Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2017


Anbefalte innlegg

Da har jeg levert inn mine 4 på lista og, satt stavern først og Bodø deretter, men er veldig usikker på om jeg ikke kommer til å omrokkere slik at Bodø står øverst.

 

Noen her inne som har stålkontroll på hva som skal leveres til gitte tider og har lyst og poste dette?

Har selv vært på leir og kurs noen uker i Stavern. Fantastisk fin og flott skole. Men savnet mer "byfølelsen", som du i alle fall får litt av i Bodø. Har bare flott å si om begge stedene, men trivdes best i Bodø.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Da har jeg levert inn mine 4 på lista og, satt stavern først og Bodø deretter, men er veldig usikker på om jeg ikke kommer til å omrokkere slik at Bodø står øverst. 

 

Noen her inne som har stålkontroll på hva som skal leveres til gitte tider og har lyst og poste dette? 

Alt dette står inne på samordna opptak når du trykker på "Se hva du må laste opp"

 

Legeerklæringen skal vel sendes i posten sammen med politiattest om jeg har forstått det riktig? Er det da eventuelt bilde av førerkort som skal lastes opp på samordna?

 

Korrekt :) Se link: http://www.phs.no/studietilbud/bachelor/soknadsprosess/folgeskjema-og-vedlegg/

Lenke til kommentar

 

Da har jeg levert inn mine 4 på lista og, satt stavern først og Bodø deretter, men er veldig usikker på om jeg ikke kommer til å omrokkere slik at Bodø står øverst.

 

Noen her inne som har stålkontroll på hva som skal leveres til gitte tider og har lyst og poste dette?

Har selv vært på leir og kurs noen uker i Stavern. Fantastisk fin og flott skole. Men savnet mer "byfølelsen", som du i alle fall får litt av i Bodø. Har bare flott å si om begge stedene, men trivdes best i Bodø.

 

 

Ja, men jeg skal nok klare meg ute på bygda en stund. 

 

Det som er pro Stavern er vel skolen pluss at det ligger litt mer sentralt i forhold til Østlandet. Men jeg er dog redd for at det kanskje blir litt øde og at det blir mange som har tenkt og pendle osv, kjipt og ikke oppnå ett godt klassemiljø også etter skolen.

 

Cons for Bodø er vel at det er så langt nord, har aldri oppholdt meg der mer enn ett par uker toppen, men det må jo være ganske greit og bo der kontra natur osv.

 

Regner med skolene stort sett er det samme, selvom folk alltid mener den de har gått på er best. 

Lenke til kommentar

 

 

Da har jeg levert inn mine 4 på lista og, satt stavern først og Bodø deretter, men er veldig usikker på om jeg ikke kommer til å omrokkere slik at Bodø står øverst.

 

Noen her inne som har stålkontroll på hva som skal leveres til gitte tider og har lyst og poste dette?

Har selv vært på leir og kurs noen uker i Stavern. Fantastisk fin og flott skole. Men savnet mer "byfølelsen", som du i alle fall får litt av i Bodø. Har bare flott å si om begge stedene, men trivdes best i Bodø.

 

 

Ja, men jeg skal nok klare meg ute på bygda en stund. 

 

Det som er pro Stavern er vel skolen pluss at det ligger litt mer sentralt i forhold til Østlandet. Men jeg er dog redd for at det kanskje blir litt øde og at det blir mange som har tenkt og pendle osv, kjipt og ikke oppnå ett godt klassemiljø også etter skolen.

 

Cons for Bodø er vel at det er så langt nord, har aldri oppholdt meg der mer enn ett par uker toppen, men det må jo være ganske greit og bo der kontra natur osv.

 

Regner med skolene stort sett er det samme, selvom folk alltid mener den de har gått på er best. 

 

Jeg bodde i Bodø nesten ett år gjennom førstegangstjenesten. Veldig fint oppe i Bodø! Om du liker å gå i fjellet og er generelt en aktiv person kommer du til å like deg godt der. Pluss at de har en fin by og masse sosiale studenter! Selv tenker jeg å søke meg dit :)

Lenke til kommentar

 

 

Det som er pro Stavern er vel skolen pluss at det ligger litt mer sentralt i forhold til Østlandet. Men jeg er dog redd for at det kanskje blir litt øde og at det blir mange som har tenkt og pendle osv, kjipt og ikke oppnå ett godt klassemiljø også etter skolen.

 

 

Jeg studerer i Stavern nå. I min klasse er det kun én som pendler. Vi har et veldig godt klassemiljø, også i helger/på fritiden!

Lenke til kommentar

Er det noen som kan si noe positivt om Oslo som studiested? Valget sto mellom Stavern og Oslo, men tenker å flytte nedover med en venninne til Oslo, så da regner med det blir det. Har 5,6 i snitt, men tror det er svømminga som blir det største problemet for min del. Nå som svømmehallen i Stavanger er stengt så er det ikke like lett å få de svømmetimene man trenger...

 

Holder på å skrive en bachelor akkurat nå, og ser at fagene er inndelt i helt andre "poeng" enn de tipoengersfagene jeg er vant til. Hvordan fungerer dette?

Går første året i Oslo nå og er super fornøyd!! Stod selv mellom Oslo og Stavern da jeg søkte. Hadde hørt mye negativt om Oslo, at det var for stort og upersonlig osv. Vi er en klasse på 24 stk, og absolutt alle er veldig close og vi er veldig sosiale utenom skolen, så det en ofte hører om at flesteparten er fra Oslo og dermed er uinteressert i å få nye venner osv. er ikke noe jeg har oppfattet i det hele tatt. Skolen generelt er veldig bra, utrolig flinke lærere og vi får ofte besøk av folk fra Kripos og forskjellige flinke foredragsholdere. Vi får også ofte tilbud om å være markør på øvelser med Delta, noe som er en veldig kul opplevelse. Som folk sier så begynner skolen å bli en del år gammel, men det er ikke noe som går utover studiehverdagen. Er to treningsrom på skolen, et spinningsrom og basseng. Det eneste negative jeg har å si er at det kanskje er vanskeligere å bli kjent med de andre klassene da vi er så mange. Men skolen har forskjellige kjekke arrangementer gjennom skoleåret så det er fult mulig å bli kjent med andre enn kun de i din egen klasse også.

 

Er helt sikker på at alle studiestedene er utrolig bra, men jeg vil anbefale Oslo på det sterkeste:)

Endret av mkmd
Lenke til kommentar

Jeg fullfører (forhåpentligvis) en bachelor i rettsvitenskap til sommeren. Er dette noe jeg kan dokumentere til politihøgskolen? Man søker vel bare med VGS/alderspoeng/tilleggspoeng på Samordna? 

 

Til de som stiller spm ved attest: "Søkere vil få nærmere informasjon om kravet til politiattest i egen epost. Denne vil komme ca. 1. mai, og innsendingsfrist vil være 1. juli." jfr. Samordna opptak.

Endret av Frodo124
Lenke til kommentar

Jeg fullfører (forhåpentligvis) en bachelor i rettsvitenskap til sommeren. Er dette noe jeg kan dokumentere til politihøgskolen? Man søker vel bare med VGS/alderspoeng/tilleggspoeng på Samordna? 

 

Til de som stiller spm ved attest: "Søkere vil få nærmere informasjon om kravet til politiattest i egen epost. Denne vil komme ca. 1. mai, og innsendingsfrist vil være 1. juli." jfr. Samordna opptak.

Logg inn på samordna, gå inn på dokumenter, helt nederst vil det stå høyere utdanning. Der har du mulighet til å krysse av at du ønsker å gi samtykke til at saksbehandler kan bruke resultatene dine fra høyere utdanning. Om du stiller med en større fordel utenom tilleggspoeng tviler jeg på, men kan være greit å legge ved :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Hei.

 

Skal til legen for resten av legeerklæringen min til torsdag. Lurer derfor på om dietten min vil gjøre slik at jeg får dårlig utslag på urinstix? Det jeg bekymrer meg for er at jeg drikker whey protein 2 ganger daglig med 4 andre måltider som er fast føde. Vil Whey proteinet gjøre slik at jeg får for høyt proteinutslag på urinstix prøven?

 

Mvh,

Fajko

Vet ikke om dette kan gi utslag. Men en spesiell type kreatin slo ut på prøvene hos meg. Lovlig kjøpt på gymgrossisten, men var ingen problem.

 

Først som sist, dropp proteinpulver og annet tull. Mat hentes fra kjøleskapet, ikke pulverbøtta.

Takk for respons. Klar over dette, men nå er jeg hos en PT der vi har et mål mot politihøgskolen.
Du er selv ansvarlig for hva du putter i tygga, og du må selv svare dersom dette gir utslag.
Man er ikke ansvarlig om en lege har sagt at det er greit. Det er det i hvertfall noen som påstår. Endret av Minus
Lenke til kommentar

 

Hva er gjennomsnittsalderen på studiet? Føler at jeg (hvis jeg kommer inn) vil bli bestefaren på kullet med mine 28 år, men det er kanskje ikke tilfelle?

Haha! Jeg er 34 år i høst hvis jeg kommer inn. Snittalderen er vel rundt 22/23... Har tenkt på politi i mange år, men har hatt andre interessante jobb med god lønn som har gjort at det gått noen år. Har imidlertid endelig bestemt meg for hva jeg har lyst å gjøre resten av arbeidskarrieren. Søker på Stavern og flytter over med kone og barn. Er naturligvis ganske innstilt på å være bestefar i Stavern fra høsten av...

 

Håper du har tenkt deg godt om! Jeg er på 2 året og ute i praksis nå.. er selv 32 år gammel og kom fra en godt betalt jobb. Jeg angrer på mitt valg fordi jobbsituasjonen i politiet er helt elendig om dagen og jeg tror ikke jeg vil få jobb før jeg er 35-36 år gammel.. Politiet er hierarki og det tar tid og mange år å bli PB2 eller 3 og man MÅ flytte rundt i hele Norge for å ta korttidsvikariat. Det finnes ikke faste jobber lenger omtrent. 

 

Jeg vurderer å slutte faktisk fordi jeg ser at å komme inn i etaten som 35 år gammel, gir meg begrensede muligheter når pensjonsalder er 57 år og man er for gammel til både IP 1, IP 2 og IP3 opptak. lønna som Pb 1 er heller begredelig og ligger på 450 000 i året.. Hadde tenkt meg om hvis jeg var deg..

Lenke til kommentar

 

 

Hva er gjennomsnittsalderen på studiet? Føler at jeg (hvis jeg kommer inn) vil bli bestefaren på kullet med mine 28 år, men det er kanskje ikke tilfelle?

Haha! Jeg er 34 år i høst hvis jeg kommer inn. Snittalderen er vel rundt 22/23... Har tenkt på politi i mange år, men har hatt andre interessante jobb med god lønn som har gjort at det gått noen år. Har imidlertid endelig bestemt meg for hva jeg har lyst å gjøre resten av arbeidskarrieren. Søker på Stavern og flytter over med kone og barn. Er naturligvis ganske innstilt på å være bestefar i Stavern fra høsten av...

Håper du har tenkt deg godt om! Jeg er på 2 året og ute i praksis nå.. er selv 32 år gammel og kom fra en godt betalt jobb. Jeg angrer på mitt valg fordi jobbsituasjonen i politiet er helt elendig om dagen og jeg tror ikke jeg vil få jobb før jeg er 35-36 år gammel.. Politiet er hierarki og det tar tid og mange år å bli PB2 eller 3 og man MÅ flytte rundt i hele Norge for å ta korttidsvikariat. Det finnes ikke faste jobber lenger omtrent.

 

Jeg vurderer å slutte faktisk fordi jeg ser at å komme inn i etaten som 35 år gammel, gir meg begrensede muligheter når pensjonsalder er 57 år og man er for gammel til både IP 1, IP 2 og IP3 opptak. lønna som Pb 1 er heller begredelig og ligger på 450 000 i året.. Hadde tenkt meg om hvis jeg var deg..

Hei og takk for innspill.

 

Har nok tenkt meg godt om. ? Jeg er godt kjent med utfordringene som er mht. ansettelsesstopp i distriktene. Er imidlertid ganske sikker på at dette vil normalisere seg de nærmeste årene og man igjen vil se en mer eller mindre, tilnærmet jobbgaranti. Akkurat nå er det stor usikkerhet rundt budsjettildelingene og kostnaden ifb. med politireformen. Men om man leser de politiske signalene både fra regjeringen (som bla. for noen dager siden beordret POD om å prioritere etterslep på ansettelser og at de ekstre 300 mill i budsjettet skal gå til distriktene) og opposisjon sine overbydende lovnader så tror jeg ikke at politi vil bli mindre, men heller mer prioritert i fremtiden.

 

Velger ikke denne karrierevei på grunn av lønnen, men heller på tross av. Har imidlertid lyst på en jobb og karriere som er meningsfull, du kan utgjøre en forskjell, får jobbe med mennesker og har en lite rutinepreget arbeidsdag.

 

Btw, hva er aldersgrensen for IP3?

Lenke til kommentar

Håper du har tenkt deg godt om! Jeg er på 2 året og ute i praksis nå.. er selv 32 år gammel og kom fra en godt betalt jobb. Jeg angrer på mitt valg fordi jobbsituasjonen i politiet er helt elendig om dagen og jeg tror ikke jeg vil få jobb før jeg er 35-36 år gammel.. Politiet er hierarki og det tar tid og mange år å bli PB2 eller 3 og man MÅ flytte rundt i hele Norge for å ta korttidsvikariat. Det finnes ikke faste jobber lenger omtrent. 

 

Jeg vurderer å slutte faktisk fordi jeg ser at å komme inn i etaten som 35 år gammel, gir meg begrensede muligheter når pensjonsalder er 57 år og man er for gammel til både IP 1, IP 2 og IP3 opptak. lønna som Pb 1 er heller begredelig og ligger på 450 000 i året.. Hadde tenkt meg om hvis jeg var deg..

Pensjonsalderen er bare 57 hvis man har jobbet et visst antall år, hvis jeg ikke husker feil. Hvis man blir 57 men ikke har jobbet som politi i tilstrekkelig mange år tror jeg pensjonsalderen øker.

 

Og uansett vil du få 20 år med operativ tjeneste (hvis det er det du ønsker å jobbe med). Hvis du mener det er begrensede muligheter når du har over 20 år på deg så vil jeg påstå at det er innstillingen din det er noe galt med. Særlig hvis det er lønna du fokuserer på. Du blir ikke politi hvis du vil bli rik. Så ja, du har nok valgt feil. Bra du innser det nå.

 

Men det er klart, hver enkelt må ta sine egne valg.

 

Forøvrig er det gode nyheter: Justisministeren har beordret POD til å lage en plan for å ansette alle 2016-studenter innen 1. juni, og også lage en plan for å ansette alle fra det kommende 2017-kullet.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser på bomuligheter i Stavern! Har funnet noen flotte bofelleskap rett ved skolen. Om noen er interessert så kan dere sende PM og eventuelt se om vi kan få plass i samme bofelleskap! :)

 

Til dere som vil påstå jeg er for tidlig ute; nei. Heller for tidlig enn for sent.

Har forøvrig søkt i følgende rekkefølge;

1. Stavern

2. Oslo

3. Kongsvinger

4. Bodø

Lenke til kommentar

Blir spennende å se om POD holder det de blir nødt til å love da. Man har fortsatt 2013 og valgløftene om "jobbgaranti" friskt i minne. Jeg vil sterkt fraråde folk om å søke PHS med mindre man har mulighet til å flytte på seg og mulighet til å gjøre noe annet dersom man ikke får jobb. Jobben og utdannelsen er fantastisk, men det å risikere å bli overkjørt av neste års kull grunnet politisk somling er bare tragisk.

Lenke til kommentar

Hei! Mann 21 som skal søke i år.
Jeg skal velge Bodø som førstevalg, men jeg er litt nysgjerrig på hvordan samordnaopptak behandler søknaden.
Jeg har nå 4,6 i snitt, men snittet til Bodø kommer til å øke til 4,7-4,8 garantert. Jeg er halvveis i å ta opp fag og det går strålende. Som jeg ligger an nå, kan jeg forvente å bikke opp til ca 5,1 i snitt (Har noen forferdelige 2'ere fra IT som drar meg ned :) haha).

MEN! Jeg får ikke sendt inn forbedringene etter eksamene nå til sommeren. Hvordan fungerer dette? Legger de søknaden min til siden helt til jeg for sendt inn forbedringene? Jeg søker jo med lavere snitt enn fra søkeåret 2016 (46,7). Jeg er litt paranoid fordi jeg har alt i boks utenom dette, og er bekymret for at dette ikke skal ordne seg.

Lenke til kommentar

Hei! Mann 21 som skal søke i år.

Jeg skal velge Bodø som førstevalg, men jeg er litt nysgjerrig på hvordan samordnaopptak behandler søknaden.

Jeg har nå 4,6 i snitt, men snittet til Bodø kommer til å øke til 4,7-4,8 garantert. Jeg er halvveis i å ta opp fag og det går strålende. Som jeg ligger an nå, kan jeg forvente å bikke opp til ca 5,1 i snitt (Har noen forferdelige 2'ere fra IT som drar meg ned :) haha).

 

MEN! Jeg får ikke sendt inn forbedringene etter eksamene nå til sommeren. Hvordan fungerer dette? Legger de søknaden min til siden helt til jeg for sendt inn forbedringene? Jeg søker jo med lavere snitt enn fra søkeåret 2016 (46,7). Jeg er litt paranoid fordi jeg har alt i boks utenom dette, og er bekymret for at dette ikke skal ordne seg.

Du kan ettersende forbedring av karakterer innen 1 juli. Om du ikke gjør dette innen opplastningsfristen vil konkurrere med de poengene du har nå

Lenke til kommentar

 

Hei! Mann 21 som skal søke i år.

Jeg skal velge Bodø som førstevalg, men jeg er litt nysgjerrig på hvordan samordnaopptak behandler søknaden.

Jeg har nå 4,6 i snitt, men snittet til Bodø kommer til å øke til 4,7-4,8 garantert. Jeg er halvveis i å ta opp fag og det går strålende. Som jeg ligger an nå, kan jeg forvente å bikke opp til ca 5,1 i snitt (Har noen forferdelige 2'ere fra IT som drar meg ned :) haha).

 

MEN! Jeg får ikke sendt inn forbedringene etter eksamene nå til sommeren. Hvordan fungerer dette? Legger de søknaden min til siden helt til jeg for sendt inn forbedringene? Jeg søker jo med lavere snitt enn fra søkeåret 2016 (46,7). Jeg er litt paranoid fordi jeg har alt i boks utenom dette, og er bekymret for at dette ikke skal ordne seg.

Du kan ettersende forbedring av karakterer innen 1 juli. Om du ikke gjør dette innen opplastningsfristen vil konkurrere med de poengene du har nå

 

Visste om siste frist for ettersending av forbedrelse, men fikk en tanke om at jeg ikke stiller like godt fordi jeg sender det inn senere. Hvis jeg stiller på lik linje med f.eks en som søker med 51,0 uten ettersending, er jeg good :) :) 

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...