Gå til innhold

Karma: Noe i det?


Anbefalte innlegg

Blant det som har fått meg til å stusse, og lure på om det faktisk skjer noe mer enn rene tilfeldigheter ift hvordan vi er, hva vi gjør osv, er et besynderlig - men ganske systematisk mønster jeg mener å ha erfart tydeligere og tydeligere.

Det er som man etterhvert kan mer eller mindre forutsi hva som skjer eller ikke skjer som følge av det ene og andre forutgående.
Ofte sånn at det man vil skal skje ikke skjer, og at de man ønsker skal dukke opp ikke dukker opp. Og vice versa. Forskjellig sånt som går igjen, og gjør at du med tiden opparbeider deg en intuisjon om forskjellige type påfølgende hendelser.
Noen som kjenner seg igjen?
Der er jo en del ordtak som er basert på disse tingene, om hva som er "typisk" osv. Så jeg regner med der er de som aner hva jeg snakker om her.

Noen ganger kan det virke som en forbannelse. Og gjør man noe negativt, så straffer det seg ofte på den måten at man begynner å lure.

Kom til å tenke på dette, da jeg så den artikkelen her om Anne Kat som vil miste synet og bli blind.
    http://www.vg.no/nyheter/anne-kat-haerland/anne-kat-kan-miste-synet/a/23746583/

 

Første som slo meg var tanken om at; Ja, nå får hun nok sin straff for å være så ond og tarvelig med andre mennesker. Har aldri sett showene hennes, men har hørt flere andre klage over hvor tarvelige og vulgære de er.
Har heller ikke unngått å høre henne på tv en og annen gang, feks hvordan hun hengte ut folk som Bjørn Eidvåg (tilsynelatende helt uten grunn) og trakkaserte han med at "trynet hans så ut som.."(det hun har mellom bena) osv osv.

Ja, tenker at sånt kan slå tilbake. Og dette med Karma, "boomerang effekt" eller hva man vil kalle det, har jeg inntrykk av ikke er tatt helt uta av lufta og bare er et teit påfunn. Det virker helt klart som det er et eller annet der ..!  

Igjen vil jeg presisrere at jeg ikke har noen religiøs overbevisning, men må medgi at jeg undrer meg over litt av hvert. Blant annet de greiene der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Karma er et mer diffust begrep på resultatet av individers handlinger.

Noen mennesker ser ut til å ta serier med dårlige avgjørelser og på et eller annet tidspunkt sitter de i klemma.

Andre ser ut til å ta riktige å ta avgjørelser hvor ting faller på plass.

 

Flaks/uflaks, karma.

 

Noen åndelig utdeling av "du får som fortjent" finnes ikke.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Interessant innlegg, Delvis. Kanskje vår verden er designet med visse 'lover' som gjør at det kan føles ut som karma finnes? Btw, forbered deg på kritikk og kanskje latterliggjøring fra visse altvitende ateister her inne.

 

Tiltman: Hvordan vet du at det ikke finnes? Sier ikke at jeg tror det, men det er ganske arrogant å uttale seg som om du vet alt (noe mange ateister har en tendens til å gjøre, irriterende).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er du kjip med alle rundt deg, så er de kjipe med deg. Er du derimot grei med alle rundt deg, så er de greie med deg. Sjansen for å leve et lykkelig liv øker dermed hvis du er snill og grei.

 

Det er den fulle og hele rekkevidden av karma. Det er ikke noen magisk ånd som straffer/belønner.

Lenke til kommentar

Karma er definert litt forskjellig og er et bredt begrep. https://en.wikipedia.org/wiki/Karma

 

Det er fler ting i bibelen som er mer riktig å bruke. "Man høster hva man sår" eller "Gjør mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg" er bra greier. Karma har bare blitt populært å bruke fordi det er så "eksotisk".

https://en.wikipedia.org/wiki/Matthew_7:12

http://www.bibel.no/Nettbibelen.aspx?parse=Gal%206,1-10

Lenke til kommentar

 

"Man høster hva man sår"

 

Feks ja.

 

Som Sebby er inne på, kan det sikkert lett settes religiøst relaterte merkelapper på fenomenet. Som altså begrepet "karma". Det sier i det minste noe om at dette tydeligvis er blitt registrert  - og blir registrert av mange. 

 

En eller annen naturlig forklaring har det nok. Har også tenkt i den retning som at det finns noen slags 'universelle' (natur)lover som vi ikke helt forstår enda. Noe som har en eller annen slags felles sammenheng vi ikke ser. Et slags mønster der en brikke må utfylle/oppheve en annen etc. Et rart fenomen er det iallefall syns jeg.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Tiltman: Hvordan vet du at det ikke finnes? Sier ikke at jeg tror det, men det er ganske arrogant å uttale seg som om du vet alt (noe mange ateister har en tendens til å gjøre, irriterende).

Vel, utdelingen av karma er for urettferdig til at det kan være "gjennomtenkt".

Barn dør av sykdommer før de har gjort noe som helst. Diktatorer lever godt mens de tråkker ihjel befolkningen.

Eventuelle "naturlover" som utjevner gode og dårlige handlinger fungerer tydeligvis ikke.

 

Dessuten, dersom en studerer universet og dets innhold/lover, er vi altfor ubetydelige til at noe "opphøyd vesen" skulle ha interesse av å styre med oss.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Vel, utdelingen av karma er for urettferdig til at det kan være "gjennomtenkt".

Barn dør av sykdommer før de har gjort noe som helst. Diktatorer lever godt mens de tråkker ihjel befolkningen.

Eventuelle "naturlover" som utjevner gode og dårlige handlinger fungerer tydeligvis ikke.

 

Dessuten, dersom en studerer universet og dets innhold/lover, er vi altfor ubetydelige til at noe "opphøyd vesen" skulle ha interesse av å styre med oss.

 

Det er et helt betimelig argument du bringer inn i første avsnitt der. Likefullt er det vanskelig å komme unna at et mønster synes å finne sted.

Hvorfor en del ser ut til å være urettferdig på siden av dette i det hele bildet, er vanskelig å si. Men har inntrykk av at her virker det i både større og mindre omfang(og muligens på tvers av enkelte livsykluser)

 

Du kan ikke hindre en terrorhandling å skje hvis den ikke blir oppdaget. En smitte, eller en despot å komme til makten osv, i et organisk 'frislipp' for å si det sånn . Så i en del tilfeller ser det ut til at mange uskyldige må lide når større avvik og forstyrrelser i mønsteret skjer. Så det er et ikke enkelt kompleks.

 

Når det gjelder "opphøyde vesener" vet jeg ikke hva det skal være. Men ser på ingen måte bort fra at (eventuelle) utenomjordiske raser kan være vanvittig avanserte, og ha mer med forskjellig her på jorden enn vi liker å regne med. Vet ikke, men vil slett ikke forundre meg i det hele tatt.

Lenke til kommentar

 

Når det gjelder "opphøyde vesener" vet jeg ikke hva det skal være. Men ser på ingen måte bort fra at (eventuelle) utenomjordiske raser kan være vanvittig avanserte, og ha mer med forskjellig her på jorden enn vi liker å regne med. Vet ikke, men vil slett ikke forundre meg i det hele tatt.

 

 

Du tenker på å ha seg seksuellt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke mye til mønster i hvor snill og grei man er, og hvor mye flaks man har. Det eneste er den trivielle sammenhengen mellom at hvis du er snill mot andre øker sjansen for at de er snill mot deg. Fordelingen av lidelse og lykke er såpass urettferdig at karma-ideen er uspiselig. Er det liksom bare karma at millioner av mennesker lever i fattigdom og nød? Doktrinen om karma ser dessuten ut til å implisere vi skal være passive i stedet for å opponere fordi ting er slik de er ment å være, og det er lite vi kan gjøre med det. Den er på den måten en illiberal ideologi.

Lenke til kommentar

Har vi et neste liv? Er det noe bevis på det, nicho?

Jeg refererer bare definisjonen fra de indiske religionene. Men det er ikke til å komme bortifra at vi med stor sannsynlighet vil ha flere liv. Enten i parallelle univers (Multivers-teorien og da uavhengige av hverandre) eller at vi en dag får teknologi god nok til å gjennomføre oppretting av minner og deretter hele personer. Det ville ikke overraske meg så mye om en eller annen rettsdomstol kunne gjennopplive noen bare for å idømme dem en straff. Gi det noen tusen(?) år, så kanskje vi er der ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

 

Tiltman: Hvordan vet du at det ikke finnes? Sier ikke at jeg tror det, men det er ganske arrogant å uttale seg som om du vet alt (noe mange ateister har en tendens til å gjøre, irriterende).

Vel, utdelingen av karma er for urettferdig til at det kan være "gjennomtenkt".

Barn dør av sykdommer før de har gjort noe som helst. Diktatorer lever godt mens de tråkker ihjel befolkningen.

Eventuelle "naturlover" som utjevner gode og dårlige handlinger fungerer tydeligvis ikke.

 

Dessuten, dersom en studerer universet og dets innhold/lover, er vi altfor ubetydelige til at noe "opphøyd vesen" skulle ha interesse av å styre med oss.

 

 

Hvis du tenker i form av karma, kan det være foreldrenes karma at barnet dør og barnets velsignelse at det slipper å vokse opp i et slikt samfunn.

 

Hvis man tror på flere liv og slike ting kan det å bli født i et dårlig liv være karma for å ha levd et dårlig liv i sitt forrige liv. Slikt, rent teoretisk.

 

 

Jeg ser ikke mye til mønster i hvor snill og grei man er, og hvor mye flaks man har.

Hvor mye grunnlag har du å dømme det på? Sånn, rent i mengde mener jeg.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Bullshit fra A til Å.

Yepp...

 

De menneskene som var våre forfedre og som begynte utvandringen fra afrika for 100-120 000 år siden var mellom 5 til 10 000 individer viser forskning med DNA... Hvor var "sjelene" til de 7 milliardene som befolker planeten i dag da, hvis disse sjelene blir gjenfødt igjen og igjen?? På et sjele lager et eller annet sted? 

 

Dette er trukket ut av ræva til religiøst forstyrrede menn, som all annen religion.... 

 

Hva er vitsen liksom? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 men det er ganske arrogant å uttale seg som om du vet alt (noe mange ateister har en tendens til å gjøre, 

Smalt fra den rette kjeften  :)

 

Det er altså arrogant å stille seg tvilende til ting som ikke har hold i virkeligheten og som overhodet ikke henger på greip? Akkurat... 

 

Logikken bak karma og gjenfødsler og lignende tull er fraværende... Hvorfor skulle dette være tilfelle? Tanken på at man skal straffes/belønnes for noe er et velkjent begrep i alle religioner og hva er det som skiller dette mølet fra annet møl?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...