Gå til innhold

Karma: Noe i det?


Anbefalte innlegg

 

 

 

 men det er ganske arrogant å uttale seg som om du vet alt (noe mange ateister har en tendens til å gjøre, 

Smalt fra den rette kjeften   :)

 

Det er altså arrogant å stille seg tvilende til ting som ikke har hold i virkeligheten og som overhodet ikke henger på greip? Akkurat... 

 

Logikken bak karma og gjenfødsler og lignende tull er fraværende... Hvorfor skulle dette være tilfelle? Tanken på at man skal straffes/belønnes for noe er et velkjent begrep i alle religioner og hva er det som skiller dette mølet fra annet møl?

 

 

Å stille seg tvilende er en ting - og å uttrykke at man vet (jfr "det er bullshit", nøff seid liksom) er to forskjellige ting. Stå i det minste for hva som ble sagt,.

 

Forøvrigen har ikke jeg blandet inn hverken religion eller gjenfødelser i dette. Brukte rett nok begrepet "karma" i overskriften, men det var egentlig mest en enkel måte å illustrere innkoldet, ellers ville det blir vanskelig uten å gjøre overskriften kronglete, lang, uforståelig. 

 

Man bruker jo ofte religiøst relaterte ord, for å illustrere/forklare; "be om, tilgi, synd og skam."..osv.

Ikke heng deg opp i det :)

 

I dette tilfellet gav jeg kun uttrykk for noen personlige erfaringer, som for meg virker som et slags fenomen. Og lurte på om andre har hatt eller kjenner til noe lignende. Det var det hele. Ikke om religion. Her kan temaene også går på livssyn/filisofiske betrakninger og denslags :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor ble det av sakligheten RWS? Tråd etter tråd etter tråd. Vi skjønner at du synes religion er noe tull... Men å ødelegge hver eneste tråd der noen forsøker å tenke utenfor den lille boksen du lever i, med skittkasting? Skulle tro en voksen mann hadde litt annet å gjøre på fritiden sin. For all del, vær uenig. Diskuter. Men å forholde seg så til de grader uten respekt for andres meninger? Er du sikker på du det bra med deg selv?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

Men å forholde seg så til de grader uten respekt for andres meninger?

Har ingen problemer å respektere ordentlige meninger jeg, prøv å komme med noen ordentlige meninger så skal du se at jeg kan respektere dem... No problem...

 

Men kommer du med masse whoo og religiøse fantasier er jeg ferdig med å respektere slikt visvas... Det vil si, jeg viser slikt visvas den respekten ubekreftede påstander  og religiøse fantasier fortjener... 

Lenke til kommentar

"ingen problemer med å respektere ordentlige meninger..."

 

Om det er du som skal bestemme hvilke meninger som er ordentlige eller ikke, eier du ikke respekt for andres meninger. Du har gjort deg selv til et oppgulp her inne, noe som i og for seg er trist.

På samme måte som du også bestemmer deg for hva du mener er ordentlige meninger... Din standard er tydeligvis lavere enn min hvis du er religiøs. 

 

Og det er du som bestemmer at jeg er oppgulp ved å gulpe opp litt selv ? :)  På seg selv kjenner man ingen liksom....

Lenke til kommentar

 

 

Men hva har min tro å gjøre med "min standard"? 

Alt. Da du faktisk tror at din tro, som ikke er annet enn en samling med ubekreftede påstander, også kalt fantasier, skal møtes med respekt. Men det må først være noe i fantasiene som fortjener respekt og så langt er religiøse påstander fattige på noe som kan respekteres.

 

La oss kalle en spade for en spade og fantasi for fantasi... Og slutte å oppheve religiøse fantasier som noe som trenger, eller skal ha, noen form for respekt.

Lenke til kommentar

Ærlig talt. Går det ikke an å holde seg litt til temaet da? Skal man argumentere imot, går det vel også an å være litt saklig? Hele tråden blir jo ødelagt på denne måten.

 

Karma virker å være et konsept som teoretisk sett har hold i seg. Det man gjør og de valgene man tar, har som regel alltid en konsekvens, om den er umiddelbar eller senere er vel ikke så veldig relevant. Selv har jeg også sett på andres valg og hatt "aha" opplevelser når jeg har sett konsekvensene det har medført. Så karma trenger ikke engang å være noe "magisk", det kan også være veldig konkret og kan forklares. Men jeg har også sett ting som er mindre forklarlig i form av karma, f.eks en handling som har ført til et uhell som egentlig ikke burde ha skjedd, med mindre det eksisterer noe "magisk" i form av karma.

 

Det med flere liv og sånn, det er det jo ingen som har grunnlag for å bekrefte eller avkrefte, for det er verken innenfor vitenskapen sitt rammeverk som helhet eller noe folk lett kan bevise at er tilfellet. At det ikke er innenfor vitenskapens rammeverk, betyr bare at vitenskapen rammer er for små og at boksen er for liten, og at ingen forsøker å studere slike tema på en systematisk måte, så man kan vel si at det enda ikke er i vitenskapens reportoir, akkurat som studier av planeter osv ikke var i vitenskapens reportoir før rundt 1500 tallet. Før det var studier om planeter osv, heller en optisk studie av det som var på himmelen og hvordan det beveget seg i form av astrologi og slike ting.

 

Det kan godt tenkes at karma og ting som idag ansees som lite trolig av vitenskapen vil være de viktigste vitenskapelige oppdagelsene i dette eller neste århundre og at det teoretisk sett kan bevises at karma er en realitet. Dette er jo spesielt relevant hvis denne verden egentlig ikke er slik som vi tror og kun del av et system som vi ikke hadde regnet med, akkurat som når folk trodde jorden var flat og universets sentrum. De fant senere ut at det ikke var tilfellet, selv om alle vitenskapelige fakta på den tiden pekte på at slik var det (studier av horizont, og forholdet mellom jorden man går på og himmellegemene osv.).

 

At dette livet muligens ikke er det vi tror, er fullt mulig ut noe som kan bli bevist eller motbevist de neste par hundre år. Og hvis det ikke kun er slik vi tror, da er Karma absolutt en relevant del av et slikt "system".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

 

 men det er ganske arrogant å uttale seg som om du vet alt (noe mange ateister har en tendens til å gjøre, 

Smalt fra den rette kjeften   :)

 

Det er altså arrogant å stille seg tvilende til ting som ikke har hold i virkeligheten og som overhodet ikke henger på greip? Akkurat... 

 

Logikken bak karma og gjenfødsler og lignende tull er fraværende... Hvorfor skulle dette være tilfelle? Tanken på at man skal straffes/belønnes for noe er et velkjent begrep i alle religioner og hva er det som skiller dette mølet fra annet møl?

 

 

Du kan ikke ha lest særlig om hva "karma" er for noe, men det er ikke noe nytt at du uttaler deg på basis av skråsikker ignoranse. 

 

Hvis du gjør noe dumt som forårsaker ubehag, vil du da ikke lide for det? Hvis svaret er "nei", er du vel nær en diagnose, og er svaret "ja", har du funnet "bevis" for naturloven "karma" - men uansett om du nå er sjuk eller ei, går det ut på det samme, nemlig "lidelse"

 

Er du en "frittstående substans" eller er du betinget av naturen rundt deg - hvis svaret er "ja", bør du lese deg opp på fakta om kropp og sinn, og er svaret "nei", har du bevist at ditt vesen også er betinget av årsaker og virkninger (karma)

 

Hva angår "gjenfødsel" er det skrevet logiske oppsett som forklarer utallige psykologiske gjenfødsler bare i løpet av en dag (antar det er ingen vits å legge frem noen, fordi du tar ikke til deg kunnskap som er ny), og hva angår den typen gjenfødsel som går fra liv til liv - er det forklart at dette må realiseres av hver og en via praksis med meditasjon (noe der også finnes logiske oppsett på). Så når du påstår at alt er basert på "tull", snakker du ut fra dih egen fantasi og ønske om hvordan verden skal være - ikke hvordan den egentlig er

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

 

 

Så når du påstår at alt er basert på "tull", snakker du ut fra dih egen fantasi og ønske om hvordan verden skal være - ikke hvordan den egentlig er

Nei, kun på grunnlag av at dette aldri har blitt demonstrert for meg noen gang.... Man må som regel "bare" tro på det.... Er det rådet jeg har sett flest ganger ihvertfall... Det kan være mer mellom himmel og jord enn jeg klarer å begripe (skal ikke så mye til...), men jeg er ikke i stand til å bare tro dette og annet uten bevis... 

 

enn så lenge har jeg ikke sett noe annet enn at dette ligger i fantasien til de som tror det, sånn sett merkelig likt religiøse overbevisninger og det er vel nesten det dette er også...  

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

 

Så når du påstår at alt er basert på "tull", snakker du ut fra dih egen fantasi og ønske om hvordan verden skal være - ikke hvordan den egentlig er

Nei, kun på grunnlag av at dette aldri har blitt demonstrert for meg noen gang.... Man må som regel "bare" tro på det.... Er det rådet jeg har sett flest ganger ihvertfall... Det kan være mer mellom himmel og jord enn jeg klarer å begripe (skal ikke så mye til...), men jeg er ikke i stand til å bare tro dette og annet uten bevis... 

 

enn så lenge har jeg ikke sett noe annet enn at dette ligger i fantasien til de som tror det, sånn sett merkelig likt religiøse overbevisninger og det er vel nesten det dette er også...  

 

 

Har du spesielle vansker med å fatte at enkelte fenomen må realiseres hos den som erfarer verden, slik som at karma, eller kjeder av årsak og virkning må ses hos en selv for å "bevises"? Eller mener du at eks jeg skal komme hjem til deg og demonstrere innholdet og funksjonen av din bevissthet for at du skal "tro" at den fungerer slik den gjør hos de fleste andre tenkende vesener... Og hva har dette med tro å gjøre, annet enn at man tror at noe er bra å gjøre mens andre ting er mindre bra?

 

Når du sier at ingen har demonstrert dette for deg må jeg enda en gang spørre: Har du noen gang i ditt mer enn 50-årige liv erfart at når du handler "dumt" og dette forvolder problem, så slår det negativt ut på ditt eget sinn, og er ikke det ett greit nok "bevis" for at årsak og virkning faktisk virker og er dermed "virkelige nok"?

Lenke til kommentar

 

 

 

Så når du påstår at alt er basert på "tull", snakker du ut fra dih egen fantasi og ønske om hvordan verden skal være - ikke hvordan den egentlig er

Nei, kun på grunnlag av at dette aldri har blitt demonstrert for meg noen gang.... Man må som regel "bare" tro på det.... Er det rådet jeg har sett flest ganger ihvertfall... Det kan være mer mellom himmel og jord enn jeg klarer å begripe (skal ikke så mye til...), men jeg er ikke i stand til å bare tro dette og annet uten bevis... 

 

enn så lenge har jeg ikke sett noe annet enn at dette ligger i fantasien til de som tror det, sånn sett merkelig likt religiøse overbevisninger og det er vel nesten det dette er også...  

 

 

Ven litt..

 

Det var vel forsåvidt greit nok skrevet det. Ingen bør vente at noen ikke skal tro/skjønne/se noe de ikke tror/skjønner/ser. For all del, det er jo helt greit :) 

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Blant det som har fått meg til å stusse, og lure på om det faktisk skjer noe mer enn rene tilfeldigheter ift hvordan vi er, hva vi gjør osv, er et besynderlig - men ganske systematisk mønster jeg mener å ha erfart tydeligere og tydeligere.

 

Det er som man etterhvert kan mer eller mindre forutsi hva som skjer eller ikke skjer som følge av det ene og andre forutgående.

Ofte sånn at det man vil skal skje ikke skjer, og at de man ønsker skal dukke opp ikke dukker opp. Og vice versa. Forskjellig sånt som går igjen, og gjør at du med tiden opparbeider deg en intuisjon om forskjellige type påfølgende hendelser.

Noen som kjenner seg igjen?

Der er jo en del ordtak som er basert på disse tingene, om hva som er "typisk" osv. Så jeg regner med der er de som aner hva jeg snakker om her.

 

Noen ganger kan det virke som en forbannelse. Og gjør man noe negativt, så straffer det seg ofte på den måten at man begynner å lure.

 

Kom til å tenke på dette, da jeg så den artikkelen her om Anne Kat som vil miste synet og bli blind.

    http://www.vg.no/nyheter/anne-kat-haerland/anne-kat-kan-miste-synet/a/23746583/

 

Første som slo meg var tanken om at; Ja, nå får hun nok sin straff for å være så ond og tarvelig med andre mennesker. Har aldri sett showene hennes, men har hørt flere andre klage over hvor tarvelige og vulgære de er.

Har heller ikke unngått å høre henne på tv en og annen gang, feks hvordan hun hengte ut folk som Bjørn Eidvåg (tilsynelatende helt uten grunn) og trakkaserte han med at "trynet hans så ut som.."(det hun har mellom bena) osv osv.

 

Ja, tenker at sånt kan slå tilbake. Og dette med Karma, "boomerang effekt" eller hva man vil kalle det, har jeg inntrykk av ikke er tatt helt uta av lufta og bare er et teit påfunn. Det virker helt klart som det er et eller annet der ..!  

 

Igjen vil jeg presisrere at jeg ikke har noen religiøs overbevisning, men må medgi at jeg undrer meg over litt av hvert. Blant annet de greiene der.

 

Det som skjer, skjer av en grunn, og alt det gale vi har gjort i livet må vi en dag svare for, det er helt riktig. Derfor døde Jesus for syndene våre, han var Guds måte å forsone seg med denne verden på, for å gå igjennom ham er den eneste måten å stå rettferdig foran Gud på. Hvis du ER kristen og troende, vil du sannsynligvis merke/se Gud og angrep fra djevelen. Bibelen sier at "mitt folk hører min stemme", noe bl.a jeg gjør. Bibelen, som jeg leser daglig, er også nesten som å lese om meg selv og ting jeg tenker på, som en forhåndsskreven dagbok, altså Nye Testamentet. Jeg har ingen forklaring på hvordan det kan være tilfelle i det heletatt, annet enn at Gud på et eller annet vis styrer virkeligheten jeg lever i, og på forhånd vet mine tanker. Og det er bare litt av det.

 

Nå er det sikkert forskjellig fra person til person, men det er (noe av) hvordan jeg opplever det. Så joda, verden er et merkelig sted.

Endret av marius77
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Har du noen gang i ditt mer enn 50-årige liv erfart at når du handler "dumt" og dette forvolder problem, så slår det negativt ut på ditt eget sinn, og er ikke det ett greit nok "bevis" for at årsak og virkning faktisk virker og er dermed "virkelige nok"?

Årsak og virkning er velkjent, uten at det har noe med overstyrende årsaker av den grunn.

 

Blir litt som et spåkone skilt jeg så engang, der det sto: "Jeg kan si deg din skjebne!" og noen linjer under sto det: "Hva om din skjebne endrer seg?". 

 

Spørsmålet blir da hvordan hun kan spå med sikkerhet i noe som kan endre seg.....

 

 

 

 

 

Noen tror kun på det de kan se. Hadde alle vært slik hadde mye av moderne vitenskap ikke eksistert.

Du ser virkelig ikke forskjellen på vitenskap og blind tro? Du tror at vitenskaps mannen MÅ tro på det han tester helt blindt, hvis ikke kan det ikke testes?

 

Jeg også har masse fantasi som nå og da gir meg en god ide uten at jeg må tro blindt på løse påstander av den grunn. 

 

 

 

 

 

Hvis du ER kristen og troende, vil du sannsynligvis merke/se Gud og angrep fra djevelen. Bibelen sier at "mitt folk hører min stemme", noe bl.a jeg gjør. 

Religiøst svermeri kalles dette. Folk som de har sagt nøyaktig det samme om alle guder vi noensinne har trodd på. Uten unntak har alle trodd at gudn de trodde på har snakket til dem og hørt dem... Merkelig at alle disse gudene ikke klarer å skille sitt virke fra folks fantasi, ikke sant? 

 

For det er hva dette er, fantasi og innbilninger.... når du ikke kn komme med et eneste bevis for eksistensen av denne guden du tror på. Sånn er det bare...  

Lenke til kommentar

 

Hvis du ER kristen og troende, vil du sannsynligvis merke/se Gud og angrep fra djevelen. Bibelen sier at "mitt folk hører min stemme", noe bl.a jeg gjør.

Religiøst svermeri kalles dette. Folk som de har sagt nøyaktig det samme om alle guder vi noensinne har trodd på. Uten unntak har alle trodd at gudn de trodde på har snakket til dem og hørt dem... Merkelig at alle disse gudene ikke klarer å skille sitt virke fra folks fantasi, ikke sant? 

 

For det er hva dette er, fantasi og innbilninger.... når du ikke kn komme med et eneste bevis for eksistensen av denne guden du tror på. Sånn er det bare...

 

Så påen igjen å tiltale andre nedsettende, skamme seg  :(

 

Hva vet du om hvordan marius opplever det? Ingen grunn til å tvile på menneskere som sier de opplever personlig, hva skulle de vinne på det?

 

Å hvem andre enn deg fabler om "bevis"? Han sa jo aldri at han skulle bevise noe, han sa tvertimot at han har ingen forklaring på det. og kunne bare snakke for seg selv.

Du kan vel i det minste lese ordentlig hva som står, før du setter i gang de nedsettende bedømmelsene dine.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Førstepost..

 

Det som skjer, skjer av en grunn, og alt det gale vi har gjort i livet må vi en dag svare for, det er helt riktig. Derfor døde Jesus for syndene våre, han var Guds måte å forsone seg med denne verden på, for å gå igjennom ham er den eneste måten å stå rettferdig foran Gud på. Hvis du ER kristen og troende, vil du sannsynligvis merke/se Gud og angrep fra djevelen. Bibelen sier at "mitt folk hører min stemme", noe bl.a jeg gjør. Bibelen, som jeg leser daglig, er også nesten som å lese om meg selv og ting jeg tenker på, som en forhåndsskreven dagbok, altså Nye Testamentet. Jeg har ingen forklaring på hvordan det kan være tilfelle i det heletatt, annet enn at Gud på et eller annet vis styrer virkeligheten jeg lever i, og på forhånd vet mine tanker. Og det er bare litt av det.

 

Nå er det sikkert forskjellig fra person til person, men det er (noe av) hvordan jeg opplever det. Så joda, verden er et merkelig sted.

 

 

Mange takk for dette innspillet, jeg ser hva du sier og noterer meg det.

Jeg regner meg ikke som religiøs/troende, men har heller aldri slupppet det helt. Er fremdeles meget interessert i å forstå.

Lenke til kommentar

 

 

Hva vet du om hvordan marius opplever det? Ingen grunn til å tvile på menneskere som sier de opplever personlig, hva skulle de vinne på det?

Tvert i mot, det er ALL grunn til å trekke slike såkalte personlige fantsier i tvil, nettopp fordi slike ting fordummer folk nok til å tro at slikt er sant og begynner å behandle andre mennesker deretter, på grunnlag av slike fantasier. Så å gi aksept for slike personlige fantasier er akkurat det motsatte av hva vi skal gjøre for å få til en bedre verden, for vi vet hva som skjer om mange nok tror de har de samme innbilningene ... og nok makt..

 

Og det er ikke bare marius som bruker religionen sin til å spinne slike fantasier og innbilninger på, dette gjelder samtelige religiøse, i alle religioner og i alle tider. 

 

Og hva de vinner på det? Jo, respekt fra de andre som også er fordummet nok til å tro at dette er noe annet enn fantasier... Blir disse mange nok vil det være en katastrofe for alle de som ikke har de samme fantasier eller som ikke lider av religiøse fantasier i det hele tatt... Å avkreve bevis for slike ting skulle vært en regel, ikke et unntak... 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...