Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2017


Anbefalte innlegg

Ikke et vondt ord om unge, dyktige politifolk, men man bør virkelig ha litt erfaring fra noe annet enn bare videregående før man går inn i etaten. Det kan være greit å kjenne til voksenlivet utenfor politiet, noe man i stor grad går glipp av hvis man går rett inn.

 

Unge sinn er mer formbare, og jeg er redd de som er veldig unge har lettere enn eldre med mer erfaring for å la seg "oversosialisere" inn i politirollen. Med det mener jeg at de for eksempel får et mindre kritisk blikk på det de driver med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er gjennomsnittsalderen på studiet? Føler at jeg (hvis jeg kommer inn) vil bli bestefaren på kullet med mine 28 år, men det er kanskje ikke tilfelle?

http://www.phs.no/om-phs/nyheter/nyhetsarkiv/2015/mars/tidenes-hoyeste-sokertall-til-politihogskolen/

Står nevnt snittalder på søkerne her. Husker at ei jeg kjenner som går phs nå fortalte at det var en eller tre i klassen hennes som var godt over 30 år. Så det finnes vell et par besteforeldre for hvert årskull hehe :xmas:

Endret av  E 
Lenke til kommentar

Hva er gjennomsnittsalderen på studiet? Føler at jeg (hvis jeg kommer inn) vil bli bestefaren på kullet med mine 28 år, men det er kanskje ikke tilfelle?

Haha!? Jeg er 34 år i høst hvis jeg kommer inn. Snittalderen er vel rundt 22/23... Har tenkt på politi i mange år, men har hatt andre interessante jobb med god lønn som har gjort at det gått noen år. Har imidlertid endelig bestemt meg for hva jeg har lyst å gjøre resten av arbeidskarrieren. Søker på Stavern og flytter over med kone og barn. Er naturligvis ganske innstilt på å være bestefar i Stavern fra høsten av...?????

Lenke til kommentar

 

Hva er gjennomsnittsalderen på studiet? Føler at jeg (hvis jeg kommer inn) vil bli bestefaren på kullet med mine 28 år, men det er kanskje ikke tilfelle?

Haha! Jeg er 34 år i høst hvis jeg kommer inn. Snittalderen er vel rundt 22/23... Har tenkt på politi i mange år, men har hatt andre interessante jobb med god lønn som har gjort at det gått noen år. Har imidlertid endelig bestemt meg for hva jeg har lyst å gjøre resten av arbeidskarrieren. Søker på Stavern og flytter over med kone og barn. Er naturligvis ganske innstilt på å være bestefar i Stavern fra høsten av...

 

Haha, godt å høre at det er flere i samme båt. Har "kone" og barn selv, og nettopp flyttet til Vestfold. Men klarer ikke helt å bestemme meg for Oslo eller Stavern. Men passer meg fint at noen er litt eldre enn meg. ;)

Lenke til kommentar

 

 

Hva er gjennomsnittsalderen på studiet? Føler at jeg (hvis jeg kommer inn) vil bli bestefaren på kullet med mine 28 år, men det er kanskje ikke tilfelle?

Haha! Jeg er 34 år i høst hvis jeg kommer inn. Snittalderen er vel rundt 22/23... Har tenkt på politi i mange år, men har hatt andre interessante jobb med god lønn som har gjort at det gått noen år. Har imidlertid endelig bestemt meg for hva jeg har lyst å gjøre resten av arbeidskarrieren. Søker på Stavern og flytter over med kone og barn. Er naturligvis ganske innstilt på å være bestefar i Stavern fra høsten av...

Haha, godt å høre at det er flere i samme båt. Har "kone" og barn selv, og nettopp flyttet til Vestfold. Men klarer ikke helt å bestemme meg for Oslo eller Stavern. Men passer meg fint at noen er litt eldre enn meg. ;)

Jeg søker til Stavern mht. nærhet til boende, PHS, barneskole og barnehage. Pluss at det er billigere å leie der. Flytter fra Vestlandet, og at litt mer sol enn det er her borte, vil ikke vil skade...?

Har 56 poeng et eller annet, så Med forbehold om at jeg består egnhetsvurdering og fysiske tester så vil jeg komme inn. ??

Lenke til kommentar

 

 

 

Hvis du går 3.året på videregående, kan du dessverre ikke søke phs i år. For å søke phs må man ha studiekompetanse på søketidspunktet, altså innen

Er du sikker på det?

100% sikker... måtte selv vente ett år etter videregående.

Dessverre er det slik ja. Klarer ikke helt å skjønne hvorfor det er lagt opp slik. For det er mange som går en yrkesfaglig utdanning, jobber der et par år før de tar studiekompetanse og søker PHS. Er veldig lite motiverende å vente et helt år, når man faktisk har studiekompetansen før hovedopptaket. Er glad jeg gikk rett videre på påbygg og tok det når jeg var 18/19..

 

Eneste grunn jeg kan se, er at det er lagt opp slik for å spare penger ved å ikke la personer som enda ikke oppfyller de formelle kravene stille til opptak.

Sverige, Danmark og Finland har en snittalder på ca 26-27 år på de som begynner politihøgskolen. Man lærer seg veldig mye i løpet av de 7 årene, om seg selv, andre, samfunnet, ansvar og hvordan man takle ulike situasjoner. Å ha politifolk som er litt mere kjent med voksenverden er en solklar fordel. Jeg hadde ikke syntes det hadde vert rart å ha 25 års grense for å bli politi.

Jeg trur/spekulerer at politihøgskolen også ønsker seg eldre politistudenter.

Grunnen til at Norge er sær med unge politistudenter er vel mest sannsynlig fordi det å være politi har blitt mere akademiskt istedenfor praktisk

 

 

Tror også det primært ønskes personer med litt livserfaring ja. Det var ikke det jeg mente her da. Tenkte ikke på minstealderen her, men om du er 38 år gammel og tar påbyggingsfagene i år for å gå PHS, så må du faktisk vente til neste år med å søke, selv om papirene dine vil være i orden før ordinært opptak går hos samordna. Det var det jeg syns var idiotisk og lite motiverende for søkeren. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hvis du går 3.året på videregående, kan du dessverre ikke søke phs i år. For å søke phs må man ha studiekompetanse på søketidspunktet, altså innen

Er du sikker på det?

100% sikker... måtte selv vente ett år etter videregående.

Dessverre er det slik ja. Klarer ikke helt å skjønne hvorfor det er lagt opp slik. For det er mange som går en yrkesfaglig utdanning, jobber der et par år før de tar studiekompetanse og søker PHS. Er veldig lite motiverende å vente et helt år, når man faktisk har studiekompetansen før hovedopptaket. Er glad jeg gikk rett videre på påbygg og tok det når jeg var 18/19..

 

Eneste grunn jeg kan se, er at det er lagt opp slik for å spare penger ved å ikke la personer som enda ikke oppfyller de formelle kravene stille til opptak.

Sverige, Danmark og Finland har en snittalder på ca 26-27 år på de som begynner politihøgskolen. Man lærer seg veldig mye i løpet av de 7 årene, om seg selv, andre, samfunnet, ansvar og hvordan man takle ulike situasjoner. Å ha politifolk som er litt mere kjent med voksenverden er en solklar fordel. Jeg hadde ikke syntes det hadde vert rart å ha 25 års grense for å bli politi.

Jeg trur/spekulerer at politihøgskolen også ønsker seg eldre politistudenter.

Grunnen til at Norge er sær med unge politistudenter er vel mest sannsynlig fordi det å være politi har blitt mere akademiskt istedenfor praktisk

 

 

Tror også det primært ønskes personer med litt livserfaring ja. Det var ikke det jeg mente her da. Tenkte ikke på minstealderen her, men om du er 38 år gammel og tar påbyggingsfagene i år for å gå PHS, så må du faktisk vente til neste år med å søke, selv om papirene dine vil være i orden før ordinært opptak går hos samordna. Det var det jeg syns var idiotisk og lite motiverende for søkeren. 

 

Jeg tok opp 2 fag i fjor og de ble telt med på mitt opptak? Så tror kanskje det du sier er feil? Med mindre jeg misforstår. 

 

Edit: ja du mener vell "må ha generell studiekompetanse i det du søker om opptak, altså innen søknadsfristen 1. mars. " da skjønner jeg hehe. Men uansett til dere andre som lurer, om man tar opp fag blir de telt med. Men da må man allerede ha generell studiekompetanse. 

Endret av  E 
Lenke til kommentar

 

Edit: ja du mener vell "må ha generell studiekompetanse i det du søker om opptak, altså innen søknadsfristen 1. mars. " da skjønner jeg hehe. Men uansett til dere andre som lurer, om man tar opp fag blir de telt med. Men da må man allerede ha generell studiekompetanse. 

 

 

Jepp. Forbedring av karakterer, eller nye tilleggsfag blir telt med og kan ettersendes tom 1. juli. 

Lenke til kommentar

Da har jeg søkt!

 

Politiutdanning 

Bachelor, HeltidHøst
Politihøgskolen Oslo
 
Politiutdanning 
Bachelor, HeltidHøst
Politihøgskolen Kongsvinger
 
Politiutdanning 
Bachelor, HeltidHøst
Politihøgskolen Stavern
 
Politiutdanning 
Bachelor, HeltidHøst
Politihøgskolen Bodø

 

Dette blir spennende!

Endret av perrr
Lenke til kommentar

Da har jeg også søkt! Fikk i tillegg gjort ferdig audiometrien i går,  så alt er foreløpig klart. Kjenner spenningen stiger nå!
 

  1. Politiutdanning (Bachelor) 
    Politihøgskolen: Oslo 
    HeltidHøst
  2. Politiutdanning (Bachelor) 
    Politihøgskolen: Kongsvinger 
    HeltidHøst
  3. Politiutdanning (Bachelor) 
    Politihøgskolen: Stavern 
    HeltidHøst
  4. Politiutdanning (Bachelor) 
    Politihøgskolen: Bodø 
    HeltidHøst
Lenke til kommentar

Da har jeg levert inn mine 4 på lista og, satt stavern først og Bodø deretter, men er veldig usikker på om jeg ikke kommer til å omrokkere slik at Bodø står øverst. 

 

Noen her inne som har stålkontroll på hva som skal leveres til gitte tider og har lyst og poste dette? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har jeg levert inn mine 4 på lista og, satt stavern først og Bodø deretter, men er veldig usikker på om jeg ikke kommer til å omrokkere slik at Bodø står øverst. 

 

Noen her inne som har stålkontroll på hva som skal leveres til gitte tider og har lyst og poste dette? 

Det meste (om ikke alt) skal stå på denne siden:

http://www.phs.no/studietilbud/bachelor/soknadsprosess/

Endret av EvenVJ
Lenke til kommentar

Da har jeg levert inn mine 4 på lista og, satt stavern først og Bodø deretter, men er veldig usikker på om jeg ikke kommer til å omrokkere slik at Bodø står øverst. 

 

Noen her inne som har stålkontroll på hva som skal leveres til gitte tider og har lyst og poste dette? 

Alt dette står inne på samordna opptak når du trykker på "Se hva du må laste opp"

Lenke til kommentar

Så dvs at hvis jeg går Vg3 i år påbygging til generell studiekompetanse så må jeg vente et år for å søke, jeg kan altså ikke søke før neste år. Hva om jeg søker med det første vitnemålet og ettersender det andre i juni?

Da blir det et års bachelorstudium i psykologi på UIO.

"2) oppnådd generell studiekompetanse innen 1. mars" 

anbefaler verneplikt eller et årsstudium i mellomtiden :)

Lenke til kommentar

 

Da har jeg levert inn mine 4 på lista og, satt stavern først og Bodø deretter, men er veldig usikker på om jeg ikke kommer til å omrokkere slik at Bodø står øverst. 

 

Noen her inne som har stålkontroll på hva som skal leveres til gitte tider og har lyst og poste dette? 

Alt dette står inne på samordna opptak når du trykker på "Se hva du må laste opp"

 

Legeerklæringen skal vel sendes i posten sammen med politiattest om jeg har forstått det riktig? Er det da eventuelt bilde av førerkort som skal lastes opp på samordna?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...