Gå til innhold

[Løst] Ny mobil til under 3000


Anbefalte innlegg

For et års tid siden når min Xperia ZR sin mikrofon og høyttaler sluttet å fungerer var jeg såpass irritert på dyre telefoner som ikke varer lenge nok, så jeg kjøpte en Lumia 640. Nå har det gått et år, og jeg føler mer og mer på at det er mye ved denne telefonen, spesielt begredelig tilgang på apper (uten bedring i sikte), som jeg egentlig bare tolererer fordi den var billig. Har derfor begynt å vurdere byttet tilbake til Android.

 

Kravene jeg stiller til en telefon er at den skal ha et greit batteri, fungere i hverdagen uten lag eller lignende, ca 5" skjerm og at den til en viss grad er futureproof. Den mest krevende multitaskingen jeg er borti er nok å kjøre spotify i bakgrunnen, og ellers blir den tyngste appen jeg skal dra Hearthstone. Maxpris er 3000, og vil helst holde meg under det med så mye som mulig. Lagringsmessig er 16GB nok dersom jeg kan benytte minnekort, men ellers må jeg opp i 32.

 

Har sett meg ut følgende, men er på jakt etter litt input:

Nexus 5x: Ser veldig bra ut på papiret, spesielt at den har clean Android og vil få oppdateringer i fremtiden raskt. Har dog lest veldig mye om performance issues på grensen til at telefonen er ubrukelig, noe oppdateringen i mars tydeligvis fikset for noen men ikke for alle.

 

Honor 5x: Har ikke funnet så mye galt med denne utenom at jeg er redd 5,5" begynner å bli litt vel stort, pluss at det virker som den har et ganske heavy apple-like EMUI på toppen.

 

Honor 6: Eldre telefon, men ser veldig bra ut på papir. (stort batteri blandt annet) Har lest litt om noen som sliter med batteriet etter både ett og to år, men virker som telefonen generelt skal være bra.

 

Huawei 8P: Ser også veldig bra ut på papiret, og tror ikke jeg har funnet noe spesielt dårlig med denne.

 

Galaxy A5: Ser ut som en telefon som holder det den lover og funker som den skal. Sikkert et veldig trygt valg, men den lider av at den oser av samsung både i fysisk utseende og i form av touchwiz, noe som jeg er veldig lite fan av. (aldri likt knappen foran på Samsung f.eks.)

 

Nexusen er den som frister mest, men er særdeles skeptisk til alle problemene jeg har lest om ...

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Honor 7 ligger såvidt over 3000 og anbefales! Rask, med masse bra funksjoner, bra batteri og bra fingeravtrykkleser. Ekstremt mye mobil for pengene.

Har definitivt bitt meg merke i det ja. Problemet er jo at budsjettet mitt startet på 2000 og økte til 2800 for Nexus 5x 32GB, så jeg sitter her og lurer på hvor langt jeg egentlig har lyst til å strekke meg.

Lenke til kommentar

I samme båt.

 

Nexus 5X koster 2.690,- inkl. frakt nå fra Siba/CDON/NetOnNet, og jeg er fristet til å rett og slett gå for den.

 

Ren Android høres vidunderlig deilig ut etter noen år med en S4 og apper som S Health, Smart Manager, Samsung Hub, Samsung Link, S Translator, S Voice og annet ræl jeg aldri bruker.

 

Men jeg er som trådstarter litt skeptisk til de varierende tilbakemeldingene fra folk der ute.

Noen beskriver det som den beste telefonen de har hatt, andre kaller den fullstendig ubrukelig.

 

Jeg tenker at den uansett vil være et steg opp fra S4 rent opplevelsesmessig, og dermed en relativt rimelig oppgradering jeg vil være godt fornøyd med.

 

Litt kjipt at batteriet ikke kan byttes og at det ikke er plass til SD-kort i den, men det er ingen krise.

Lenke til kommentar

Huawei sitt EMUI er eneste grunnen til at jeg ikke velger Huawei, ellers får du mye for pengene. Har Samsung nå, bruker Google Nå Launcher og flere av Googles apper for å tilnærme meg brukeropplevelsen til nexus. TouchWiz er i mine øyne bedre enn EMUI.

Nexus 5X er en bra tlf til den prisen, men både skjermen og batteriet kunne vært bedre.

Har akkurat bestilt Moto G4, spent på hvordan den er, virker god til prisen (2500kr)

Lenke til kommentar

LeTV X800 vil være mitt tips, du får den til ca 2500kr om du kjøper på nett.

5,5" skjerm, 2560x1440
Snapdragon 810 CPU
64Gb rom
4Gb ram
13Mp kamera
USB-C kontakt

3000mah batteri

Den får inn GPS men med svakt signal, og telefonen har ikke støtte for 800Mhz-båndet til Telenor. Det har jeg aldri savnet, verken på hytten eller bilferie på tvers av landet.

Her er noen bilder tatt med X800 :)

post-16776-0-50956800-1470139067_thumb.jpg

post-16776-0-13709700-1470138894_thumb.jpgpost-16776-0-76513500-1470138891_thumb.jpgpost-16776-0-29566800-1470138836_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Har sett deg nevne x800 i noen andre tråder også IntelAmdAti, og tror nok jeg heller vil gå for noe jeg får kjøpt enkelt og greit på nett her i Norge. Svakt gps-signal er heller ikke spesielt fristende.

 

Nexus 5X vurderes særdeles sterkt nå. Er klar over at både batteri og skjerm kunne vært bedre, men virker som det fungerer greit. Med doze tror jeg uansett at jeg burde kunne klare å få det jeg trenger ut av den. Alle problemene som har blitt rapportert skremmer dog fortsatt, så har ikke klart å trekke av på en 5X helt enda.

 


Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aabLQt

 

Har sett deg nevne x800 i noen andre tråder også IntelAmdAti, og tror nok jeg heller vil gå for noe jeg får kjøpt enkelt og greit på nett her i Norge. Svakt gps-signal er heller ikke spesielt fristende.

 

Nexus 5X vurderes særdeles sterkt nå. Er klar over at både batteri og skjerm kunne vært bedre, men virker som det fungerer greit. Med doze tror jeg uansett at jeg burde kunne klare å få det jeg trenger ut av den. Alle problemene som har blitt rapportert skremmer dog fortsatt, så har ikke klart å trekke av på en 5X helt enda.

 

 

 

Det at batteriet ikke er så bra bryr jeg meg ikke så mye om, REN Android er absolutt mer prioritert hos meg :)

Har kjørt N siden mars og det å få oppdateringer rett fra google så fort de legges ut er for meg ett stort pluss!

 

Motorola kan også vurderes, G4 Plus ser ganske fristende ut og har ganske ren Android MEN den får uansett ikke oppdateringer like raskt som Nexus.

Lenke til kommentar

MEN den får uansett ikke oppdateringer like raskt som Nexus.

 

 

Det er sant, men etter min erfaring får motorola raskest oppdateringerer av alle ikke-nexus telefoner. Det har sine fordeler å ikke smøre på med masse egen programvare/UI som må oppdateres/sjekkes/testes for hver oppdatering som kommer :p

Lenke til kommentar

Moto G4 Plus ser definitivt veldig bra ut på papiret. Rent fysisk synes jeg dog den ser veldig kjedelig ut, og den nærmer seg grensen for hva jeg kanskje synes blir for stort også. Liker dog at den har tilnærmet ren android og mest sannsynlig litt bedre batteri enn nexusen. Spørs om dette er nok though. Ser at Nexus 5X får veldig mye hate for batteriet sitt rundt omkring på nett, men det er alltid så vanskelig å basere noe på slikt. Virker som det mye blir stemplet som ubrukelig ganske fort uten at det nødvendigvis er tilfelle for de fleste. Så lenge nexusen ikke er betraktelig dårligere enn min nåværende Lumia, så burde det gå fint.

 

Edit: Endte opp med å bestille en Nexus 5X nå. Ren Android frister såpass.

Endret av EJacobsn
Lenke til kommentar

Moto G4 Plus ser definitivt veldig bra ut på papiret. Rent fysisk synes jeg dog den ser veldig kjedelig ut, og den nærmer seg grensen for hva jeg kanskje synes blir for stort også. Liker dog at den har tilnærmet ren android og mest sannsynlig litt bedre batteri enn nexusen. Spørs om dette er nok though. Ser at Nexus 5X får veldig mye hate for batteriet sitt rundt omkring på nett, men det er alltid så vanskelig å basere noe på slikt. Virker som det mye blir stemplet som ubrukelig ganske fort uten at det nødvendigvis er tilfelle for de fleste. Så lenge nexusen ikke er betraktelig dårligere enn min nåværende Lumia, så burde det gå fint.

 

Edit: Endte opp med å bestille en Nexus 5X nå. Ren Android frister såpass.

 

Er nok et godt valg! Kom gjerne med noen tilbakemeldinger på hvordan den er i ytelse og slikt. Er i samme båt selv og hadde egentlig bestilt en Moto G4 Plus fra cdon, men den orderen ble plutselig kansellert.

Lenke til kommentar

Om du ikke har vært borti Oneplus 3 enda bør du kikke på den. Jeg har mine ute på finn.no fordi det er den kinesiske versjonen uten 800 Mhz-frekvens. Jeg trenger 800 Mhz ettersom jeg ofte er i områder med dårligere signal. Når jeg får solgt denne skal jeg kjøpe den europeiske. Ekstremt mye mobil for pengene. 

 

Prisen (min) på 3500 kr (inkludert deksel) er meget god. Søk opp. 

 

Info om mobilen:

 

https://oneplus.net/3

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...