Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2017


Anbefalte innlegg

Hvordan er mulighetene for skyting når man studerer på phs? Utover det som er planlagt under utdannelsen. Er det f.eks tilrettelagt fort å kunne bli medlem i en klubb eller lignende

Ekstremt dårlig tilrettelagt. Iløpet av B1 og B3 får man ingen muligheter i regi av skolen (med unntak av om du stryker på oppskytingen, da er det noen lærere som tar insj på egen fritid til å skyte med studentene). Iløpet av praksisåret er det derimot muligheter for noen å skyte veldig mye. Jeg var blant annet på et sted med innendørs skytebane på stasjon, noe som gjorde at jeg kunne skyte så mye jeg ønsket. 

 

Etter man har hatt pistolkurset i B2, så vil man ha muligheten til å kjøpe egen pistol (reglene om 6 mnd aktivt medlemskap i skyteklubb gjelder ikke for ansatte i politiet og politistudenter med godkjent opplæring) og eventuelt melde seg inn i en skyteklubb for å få tilgang på bane.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tjohei! Dersom man skulle være heldig å komme inn på PHS høsten 2017, hvordan ser skolehverdagen ut i første studieår? Har lest en god del på PHS sine hjemmesider, men det hadde vært ålreit å høre fra noen av dere som har gått der? Ut fra fagplanen ser det ut til at mye er obligatorisk, men hvordan ser egentlig skoleuka og hverdagen ut? Eksamensoversikten viser at man kun har to eksamener første semester(?), mens man har omkring 10 til våren?! Hvordan fungerer undervisningsopplegget, starter man opp med undervisning fra høsten av i fag man skal avlegge eksamen i til våren? Eller er det rett og slett mer skole i andre semester? 

Håper noen sitter med noen gode svar :D

Lenke til kommentar

Hva ville dere gjort i min situasjon: Har nå satt Stavern-Kongsvinger-Bodø-Oslo. Regner med at Oslo er uaktuelt da snittet mitt er i underkant av 49 poeng. Store deler av familien bor i Stavern/Larvik, men jeg er en ´einstøing´og trives meget godt alene. (Har selv bodd i Trondheim i 4~ år)

 

Spørsmålet blir Stavern eller Kongsvinger? Basert på studiemiljø/pedagogisk styrke/leiepriser o.l. Eller ta en `leap of faith` og kjøre Bodø første prioritet. Jeg er ikke hypersosial, og sosiale sammenkomster er jeg ikke superavhengig av. Gutt , 26 år - elsker å trene, snowboard, skateboard, surf osv. 

Endret av Frodo124
Lenke til kommentar

Mulig dette er svart på før.

Det er jo krav om og ha førerkort, er det krav om det skal være automat eller manuell? For jeg har bare tatt automat.

Dette har vi diskutert før. Ingen krav til manuell eller automat. Men for din egen del med tanke på at det ikke er flusst med jobber; kjør opp til manuell! Ikke alle tjenestekjøretøy har automatgir.

Lenke til kommentar

Stemmer rykte om at politistudenter er veldig på og feste og slik?

Mer enn man skulle ha trodd.

Er oppgaver på phs vanskelige?

Politistudenter eller ikke, vi er folk vi også. De tar seg en fest iblant som hører med til studietiden.

 

Hvilke oppgaver er det du sikter til?

Lenke til kommentar

 

Stemmer rykte om at politistudenter er veldig på og feste og slik?

Mer enn man skulle ha trodd.

Er oppgaver på phs vanskelige?

Politistudenter eller ikke, vi er folk vi også. De tar seg en fest iblant som hører med til studietiden.

 

Hvilke oppgaver er det du sikter til?

 

 

Oppgaver mener jeg oppgaver man får i løpet av studiet osv.  Arbeidsoppgaver og slik.

Er det veldig krevende oppgaver som er tidkrevende og vanskelige og svare på? I forhold til oppgaver man fikk på vidergående.

Lenke til kommentar

 

 

Stemmer rykte om at politistudenter er veldig på og feste og slik?

Mer enn man skulle ha trodd.

Er oppgaver på phs vanskelige?

Politistudenter eller ikke, vi er folk vi også. De tar seg en fest iblant som hører med til studietiden.

 

Hvilke oppgaver er det du sikter til?

Oppgaver mener jeg oppgaver man får i løpet av studiet osv. Arbeidsoppgaver og slik.

Er det veldig krevende oppgaver som er tidkrevende og vanskelige og svare på? I forhold til oppgaver man fikk på vidergående.

Enkelte arbeidsoppgaver og eksamener krever mer enn andre. Sånn vil det bestandig være. Høgskole kan ikke sammenlignes med videregående skole.

 

Enkelte ting er tidkrevende ja. Men alt i alt skal det ikke så stor innsats til for å få karakteren E som er bestått.

Lenke til kommentar

"Det kan kun lastes opp/ettersendes dokumentasjon som gir tilleggspoeng, karakterforbedringer og eventuelle jobbattester. "
 

Har 1000 timer under beltet som vekter for et respektert firma. Er det anbefalt/forventet å legge til jobbattesten fra vekteryrket? (Har lagt til tjenesteuttalelse fra Forsvaret)  

Lenke til kommentar

"Det kan kun lastes opp/ettersendes dokumentasjon som gir tilleggspoeng, karakterforbedringer og eventuelle jobbattester. "

 

Har 1000 timer under beltet som vekter for et respektert firma. Er det anbefalt/forventet å legge til jobbattesten fra vekteryrket? (Har lagt til tjenesteuttalelse fra Forsvaret)  

Kan det være at de mener at man skal dokumentere med jobbattester for de som søker med 23/5 regelen? 

http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/

 

Tviler på at du stiller med noe fordel ved å søke med jobbattester lastet opp uansett, med mindre du søker med 23/5 regelen da.

For å være på den sikre siden anbefaler jeg deg å sende mail til PHS. De svarer som oftest samme dag som du sender mail :)

Endret av  E 
Lenke til kommentar

Lurer på om det er noen som har kommet inn, eller vet om noen som har kommet inn med brudd på vegtrafikkloven paragraf 3 (Ingen personskade, ingen konsekvenser på lappen, kun forelegg på 6000 kr.) på rullebladet? Og evnt hvor lang tilbake i tid det lå?

 

Ja, jeg vet om flere. Men forholdet må ligge langt tilbake i tid, ihvertfall 5 år, vil jeg si. 

Lenke til kommentar

 

Lurer på om det er noen som har kommet inn, eller vet om noen som har kommet inn med brudd på vegtrafikkloven paragraf 3 (Ingen personskade, ingen konsekvenser på lappen, kun forelegg på 6000 kr.) på rullebladet? Og evnt hvor lang tilbake i tid det lå?

Ja, jeg vet om flere. Men forholdet må ligge langt tilbake i tid, ihvertfall 5 år, vil jeg si.

Det blir opp til nemnda å avgjøre!

Lenke til kommentar

 

 

Lurer på om det er noen som har kommet inn, eller vet om noen som har kommet inn med brudd på vegtrafikkloven paragraf 3 (Ingen personskade, ingen konsekvenser på lappen, kun forelegg på 6000 kr.) på rullebladet? Og evnt hvor lang tilbake i tid det lå?

Ja, jeg vet om flere. Men forholdet må ligge langt tilbake i tid, ihvertfall 5 år, vil jeg si.

Det blir opp til nemnda å avgjøre!

 

Dette er spørsmål som er svært vanskelig for oss å svare på. Send en mail til [email protected] og hør med dem. Da vil du nok kunne få et litt mer konkret svar. 

Lenke til kommentar

Jeg håper å komme inn på skolen nå til høsten, og har veldig lyst til å kjøpe meg hund i løpet av skolegangen. I forbindelse med dette lurer jeg litt på hvordan en skoledag/uke ser ut? Kanskje noen tidligere studenter kan være så greie å fortelle litt? Kanskje det er noen som har erfaring med hundehold ved siden av skolen også? 

 

Takker for alle svar!  :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...