Gå til innhold

FAQ: Hva er VSync/G-Sync/Freesync/Adaptive sync/jegvetikkehvasync, osv. og trenger jeg det?


Gabri3L

Anbefalte innlegg

 

Reservert

 

Still gjerne spørsmål, så skal jeg gjøre mitt beste for å besvare, og oppdatere. :)

Tusen takk for super oppklaring!!

Men hvor i dette universet dukker Benq sin "DyAc" løsning opp??

Har ett Nvidia gtx960 skjermkort, og sikler på Benq XL2430 skjerm. Vil jeg gå glipp av noen muligheter ved å IKKE velge G-Sync skjerm??

 

 

Jeg har prøvd å finne ut av det. Men jeg finner ikke noe oppklarende informasjon om hva DyAc er, og hvordan det virker. På blur buster forumet sier de at det bare er en PR gimmick med nytt navn på gammel tech. Men jeg synes jo det høres litt rart ut at de skal kunne ta så mye betalt for den da.

 

Det som uansett virker rimelig sikkert for meg, er at DyAc skal gjøre noe med "blur". Og det er sånn sett delvis uavhengig av sync.

 

Dersom du har skjermkort som kan drive et spill i 300fps (bare for å ta et tilfeldig høyt tall). Så vil ikke adaptive sync mellom f.eks. 30Hz og 144Hz ha noen ting for seg uansett. Det som skiller skjermene fra hverandre da er selve panelet, og styringen av disse. DyAc kan sånn sett være en funksjon som er beregnet på slike brukerscenarier der G-Sync og Freesync uansett er uinteressant. Men om DyAc er noe bedre enn ULMB på en hvilken som helst god gaming skjerm. Det vet jeg rett og slett ikke. Jeg har ikke funnet noen seriøse tester av skjermen enda..

Endret av Gabri3L
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Reservert

 

Still gjerne spørsmål, så skal jeg gjøre mitt beste for å besvare, og oppdatere. :)

Tusen takk for super oppklaring!!

Men hvor i dette universet dukker Benq sin "DyAc" løsning opp??

Har ett Nvidia gtx960 skjermkort, og sikler på Benq XL2430 skjerm. Vil jeg gå glipp av noen muligheter ved å IKKE velge G-Sync skjerm??

 

 

Jeg har prøvd å finne ut av det. Men jeg finner ikke noe oppklarende informasjon om hva DyAc er, og hvordan det virker. På blur buster forumet sier de at det bare er en PR gimmick med nytt navn på gammel tech. Men jeg synes jo det høres litt rart ut at de skal kunne ta så mye betalt for den da.

 

Det som uansett virker rimelig sikkert for meg, er at DyAc skal gjøre noe med "blur". Og det er sånn sett delvis uavhengig av sync.

 

Dersom du har skjermkort som kan drive et spill i 300fps (bare for å ta et tilfeldig høyt tall). Så vil ikke adaptive sync mellom f.eks. 30Hz og 144Hz ha noen ting for seg uansett. Det som skiller skjermene fra hverandre da er selve panelet, og styringen av disse. DyAc kan sånn sett være en funksjon som er beregnet på slike brukerscenarier der G-Sync og Freesync uansett er uinteressant. Men om DyAc er noe bedre enn ULMB på en hvilken som helst god gaming skjerm. Det vet jeg rett og slett ikke. Jeg har ikke funnet noen seriøse tester av skjermen enda..

 

 

Tusen takk for svar!!!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Mener FreeSync fikk støtte for borderless nå med ReLive.

 

Eller var det freesync v2? Mener å ha lest det at det kom noe mere features med freesync. Hva det var finner noen sikkert snart.

 

 

Edit:

 

AMD Announces FreeSync 2.0 with enhanced features

 

Today sees the announcement of FreeSync 2. Three primary new features / supported modes are added.

  • Fullscreen Borderless Windowed mode
  • HDR Rendering to HDR Display
  • FreeSync 2 & LFC 

http://www.guru3d.com/news-story/amd-announces-freesync-2-with-enhanced-features.html

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Sorry, jeg leste litt fort, trodde du spurte om borderless til Freesync siden det har manglet frem til ReLive.

 

I Freesync 2 er det såvidt jeg kan se egentlig kun HDR som er "nytt". Men produsenter får ikke lov til å merke skjermene sine med "Freesync 2" med mindre de har støtte for LFC og HDR. "Freesync" og "Freesync 2" skal eksistere side om side. Litt tåpelig å kalle det "2" som for mange vil indikere at "1" er utgående. Burde nok heller hett noe med "HDR", "+", eller "Premium" i stedet..

 

Angående borderless med fastsync tenker jeg hvem som helst er minst like flink som meg med Google, jeg har ikke fått med meg noe nytt der enda..

Lenke til kommentar

Bare hyggelig! :)

 

Kom gjerne med tilbakemeldinger på hvordan jeg kan forbedre posten. Jeg synes selv det blir alt for mye tekst. Men har ikke funnet en god måte å dele ting opp slik at det blir mer oversiktlig. Jeg sliter også litt med å skille mellom hva som må være med for "nybegynnere" som posten er beregnet på, og hva jeg kanskje kunne droppet siden det likevel kun er for "viderekomne", som uansett ikke trenger denne posten..

 

Det har skjedd litt mer i skjermverdenen nå med HDR og DP1.3/4, så jeg må nesten oppdatere litt snart uansett. :)

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Vurderer kjøp av ny monitor, men er litt usikker på om jeg vil gå for en G-sync monitor. Pr i dag bruker jeg Rivatuner for å låse fps på 144 og jeg skrur vanligvis ned grafikken i skytespill for å opprettholde høy fps, så vil en G-sync monitor egentlig gagne meg?

Endret av TheKims
Lenke til kommentar

Vurderer kjøp av ny monitor, men er litt usikker på om jeg vil gå for en G-sync monitor. Pr i dag bruker jeg Rivatuner for å låse fps på 144 og jeg skrur vanligvis ned grafikken i skytespill for å opprettholde høy fps, så vil en G-sync monitor egentlig gagne meg?

 

Det er en del her jeg ikke helt forstår. Dersom du i dag har en 144Hz monitor, hvorfor skulle du ønske å låse fps på 144 med Rivatuner? Det finnes de som bruker Rivatuner til å låse fps en plass under 144fps på en G-Sync/Freesync skjerm. For på den måten å sikre at skjermen aldri skrur av sin adaptive sync.

 

Men om man ikke har adaptive sync skjerm. Så er V-Sync , det samme som å låse den til 144fps. Så lenge skjermkortet klarer å forsyne den med det. Ingen vits med Rivatuner til det?

 

En del som spiller FPS synes at selv 144fps er for lite i forhold til input lag. De vil derfor ikke ha V-Sync skrudd på. Når de da kommer opp i mye høyere fps. Så har de kun valget mellom V-Sync av, eller dersom de har Nvidia skjermkort. Så kan de velge fastsync som sync metode. Fastsync fjerner tearing, men introduserer litt inputlag i forhold til V-Sync av. Og også litt hakking.

 

Slik jeg ser det, så er G-Sync en måte å fjerne tearing på, uten å introdusere mer hakking enn absolutt nødvendig. Med bonus at det også gir litt lavere input lag i forhold til med bare vanlig V-sync på. Men, vi snakker da kun om innenfor G-Sync skjermens arbeids område.

 

G-Sync skjermen er sånn sett for spill der du vet du havner innenfor skjermens arbeids område på det grafikknivået du ønsker.

 

Eller sagt på en annen måte: Om du kan drive et spill i bare "Medium" på en vanlig skjerm, uten å ramle under 144fps. Så kan du kanskje med en G-Sync skjerm spille akkurat samme spillet på "High" eller til og med "Ultra" uten å oppleve samme hakking som du ville gjort med en vanlig skjerm på de settingene.

 

Om målet ditt er å aldri havne under 144fps på en 144Hz skjerm. Og du oppnår det ved å justere grafikknivået ned, men synes det ser greit nok ut slik. Så nei, da har ikke G-Sync noe for seg for deg.

 

Men nå finnes det jo 240Hz G-Sync skjerm nå da. ;)

Lenke til kommentar

Jeg bruker Rivatuner for å få en stabil fps i spill. I Overwatch f,eks så får jeg over 200fps ,men det varierer veldig, noe som påvirker min aim. Jeg bryr meg ikke så mye om grafikk, men visst man kan skru opp grafikken uten at det går utover noe annet, så kan jeg vurdere G-sync :)

 

Edit: Rivatuner gir ikke like høy latency som V-sync gjør.

Endret av TheKims
Lenke til kommentar

Jeg bruker Rivatuner for å få en stabil fps i spill. I Overwatch f,eks så får jeg over 200fps ,men det varierer veldig, noe som påvirker min aim. Jeg bryr meg ikke så mye om grafikk, men visst man kan skru opp grafikken uten at det går utover noe annet, så kan jeg vurdere G-sync :)

 

Edit: Rivatuner gir ikke like høy latency som V-sync gjør.

 

Da er jeg med, men du skrev i forrige post at du låser på 144fps, og det gir ingen mening. For om skjermen er 144Hz, og du klarer fint å få 200fps. Så er det bare å skru på V-Sync i stedet. Om du snakker om per game basis, og låser på 200fps i Overwatch, men 250fps i CS:GO med V-Sync av, eller fastsync på. Så skjønner jeg. :)

 

Men om det er slik du ellers spiller også, så ser jeg ikke hva du skal med G-Sync. Med mindre du også spiller mye, og legger vekt på grafikken i spill som er tunge å drive..

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Fikk et problem nylig. Tidligere hadde jeg g-sync aktivert og ikke v-sync. I alle spill la fps seg på monitorrefresh på 60 og ting fungerte fint. Etter en quickfix fra windows for noen uker siden går fps til himmels og bildet tearer masse m3d g-sync. Setter på g-syncvarsel og står det er aktivt. Satte på fps limit til 59 fps, fortsatt mye riving. Satte på v-sync i NVC og da flyter ting fint, men tidvis endel inputlagg :/ Noen tips?

Lenke til kommentar

Fikk et problem nylig. Tidligere hadde jeg g-sync aktivert og ikke v-sync. I alle spill la fps seg på monitorrefresh på 60 og ting fungerte fint. Etter en quickfix fra windows for noen uker siden går fps til himmels og bildet tearer masse m3d g-sync. Setter på g-syncvarsel og står det er aktivt. Satte på fps limit til 59 fps, fortsatt mye riving. Satte på v-sync i NVC og da flyter ting fint, men tidvis endel inputlagg :/ Noen tips?

Bruk "fastsync" og ikkje sett fps limit.

 

Ligger i samme meny som v-sync og heter "fast"

Lenke til kommentar

 

Fikk et problem nylig. Tidligere hadde jeg g-sync aktivert og ikke v-sync. I alle spill la fps seg på monitorrefresh på 60 og ting fungerte fint. Etter en quickfix fra windows for noen uker siden går fps til himmels og bildet tearer masse m3d g-sync. Setter på g-syncvarsel og står det er aktivt. Satte på fps limit til 59 fps, fortsatt mye riving. Satte på v-sync i NVC og da flyter ting fint, men tidvis endel inputlagg :/ Noen tips?

Bruk "fastsync" og ikkje sett fps limit.

 

Ligger i samme meny som v-sync og heter "fast"

 

Samme tullet med fastsync, går langt utover refreshrate og oppleves ikke smooth.

Lenke til kommentar

 

 

Fikk et problem nylig. Tidligere hadde jeg g-sync aktivert og ikke v-sync. I alle spill la fps seg på monitorrefresh på 60 og ting fungerte fint. Etter en quickfix fra windows for noen uker siden går fps til himmels og bildet tearer masse m3d g-sync. Setter på g-syncvarsel og står det er aktivt. Satte på fps limit til 59 fps, fortsatt mye riving. Satte på v-sync i NVC og da flyter ting fint, men tidvis endel inputlagg :/ Noen tips?

Bruk "fastsync" og ikkje sett fps limit.

 

Ligger i samme meny som v-sync og heter "fast"

 

Samme tullet med fastsync, går langt utover refreshrate og oppleves ikke smooth.

 

DA er det noe feil. Smooth skal det være med fastsync. Mitt forslag er da å kjøre DDU, så installere driver på nytt.

 

Fastsync "locker" ikkje fps til hz, men fjerner tearing. Med de nyeste driverene, så funker tilogmed fastsync med SLI. Noe som gjør SLI spilling på høyde med singlekort.

 

Sikker på at du har skjerm som er over 60hz? :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...