Gå til innhold

Er det dataspill sin skyld at barn blir voldlige?


Anbefalte innlegg

Det er svært vanskelig å påvise en sammenheng mellom dataspill og voldelighet blant annet fordi man ikke kan være helt sikker på årsaksretningen. Var barnet voldelig før det begynte å spille data?

 

Det har derimot vært undersøkelser der to grupper med barn har blitt bedt om å se på tegnefilm med og uten vold (bare en av delene for hver gruppe), deretter ble de bedt om å leke etterpå. Det ble observert mer aggressiv aktivitet blant de barna som hadde sett på voldelige tegnefilmer, men allikevel er ikke dette nok for å bevise at det er en sammenheng. For det er garantert mange ting som virker inn og man kan ikke være klar over alt. Man kan ikke se bort ifra at denne observerte sammenhengen egentlig skyldes helt andre ting enn at de så på tegnefilmer, og som sagt er dette svært vanskelig å kontrollere.

 

Håper dette hjalp noe...

Endret av SaurusRex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det å skylde på spill blir for lett.

 

Ta feks: De to barna som skjøt fra en bil og drepte og skadet en hel haug med folk og så skyldte alt på GTA.

For meg sier det mer om foreldrene, den psykiske tilstanden til ungene og samfunnet de lever i.

Hvor i all verden var foreldrene da de to barna satt å spilte GTA, et spill de egentlig ikke har lov til å spille uansett?

Hvor var foreldrene når barna ordnet seg et gevær, lånte bilen og dro ut for å drepe mennesker?

Å skylde på GTA er jo selvfølgelig bare en idiotisk forsvarsstrategi lagt fram av en sleip advokat. :thumbdown:

 

Det er også helt klart at i USA er folk 'gun crazy', de ber jo bare om at sånt skjer, det er jo vanlig i USA at feks en ung gutt\jente som sniker seg inn seint blir skutt av en far som tror de har et innbrudd og begynner å leke Chow Yun-Fat.

Lenke til kommentar
huh? dataspill blir mer voldelige fordi dataspill's målgruppe forandres gradivs fra 1-16 års gruppen til 17++

 

det blir stadig vanligere at folk oppi 25++ spiller dataspill, og da er det en selvfølge at det vil komme dataspill som retter seg mot denne aldersgruppen (akkurat som at barn kanskje ikke har godt av å se Hannibal, eller From Hell, eller tonnevis av andre filmer som ikke er egnet for barn)...

 

på samme måte som vi har voksenfilmer og disney, har vi dataspill for voksne og dataspill for unger...

 

at foreldre ikke har oppdaget dette er vel ikke dataspillenes feil...myndighetene må ta litt av skylda for ikke å innføre en lovbestemt aldersgrense...(istedet prøver de å få gjort noen spill ulovlige...noe som aldri kommer til å fungere...aldersgrenser og bedre opplysning til foreldre derimot...)

Du har så rett som du kan få det.

De senere årene kan man se at voldlige filmer eller film som inneholder deler av vold har fått lavere og lavere aldersgrense. Om jeg ikke husket helt feil hadde filmer som Gremlings og det meste av skrekkfilmer som kom ut på den tiden 18 års grense. Eller tar jeg helt feil siden jeg var alt for ung til å leie de filmene da :dontgetit:

 

Men nå i dag må man lete lenge for å finne en film med 18 års grense, å lell om det står det på filmen så hindrer det som regel ikke utleierene eller foreldrene å leie ut filmene til unger på 14-16 år.

 

Ta Ringenes Herre: To Tårn. 11 års aldersgrense. Okay sprø dere selv. Har en 11 år gammel gutt/jente som går på filmen alene eller en unge på 9-10 år som går sammen med faren sin på kino godt av å se et avkuttet orkehode på en stake??

Okay det er et dokkehode men i filmen er det et ekte hode som du så snakket og kranglet for 10 minutter siden (selvsagt da hadde hodet en grotesk kropp også men men)

 

Men nå sporer jeg av igjen. Jeg syns bare at sammfunnet kjører fort fremmover og at unger nå skal bli mye fortere voksne en før. Eller igjen tar jeg feil??

 

Edit: jeg bare må legge til dette her. Det er tatt rett fra filmtilsynets egne sider.

 

Originaltittel: Highlander 2

Aldersgrense: Forbudt

Begrunnelse: Filmen antas å stride mot lov: Av brutale scener nevnes: Hodekutting med toghjul, halskutting med elektrisk ledning og kjeve-nakke- knekking på mann.

Vurdert dato: 5. februar 1991

 

To år senere er det helt greit å vise en film med avkapet arm og dinosauer som spiser mennesker. Du ser det kansje ikke direkte men du vet det hender. Greit nok det er stor forskjell på en avkappet hand og se at noen får hodet avkappet men så er også Aldersgrenseforskjellen på 10 år (Jurassic Park) og "Ikke lov til å vise filmen i norge" ganske stor.

 

thomanil: Du har helt rett. Pressen ser ikke alle sider av sakene de skriver om å tenker ikke på at de faktisk har den største påvirkningskraften både på unge og på voksne. Hvor mange ganger har dere sett at voksne mennesker tar standpunkt i noe de så på nyhetene i går og står på som om det var helt 100% rett og alle fakta på bordet. 3 dager senere når pressen har kommet over "ny" informasjon kan de ha skiftet totalt mening. Mange sluker det de får servert rått for tiden og tenker ikke no mer på det. :scared:

Endret av Indrazor
Lenke til kommentar

thomanil: Du har helt rett. Pressen ser ikke alle sider av sakene de skriver om å tenker ikke på at de faktisk har den største påvirkningskraften både på unge og på voksne. Hvor mange ganger har dere sett at voksne mennesker tar standpunkt i noe de så på nyhetene i går og står på som om det var helt 100% rett og alle fakta på bordet. 3 dager senere når pressen har kommet over "ny" informasjon kan de ha skiftet totalt mening. Mange sluker det de får servert rått for tiden og tenker ikke no mer på det.  :scared:

 

Ja, journalistene i de store avisene stoler jeg på like langt som jeg kan kaste dem.

De kommer vanligvis "utenfra og inn" på bransjene\miljøene de skal skrive om, de kan i utgangspunktet ingenting, og klarer som regel å enten rote med fakta eller fokusere på helt feil ting. Jeg ser det gang på gang når de skriver om saker jeg kan litt om (Data, spill, vitenskap, kampsport f.eks).

 

Det må være forferdelig irriterende å være fagkyndig og bli intervjuet av VG.

VG: "Stemmer det at jorda kommer til å bli truffet av en asteroide?"

Astronom: "Vel, gitt en stor nok tidsskala, f.eks milliarder av år, så er nok sannsynligheten for det stor."

Oppslag neste dag: "ASTEROIDE TRUER JORDA!!!"

Endret av thomanil
Lenke til kommentar

Dataspill er synd! Det er djevelens verk, sendt direkte fra avgrunnen for å lokke uskyldige sjeler til seg. Alle dataspill som inneholder blod eller vold, gir hjernen en skjult beskjed om at på et gitt tidspunkt skal alle som ha spilt det gå amok. De som har gått amok hittil er noen få feiltagelser, der reaksjonen har blitt fremkalt tidligere enn beregnet. Når nok personer har spilt dataspill, vil satan gi et signal, og det vil klikke for alle. kaos. armageddon. ragnarok.

 

Og la oss ikke glemme den klassiske "kjeden av ondskap": dataspill->avhengighet->abstinenser->trang til tilfredsstillelse av voldsbehovet->drap->fengsel->******.

Dette er bevist. pass på sjelen din!

 

Mange uhellige satanister har publisert tester som viser at dataspill gir bedre reaksjonsevne og andre positive ting. men det er bare satanistisk propaganda. Som det står i den hellige skrift: DATASPILL ER SYND!

 

STOPP SPILLVOLD!

STEM KRF!

Lenke til kommentar
Mange uhellige satanister har publisert tester som viser at dataspill gir bedre reaksjonsevne og andre positive ting. men det er bare satanistisk propaganda. Som det står i den hellige skrift: DATASPILL ER SYND!

 

STOPP SPILLVOLD!

STEM KRF!

Hæ?

 

 

Det er ikke uten grunn at vi har aldersgrenser på spill. Jeg tror godt at folk blir påvirket av dataspill, men folk er forsjellige. Tror nok at alle vidunderbrukere her i forumet som sier at de ikke blir påvirket faktisk blir det til en viss grad. Jo mindre man er, jo lettere påvirket blir man.

Jeg blir påvirket. Før trakk jeg unna slosskamper midt på fredagsnatta i fylla, men etter alle spillene syns jeg det er like greit å se på.

Lenke til kommentar
Mange uhellige satanister har publisert tester som viser at dataspill gir bedre reaksjonsevne og andre positive ting. men det er bare satanistisk propaganda. Som det står i den hellige skrift: DATASPILL ER SYND!

 

STOPP SPILLVOLD!

STEM KRF!

Hæ?

 

 

Det er ikke uten grunn at vi har aldersgrenser på spill. Jeg tror godt at folk blir påvirket av dataspill, men folk er forsjellige. Tror nok at alle vidunderbrukere her i forumet som sier at de ikke blir påvirket faktisk blir det til en viss grad. Jo mindre man er, jo lettere påvirket blir man.

Jeg blir påvirket. Før trakk jeg unna slosskamper midt på fredagsnatta i fylla, men etter alle spillene syns jeg det er like greit å se på.

Tips: Jeg tror slash mente posten sin en smule ironisk....

Lenke til kommentar

Takk for mange svar :) Tror dette blir bra, må bare oversett det til engelsk ;) Mine tanker er også at det er media sin "skyld", men på enn annen side er det jo godt at det blir tatt frem i lyset slik at ikke ting tar helt av. Tenker litt på "the wave" :scared:

 

Har nevnt det er før en plass men Tyskland her helt føkka opp etter skolemasakeren der, datablad i Tyskland har 18-årsgrense nå, iallefall de som vil vise sener fra doom og UT :wow:

Lenke til kommentar

nevøen min skulle kansje ike spilt voldelige dataspill...For han liker vold.

Han så på lotr og da det kom en stor folkemengde sa han. skulle hatt ak her.

en anen gang han så på rånja røverdatter elns sa han "hadde vert kult å bare sparka til de dvergene der". osv osv

 

Seff plager han fluer og andre ting ved å sette fyr på de osv...

 

Men det er jo og slik at det er naturlig at hannkjønne r voldelige. Vi plager dyr av samme grunn som katta leikesloss. for å lære.

Et argument er jo da at dataspill ikke påvirker men hjelper oss å få ut agresjonen.

 

Men nå eter nevøen min forferdelig mye sukker som det er forska på gjør folk mer agresive og... Kommer til å klikke for han snart!

Lenke til kommentar

Jeg er selv en av disse geekene som har spilt data siden vic20. Spilla har vekslet mellom Gianasisters, blue max og senere til SOF2, GTA3 og gud vet hva. Jeg er nå tretti og i likhet med de fleste her svært lite voldelig. Jeg har aldri en eneste gang vært i slosskamp på byen eller noen andre steder for den saks skyld (ser bort fra knuffing og erting på barneskolen da ;) )

 

Jeg tror heller ikke at barn blir voldelige av voldelige spill. Jeg tror derimot at voldelige barn bli voldelige. Skjønner? Uansett hvordan man snur og vender på det så er vi forskjellige. Noen er voldelige og utagerende, mens andre er rolige og passive. Dataspill kan ikke forandre dette. I aller verste fall så kan voldelige barn bli inspirert av dataspill, men neppe i nærheten av den inspirasjonen dem allerede har fått av samfunnet rundt seg (TV, aviser, filmer, nyheter, radio, venner etc etc).

 

Å si at dataspill skaper vold er feil. Tror at dersom man hadde gått hjem og familie litt nærmere i sømmene så hadde man helt sikkert funnet ut at det var andre kriterier som spilte inn dersom barna var voldelige. Barn trenger ikke å lære at det som skjer på spill ikke må gjøres i RL. Dersom dem må læres dette så er det noe galt lenge før dem har satt seg ned ved GTA!

 

Jeg har selv en seksåring som fortalte meg at han hadde fått lov å spille et kjempemorsomt spill som het "Vais sity" hos en venn. Etter min mening så er ikke dette noe spill for en seksåring. Jeg kjente jeg ble passe varm i pannen da jeg hørte dette og forklarte ham at fra nå av så var dette spillet forbudt. Grunnen er ikke at jeg tror han blir voldelig, men at jeg ikke synes seksåringer skal bli vant med å se blod, dreping o.l. La dem få beholde sin naivitet så lenge dem kan. Dem blir fort nok voksne i dagens samfunn. Han ble sikkert litt paff da han fikk dette forbudet og argumenterte med at "han ikke trengte å drepe noen i det spillet." Vel....samma kan det være sa jeg. Det spillet er for voksne. Du er seks år og kan spille spill som er for din alder. Han tok dette egentlig veldig greit. Det er svært sjelden jeg setter bastante forbud uten rom for diskusjon så når jeg først gjør det så blir det akseptert. Om han kommer til å gjøre som jeg sier er en annen ting :roll:

Men han vet ihvertfall at jeg bryr meg. At jeg vet hva han snakker om og at jeg interesserer meg for det han gjør. Jeg tror dette hjelper langt mer på barns trygghetsfølelse enn å bare la dem drive på. Jeg tror voldelige barn som utfører voldelige handlinger og sier dem fikk inspirasjonen fra et dataspill er ute etter en ting....oppmerksomhet! Dette slipper min sønn å streve etter. Jeg gir ham oppmerksomheten han trenger.

 

Kanskje det egentlig ikke finnes noe slikt som fødte voldelige barn, bare foreldre som ikke burde være foreldre?

Lenke til kommentar
Mange uhellige satanister har publisert tester som viser at dataspill gir bedre reaksjonsevne og andre positive ting. men det er bare satanistisk propaganda. Som det står i den hellige skrift: DATASPILL ER SYND!

 

STOPP SPILLVOLD!

STEM KRF!

Hæ?

 

 

Det er ikke uten grunn at vi har aldersgrenser på spill. Jeg tror godt at folk blir påvirket av dataspill, men folk er forsjellige. Tror nok at alle vidunderbrukere her i forumet som sier at de ikke blir påvirket faktisk blir det til en viss grad. Jo mindre man er, jo lettere påvirket blir man.

Jeg blir påvirket. Før trakk jeg unna slosskamper midt på fredagsnatta i fylla, men etter alle spillene syns jeg det er like greit å se på.

Tips: Jeg tror slash mente posten sin en smule ironisk....

Ok, jeg som er utdatert...

 

Visste ikke at KRF var mot voldelige dataspill..

Politikk bryr jeg meg veldig lite om i grunn..

Lenke til kommentar

Det mest voldelige jeg har gjort noengang var da jeg knakk hlcden min i frustrasjon :p

Nei, men jeg tror ikke det nei.. Har aldri gjort noen spesielt voldelige handlinger selvom jeg spiller en del dataspill.

Men desverre så fins det ennå de som ikke skjønner forskjell på virkelighet og fantasi.. og det er synd siden da får alle ett dårlig inntrykk av å spille dataspill (bl.a moren min :roll:)

Lenke til kommentar

Det mest voldelige jeg har gjort noengang var da jeg knakk hlcden min i frustrasjon :p

Nei, men jeg tror ikke det nei.. Har aldri gjort noen spesielt voldelige handlinger selvom jeg spiller en del dataspill.

Men desverre så fins det ennå de som ikke skjønner forskjell på virkelighet og fantasi.. og det er synd siden da får alle ett dårlig inntrykk av å spille dataspill (bl.a moren min :roll:)

Lenke til kommentar

Trur ikke dataspill gjør slik at barn blir voldelige.

Men som noen her har snakket om er våpen mye kraftigere enn på film (enkelte).

Men hvis noen her har sett Kill Bill trur jeg neppe de vil se den igjen den er for sterk.

:cry:

 

DaRe_deVIl: jeg har runda VC. Gidde fan ikke og råne runt i by`n hele tiden

Endret av MeSa
Lenke til kommentar

Om jeg tror at dataspill har skyld i vold blandt barn?

 

Ja, delvis. Jeg tror at enkelte som havner litt "utenfor systemet" og har lite venner og søker sin trøst i dataspill kan bli påvirket av disse. Vanlige barn har vel vanligvis en viss forståelse for hva som er ekte og ikke.

 

Filmer som er autentiske og voldelige som samtidig oppfordrer til en slags voldelig oppførsel (tenker på alle slags vigilante-filmer) er nok mye verre.

 

(Vigilante = engelsk fellesbegrep for helter som ikke skyr vold, de tar loven i egne hender...)

Lenke til kommentar

Nei nei og nei. Dette er ikke lengre noen vits å diskutere. Man blir ikke mere voldelig av spill. Bevis? - Jeg, du, dere har ikke skutt noen. FERDIG!

 

Hva med trening(og da mener jeg enhver form for trening som fremhver fysiske prestasjoner) da? Jeg mener da ofte når jeg har vært på byen og sett folk sloss så har de vært trente. Skal man da ikke fjerne treninga? (på kanten ja, men jeg begynner å bli lei av dumme argumenter så derfor lagde jeg et selv)

 

De som "havner på utsiden" er nok påvirkelige, ja. Men jeg ser ikke sammenhengen. Folk som havner på "utsiden" kan bli bla:

-narkomane

-kriminelle

-Nazi

-mordere

-gode og snille mennesker med et litt annet syn på livet

-helt normale

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...