Gå til innhold

FAQ: Hva er VSync/G-Sync/Freesync/Adaptive sync/jegvetikkehvasync, osv. og trenger jeg det?


Gabri3L

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei,

 

gjelder disse synkroniseringsfunksjonene bare på gaming - spill?

Hva med å se filmer eller jobbe med bilder, 3D og animering som på Inventor og Revit o.l ?

 

 

Man har ikke variabel fps når man ser filmer, så ser ikke hvordan Sync skulle bidra noe der.

Samme gjelder vel også 3D og animering.

 

Dersom man bruker den medfølgende mediaspilleren "Movies" tror jeg den heter, på W10, så vil den aktivere Freesync ihvertfall. Det finnes jo mye forskjellig av oppdaterings frekvenser på anime f.eks. Men også automatisk switching mellom 50 og 60Hz content som TV serier fra Amerika som er 60 Hz, og europeiske som er på 50Hz er fordelen med Freesync i forhold til video avspilling. AMD's HD79x0/R9 280/X er et skjermkort som støtter Freesync kun til video, men ikke i spill.

 

Når det gjelder programmer som Revit og Inventor kan jeg imidlertid ikke bidra med så mye. Jeg vil tro det fungerer så lenge man har det i full screen, men det er det jo ikke sikkert det er vanlig å ha? Adaptive sync ble "oppfunnet" som en strømspare funksjon til notebook'er, ideen var å spare strøm ved å ikke bruke strøm unødvendig på å oppdatere et bilde som ikke hadde endret seg. Så at det ikke skulle fungere med Revit/Inventor har jeg ingen grunn til å tro. Men som sagt; om man for eksempel kjører hvert program i hvert sitt vindu, og det ene programmet ønsker å oppdatere seg med 39Hz samtidig som det andre kunne oppdatert seg ved 53Hz (altså som eksempel), så sier det seg jo selv at det blir krøll. I windowed mode, ihvertfall som ikke dekker hele skjermen, så vil nok programmene tvinges til å oppdatere seg ved desktop'ens oppdaterings frekvens.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom man bruker den medfølgende mediaspilleren "Movies" tror jeg den heter, på W10, så vil den aktivere Freesync ihvertfall. Det finnes jo mye forskjellig av oppdaterings frekvenser på anime f.eks. Men også automatisk switching mellom 50 og 60Hz content som TV serier fra Amerika som er 60 Hz, og europeiske som er på 50Hz er fordelen med Freesync i forhold til video avspilling. AMD's HD79x0/R9 280/X er et skjermkort som støtter Freesync kun til video, men ikke i spill.

 

Når det gjelder programmer som Revit og Inventor kan jeg imidlertid ikke bidra med så mye. Jeg vil tro det fungerer så lenge man har det i full screen, men det er det jo ikke sikkert det er vanlig å ha? Adaptive sync ble "oppfunnet" som en strømspare funksjon til notebook'er, ideen var å spare strøm ved å ikke bruke strøm unødvendig på å oppdatere et bilde som ikke hadde endret seg. Så at det ikke skulle fungere med Revit/Inventor har jeg ingen grunn til å tro. Men som sagt; om man for eksempel kjører hvert program i hvert sitt vindu, og det ene programmet ønsker å oppdatere seg med 39Hz samtidig som det andre kunne oppdatert seg ved 53Hz (altså som eksempel), så sier det seg jo selv at det blir krøll. I windowed mode, ihvertfall som ikke dekker hele skjermen, så vil nok programmene tvinges til å oppdatere seg ved desktop'ens oppdaterings frekvens.

 

Takk for utfyllende svar.

Når vi bruker disse 3D programmene så kjører vi alltid i "fullscreen" og jeg kan ser at den bruker mye av GPU maskineriet. Men da vet jeg at Freesync ikke vil bidra noenting her.

Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar.

Når vi bruker disse 3D programmene så kjører vi alltid i "fullscreen" og jeg kan ser at den bruker mye av GPU maskineriet. Men da vet jeg at Freesync ikke vil bidra noenting her.

 

Som sagt vil jeg tro det hjelper så lenge programmet kjører i fullscreen. Spørsmålet er hvor mange fps du får ut av skjermkortet. På en 60Hz skjerm, om skjermkortet kunne klart å lage 100fps, så vil jo ikke Freesync hjelpe. Men om skjermkortet ikke klarer å kverne ut mer enn 45 fps for eksempel, så vil jo da Freesync komme til sin rett.

 

Men som sagt; jeg vet ikke 100% sikkert at Freesync fungerer i disse programmene. Jeg tror det vil fungere, men det er alt jeg kan hevde...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Som sagt vil jeg tro det hjelper så lenge programmet kjører i fullscreen. Spørsmålet er hvor mange fps du får ut av skjermkortet. På en 60Hz skjerm, om skjermkortet kunne klart å lage 100fps, så vil jo ikke Freesync hjelpe. Men om skjermkortet ikke klarer å kverne ut mer enn 45 fps for eksempel, så vil jo da Freesync komme til sin rett.

 

Men som sagt; jeg vet ikke 100% sikkert at Freesync fungerer i disse programmene. Jeg tror det vil fungere, men det er alt jeg kan hevde...

 

Det er nettopp derfor du skrur på Vsync i kombinasjon med Freesync/Gsync. På en 60Hz monitor bør man i tillegg låse FPS på maks 57 FPS for å slippe input lag, skulle man nå 60 FPS med Vsync aktivert. 

Lenke til kommentar

Det er nettopp derfor du skrur på Vsync i kombinasjon med Freesync/Gsync. På en 60Hz monitor bør man i tillegg låse FPS på maks 57 FPS for å slippe input lag, skulle man nå 60 FPS med Vsync aktivert. 

 

Det du skriver her er 100% feil. Så jeg håper du mener det jeg tror du mener, og ikke det du skriver. ;)

 

Når det gjelder "jimmy fixen" med å sette en framecap under skjermens max refresh rate, så er det forsåvidt en kjent løsning. Men den handler faktisk kun om bestemte spill der spillkode eller grafikk driver introduserer stutter etter avhending fra adaptive sync til Vsync on/off, eller Enhanced/Fastsync. Eventuelt avhending motsatt vei. Dersom man ikke opplever noen negativ oppførsel med kombinasjonen adaptive sync+Fast/Enhanced sync, eller Vsync on/off, så trenger man heller ikke begrense fps til å ligge i adaptive sync range hele tiden.

 

Vi har imidlertid noen "problemer" her likevel. I teorien burde nemlig kombinasjonen adaptive sync + Fast/Enhanced sync gi lineært synkende input lag med høyere fps. Men i praksis har man ikke klart å måle noen fordel med Fast/Enhanced sync før man når det dobbelte av skjermens max refresh rate. Dette har faktisk litt "morsomme" konsekvenser.

 

La oss si du har et spill der du ligger for det meste rundt 250 fps, og du har en 144Hz G-sync monitor. Nå, om man setter skjermen som en fixed refresh rate skjerm på 144Hz, og spiller med V-Sync off, vil man få en lineært synkende inputlag ved stigende fps, og dette er det optimale i forhold til inputlag, ingenting slår dette. Men, man får jo også tearing hele veien. Skrur man derfor på G-Sync i skjermens G-Sync range, vil man få i gjennomsnitt, kanskje 0,1-0,2ms ekstra inputlag, ikke merkbart med andre ord, men man introduserer jo også denne ekstra inputlag'en uten noe som helst gevinst; for det meste ligger man jo langt over skjermens G-Sync range, og har tearing i bildet fremdeles.

 

Alternativet for å få i nærheten av tilsvarende inputlag som ved VSync off, uten tearing, er altså å sette skjermens max refresh ned! (Som altså er det litt "morsomme" :p) For om man bare skrur på Fastsync, så ligger man jo ikke dobbelt så høyt i fps som skjermens max refresh. Og i stedet har man altså inputlag tilsvarende 144fps på en vanlig 144Hz skjerm. Men om man setter skjermens max refresh til 100Hz, så har man jo 2,5 ganger det i fps, og med Fastsync får man da lavere input lag enn om man skrur Fastsync på, på en 144Hz skjerm. I praksis vil man ligge rundt inputlag tilsvarende 200fps på en 200Hz skjerm med VSync on. Fremdeles ikke så bra som med VSync off altså, men i nærheten, og i det minste uten tearing, og vi har fremdels høy nok refresh rate til at de færreste vil se forskjell..

Lenke til kommentar

Det du skriver her er 100% feil. Så jeg håper du mener det jeg tror du mener, og ikke det du skriver. ;)

 

Når det gjelder "jimmy fixen" med å sette en framecap under skjermens max refresh rate, så er det forsåvidt en kjent løsning. Men den handler faktisk kun om bestemte spill der spillkode eller grafikk driver introduserer stutter etter avhending fra adaptive sync til Vsync on/off, eller Enhanced/Fastsync. Eventuelt avhending motsatt vei. Dersom man ikke opplever noen negativ oppførsel med kombinasjonen adaptive sync+Fast/Enhanced sync, eller Vsync on/off, så trenger man heller ikke begrense fps til å ligge i adaptive sync range hele tiden.

 

Vi har imidlertid noen "problemer" her likevel. I teorien burde nemlig kombinasjonen adaptive sync + Fast/Enhanced sync gi lineært synkende input lag med høyere fps. Men i praksis har man ikke klart å måle noen fordel med Fast/Enhanced sync før man når det dobbelte av skjermens max refresh rate. Dette har faktisk litt "morsomme" konsekvenser.

 

La oss si du har et spill der du ligger for det meste rundt 250 fps, og du har en 144Hz G-sync monitor. Nå, om man setter skjermen som en fixed refresh rate skjerm på 144Hz, og spiller med V-Sync off, vil man få en lineært synkende inputlag ved stigende fps, og dette er det optimale i forhold til inputlag, ingenting slår dette. Men, man får jo også tearing hele veien. Skrur man derfor på G-Sync i skjermens G-Sync range, vil man få i gjennomsnitt, kanskje 0,1-0,2ms ekstra inputlag, ikke merkbart med andre ord, men man introduserer jo også denne ekstra inputlag'en uten noe som helst gevinst; for det meste ligger man jo langt over skjermens G-Sync range, og har tearing i bildet fremdeles.

 

Alternativet for å få i nærheten av tilsvarende inputlag som ved VSync off, uten tearing, er altså å sette skjermens max refresh ned! (Som altså er det litt "morsomme" :p) For om man bare skrur på Fastsync, så ligger man jo ikke dobbelt så høyt i fps som skjermens max refresh. Og i stedet har man altså inputlag tilsvarende 144fps på en vanlig 144Hz skjerm. Men om man setter skjermens max refresh til 100Hz, så har man jo 2,5 ganger det i fps, og med Fastsync får man da lavere input lag enn om man skrur Fastsync på, på en 144Hz skjerm. I praksis vil man ligge rundt inputlag tilsvarende 200fps på en 200Hz skjerm med VSync on. Fremdeles ikke så bra som med VSync off altså, men i nærheten, og i det minste uten tearing, og vi har fremdels høy nok refresh rate til at de færreste vil se forskjell..

 

Folk sier mye forskjellig. 

 

Jeg sier ikke at det nødvendigvis er korrekt, men det er den kombinasjonen flere forumer har anbefalt.

 

Ta f.eks Forza Horizon 4 på PC. Jeg har en 4K-skjerm, så den er begrenset til 60 FPS. Når spillet 60 FPS opplever jeg masse tearing. Sannsynligvis fordi FPS går ut av Freesync-range (60 FPS+) Da har jeg to løsninger. Enten å begrense spillet til maks 57 FPS, eller skru på V-Sync. Mange har likevel anbefalt å gjøre begge deler, da 60 FPS med V-Sync på visstnok skal kunne introdusere ekstra input-lag. 

 

Hva mener du er rett å gjøre i eksemplet ovenfor? 

Endret av Windoge
Lenke til kommentar

Folk sier mye forskjellig. 

 

Spiller jeg f.eks Forza Horizon 4 opplever jeg masse tearing hvis V-Sync er skrudd av. Dette er sannsynligvis fordi jeg når en FPS over 60Hz som er begrensingen på min skjerm. Jeg er derfor helt avhengig av V-Sync. Flere har i tillegg anbefalt å låse FPS på cirka 57. Dette skal visstnok være for å unngå en eventuell input lag på 60 FPS. Det er ihvertfall det jeg har blitt forklart av flere folk på diverse PC-forumer. Jeg sier ikke at det nødvendigvis stemmer, men det er mange som mener det er den ultimate kombinasjonen. 

V-sync gir deg input lag, så skru den av. Låser du fps til 57-58 så slipper du det problemet. Min monitor er låst til 98 og jeg opplever ingen tearing eller ekstra input lag.

Lenke til kommentar

V-sync gir deg input lag, så skru den av. Låser du fps til 57-58 så slipper du det problemet. Min monitor er låst til 98 og jeg opplever ingen tearing eller ekstra input lag.

Mange påstår at Freesync fjerner alle negative aspekter som V-Sync gir. Så ikke rart man blir forvirret. V-sync slår uansett ikke inn før man er enten over eller under grensen Vsync-grensen, så det skal i utgangspunktet ikke ha en negativ effekt.

Endret av Windoge
Lenke til kommentar

Vel, her er der visst en liten missforståelse ute og går: VSync introduserer egentlig IKKE inputlag i seg selv. La meg forsøke å forklare: 

 

La oss si vi har en enkel liten demo, der vi har låst fps til 60 på en 144Hz Freesync monitor. Og skjermkortet i bruk er så kraftig at det vil til enhver tid ha null problemer med å produsere nøyaktig 60 fps. Demoen går ut på å trykke på en musknapp når skjermen endrer farge, og så lese av forsinkelsen fra skjermen endret farge, til knappetrykket registreres. Hvor stor inputlag har vi nå som følge av fps'en? Altså, vi har forsinkelser fra tiden hjernen vår registrerer fargeendringen, og så sender kommando til fingeren om å trykke på knappen, og vi har forsinkelser som følge av skjermens bildebehandlingskrets, vi har forsinkelse i form av LCD cellenes responstid, og vi har altså en forsinkelse som kan isoleres til kun å være som følge av selve spillet/demoens fps, da det kun kan ta imot informasjon mellom hver skjermoppdatering. Kortere tid mellom hver skjermoppdatering, gir kortere inputlag. Vel, det er nesten umulig å finne ut inputlag verdien for hvert enkelt knappe trykk, men det vi vet, er at om vi trykker på knappen 10 000 ganger, så vil vi få en gjennomsnittsverdi, og den vil nødvendigvis være halvparten av fps'en. Så i dette tilfellet vil gjennomsnittlig inputlag som følge av fps, være halvparten av en enkelt frametime: Så 1000ms/60fps=16,7ms. Og så delt på 2 = 8,33ms.

 

La oss så, i stedet for å begrense fps i driveren, benytte en standard oppløsning/frekvens. Vi gjør i praksis skjermen om til en 60Hz fixed refresh rate monitor. Nå skjermkortet kunne sikkert lagd hundrevis av fps om vi lot VSync være av, så vi skrur den heller på, og skjermkortet får nå aldri lov til å lage mer enn 60 fps. Akkurat som i eksempelet over, bare vi gjør det på en annen måte nå. Så hva blir input lag som følge av fps nå? Det ligger i grunnen i presiseringen; fps er jo identisk, altså er denne delen av input lag'en også identisk; 8,33ms.

 

Vi har altså ingen økt inputlag som følge av å ha skrudd på VSync.

 

Men vi kan få det. Bare ikke som konsekvens av VSync i seg selv, men som konsekvens av at VSync reduserer fps.

 

Så, om man har en 60Hz Freesync skjerm og spiller med 57 fps framecap, så øker man inputlag i forhold til å spille med 60Hz/fps. Regnestykket er igjen: 1000ms/57fps = 17,54ms, og så det delt på 2 = 8,77ms. Altså i gjennomsnitt 0,44ms høyere gjennomsnittlig inputlag med 57fps enn med 60...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det er nettopp derfor du skrur på Vsync i kombinasjon med Freesync/Gsync. På en 60Hz monitor bør man i tillegg låse FPS på maks 57 FPS for å slippe input lag, skulle man nå 60 FPS med Vsync aktivert. 

 

 

Å ha vsync aktivert gir i praksisk økt input lag, det tror jeg de fleste er enig om.

 

Tearing oppstår jo kun når spillet oppdaterer og sendere frames til skjermen raskere enn den har som maks refresh.For å forebygge dette setter man eks. en FPS CAP i spillet slik at motoren aldri oppdaterer raskere enn skjermen takler. Har ikke spillet en opsjon for det kan man benytte RTSS.

 

Det jeg ikke har helt klart for meg, og som noen sier, er hvorfor man skal tvinge skjermen (Via custom resolution eller CRU ol.) til å operere 2-3 HZ under maks?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Å ha vsync aktivert gir i praksisk økt input lag, det tror jeg de fleste er enig om.

 

Tearing oppstår jo kun når spillet oppdaterer og sendere frames til skjermen raskere enn den har som maks refresh.For å forebygge dette setter man eks. en FPS CAP i spillet slik at motoren aldri oppdaterer raskere enn skjermen takler. Har ikke spillet en opsjon for det kan man benytte RTSS.

 

Det jeg ikke har helt klart for meg, og som noen sier, er hvorfor man skal tvinge skjermen (Via custom resolution eller CRU ol.) til å operere 2-3 HZ under maks?

TS argumenterte vel mot at det å låse FPS under 60 FPS er nødvendig.

Endret av Windoge
Lenke til kommentar

Ok, prater nok bare forbi hverandre litt. Men slik sett er jo Adaptiv Sync et bedre alternativ enn tradisjonell vsync, for de som bruker det.  Jeg tenkte også framecap (vs vsync) på 60, ikke 57 på en tenkt 60Hz skjerm.

 

Noen som har hørt om 100Hz 38" (U)WQHD+ skjerm med IPS panel og Gsync som er på vei?

Virker som de fleste er i dag er 34-35" med 3440x1440 vs 3840x1600 som jeg har. Gsync er jo perfekt for høyoppløslige skjermer som ikke dagens topppkort klarer å dra på full FPS.Det som irriterer meg litt er at selv Gsync virker å ha en lavere grense på 30 når panelene støtter vesentlig lavere refreshrate enn dette. Det er dessverre ikke uvanlig at man kan dippe under 30 i worst case scenarioer.

 

Etter å ha testet hvor bra Gsync Compatible er innenfor den meget snevre Freesync rangen på 48-75 min nåværende 38" er jeg nødt til å få meg en Gsync skjerm. Men ønsker ikke å gå ned i størrelse fra dagens Acer 38" som virker perfekt for min  sitteavstand og synsfelt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det jeg ikke har helt klart for meg, og som noen sier, er hvorfor man skal tvinge skjermen (Via custom resolution eller CRU ol.) til å operere 2-3 HZ under maks?

Ikke hørt at man skal senke Hz på monitoren visst det er det du mener. Grunnen til at man bruker RivaTuner f,eks til å låse fps 2-3fps under max er for å holde seg innenfor rangen på monitoren. Låser man en 100Hz monitor til 100fps så hender det at fpsen kan hoppe opp i 101-102fps og da vil ikke Sync fungere.

Lenke til kommentar

Å ha vsync aktivert gir i praksisk økt input lag, det tror jeg de fleste er enig om.

I praksis ja, men når det kommer til årsak og sammenheng så er det en unøyaktig påstand. La oss si du spiller på en 144Hz Freesync skjerm, men begrenser spillets fps til 60, enten i spillet, eller med RTSS. Da har du en inputlag som følge av at spillet kjører på 60 fps på 1000/60/2=.8,33ms. 

 

Så tar du med deg PC'en til en kompis, men han har bare en 60Hz skjerm du kan låne. Spillet er fremdeles låst til 60fps i motoren eller RTSS, men du opplever nå tearing, så du skrur på VSync i stedet. Du blir kvitt tearingen, men hvor mye økte inputlag når du/ved at du skrudde på VSync?

 

Svaret er at inputlag som følge av at spillet kjører på 60 fps fremdeles er 1000/60/2 = 8,33ms... Altså en endring på 0 ms... Vi har altså skrudd på VSync, uten å øke inputlag...

 

Tearing oppstår jo kun når spillet oppdaterer og sendere frames til skjermen raskere enn den har som maks refresh.

Nei, tearing skjer alltid når skjermkortet ikke er synkronisert mot skjermen på et eller annet vis. Lavere fps enn skjermens Hz uten VSync gir f.eks. også tearing. Og i eksempelet mitt over fikk man altså også tearing selv om man har samme fps som skjermens Hz. Det hjelper jo ikke å ha lik fps/Hz, om man sender det som ligger i den utgående bufferen før det er ferdig tegnet.

 

Forskjellen i disse eksemplene er at med lik fps og Hz vil tearing streken være på samme plass på skjermen hele tiden, mens den vil flytte seg et hakk opp eller ned for hver frame avhengig av om du har høyere eller lavere fps enn skjermens Hz.

 

For å forebygge dette setter man eks. en FPS CAP i spillet slik at motoren aldri oppdaterer raskere enn skjermen takler. Har ikke spillet en opsjon for det kan man benytte RTSS.

Vel, siden utgangspunktet ditt er feil, så blir jo dette videre også feil...

 

Det jeg ikke har helt klart for meg, og som noen sier, er hvorfor man skal tvinge skjermen (Via custom resolution eller CRU ol.) til å operere 2-3 HZ under maks?

Det finnes enkelte monitor eksemplarer, eller modeller, der overgangen mellom fps innenfor adaptive sync range, og fps over adaptive sync range gir stutter, eller tearing. Dette er altså ikke slik det skal fungere, og kan altså være eksemplar, eller modell spesifikk oppførsel.

 

En "Jimmy fix" løsning noen har kommet på, som kan hjelpe i enkelte tilfeller, er altså å bare sørge for at man aldri forlater skjermens adaptive sync range.

 

Eller med CRU har man funnet at feilen ikke oppstår om man begrenser skjermens max refresh.

Lenke til kommentar

Ikke hørt at man skal senke Hz på monitoren visst det er det du mener. Grunnen til at man bruker RivaTuner f,eks til å låse fps 2-3fps under max er for å holde seg innenfor rangen på monitoren. Låser man en 100Hz monitor til 100fps så hender det at fpsen kan hoppe opp i 101-102fps og da vil ikke Sync fungere.

Jepp klar over det. Det med å låse skjermens refreshrate er noe som dukket opp som tips i 2080 tråden ift. gsync compat. og brightness flicker issues. Men jeg tror mange formulerer seg upresist og blander fps og hz om hverandre. Altså når man skal justere refresh i monitor/OS og når man skal gjøre det i spill/driver.

 

 

I praksis ja, men når det kommer til årsak og sammenheng så er det en unøyaktig påstand. La oss si du spiller på en 144Hz Freesync skjerm, men begrenser spillets fps til 60, enten i spillet, eller med RTSS. Da har du en inputlag som følge av at spillet kjører på 60 fps på 1000/60/2=.8,33ms.

 

Så tar du med deg PC'en til en kompis, men han har bare en 60Hz skjerm du kan låne. Spillet er fremdeles låst til 60fps i motoren eller RTSS, men du opplever nå tearing, så du skrur på VSync i stedet. Du blir kvitt tearingen, men hvor mye økte inputlag når du/ved at du skrudde på VSync?

 

Svaret er at inputlag som følge av at spillet kjører på 60 fps fremdeles er 1000/60/2 = 8,33ms... Altså en endring på 0 ms... Vi har altså skrudd på VSync, uten å øke inputlag...

 

Ikke uenig med deg i det og det var med vilje litt upresist forenklet. Forøvrig liker jeg oppklaringen din.

 

Men her kommer du også innpå en annen ting jeg er litt usikker på. Hvorfor får han tearing om spillet har cappet til 60 og skjermen støtter 60? Mener du da at man unngår tearing hvis man capper spillet/driver til 59? Altså hvorfor er det nødvendig å slå på vsync for å unngå tearing når man benytter framerate limiter i spillmotor eller driver.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Denne input laggen som Vsync angivelig skal gi må uansett være ekstremt liten. Jeg er avhengig av Vsync for å unngå tearing i de aller fleste spill pga en 60Hz 4K-skjerm, og jeg merker absolutt ingenting.

 

Mest sansynlig fordi at den 60hz 4k skjermen du har, har høy inputlag fra før?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...