men jeg får spille allikevel. Vet ikke hvorfor.

 

Uansett så HAR IKKE JEG HATT ET ENESTE RASERIUTBRUDD PÅ 5 ÅR!!

Det synes jeg er rart, med tanke på det som har skjedd i de 5 åra.

Folk begynner å tro jeg er en naiv buddhist og greier.

Lenke til kommentar
Synes det er merkelig at ikke all kampsport blir forbudt? Dette må da forårsake at ekstremt mange blir voldelige? Ofte dersom jeg jobber overtid så går jeg forbi en bygning der man driver med karate. Utenfor står det noen ganger unger nede i en alder av ca 11-12 år. Sikkert enda mindre. Dem lekesloss litt seg imellom og imiterer Bruce Lee og Chuck Norris så godt dem kan. Er ikke dette å oppfordre til å sloss? Man sier at man lærer seg selvforsvar, men man lærer like godt å slå som å dukke.

En av de viktigste tingene man lærer på kampsport trening er at det aldri skal brukes utenfor ringen. Kampsport handler om mye mer en fysisk trening. Det er også mye mental trening inne i bildet. Disiplin og modenhet. Jeg tror de som har den holdningen "Jeg kan banke verden" blir kasta ut av klubben før de lærer noe farlig. Selvforsvar er mye mer enn å kunne knekke nakken på den som angriper.

Jeg tror MrVilla mente posten sin ironisk, as in "det er like dumt å skylde på kampsport som dataspill som grunn til vold"....

Det var ment som det ja. Jeg har selv holdt på med kampsport noen år og har gode erfaringer med det. Prøver absolutt ikke å rakke ned på kampsporten!

Men det skjer jo noen ganger at folk som har trent kampsport havner i selvforskyldte slosskamper. Enten man vil det eller ei så har noen en "Kødd med meg og jeg ommøblerer på trynet ditt fordi jeg har trent karate og ikke er til å spøke med"-holdning. Man prøver selfølgelig å luke ut slike elementer, men det er egentlig ikke poenget her. Poenget er at noen her lærer kampsport og misbruker denne lærdommen. Skal han da kunne skylde på klubben? Er kanskje satt litt på spissen, men det hadde faktisk ikke forundret meg om det kom til å skje en gang dersom tendensene i dag utvikler seg!

 

En annen ting er noe som tidligere ble nevnt her inne. Kan dataspill forhindre vold ved at man får utagert via spill istedenfor i rl? Dette høres ikke så dumt ut for min del. Dersom jeg er litt irritert så er det ingenting som hjelper så godt som å starte opp SOF2 multiplayer og fyre løs med alt det en har :green:

Etter en time så er humøret mirakuløst blitt bedre ala å banke løs på en sandsekk som kanskje andre foretrekker ;)

Lenke til kommentar
Spørs jo litt åssen kampsport du lærer deg også, mitt inntrykk er at det er mindre mental trening, og disiplin i litt mer "anvendte" kampsporter (spørs litt hva du vil kalle en kampsport). Forøvrig er det jo litt tåpelig å si at det ikke skal brukes utenfor ringen, det ligger jo i ordet selvforsvar, om du må forsvare deg selv, og det kjappeste/tryggeste for deg er å bruke kampsport, så gjør du jo det.

De som lærer kampsport, lærer at de ikke skal bruke det utenfor ringen. De som lærer selvforsvar lærer blandt annet at det å stikke av er en helt legitim form for forsvar. Ellers er det ikke spark i hodet og andre skadelige ting man lærer der. Det er faktisk mye selvtillitstrening.

 

Men det her ble off topic. BTW, irony taken, MrVilla. :)

Lenke til kommentar

Dataspill er ikke skyld i at barn blir voldelige. Punktum. Hvor mange verdenskriger har vi hatt siden dataspillene kom? Ingen. Hvor mange har vi hatt før de kom? To. Den eneste grunnen til at folk sier at dataspill er roten til alt ondt, er at det er så lett å skylde på. Istedet for å undersøke ordentlig, skylder de på det enkleste, altså dataspill. Hvis en person blir drept, har drapsmannen garantert spillt massevis av voldelige dataspill. Mange som spiller dataspill spiller dem som en slags erstatning for det virkelige livet. Så hvis man får lyst til å starte en verdenskrig, kan man bare starte den på pc'en isteden. Voldelige dataspill er ikke skyld i voldelige handlinger, de forhindrer dem! Men hvis man ikke er i stand til å skjelne mellom fantasi og virkelighet, skulle man ikke ha lov til å spille dataspill. I slike tilfeller ligger ikke problemet hos dataspillet, men hos personen selv.

Lenke til kommentar
Dataspill er ikke skyld i at barn blir voldelige. Punktum. Hvor mange verdenskriger har vi hatt siden dataspillene kom? Ingen. Hvor mange har vi hatt før de kom? To. Den eneste grunnen til at folk sier at dataspill er roten til alt ondt, er at det er så lett å skylde på. Istedet for å undersøke ordentlig, skylder de på det enkleste, altså dataspill. Hvis en person blir drept, har drapsmannen garantert spillt massevis av voldelige dataspill. Mange som spiller dataspill spiller dem som en slags erstatning for det virkelige livet. Så hvis man får lyst til å starte en verdenskrig, kan man bare starte den på pc'en isteden. Voldelige dataspill er ikke skyld i voldelige handlinger, de forhindrer dem! Men hvis man ikke er i stand til å skjelne mellom fantasi og virkelighet, skulle man ikke ha lov til å spille dataspill. I slike tilfeller ligger ikke problemet hos dataspillet, men hos personen selv.

Veldig saklig, du vet at tiden med dataspill og mennesker er 20 år, og tiden uten dataspill og med mennesker er mange tusen år, greit å diskutere, men du bør komme opp med mer sakelig argument enn det om du vil at folk skal høre på deg.

 

AtW

Lenke til kommentar

Sitat, Tjohei:

Jeg vokste opp med pixler på størrelse med neglene mine, mens han vokser opp med fotorealistisk grafikk. Det trengs en ekstra innsats for å få barna til å forstå forskjellen mellom spill og virkelighet som det ikke var behov for før.

 

Eg trur at fram til barn er ein viss alder, vil det meste virke realistisk for dei. Eller rettare sagt har dei eit utvida røyndsomgrep; fram til dei kjem i verste trassalderen, og dei innser at myntane ein tryllar fram var i handa heile tida, og dei med modig sjelvande stemme seier "Men det er då berre ketsjup!" når dei ser en tøff film. Korleis realismen i dataspela spelar inn på barn er vanskeleg å seie. Mine egne erfaringar spelar seg frå tida du så fortreffeleg omtalar som då pixlane var på størrelse med neglene dine (eit uttrykk eg kjem til å sitere meir enn ein gong).

 

I svært ung alder kom eg borti å laste inn eit spel frå "den kjedelege kassetten utan tøffe spel" med svært blatant seksuelt innhald. Det einaste eg hugsa etter å ha fikla litt med det, var ei mengde spørsmålsteikn her og der. Resten forstod eg lite av. Om eg hadde forstått noko meir om grafikken var meir realistisk, veit eg ikkje, men spesielt interessant var det uansett ikkje for ein prepubertal gut. Ellers spelte eg Ikari Warriors og Commando, og såg hordar med motstandarar falle til bakken og blinke dramatisk før dei fordufta, etter at eg hadde truffe dei med kulene mine (som liksågodt kunne ha vore medisinballar, men eg visste at det var kuler, for eg las Donald). Eg fekk rett og slett ikkje lov til å spele Barbarian, noko eg er glad for i dag. Eg hadde rett og slett ikkje hatt så mykje glede av å kappe hovudet av folk som 5-åring, sjølv om det kjekkaste eg visste var å sjå Tom verte kappa i fleire deler i jakta på Jerry. For meg var grafikken i Barbarian meir enn realistisk nok til at den ville skremme meg. Eg har også opplevd å verte kasta småstein på av unge mariospelarar "for å verte liten" som det vart sagt. Uansett måtte det ha vore ein skuffelse for dei å ete sopp fyrste gong.

 

Eg vil tru at når barn kjem til ein viss alder, vil dei sjå gjennom dataspelgrafikk nermast uansett. I alle høve om dei har ein viss kjennskap til generell datagrafikk og kan relatere til det. Men før denne alderen treng heller ikkje spel å vere realistiske for at dei skal kunne skremme barn. Dei treng heller ikkje å portrettere ein realistisk situasjon for at barn skal leve seg inn i det. Barnleg naivitet og fantasi har ikkje "realistisk grafikk" som eit reelt hinder, etter mine erfaringar. Det betyr ikkje at realistisk grafikk ikkje kan skape nye situasjonar. Mine erfaringar gjeld nok nøvendigvis ikkje for så mange andre enn meg sjølv heller. Eit bra eksempel på kva fotorealisme har å seie for eit spel si påverknadskraft må vere Resident Evil. Det kom på Playstation i tidlig polygon-alder, og har grafikk som gjer at spelet ikkje er så skummelt som potensielt kunne vore, tydleggjort i den nye GameCube versjonen eg knapt tør å spele i dagslys. Om eg hadde vorte presentert for begge to som barn hadde nok begge vore like skumle, sidan situasjonen i seg sjølv allereie er så skummel. Valdsnivået i dataspel og utviklinga av fotorealistisk grafikk er noko som mest truleg vil verte eit enda meir aktivt tema i framtida (GTA er jo for all del svært teiknefilm-aktig. Både i innhald og presentasjon). Då også i film. Det er ikkje så mykje ketsjup igjen å finne for ungane i filmar no for tida.

 

Dette handlar likevel om kva påverknadskraft spel har, eg rota meg litt bort i tankane om realisme. Og det spørsmålet har eit svar som er like enkelt som det er vanskeleg. Det varierar frå person til person. Om Mariospela ikkje hadde eksistert, hadde færre steinar truffe min kropp. At eit spel er valdeleg kan bety alt, og ingenting. Uansett vil vi sitje att med eit fleirtal som ikkje merkar noko personlegdomsendring etter å ha spelt alt frå Super Monkey Ball til Postal 2, og eit fleirtal av valdelege personar som aldri har teke i ein handkontroll. At desse to gruppene vert blanda saman er uunngåeleg. At enkelte valdsutøvarar vert inspirert og påverka av spel er også uunngåeleg. Men desse personane er ikkje avhengige av akkurat dataspel for å få inspirasjonen sin. Dataspel -skapar- ikkje valdelege tendensar hjå barn og vaksne (med mindre personen er svært utsett for enorm frustrasjon - og frustrasjon er jo berre eit uttrykk for eit umetta behov), men det kan gje idear til valdelege handlingar. Og det gjeld for både film, bøker, eventyr og spel.

 

Det eigentlege spørsmålet er om vi -vil- ha fotorealistisk grafikk, om vi -vil- ha ultravald. Eg treng det ikkje for å ha glede av eit spel, iallefall.

 

Edit: Må jo slå til med den eldste vitsen av alle når det gjeld spel si påverknadskraft:

"Om dataspel påverka barn, ville dagens ungdom tilbringe tida si med å ete pillar i mørke rom, med monoton musikk."

Endret av GeirBrandal
Lenke til kommentar
Dataspill er ikke skyld i at barn blir voldelige. Punktum. Hvor mange verdenskriger har vi hatt siden dataspillene kom? Ingen. Hvor mange har vi hatt før de kom? To. Den eneste grunnen til at folk sier at dataspill er roten til alt ondt, er at det er så lett å skylde på. Istedet for å undersøke ordentlig, skylder de på det enkleste, altså dataspill. Hvis en person blir drept, har drapsmannen garantert spillt massevis av voldelige dataspill. Mange som spiller dataspill spiller dem som en slags erstatning for det virkelige livet. Så hvis man får lyst til å starte en verdenskrig, kan man bare starte den på pc'en isteden. Voldelige dataspill er ikke skyld i voldelige handlinger, de forhindrer dem! Men hvis man ikke er i stand til å skjelne mellom fantasi og virkelighet, skulle man ikke ha lov til å spille dataspill. I slike tilfeller ligger ikke problemet hos dataspillet, men hos personen selv.

Veldig saklig, du vet at tiden med dataspill og mennesker er 20 år, og tiden uten dataspill og med mennesker er mange tusen år, greit å diskutere, men du bør komme opp med mer sakelig argument enn det om du vil at folk skal høre på deg.

 

AtW

Det med verdenskrigene var ikke ment som et hovedargument, heller som en spøk... og dessuten ba jeg ikke om å bli hørt heller, jeg bare sa min mening.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

dataspill gjør at barn blir voldelig?

Dette ****pratet har faren min sakt siden jeg fikk meg bf 1942!

har spilt voldelige spill hele livet og bare slått noen en gang i hele mitt 16 års lange liv!!!! Og det var i barnehagen!!!!!! :!:

tror dette nesten beviser at jeg ikke har blitt voldelig av dataspill og har **** ikke tenkt å bli det heller!!!!

 

 

:w00t::w00t::tease::w00t::w00t:

Lenke til kommentar
MrLee @ 26/11/2003 : 10:44
voldelige unger = i hovedsak resultat av manglende foreldre oppfølging

Veldig enig! Foreldre, kompiser og foreldrene til kompisene = miljøet ungene lever i.

 

forresten så er ikke unger så voldelige som media vil ha oss til å tro!

Da faderen var ung tenåring på 60-tallet fikk han juling så blodspruten sto hver dag av naboungene fordi han ikke var bondesønn...! Bygde-Norge for førti år siden, og så sier de at unger er voldelige i dag...

Jeg kan følge opp med hva jeg opplevde på bygda på 70-tallet. En lærer ble knivstukket, en stakkar nesten drukna i en gjørmepytt bak skolen, jeg selv trua med kniv av medelev, folkemengde skutt etter under st.hans feiringa. Det var slik det var, helt naturlig og ingenting å ta på vei for. Det ble aldri politi-saker eller avisskriverier om disse sakene.

 

Alt dette var lenge før dataspillenes tid, så min hilsen til de mest fanatiske data-spill-hetsere må være at "dataspill gjør oss mindre voldelige".

 

Grunnen til at mange mennesker alltid legger skylden på nye medier er jo rett og slett at de ikke forstår dem. Jeg tror vi kan "takke" avisene for mye av den redselen som finnes for slikt i dagens samfunn. Framstillingen som er kommet dataspill til gode de siste ti år, er i beste fall fordummende, og garantert ganske vridd i spillenes disfavør. Stjerne-eksempelet er jo Vice City, der spillet ble fremstilt som voldsforherligende. Jeg har spilt igjennom spillet, og blodsutgytelsen her var etter min mening ikke overveldende mot hva jeg opplevde i oppveksten. Tror også noen burde innse at spill er som tegnefilmer, veldig tydelig fiksjon, og det er noe de fleste unger skjønner seg skikkelig på . Jeg er mer bekymret for hvilke barn nyhetsbildet skaper.

 

Jeg er drit lei den tryghetsnarkomanien den vestlige verden etterhvert er blitt talsmenn for. Jeg tror det gjør oss svakere og mer intolerante, og til og med redde for naturlige reaksjoner som sinne, folk er rett og slett ikke vant til det lenger, det er jo så og si blitt forbudt å vise negative følelser.

 

Nei, gi unga dataspill før bokseklubben tar dem(eller fotballen for den saks skyld).

 

Og hvis noen protesterer mot min holdning, skal jeg personlig sende en av naboungene for å daske dem litt med et nyspikka balltre!

Lenke til kommentar

Det at dem bil voldlige er pga. oppveksten, men jeg må si at jeg ikke ville latt et barn på 7-8 år spille sånne spill, i den alderen blir de lett påvirket.

Jeg ser jo på skola at de "problembarna" har hatt en vanskelig oppvekst, og somregel får de dårlige karakterer/ikke gjør det bra, og da må dem gøre "tøffe" ting som f.eks. slå andre eller gøre andre voldlige ting, for å bli akseptert...

Lenke til kommentar
Det at dem bil voldlige er pga. oppveksten, men jeg må si at jeg ikke ville latt et barn på 7-8 år spille sånne spill, i den alderen blir de lett påvirket.

Det er jo derfor man har aldersgrenser på spill idag... ;)

 

Men for all del, kan vi ikke la denne tråden få dø? Start heller en ny tråd hvis dere er så opptatt av det... Plz... :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...