Gå til innhold

Nytt systemkamera i budsjettklassen


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg ønsker å kjøpe et nybegynnerkamera, men er usikker på hva som er det beste kjøpet.

 

Bortsett fra bildekvaliteten, er det særlig en ting som er viktig for meg, og det er at kameraet har wifi og at bildene enkelt lastes opp i nettskyen. Gamlemetoden med å koble det til data med kabel, og overføre gidder jeg ikke. Da blir det ikke brukt.

 

Når jeg tar bilder med mobilen så lastes bildene umiddelbart opp til f.eks. Dropbox, Mega eller Google Photos når jeg er på wifi. Men etter det jeg har skjønt, så er det ikke så enkelt med et kamera. Da må jeg laste ned en app til mobilen, og så må bildene først overføres til mobilen og deretter fra mobilen og opp i nettskyen. Dersom dette stemmer, så er jeg forundret. Har dagens kameraer virkelig ikke mer avansert programvare enn det? Jeg skjønner ikke hvorfor ikke 90 % av alle kamera har Android f.eks. Da hadde vel dette vært enkelt? Men korriger meg hvis jeg har misforstått.

 

Når det gjelder bildekvalitet, har jeg skjønt ting har stått litt stille de siste fem årene? Så et tre år gammelt kamera har fortsatt en bildekvalitet som er i samsvar med dagens krav?

 

I så fall burde vel Samsung NX300 være aktuell? Har også sett på Samsung NX500, men det er utsolgt alle steder. Sony a5000, Sony a5100, Panasonic Lumix GF7, Canon EOS M3 og Olympus OM-D E-M10 er kanskje andre alternativer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk forresten også vite av en selger at det har vært en jordskjelv i Japan som rammet to fabrikker, med den konsekvens at flere kameramodeller er lite tilgjengelig i markedet nå. Kanskje best å vente da.

 

Men hvis det ikke finnes kamera i 2016 som laster direkte opp i skytjenester, så vet jeg nesten ikke om jeg gidder. Jo mer arbeid det blir med overføring og kopiering, desto mindre blir det brukt. Helt merkverdig dersom det ikke finnes.

Lenke til kommentar

Fikk forresten også vite av en selger at det har vært en jordskjelv i Japan som rammet to fabrikker, med den konsekvens at flere kameramodeller er lite tilgjengelig i markedet nå. Kanskje best å vente da.

 

Men hvis det ikke finnes kamera i 2016 som laster direkte opp i skytjenester, så vet jeg nesten ikke om jeg gidder. Jo mer arbeid det blir med overføring og kopiering, desto mindre blir det brukt. Helt merkverdig dersom det ikke finnes.

 

Det kan jo være fordi du fort genererer 1-2-5-10GB med bilder når du har vært ute med kameraet en dag.  De fleste kameraene syncer mot PC pr wifi med et par tastetrykk, og hvis du bruker et par minutter på å få sync-programmet til å lagre bildene i f.eks. en Dropbox-folder når du syncer med PC'en får du nøyaktig den funksjonaliteten du ønsker.

Lenke til kommentar

 

Når jeg tar bilder med mobilen så lastes bildene umiddelbart opp til f.eks. Dropbox, Mega eller Google Photos når jeg er på wifi. Men etter det jeg har skjønt, så er det ikke så enkelt med et kamera. Da må jeg laste ned en app til mobilen, og så må bildene først overføres til mobilen og deretter fra mobilen og opp i nettskyen. Dersom dette stemmer, så er jeg forundret. Har dagens kameraer virkelig ikke mer avansert programvare enn det?

 

Panasonic har programvare som fikser dette.

 

 

Fra Imaging-resource sin test av GX80/85

 

Panasonic GX85 includes built-in Wi-Fi connectivity, however, unlike the GX7 and GX8, this new model does not include NFC technology. Once connected via Wi-Fi, users can connect their iOS or Android devices using the Panasonic Image App for easy sharing of images and videos, as well as remote control capabilities with manual exposure and various settings adjustments

 

Appen kan lastes ned herfra

 

 

Panasonic GX80 er et veeldig bra kamera.

Eneste minuset er prisen som er noen tusenlapper over budsjettet ditt.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-405938

Dxo one er vel ikke et systemkamera?

Tja, spørs hva du legger i systemkamera. Bildene blir hvertfall lagra på mobilen. Fastopptik Kan jo være en hindring.

Lenke til kommentar

Pentax K-S2 med kitobjektiv er så vidt innenfor budsjett (4999 kr), er et systemkamera og har Wifi med NFC. Visstnok et av de med god Wifi-funksjonalitet, uten at jeg har satt meg helt inn i hva det går ut på. Her er en inngående beskrivelse av Wifi-funksjonen med blant annet en video-demonstrasjon. Er det noe sånt du har sett for deg?

Lenke til kommentar

 

Dxo one er vel ikke et systemkamera?

Tja, spørs hva du legger i systemkamera. Bildene blir hvertfall lagra på mobilen. Fastopptik Kan jo være en hindring.

 

 

Definisjonen på et systemkamera er at optikken kan byttes ut. Dxo one er ikke et systemkamera og det har fast optikk (kan ikke zoomes). Det er kult i seg selv men har et helt annet bruksområde enn et systemkamera. Mulig ts er litt uklar på hva han egentlig ønsker?

Lenke til kommentar

Ønsker systemkamera, men vet ikke hvilke objektiver han ser for seg!

Hvis man ikke har hatt systemkamera før så er det vel ikke så rart om man ikke vet så mye om objektiver, et sted må man jo begynne og et rimelig systemkamera med kitlinse er en god start så får man fort nok erfaring med hva slags objektiver man kan tenke seg.

 

H

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...