Gå til innhold

Ad block på norske nettaviser: Hva vil du gjøre?


Gjest Bruker-406935

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-406935

Jeg personlig liker å få med meg det som skjer, særlig når det gjelder ting i nærmiljøet og politikk, men samtidig liker jeg ikke å støtte opp om aviser som har en politisk slagside. F.eks. i går trykkte VG og de fleste andre aviser, inkludert offentlig subsiduerte propagandakanaler (NrK og alle radiokanalene. Funfact: over halvparten av norske journalister er tilsett av staten, mest sannsynlig for å drive propaganda), en løgn om Donald Trump. Jeg er ikke en stor fan av han, men i den Amerikanske valgkampen er han den beste av de to kandidatene, og denne løgnen stiller seg i rekken av dei andre norske jornalister med viten og vilje trykker. De hevdet at Trump hadde sagt (uten sarkasme) at "Russland skulle hacke Hillary Clinton". Det er ren løgn og rett og slett ekkelt. Det han hadde sagt sarkastisk, da i henhold til at Demokratene beskyldet Russland for å ha hacket Demokratenes dataer og gitt ut dokumenter til wikileaks, var "Jeg håper Russland kan finne Clintons forsvunnede e-poster". Hillary hadde slettet mange av e-postene som var på hennes private nettverk. I USA er det ulovlig å behandle hemmelighetsstemplet informasjon slik og det er kanskje noen som har hacket serveren hennes, noe som kan ha ført til at Amerikanske liv har gått tapt.

 

Dette er en del av grunnen til at jeg har begynt å bruke ad block, et program som fjerner alle reklamer. Slik at jeg ikke støtter oppom slik journalistikk. Jeg bruker den ikke andre steder naturlig nok, slik som diskusjon.no.

 

Hva synes du om ad block? Er det noe du vil bruke, eller har du lyst å støtte internett bedriftene?

Endret av Bruker-406935
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker det ja, har det påslått i selve nettleserinnstillingene.

 

De sensurere selv f.eks kommentarer uten at det er grunn for det - så da kjører jeg samme greie tilbake - når reklamen osv i tillegg forstyrrer og det er alt for mye av det, så blir det flere grunner til å ikke gå bort fra å bruke det

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Har ikke behov for reklameblokkering da jeg ikke abonnerer på noe som helst norsk. Skal jeg tegne et abonnement så er det fordi tjenesten da blir 100% reklamefri, og at innholdet har en verdi i seg selv.

Lenke til kommentar

Jeg egentlig synes det er ironisk at man synes journalistikken er idiotisk på VG, også velger man å forsette å lese nyhetene med Adblock..? Det er sånn "Jeg nekter for at tjenesten skal tjene ei krone på meg, men jeg nekter å slutte å bruke den". 

 

Om du er imot journalistikken på VG, så slutt å les VG. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-406935

Jeg egentlig synes det er ironisk at man synes journalistikken er idiotisk på VG, også velger man å forsette å lese nyhetene med Adblock..? Det er sånn "Jeg nekter for at tjenesten skal tjene ei krone på meg, men jeg nekter å slutte å bruke den". 

 

Om du er imot journalistikken på VG, så slutt å les VG. 

 

Jeg leser der fordi ikke all journalistikk er dårlig, og det er viktig å forstå tankegangen som svever rundt om kring. Liker å lese andre sine meninger, men jeg liker ikke at de tjener penger på det.

Lenke til kommentar

Mediene våre er ren søppel og hjernevasking, men det er greit å få med seg noen av tingene som skjer i denne tragiske verden, selv om man sikkert hadde levd bedre av å ikke få med seg jævelskapen og slå av TV f.eks. Film og alt er fullstappet av (ikke så veldig) subtil hjernevasking, propaganda, misinformasjon og generell dritt og søppel.

Lenke til kommentar

Mediene våre er ren søppel og hjernevasking, men det er greit å få med seg noen av tingene som skjer i denne tragiske verden, selv om man sikkert hadde levd bedre av å ikke få med seg jævelskapen og slå av TV f.eks. Film og alt er fullstappet av (ikke så veldig) subtil hjernevasking, propaganda, misinformasjon og generell dritt og søppel.

 

VIlle det ikke vært mer fornuftig å søke til medier som ikke er "søppel og hjernevasking"?

 

Om er et reelt problem kan jeg forstå adblock-bruken, men det synes mest som et ønske om å være snylter og gratispassasjer. Gleder meg til den dagen anti-adblock implementeres rundt omkring :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om jeg hadde kunnet sette opp selektive skylapper for å slippe å bli utsatt for reklame IRL, så hadde jeg også gjort det. Jeg bestemmer selv hva som kommer opp på min pc-skjerm av det som ellers ligger fritt tilgjengelig på nettet. Hadde jeg kunnet bestemme hva som kommer inn i synsfeltet mitt generelt, så hadde jeg også gjort det. Vil man ha penger, så setter man opp en abonnementsløsning. Men det vil man jo ikke, for det tjener man ikke nok penger på. Vel, da er resten fritt vilt. Lykke til.

 

Reklamefinanisert journalistikk er en stinkende haug med clickbaitsøppel uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Mediene våre er ren søppel og hjernevasking, men det er greit å få med seg noen av tingene som skjer i denne tragiske verden, selv om man sikkert hadde levd bedre av å ikke få med seg jævelskapen og slå av TV f.eks. Film og alt er fullstappet av (ikke så veldig) subtil hjernevasking, propaganda, misinformasjon og generell dritt og søppel.

 

VIlle det ikke vært mer fornuftig å søke til medier som ikke er "søppel og hjernevasking"?

 

Om er et reelt problem kan jeg forstå adblock-bruken, men det synes mest som et ønske om å være snylter og gratispassasjer. Gleder meg til den dagen anti-adblock implementeres rundt omkring :)

 

Joda, det er bra å oppsøke andre medier, og ironisk nok er de oftest ikke reklamefinansiert.. Men det er to problemer hvis man oppsøler alternative medier:

1. Man risikerer å oppsøke informasjon som passer med eget syn og dermed innsnevre mangfold av informasjon.. Det finnes et utryk for slikt, men husker det ikke.

2. Man får ikke med seg hva majoriteten/allmennheten får i sg av informasjon. (noe som er nyttig, spesielt i vurdering av medier)

 

Adblock osv er et problem fordi mediene har gjort det til et problem med enorme mengder reklame og på en meget plagsom måte med overvåkning og ting som ødelegger flyten og står i veien. Det kan bli irriterende og er delvis uheldig/farlig. Hadde mediene gjort det på en greiere måte hadde nok færre brukt reklameblokkering. En annen ting som er et problem er at såkalt reklamefinansierte medier ikke er reklamefinansiert. TV2 f.eks tar betaling for å få tilgang til kanalen i tillegg.. Det er litt uredelig,,at man betaler for å se reklametv f.eks. VG og DB osv er i utgangspunktet finansiert av salg av opplag.

 

Det betyr ikke at jeg ikke kan forstå eller se medienes synspunkt og behov.

Lenke til kommentar

 

VIlle det ikke vært mer fornuftig å søke til medier som ikke er "søppel og hjernevasking"?

Absolutt! Men jeg visste ikke at det fans. Jeg gleder meg til å få dine forslag.

 

 

Det er ikke jeg som kaller disse mediene dette. Jeg leser VG og Dagbladet på nett - uten adblock - og har ikke behov for å grave frem alternativer. Etter mitt skjønn er ingen av dem hverken søppel eller hjernevasking, selv om jeg ikke er enig i den politiske undertonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...