Gå til innhold

Ødelagt speil på passasjersiden


m20k

Anbefalte innlegg

Hei. Det høyre speilet på bilen har blitt ødelagt. Jeg får ikke justert speilet slik at jeg ser litt av bilen. Når jeg justerer speilet innover, går den automatisk utover igjen. Speilet er ikke knust eller noe, og jeg får sett i det speilet, bare at jeg ikke ser noen ting av bilen siden jeg ikke får justert den ordentlig. 

 

Er det lov å kjøre en bil hvor det høyre speilet ikke fungerer som den skal? Har dessverre ikke råd til å betale for å få den fikset, men hvis det er ulovlig å kjøre uten fungerende høyre speil blir jeg nødt til å la bilen stå til jeg har råd til å fikse den.

 

Og hvis jeg må fikse den, hva vil prisen vanligvis ligge på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja. Etter 'Forskrift om tekniske krav etc...' er det nok strengt talt ikke lov å kjøre med den - det er påbudt å ha speil på høyre side. Men blir du stoppet kan du si det nettopp skjedde, og du får nok et muntlig pålegg om å utbedre. Så jeg ville kjørt...

 

Ut fra beskrivelsen kan det hende at det er en wire e.l. til justeringen som er hoppet av. Det kan hende dette kan fikses med litt 'hjemmemekking'. Er noe ødelagt må som regel hele speilet byttes og det koster normalt mellom 1.000 - 3.000,- pluss jobb (1 time?), alt etter merke og modell. Drar du på verksted - særlig merkeverksted - kommer de nok bare til å bytte hele uten å sjekke nærmere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tja. Etter 'Forskrift om tekniske krav etc...' er det nok strengt talt ikke lov å kjøre med den - det er påbudt å ha speil på høyre side. Men blir du stoppet kan du si det nettopp skjedde, og du får nok et muntlig pålegg om å utbedre. Så jeg ville kjørt...

Å komme med slike råd er forkastelig.

 

Det er viktig å ha en bil i forskriftsmessig stand, og å ha god sikt i alle retninger.

Det kan faktisk gå med liv av å ikke ha tilstrekkelig oversikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tja. Etter 'Forskrift om tekniske krav etc...' er det nok strengt talt ikke lov å kjøre med den - det er påbudt å ha speil på høyre side. Men blir du stoppet kan du si det nettopp skjedde, og du får nok et muntlig pålegg om å utbedre. Så jeg ville kjørt...

Å komme med slike råd er forkastelig.

 

Det er viktig å ha en bil i forskriftsmessig stand, og å ha god sikt i alle retninger.

Det kan faktisk gå med liv av å ikke ha tilstrekkelig oversikt.

 

 

Tja jeg ga vel ikke et råd. Jeg fortalte hva jeg ville gjort . Nå har jeg mange år med erfaring fra veteranbil med (lovlig) speil kun på venstre side og håpløs sikt i innerspeilet. Det går helt fint bare en ser seg for litt ekstra, inntil en kommer på flerfeltsvei eller i tett bytrafikk, og det er jo ikke sikkert det er aktuelt for ts.

 

Og; jeg informerer jo også ts om at det ikke er lovlig - noe han var usikker på.

 

Det jeg derimot ga råd om var å prøve å finne ut om det kunne repareres enkelt siden ts skriver at han ikke har råd til å få det byttet på verksted.

Endret av torefor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Tja. Etter 'Forskrift om tekniske krav etc...' er det nok strengt talt ikke lov å kjøre med den - det er påbudt å ha speil på høyre side. Men blir du stoppet kan du si det nettopp skjedde, og du får nok et muntlig pålegg om å utbedre. Så jeg ville kjørt...

Å komme med slike råd er forkastelig.

 

Det er viktig å ha en bil i forskriftsmessig stand, og å ha god sikt i alle retninger.

Det kan faktisk gå med liv av å ikke ha tilstrekkelig oversikt.

 

 

Tja jeg ga vel ikke et råd. Jeg fortalte hva jeg ville gjort . Nå har jeg mange år med erfaring fra veteranbil med (lovlig) speil kun på venstre side og håpløs sikt i innerspeilet. Det går helt fint bare en ser seg for litt ekstra, inntil en kommer på flerfeltsvei eller i tett bytrafikk, og det er jo ikke sikkert det er aktuelt for ts.

 

Og; jeg informerer jo også ts om at det ikke er lovlig - noe han var usikker på.

 

Det jeg derimot ga råd om var å prøve å finne ut om det kunne repareres enkelt siden ts skriver at han ikke har råd til å få det byttet på verksted.

 

Du sa rett ut at man bør lyve til politiet dersom man blir stanset, hvordan kan man anse det for å være annet enn et råd?

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

 

 

 

Tja. Etter 'Forskrift om tekniske krav etc...' er det nok strengt talt ikke lov å kjøre med den - det er påbudt å ha speil på høyre side. Men blir du stoppet kan du si det nettopp skjedde, og du får nok et muntlig pålegg om å utbedre. Så jeg ville kjørt...

Å komme med slike råd er forkastelig.

 

Det er viktig å ha en bil i forskriftsmessig stand, og å ha god sikt i alle retninger.

Det kan faktisk gå med liv av å ikke ha tilstrekkelig oversikt.

 

 

Tja jeg ga vel ikke et råd. Jeg fortalte hva jeg ville gjort . Nå har jeg mange år med erfaring fra veteranbil med (lovlig) speil kun på venstre side og håpløs sikt i innerspeilet. Det går helt fint bare en ser seg for litt ekstra, inntil en kommer på flerfeltsvei eller i tett bytrafikk, og det er jo ikke sikkert det er aktuelt for ts.

 

Og; jeg informerer jo også ts om at det ikke er lovlig - noe han var usikker på.

 

Det jeg derimot ga råd om var å prøve å finne ut om det kunne repareres enkelt siden ts skriver at han ikke har råd til å få det byttet på verksted.

 

Du sa rett ut at man bør lyve til politiet dersom man blir stanset, hvordan kan man anse det for å være annet enn et råd?

 

 

Hallo? Nei, det sa jeg ikke. Det har jo nettopp skjedd. Hvordan kan det være å lyve? Og hvordan kan evt. et slikt råd være forkastelig?

 

Sidenote: Hvis du er så opptatt av å finne feil ved det andre skriver og gjør håper jeg du er svært opptatt med å feie for egen dør - for der bør det være svært rent...   

 

Og nå får du ikke flere svar på kveruleringen - jeg prøvde bare å hjelpe fyren med litt informasjon. 

 

Lenke til kommentar

Tja. Etter 'Forskrift om tekniske krav etc...' er det nok strengt talt ikke lov å kjøre med den - det er påbudt å ha speil på høyre side. Men blir du stoppet kan du si det nettopp skjedde, og du får nok et muntlig pålegg om å utbedre. Så jeg ville kjørt...

 

Ut fra beskrivelsen kan det hende at det er en wire e.l. til justeringen som er hoppet av. Det kan hende dette kan fikses med litt 'hjemmemekking'. Er noe ødelagt må som regel hele speilet byttes og det koster normalt mellom 1.000 - 3.000,- pluss jobb (1 time?), alt etter merke og modell. Drar du på verksted - særlig merkeverksted - kommer de nok bare til å bytte hele uten å sjekke nærmere.

altså reglene sier ikke noe om at du skal kunne se noe i speilene , bare at de må være der, finnes nok av godkjente speil man kan montere som man ser fint lite i . 

 

jeg hadde en Transit som jeg fjernet skilleveggen i , og da trengte den plutselig et midt speil , selv om man ikke kunne se ut bakvinduene .

Lenke til kommentar

 

Tja. Etter 'Forskrift om tekniske krav etc...' er det nok strengt talt ikke lov å kjøre med den - det er påbudt å ha speil på høyre side. Men blir du stoppet kan du si det nettopp skjedde, og du får nok et muntlig pålegg om å utbedre. Så jeg ville kjørt...

 

Ut fra beskrivelsen kan det hende at det er en wire e.l. til justeringen som er hoppet av. Det kan hende dette kan fikses med litt 'hjemmemekking'. Er noe ødelagt må som regel hele speilet byttes og det koster normalt mellom 1.000 - 3.000,- pluss jobb (1 time?), alt etter merke og modell. Drar du på verksted - særlig merkeverksted - kommer de nok bare til å bytte hele uten å sjekke nærmere.

altså reglene sier ikke noe om at du skal kunne se noe i speilene , bare at de må være der, finnes nok av godkjente speil man kan montere som man ser fint lite i . 

 

jeg hadde en Transit som jeg fjernet skilleveggen i , og da trengte den plutselig et midt speil , selv om man ikke kunne se ut bakvinduene .

 

 

Joda, det gjelder bare innerspeilet. For sidespeilene er det faktisk svært så konkrete regler for hvordan de skal være utformet og hva man skal kunne se.  (faktisk for detaljert til at det er hensiktsmessig å sitere her)  ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan jo sette deg i bilen, få en kompis til å stille inn speilet for til deg for så å legge silikon rundt slik at det holder seg i riktig posisjon.

 

Dette har jeg gjort selv å det gikk gjennom EU-kontroll hos NAF.

 

Tviler på at det er noe konkret krav om at sidespeilene SKAL være justerbare. De er jo også det, men da må du skjære opp silikonen å legge ny :p

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Speilet fungerer jo.. det er ingen lov som sier at en trenger å se egen bil i speilet

 

Nehei?

 

Utvalgte klipp fra forskrift om tekniske krav bla bla bla:

 

Speil skal være stillbart. Det skal være slik utført at innstillingen ikke forandres på grunn av rystelser som normalt vil kunne oppstå i kjøretøyet eller på grunn av trykket fra fartsvinden.

 

Utvendig speil skal både ved belastet og ubelastet kjøretøy gi slikt synsfelt at føreren, også når førersetet står i bakerste stilling, kan se vegbanen

 

a) på venstre side i en bredde av minst 2,5 m på en avstand av 10 m bakenfor speilet og videre bakover så langt øyet rekker.

b) på høyre side i en bredde av minst 2 m på en avstand av 10 m bakenfor speilet og videre så langt bakover som øyet rekker.

Bredden måles fra et vertikalplan parallelt med kjøretøyets lengdeakse som tangerer kjøretøyet på den side som speilet er plassert.

Endret av torefor
Lenke til kommentar

Speilet fungerer jo.. det er ingen lov som sier at en trenger å se egen bil i speilet

 

Enig. Ser du noe fornuftig bakover i speilet? F.eks trafikk i feltet ved siden av? Og kan du leve med det? I så tilfelle: Tut og kjør! Det er ingen krav til at du faktisk skal se din egen bilside i speilbildet.

Endret av SeaLion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...