Gå til innhold

Nytt systemkamera i budsjettklassen


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-405938

 

Vil tro d3300+ den nye 18-55mm'n er et greit og starte. Speilløst er dyrt og gir mindre for pengene

Nikon D3300 med 18-55mm gir helt klart mye kamera for pengene.

https://www.dpreview.com/reviews/nikon-d3300

iflg tester og pris, så bør dette være en grei startpakke. Har kun prøvd d3000/d3100 og d3200 selv. D3300 er jo lettete, nettere og har alt en trenger og vel så det...
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil tro d3300+ den nye 18-55mm'n er et greit og starte. Speilløst er dyrt og gir mindre for pengene

Nikon D3300 med 18-55mm gir helt klart mye kamera for pengene.

https://www.dpreview.com/reviews/nikon-d3300

D3300 har i utgangspunktet ikke Wifi som var et krav fra TS. Nå går det riktignok an å kjøpe en ekstern "vorte" til ca 400 kr som gir det Wifi. Knotete etter min mening.

nikon_wu-1a_wireless_mobile_adapter_353-

 

 

Jeg er usikker på hvor brukervennlig den Wifi-løsningen er, men har lagt merke til at Nikon har fått mye kritikk og et søksmål angående villedende markedsføring om den påståtte Wifi-løsningen i D500.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-405938

Ooops. Wifi var et must ja. Aldri prøvd nikon sin adapter. Men ser ut til og være en knotete løsning.den nyeste wifiløsningen til nikon skal visstnok overføre hd-bilder automatisk til nikon skyen

Endret av Bruker-405938
Lenke til kommentar

Noen kjappe anbefalinger ut over kravet til Wifi.

- Styr unna kamera som mangler søker (de som kun bruker skjermen)

- Finn ut om du har sterke meninger om type søker (optisk vs elektronisk er en sterkt debattert smakssak) eller om det er likegyldig

- Styr unna kamera med mindre bildebrikke enn micro four thirds (i din prisklasse står det mellom mFT og APS-C)

- Vurder om du er villig til å betale ekstra for et kamera som ikke kneler ved første regndråpe

- Siden du ikke har peiling på objektiver, vurder om du trenger systemkamera (= utskiftbare objektiver) i det hele tatt

- Vurder om du vil betale ekstra for mye zoom i ett objektiv eller om du er villig til å kjøpe og drasse på flere objektiver å bytte på

- Vurder om du vil betale ekstra for lite bildestøy i kveldsmørket

- Vurder om du har spesiell interesse for video (de som er best på video koster ekstra)

- Vurder om du har spesiell interesse for sportsfoto (de som har raskest skytetakt og raskest autofokus koster ekstra)

- Vurder om du vil betale ekstra for spesielt gode egenskaper på andre områder (landskapsfoto, portrett, makro etc)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noen kjappe anbefalinger ut over kravet til Wifi.

- Styr unna kamera som mangler søker (de som kun bruker skjermen)

- Finn ut om du har sterke meninger om type søker (optisk vs elektronisk er en sterkt debattert smakssak) eller om det er likegyldig

- Styr unna kamera med mindre bildebrikke enn micro four thirds (i din prisklasse står det mellom mFT og APS-C)

- Vurder om du er villig til å betale ekstra for et kamera som ikke kneler ved første regndråpe

- Siden du ikke har peiling på objektiver, vurder om du trenger systemkamera (= utskiftbare objektiver) i det hele tatt

- Vurder om du vil betale ekstra for mye zoom i ett objektiv eller om du er villig til å kjøpe og drasse på flere objektiver å bytte på

- Vurder om du vil betale ekstra for lite bildestøy i kveldsmørket

- Vurder om du har spesiell interesse for video (de som er best på video koster ekstra)

- Vurder om du har spesiell interesse for sportsfoto (de som har raskest skytetakt og raskest autofokus koster ekstra)

- Vurder om du vil betale ekstra for spesielt gode egenskaper på andre områder (landskapsfoto, portrett, makro etc)

 

Mange gode tips. Vil legge til at hvis du ønsker systemkamera for å supplere med flere linser etter hvert må du passe på å kjøpe et system med godt utvalg av objektiver til forskjellig bruk og prisklasser. Med Canon, Nikon, Sony, Fuji X eller Micro 4/3 er du rimelig safe.

Lite er kjedeligere enn å finne ut at du liker en viss type fotografering men måtte bytte system for å få 'rett' objektiv...

Lenke til kommentar

Legg til Pentax K og presiser Sony E, Canon EF/EF-S og Nikon F så er jeg enig. Samsung NX har halvgreit utvalg de også, men det ser ut til å bli stadig vanskeligere å finne noe til NX. Det kan likevel hende det kan bli en god engangsinvestering a la det four thirds var etter at DSLR-serien deres ble avsluttet. Siden det var et avsluttet system så gikk gjerne objektivene for en slikk og ingenting. Men Nikon 1, Canon EOS-M, Sony alpha, Pentax Q og Samsung NX mini er bare å droppe helt blant annet på grunn av objektivutvalget.

 

Ellers så tror jeg ikke objektivutvalg er så veldig relevant for TS. Det virker som han skal føye seg inn i den halvparten av systemkamerakjøperne som aldri utnytter systemkamerafordelen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Men etter det jeg har skjønt, så er det ikke så enkelt med et kamera. Da må jeg laste ned en app til mobilen, og så må bildene først overføres til mobilen og deretter fra mobilen og opp i nettskyen.

Hvorfor dette behovet for å fylle opp nettskytjenesten med søppel? Hvorfor ikke bare laste opp bilder som er verdt å ta vare på når lokal etterbehandling er utført?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sony har som kjent muligheter for å legge inn ekstra funksjonalitet i en del av sine kameraer.

 

En av disse er Direct upload som støtter direkte wifi opplasting til blant annet flickr.

 

Har ikke testet selv men er vel det som kommer nærmest det TS spør om.

RX100 MK 3 og MK4 støtter disse utvidelsene sammen med mange andre av Sonys modeller

 

https://www.playmemoriescameraapps.com/portal/usbdetail.php?eid=IS9104-NPIA09014_00-F00003

 

 

Men Nikon 1, Canon EOS-M, Sony alpha, Pentax Q og Samsung NX mini er bare å droppe helt blant annet på grunn av objektivutvalget.

 

 

 

EOS M har noen svakheter ja men jeg synes ikke utvalget av glass er en av de. 

 

Det er ikke mindre enn 17 forskjellige objektiver å velge mellom til EOS M systemet.

Du har 

11 -22mm 

15-45mm

18 -55mm

55-200mm

 

samt superzomer fra Tamron 18 - 200

 

Av fast optikk har du

22mm f2

28mm f3,5 macro med innebygget lys

 

I tillegg finnes det en del manuelle objektiver fra Samyang.

10mm f2,8

12 mm f2,o

16mm f2,0

 

samt noe Meike greier.

 

I tillegg kan jeg nevne at Canon sin 50 mm f1,8 passer utmerket til EOS M med EOS M adapteret. Den nye STM utgaven  er både lett og betydelig bedre enn den gamle.

 

Hva er det du savner?

Lenke til kommentar

Nikon spyr ut dx hus, men fast lyssterk optikk i den vide enden...der lager de ingenting. Trist men sant...

God grunn til og ikke velge Nikon DX

Det er flere merker som kunne trengt et "nordlysobjektiv" som er designet for APS-C. (altså en hel del mindre, lettere og billigere enn fullformat-variantene)

 

Men Nikon 1, Canon EOS-M, Sony alpha, Pentax Q og Samsung NX mini er bare å droppe helt blant annet på grunn av objektivutvalget.

 

EOS M har noen svakheter ja men jeg synes ikke utvalget av glass er en av de. 

 

Det er ikke mindre enn 17 forskjellige objektiver å velge mellom til EOS M systemet.

Du har 

11 -22mm 

15-45mm

18 -55mm

55-200mm

 

samt superzomer fra Tamron 18 - 200

 

Av fast optikk har du

22mm f2

28mm f3,5 macro med innebygget lys

 

I tillegg finnes det en del manuelle objektiver fra Samyang.

10mm f2,8

12 mm f2,o

16mm f2,0

 

samt noe Meike greier.

 

I tillegg kan jeg nevne at Canon sin 50 mm f1,8 passer utmerket til EOS M med EOS M adapteret. Den nye STM utgaven  er både lett og betydelig bedre enn den gamle.

 

Hva er det du savner?

Se der ja, det har kommet til flere etter sist jeg sjekket status. 17 synes jeg er å dra argumentet litt langt ettersom bare 6 av de er fra Canon. Tar vi med 3.part, manuellfokus og adaptere til andre fatninger for Nikon F, Pentax K, Sony E osv så havner vi svært langt over 17.

 

Spesifikt savner jeg et lyssterkt normalobjektiv, en lyssterk vidvinkel, allround-makro, tele-makro, en drøss med superteler osv. Med original EF-M fatning og helst AF. Legg merke til at at jeg prøvde å stoppe avsporingen om antall objektiver til de ulike fatningene. TS er antagelig ikke interessert i noe annet enn en enkel 18-55mm eller 14-42. Kan du bekrefte eller avkrefte dette 1-2-3-?

Lenke til kommentar

Se der ja, det har kommet til flere etter sist jeg sjekket status. 17 synes jeg er å dra argumentet litt langt ettersom bare 6 av de er fra Canon. Tar vi med 3.part, manuellfokus og adaptere til andre fatninger for Nikon F, Pentax K, Sony E osv så havner vi svært langt over 17.

Da kan vi dra det enda lengre hvis vi også setter et adapter på eos-m :p

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Beklager avsporingen.  :)

 

Som sagt så har Sony flere kameraer som støtter addons. I den linken jeg postet lengre oppe står det hvilke. 

Så mitt forslag er Sony RX 100 MK3, et knallgodt lommekamera med zoom og med denne addon kan laste direkte til flickr og slik jeg forsto det kommer andre sky alternativer til etterhvert. Men Flickr er jo gratis opp til 1 TB.

 

Siste gang jeg skal prate om objektiver i denne tråden, lover!!! 

 

17 var tallet som stod i listen til Scandinavian Photo, der var det litt dobling med flere farger mm så det var nok litt unøyaktig,tar den.

Poenget er at der er mer enn nok å velge i for den kundegruppen som velger et slikt kamera, slik jeg ser det. 

 

Superteler til EOS M ???? 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Legg til Pentax K og presiser Sony E, Canon EF/EF-S og Nikon F så er jeg enig. Samsung NX har halvgreit utvalg de også, men det ser ut til å bli stadig vanskeligere å finne noe til NX. Det kan likevel hende det kan bli en god engangsinvestering a la det four thirds var etter at DSLR-serien deres ble avsluttet. Siden det var et avsluttet system så gikk gjerne objektivene for en slikk og ingenting. Men Nikon 1, Canon EOS-M, Sony alpha, Pentax Q og Samsung NX mini er bare å droppe helt blant annet på grunn av objektivutvalget.

 

Ellers så tror jeg ikke objektivutvalg er så veldig relevant for TS. Det virker som han skal føye seg inn i den halvparten av systemkamerakjøperne som aldri utnytter systemkamerafordelen.

 

Hva er det stadige røret om at Sony A-mount ikke godt nok objektivutvalg???

Sjekk www.dyxum.com!

Sony a-mount har alle objektiver som en fotograf trenger..... Pluss spesialvarianter som overgår alt annet, som 135 STF...........

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-405938

 

Legg til Pentax K og presiser Sony E, Canon EF/EF-S og Nikon F så er jeg enig. Samsung NX har halvgreit utvalg de også, men det ser ut til å bli stadig vanskeligere å finne noe til NX. Det kan likevel hende det kan bli en god engangsinvestering a la det four thirds var etter at DSLR-serien deres ble avsluttet. Siden det var et avsluttet system så gikk gjerne objektivene for en slikk og ingenting. Men Nikon 1, Canon EOS-M, Sony alpha, Pentax Q og Samsung NX mini er bare å droppe helt blant annet på grunn av objektivutvalget.

 

Ellers så tror jeg ikke objektivutvalg er så veldig relevant for TS. Det virker som han skal føye seg inn i den halvparten av systemkamerakjøperne som aldri utnytter systemkamerafordelen.

Hva er det stadige røret om at Sony A-mount ikke godt nok objektivutvalg???

Sjekk www.dyxum.com!

Sony a-mount har alle objektiver som en fotograf trenger..... Pluss spesialvarianter som overgår alt annet, som 135 STF...........

De fleste trenger bare 1 objektiv

Lenke til kommentar

 

 

Legg til Pentax K og presiser Sony E, Canon EF/EF-S og Nikon F så er jeg enig. Samsung NX har halvgreit utvalg de også, men det ser ut til å bli stadig vanskeligere å finne noe til NX. Det kan likevel hende det kan bli en god engangsinvestering a la det four thirds var etter at DSLR-serien deres ble avsluttet. Siden det var et avsluttet system så gikk gjerne objektivene for en slikk og ingenting. Men Nikon 1, Canon EOS-M, Sony alpha, Pentax Q og Samsung NX mini er bare å droppe helt blant annet på grunn av objektivutvalget.

 

Ellers så tror jeg ikke objektivutvalg er så veldig relevant for TS. Det virker som han skal føye seg inn i den halvparten av systemkamerakjøperne som aldri utnytter systemkamerafordelen.

Hva er det stadige røret om at Sony A-mount ikke godt nok objektivutvalg???

Sjekk www.dyxum.com!

Sony a-mount har alle objektiver som en fotograf trenger..... Pluss spesialvarianter som overgår alt annet, som 135 STF...........

De fleste trenger bare 1 objektiv

 

 

Nå har vel TS definert at han ønsker et systemkamera, så da har han vel antagelig et ønske om mer fleksibilitet/bildekvalitet enn hva som er mulig med bare ett objektiv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...