Gå til innhold

FAQ: Hva er VSync/G-Sync/Freesync/Adaptive sync/jegvetikkehvasync, osv. og trenger jeg det?


Gabri3L

Anbefalte innlegg

Ser at enkelte sliter med lav fps i Battlefield 4, de nevner som en løsning å velge skjermkort på physx-instillingene i nvidia kontrollpanelet, istedenfor å ha på automatisk. Hva kan dere si om det? Er det noe man bør?

 

Det er nok ikke så mange som kan svare på det som nødvendigvis følger denne tråden. Dette er jo hverken  en Battlefield eller Nvidia tråd. Kanskje de har litt mer peiling her? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Ser at enkelte sliter med lav fps i Battlefield 4, de nevner som en løsning å velge skjermkort på physx-instillingene i nvidia kontrollpanelet, istedenfor å ha på automatisk. Hva kan dere si om det? Er det noe man bør?

 

Det er nok ikke så mange som kan svare på det som nødvendigvis følger denne tråden. Dette er jo hverken  en Battlefield eller Nvidia tråd. Kanskje de har litt mer peiling her? :)

 

Takk. Skal høre der.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Holder på å sette opp en billig Ryzen 3 2200G rigg til noen bekjente som spiller litt en sjelden gang og tenkte å bruke det integrerte skjermkortet via HDMI. FPS vil ikke akkurat ligge på 60+ i de fleste spill, men har lest at AMD la inn LFC\kompensasjon ved lav fps for en tid tilbake. Hvor lavt vil freesync fungere om de f.eks kjøper en rimelig freesync-skjerm med 35-75Hz range? Om fps dropper ned til f.eks 20 periodevis, noe som ikke plager dem, vil da freesync ha noen effekt eller får de fullt opp med riving, lagg etc? V-sync er vell ikke et tema på så elendig fps. Gabriel vet kanskje litt mer om det? ;)

Lenke til kommentar

AMD har jo en grei oversikt over mange monitor modeller med Freesync, med egen kolonne for hvorvidt modellen har støtte for LFC. Men hvor komplett den er, eller nøyaktig, for den saks skyld, skal jeg ikke mene så mye om. Jeg har bl.a. stusset litt på en modell med 48-75Hz Freesync range som er oppført som å ha støtte for LFC. Hvordan det skal gå til slik jeg forstår LFC fungerer, er en annen sak. Jeg regner med det er "trykkfeil".

 

AMD oppga ved lansering av LFC, at skjermen må ha max refresh rate som er minst 2,5x så stor som dens minimum refresh rate. Og det er nok tryggest å ta utgangspunkt i. Selv om 2 gangen jo strengt tatt bør holde. Og man finner folk på forumer som påstår de får LFC aktivert og fungerende med range godt under 2,5x også.

 

Jeg kan altså dessverre ikke si noe sikkert på dette punktet. Oppdater gjerne her i tråden om du finner ut av noe mer når du eventuelt tester med maskinen til din bekjente. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar. Hmm, eneste jeg finner på lista med en ok pris som kan støtte LFC er en AOC med TN-panel til 2200,- og en Acer med TN til 2500. Når man får f.eks Samsung med PLS til 1200 med freesync blir litt av poenget borte da det er snakk om ekstremt lavbudsjett. Kanskje bare jeg skal be de kjøpe Samsungen og finne seg i at det blir endel lagg\riving under 48 fps... Et bedre skjermkort hadde løst alt, men når selv RX 570 koster 3000k uten å komme på lager i nær fremtid er ikke det heller så lett, kosta 1800 for ca et år siden og var da på lager. Må kanskje finne seg i å vente på en ok grafikkløsning når forhåpentligvis kryptomininga blir enda mindre lønnsomt...

Endret av Cowboystrekk
Lenke til kommentar

Vel, AMD har jo kommet med sin "Enhanced sync" som svar til Nvidias "Fast Sync". Og den vil jo hjelpe bittelitt med å unngå tearing uten å miste for mye fps i forhold til Vsync av. Litt overhead er det jo. Men tearing er noe av det aller verste jeg ser, så jeg dropper heller en fps eller to enn å måtte holde ut med tearing.

 

Forsøk å google CRU, LFC og skjerm modeller du vurderer. Det går jo an å "hacke" Freesync range på enkelte modeller. Så om du finner en 48-75Hz modell som kan hackes til 30 eller 35-75Hz, så kan det tenkes at man får på plass LFC også. Selv om det ikke er offisiell støtte for det. Spørsmålet er hvor data kyndige din bekjent er? Om man må hacke driveren hver gang det kommer ny. Så må hen nesten kunne såpass ihvertfall. Ellers er det vel en ini fil hack som sikkert bare må gjøres en gang. Jeg har ikke satt meg ordentlig inn i det..

 

Ellers har også 2400G blitt en hundrings billigere. Med 37,5% flere CU'er og SMT på CPU'ens 4 kjerner, begynner det å bli verdt å ihvertfall vurdere å legge 600 kroner ekstra i den. Den overklokker jo like bra den som 2200G såvidt jeg har forstått.

 

Det kan være lurt å ha i bakhodet at en slik APU basert maskin vil komme til et punkt der den rett og slett ikke duger til spill lenger. Men med et dedikert skjermkort i den da, så vil den jo få et nytt liv. Og når den tid har kommet, er det sikkert ikke dummere å ha en CPU med 8 logiske kjerner, enn det allerede er i dag. ;)

Lenke til kommentar

Takk for et godt svar. Hacking må isåfall jeg hjelpe de med, men blir det kjøp skal jeg teste litt med enhanced sync etc. Vi snakker om en pc me totalbudsjett rundt 6k. Personlig hadde jeg dobla prisen og fått tak i noe litt mer fremtidsretta. 11X0-serien til Nvidia kan bli bra, men da blir g-sync uaktuelt pga meget stiv pris.

Lenke til kommentar

Jeg postet et forslag til mITX bygg i PC-Bygger tråden. Det var strengt tatt bare fordi det var tilbud på kabinettet jeg ble nysgjerrig på hvor lite man kunne slippe unna med. Ligger da på ~5300 Kr for det bygget nå, så det er rom for å oppgradere til 2400G, og likevel holde seg til budsjett.

 

Men når sant skal sies, ville jeg nok kanskje heller gått for mATX eller vanlig ATX. Slik at en får 4 minnespor, og kan oppgradere til 16GB med et 8GB kit til, i stedet for å måtte kjøpe nytt 16GB kit. Det er rett og slett ikke heelt dumt å bygge maskinen gradvis slik som dette, om man ikke har pengene til hele maskinen med en gang. :p

 

Eurogamer hadde i sin 2200G/2400G test med ytelse med Titan X (på bunnen). 20 - 30% høyere fps med 2400G i de titlene som benytter flere tråder! Nå vil man nok ikke oppgradere til Titan X akkurat, så forskjellen i fps vil kanskje ikke bli fullt så ille med et mer fornuftig skjermkortkort. Kanskje et RX570 eller tilsvarende neste generasjon? Men i så fall vil nok 2400G vise seg å ha vært en smart investering. I tillegg til at den allerede vil hjelpe i andre CPU intensive oppgaver..

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

hva skjerm skal jeg bruke hvis jeg kun klarer 100 fps, øyet kun oppfatter 90 hz. mens alternativet er 60 hz eller 165hz.. uten gsync, adaptive sync... husk jeg har 1070. den er rask, den er smidig, den koster ikke juling, men vet jeg vil ha 2500x1400. Da er jeg kommet like langt?

Les en avis.

 

Kjøp 1440p 165hz g-sync ips, så slipper du å tenke på skjerm med det første.

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis jeg kjøper en 166 eller 144hz skjerm så kan jeg sette den i 120hz modus eller 100hz modus...

 

Dette forklarer også hvorfor de egentlig bare selger 144hz og 165hz skjermer, da de er alle bakover kompatible...

 

Tok meg 1 måned å finne ut av... Tror jeg... Har muligens lest det og ikke registert det i mylderet.

 

Med andre ord hvis jeg bare spiller et spill så har jeg ikke behov for gsync jeg kan bare velge noe tilnærmet i oppsettet på nvidia kontrol panel?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kjører du 4k eller skal bruke fps-killerne til nvidia aka rtx så kan ha nytte av g-sync da fps faller ned i det kritiske 30-60 fps-området der g-sync skinner :)

Takk , jeg spiller som regel bare spill som Assassin Creed Odyssy, WOW, Farcry 5 osv aldrig noe Destiny 2 eller Owerwatch så er en ganske avslappa spiller, men ser også en del filmer på pc! Tro ikke jeg kan spille så mye i 4 k før jeg har oppgradert  til I7 og 16 gb ram men jobber med saken, det jævla RTX kortet kostet

jo skjorta :(

Endret av Tåka
Lenke til kommentar

 

Hei jeg har kjøpt et RTX 2080 grafikk kort og har tenkt å kjøpe en ny skjerm Samsung 32 som har Freesync har det noe å si pga grafikk kortet er Nvida så kanskje G Sync ville vært bedre eller har det ikke så mye å si?

 

 

 

 

Det der er en av de beste skjermene på markedet. Ihvertfall om fokuset er på bildekvalitet, slik som det ofte er i RPG type spill. Om fokuset er RPG, så vil du i den typen spill, nettopp ha brukt ~3000Kr mer på skjermkort enn du strengt tatt trengte å gjøre til bruk med denne skjermen. Et RX Vega 56 vil gi minst like bra flyt, til tross for lavere fps med denne skjermen, siden de da kan koples sammen med Freesync. Med GTX2080, vil skjermen oppføre seg som en standard 144Hz skjerm. Som betyr at bildet kun kan byttes hvert 6,94ms, hvert 13,88ms, hvert 20,83ms osv.. Med Freesync vil skjermen kunne bytte bilde når tid som helst innenfor skjermens Freesync range. Det er effekten av dette som undervurderes igjen og igjen.

 

Skal du i hovedsak spille raske twitch'ere, vil man gjerne ha en skjerm med raskere pixler, altså med TN panel, men man er også da ofte opp i så høy fps at adaptive sync uansett ikke kommer i bruk mesteparten av tiden.

 

Til blandet bruk ville jeg altså vurdert enten å kjøpe en god G-Sync skjerm til ditt nåværende skjermkort. Eller benyttet angreretten på skjermkortet, og byttet til et Vega kort for å spille med denne skjermen.

 

Den perfekte skjermen finnes altså ikke enda.. :)

Lenke til kommentar

Takk , jeg spiller som regel bare spill som Assassin Creed Odyssy, WOW, Farcry 5 osv aldrig noe Destiny 2 eller Owerwatch så er en ganske avslappa spiller, men ser også en del filmer på pc! Tro ikke jeg kan spille så mye i 4 k før jeg har oppgradert  til I7 og 16 gb ram men jobber med saken, det jævla RTX kortet kostet

jo skjorta :(

 

Her har du visst missforstått litt. Til 4K spilling kreves ikke raskere CPU, faktisk klarer man seg til og med med en i3 i mange tilfeller. I hvertfall når det gelder selve grafikken. Det er nyere spills fokus på mere AI og den slags som vil øke kravene til CPU, men da i alle oppløsninger..

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...