Gå til innhold

Hva gjør jeg med arv?


Anbefalte innlegg

Jeg mottar i løpet av den nærmeste fremtid noen hundretusen kroner. Jeg vil anta at det er snakk om ca 400.000 - 600.000 kr. 

 

Planen min er å forvalte disse på en slik måte at jeg, om ca. 2-3 år, kan bruke disse som egenkapital for å kjøpe meg bolig. Derfor har spørsmålet om hvordan jeg skal spare disse pengene slik at det blir mest mulig i løpet av denne tiden. 

 

Spørsmålet er jo om man bør opprette BSU og fylle opp denne og sette resten på sparekonto, eller om det er noe verdi i fondssparing og lignende. Det er jo relativt kort tid, så det vil jo ikke være alt for mye å tjene på å sette disse på konto...?

 

Har rett og slett ikke peiling på sånt noe og lurer på hva de som kan noe om dette ville gjort med dette utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da bør du ikke sette det inn på BSU i hvert fall. Største fordelen med BSU er rentefradraget.

*skattefradrag.

 

Siden du har så kortsiktig sparingsmål og ønsker å ta lite risiko, så kan rentefond være et alternativ.

Evt. kan jeg anbefale Handelsbanken fond Aktiva 30, hvor de investerer ca. 30 % av pengene i aksjer, og resten i rentefond med mindre risiko.

 

https://bors.e24.no/#!/instrument/HF-AKT30.OSE

Endret av lesles
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Har tenkt på det, men det blir vanskelig da jeg ikke har annen inntekt enn studielån og stipend de neste 2 årene...

 

Betal kun renter av lånet og lei ut? Sett leieinntektene på en egen konto til trange tider(om du mister leietaker)? 

 

Banken låner ikke til penger til folk med kun studielån som inntektskilde.

Lenke til kommentar

 

 

Har tenkt på det, men det blir vanskelig da jeg ikke har annen inntekt enn studielån og stipend de neste 2 årene...

 

Betal kun renter av lånet og lei ut? Sett leieinntektene på en egen konto til trange tider(om du mister leietaker)? 

 

Banken låner ikke til penger til folk med kun studielån som inntektskilde.

 

 

Leieinntekter blir også tatt med, kjenner ganske mange som har leilighet men kun studielån. Når en i tillegg har en god egenkapital i leiligheten blir nok saken ganske grei, mulig TS har noen som kan kausjonere også.

 

Uansett, dette er langt i fra umulig. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Har tenkt på det, men det blir vanskelig da jeg ikke har annen inntekt enn studielån og stipend de neste 2 årene...

 

Betal kun renter av lånet og lei ut? Sett leieinntektene på en egen konto til trange tider(om du mister leietaker)? 

 

Banken låner ikke til penger til folk med kun studielån som inntektskilde.

 

 

Leieinntekter blir også tatt med, kjenner ganske mange som har leilighet men kun studielån. Når en i tillegg har en god egenkapital i leiligheten blir nok saken ganske grei, mulig TS har noen som kan kausjonere også.

 

Uansett, dette er langt i fra umulig. 

 

 

Banker er pålagt å ta hensyn til 5 % renterisiko (finanstilsynet). Selv med leieinntekt vil likviditets analysen slo negativt. 

 

Dette er selvsagt avhengig av egenkapital og størrelsen på lånet. Men forutsatt at han er student, lever på studielån, og ikke så mye mer egenkapital enn det han arver, så tror jeg nok det er umulig uten en lånemedtaker. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Banker er pålagt å ta hensyn til 5 % renterisiko (finanstilsynet). Selv med leieinntekt vil likviditets analysen slo negativt. 

 

Dette er selvsagt avhengig av egenkapital og størrelsen på lånet. Men forutsatt at han er student, lever på studielån, og ikke så mye mer egenkapital enn det han arver, så tror jeg nok det er umulig uten en lånemedtaker. 

 

 

Det kommer jo helt an på størrelsen av lånet, inntekten på leiligheten osv. Som sagt, jeg kjenner mange som gjør akkurat dette, så umulig er det ikke. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Banker er pålagt å ta hensyn til 5 % renterisiko (finanstilsynet). Selv med leieinntekt vil likviditets analysen slo negativt. 

 

Dette er selvsagt avhengig av egenkapital og størrelsen på lånet. Men forutsatt at han er student, lever på studielån, og ikke så mye mer egenkapital enn det han arver, så tror jeg nok det er umulig uten en lånemedtaker.

 

 

Det kommer jo helt an på størrelsen av lånet, inntekten på leiligheten osv. Som sagt, jeg kjenner mange som gjør akkurat dette, så umulig er det ikke.

 

Og hvor mange av dem har kjøpt det siste året uten annen inntekt enn studielån og potensiell renteinntekt?
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Og hvor mange av dem har kjøpt det siste året uten annen inntekt enn studielån og potensiell renteinntekt?

 

Nei det siste året er det vell ingen, men innenfor 1-5 år, ganske mange. Mulig mye har endret seg akkurat nå.

 

Det har det. Finanstilsynets retningslinjer er blitt strengere.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Og hvor mange av dem har kjøpt det siste året uten annen inntekt enn studielån og potensiell renteinntekt?

 

Nei det siste året er det vell ingen, men innenfor 1-5 år, ganske mange. Mulig mye har endret seg akkurat nå.

 

Det har det. Finanstilsynets retningslinjer er blitt strengere.

 

 

Da krever det nok litt mer innsats ja, TS får forhøre seg med familie og bekjente i så tilfelle :) 

Lenke til kommentar

 

Da bør du ikke sette det inn på BSU i hvert fall. Største fordelen med BSU er rentefradraget.

*skattefradrag.

 

Siden du har så kortsiktig sparingsmål og ønsker å ta lite risiko, så kan rentefond være et alternativ.

Evt. kan jeg anbefale Handelsbanken fond Aktiva 30, hvor de investerer ca. 30 % av pengene i aksjer, og resten i rentefond med mindre risiko.

 

https://bors.e24.no/#!/instrument/HF-AKT30.OSE

 

 

Enig, kombinasjonsfond med lav aksjeandel og høy andel kortsiktige rente- og obligasjonspapirer er et brukbart alternativ.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Da bør du ikke sette det inn på BSU i hvert fall. Største fordelen med BSU er rentefradraget.

*skattefradrag.

 

Siden du har så kortsiktig sparingsmål og ønsker å ta lite risiko, så kan rentefond være et alternativ.

Evt. kan jeg anbefale Handelsbanken fond Aktiva 30, hvor de investerer ca. 30 % av pengene i aksjer, og resten i rentefond med mindre risiko.

 

https://bors.e24.no/#!/instrument/HF-AKT30.OSE

Beklager, skattefradrag mente jeg selvfølgelig. To tanker i hodet på en gang da jeg skrev.
Lenke til kommentar

 

 

Og hvor mange av dem har kjøpt det siste året uten annen inntekt enn studielån og potensiell renteinntekt?

 

Nei det siste året er det vell ingen, men innenfor 1-5 år, ganske mange. Mulig mye har endret seg akkurat nå.

 

Det har det. Finanstilsynets retningslinjer er blitt strengere.

 

Og 400.000-600.000 er ikke så mye i EK i dag, spesielt ikke i Oslo.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

 

Da bør du ikke sette det inn på BSU i hvert fall. Største fordelen med BSU er rentefradraget.

*skattefradrag.

 

Siden du har så kortsiktig sparingsmål og ønsker å ta lite risiko, så kan rentefond være et alternativ.

Evt. kan jeg anbefale Handelsbanken fond Aktiva 30, hvor de investerer ca. 30 % av pengene i aksjer, og resten i rentefond med mindre risiko.

 

https://bors.e24.no/#!/instrument/HF-AKT30.OSE

Enig, kombinasjonsfond med lav aksjeandel og høy andel kortsiktige rente- og obligasjonspapirer er et brukbart alternativ.

Det er det ikke. Ingen grunn til å sette en del i obligasjoner med lavere rente enn en god bankonto og en del i aksjer, som kan svinge veldig mye (ikke utenkelig at de har falt 50% når TS trenger pengene).

 

Det er her to muligheter: Vanlig bankkonto eller BSU og BSU tilleggsprodukter. Sparebeløpet er økt til 300 000 nå, så det argumentet med å ikke sette penger inn i år man ikke har inntekt, faller litt bort.

 

Man kan sette 300 000 rett inn på Nordea boligsparekonto nå. Det kan være en idé.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...