Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2017


Anbefalte innlegg

Jeg håper å komme inn på skolen nå til høsten, og har veldig lyst til å kjøpe meg hund i løpet av skolegangen. I forbindelse med dette lurer jeg litt på hvordan en skoledag/uke ser ut? Kanskje noen tidligere studenter kan være så greie å fortelle litt? Kanskje det er noen som har erfaring med hundehold ved siden av skolen også? 

 

Takker for alle svar!  :thumbup:

 

Har også søkt meg inn for 2017, og vi har 3 hunder hjemme. Jeg har tidligere en mastergrad i biologi, og trent hund mye vedsiden av, i tillegg til flere deltidsjobber og en datter på nå 7 år. Det har gått greit, så tror ikke en hund vil være noe problem :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som har muligheter for å legge ut timeplan for de som allerede går på phs? Gjerne 1. Året. Jeg er egentlig ikke så intr i timeplanen i det store og hele, og skjønner også at den ikke kan legges ut. Jeg tenker mer på når dere starter og når dere slutter de ulike dagene og eventuelle fritimer? Bare nysgjerrig i forhold til hvor lange skoledager det er, hvor mye som er obligatorisk osv.

Endret av Krisley
Lenke til kommentar

Noen som har muligheter for å legge ut timeplan for de som allerede går på phs? Gjerne 1. Året. Jeg er egentlig ikke så intr i timeplanen i det store og hele, og skjønner også at den ikke kan legges ut. Jeg tenker mer på når dere starter og når dere slutter de ulike dagene og eventuelle fritimer? Bare nysgjerrig i forhold til hvor lange skoledager det er, hvor mye som er obligatorisk osv.

Ingen uker er like, og phs endrer opplegg fra år til år osv. Timeplanen er heller ikke "hemmelig" som mange later til å tro.

 

Skoledagen varierer svært fra uke til uke. alt fra dager fra 08-16 til nesten bare fri. Er ingen systematikk i det, og er tildels vilkårlig. eneste er at fag som har samme tema/fokus pleier å kjøre undervisning i dette nogelunde samtidig for å vise den tverrfaglige relevansen.

 

Pleier som regel å ha min. 1 time fri hver dag.

Lenke til kommentar

100 meter svømming. Hvilken teknikk er det best å benytte seg på de første 75 meterne? Åpen for generelle tips til svømmingen av de av dere som har gjennomført den.

Jeg anbefaler deg å ta to tre økter før opptaket for å finne ut hvilken teknikk du ønsker å gå for (for meg var bryst det beste valget). Pluss at jeg anbefaler alle å lære seg startstup. Ligger også gode tips til alle øvelsene her under treningsprogram: http://www.phs.no/studietilbud/bachelor/opptakskrav/fysiske-tester/

 

Det er mange som undervurderer svømmetesten. Jeg testa svømmeformen en mnd før opptaket og fant ut at jeg besto ganske lett, derfor gadd jeg ikke å trene på svømminga i det hele tatt. På opptaket 2016 ble kjent med tre andre og to av de kunne fortelle at de ikke klarte svømmetesten i 2015! Det er kjipt å ikke kunne søke pga av en relativt "enkel" svømmetest! Så ikke undervurder! Noen klarer den lett, mens andre kommer til å slite. Sånn er det nok for alle øvelsene. 

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp ordnet legeerklæring, men under spirometri-delen på side 3 av erklæringen har ikke legen skrevet av i alle rutene, altså der det står PEF.=, Vitalkap.= og FEV=. Hun har kun fylt ut L/MIN, ML og ML. Vil den kunne godkjennes da?

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp ordnet legeerklæring, men under spirometri-delen på side 3 av erklæringen har ikke legen skrevet av i alle rutene, altså der det står PEF.=, Vitalkap.= og FEV=. Hun har kun fylt ut L/MIN, ML og ML. Vil den kunne godkjennes da?

 

Tviler på at dette blir godkjent. Min legeerklæring ble underkjent da legen hadde glemt å fylle ut noen felter. Jeg fikk da beskjed om å utbedre dette, og fikk ny innsendingsfrist for dette. Om du er usikker så send en e-post til [email protected]. Greit å ikke bare satse på at det går i orden.

Lenke til kommentar

100 meter svømming. Hvilken teknikk er det best å benytte seg på de første 75 meterne? Åpen for generelle tips til svømmingen av de av dere som har gjennomført den.

Jeg endte på bryst og det funket veldig fint. Med mindre du har god teknikk i crawl/butterfly så lønner det seg ofte å kjøre bryst.

 

Vær OBS på at opptak normalt kjøres i 25 meters basseng, men at det i Oslo normalt kjøres i 12,5 meters basseng (dette kan endre seg om noe skulle gå galt med bassenget). Det vil si at for de av dere som skal på fysiske opptaksprøver i Oslo vil det lønne seg enormt å ha gode vendinger og gode fraspark fra veggen både ved start og ved vendinger. Det er dobbelt så mange vendinger og bassenget er så kort an man kan komme halvveis i lengden på kun et godt fraspark. Det sparer dere for enormt med energi!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IFb0qEISeP

Hei! Jeg lurer på om noen vet når vi får følgebrev? Jeg har sjekket både syn og audometri hos fastlegen min, men nå da jeg leste gjennom forumet her ble jeg veldig redd for at dette ikke er nok.. Dersom det ikke holder - vil jeg få en ny tidsfrist? Begynner jo å nærme seg innleveringsfristen..

 

Takk :)

 

- Leste gjennom legeerklæringen nå og det står: "Fylles ut av undersøkende lege eller optiker/øyelege"

 

Da må det vel bli godkjent om jeg er undersøkt av fastlege?

Endret av Slettet-IFb0qEISeP
Lenke til kommentar

Hei! Jeg lurer på om noen vet når vi får følgebrev? Jeg har sjekket både syn og audometri hos fastlegen min, men nå da jeg leste gjennom forumet her ble jeg veldig redd for at dette ikke er nok.. Dersom det ikke holder - vil jeg få en ny tidsfrist? Begynner jo å nærme seg innleveringsfristen..

 

Takk :)

 

- Leste gjennom legeerklæringen nå og det står: "Fylles ut av undersøkende lege eller optiker/øyelege"

 

Da må det vel bli godkjent om jeg er undersøkt av fastlege?

 

Følgeskjema blir vell sendt ut når søknadsfristen har utløpt. Da vil du få en frist for levering av dokumentasjon. Dersom du brukte legeerklæringskjema som ligger på phs.no så burde fastelegen ha fylt ut alle de korrekte feltene. Men av erfaring vet jeg at blant annet ved spirometri at enkelte leger tror de har godt nok utstyr til å gjennomføre testen og dokumentere dette, men at de ikke har det.

 

Når jeg søkte i 2014, så hadde legen glemt å fylle ut noen felter, og allerede klistret igjen konvolutten jeg skulle sende inn. Så jeg fikk plutselig e-post fra PHS om hva som manglet, med ny frist for å sende dette inn. Som nevnt et par poster opp, så er du usikker så er det beste når det gjelder vandel og det medisinske, å bare sende en e-post til [email protected]. De kan nok gi et sikrere svar enn vi som sitter her. 

Endret av DeQu
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IFb0qEISeP

 

Hei! Jeg lurer på om noen vet når vi får følgebrev? Jeg har sjekket både syn og audometri hos fastlegen min, men nå da jeg leste gjennom forumet her ble jeg veldig redd for at dette ikke er nok.. Dersom det ikke holder - vil jeg få en ny tidsfrist? Begynner jo å nærme seg innleveringsfristen..

 

Takk :)

 

- Leste gjennom legeerklæringen nå og det står: "Fylles ut av undersøkende lege eller optiker/øyelege"

 

Da må det vel bli godkjent om jeg er undersøkt av fastlege?

 

Følgeskjema blir vell sendt ut når søknadsfristen har utløpt. Da vil du få en frist for levering av dokumentasjon. Dersom du brukte legeerklæringskjema som ligger på phs.no så burde fastelegen ha fylt ut alle de korrekte feltene. Men av erfaring vet jeg at blant annet ved spirometri at enkelte leger tror de har godt nok utstyr til å gjennomføre testen og dokumentere dette, men at de ikke har det.

 

Når jeg søkte i 2014, så hadde legen glemt å fylle ut noen felter, og allerede klistret igjen konvolutten jeg skulle sende inn. Så jeg fikk plutselig e-post fra PHS om hva som manglet, med ny frist for å sende dette inn. Som nevnt et par poster opp, så er du usikker så er det beste når det gjelder vandel og det medisinske, å bare sende en e-post til [email protected]. De kan nok gi et sikrere svar enn vi som sitter her. 

 

 

Takk :) Leste det ja, men er ikke usikker på om han har fylt ut alt, bare om det er nok at han som fastlege har gjort det. Jeg skal sende dem en mail. Tror nok du har rett ang spirometri for da jeg skulle ta testen måtte sykepleieren som utførte testen skru opp høyden min fordi jeg var for lav til å få resultater. Derfor ble resultatene mine litt dårligere enn de egentlig var - (godt innafor uansett i følge legen). Virker litt rart synes jeg.

Lenke til kommentar

Hei. Du som er ferdig med bachelorstudium i politi utdanning og er i 100% stilling. Hvordan er en vanlig dag for deg? Både på jobb og etter jobben? Hva med helgene?

Takk på forhånd

 

Det kommer helt an på hvilken stilling man får. Mange etterforskere jobber kun dagtid mandag til fredag, noen må i tillegg jobbe turnus hver 3. helg. Jobber man ordenstjeneste, er det gjerne turnus hele uka, altså dag/kveld/natt og hver 3. helg. Noen som jobber på lensmannskontor jobber både med etterforskning og ordenstjeneste, og kan ha enge opplegg for det. Noen mindre steder har man kun hjemmevakt på nettene osv.

 

Det er mange muligheter, men ikke belag deg på at du kan velge selv de første årene. Man tar jobb der man får det. Jeg ble ferdigutdannet i 2016, hadde sommerjobb til august, og begynner først nå i mai i full stilling. Det ble en del måneder uten politijobb, og jeg måtte bare ta det første jeg fikk, selv om det innebærer å flytte til andre enden av landet.

Lenke til kommentar

Når man ber om den uttømmende vandelsattesten, får man da den på mail, slik at man ser hva som er loggført?

Du vil få den i din digitale postkasse eller i vanlig post. Politiattesten skal så sendes og være mottatt ved Politihøgskolens opptakskontor innen fastsatt frist (1. juli) før eventuell tildeling av studieplass ved Politihøgskolen.

Endret av  E 
Lenke til kommentar

Det var ikke krav til og ha manuell lappen, men hva skjer hvis man blir plassert i praksis i et sted som ikke har automat da? Er det ikke mest vanlig at politibiler er manuell nå for tiden?

Får man mange spørsmål på intervjuet på opptak? Eller må man svare veldig detaljert på spørsmålene og man får veldig lite spørsmål. Snakket med en venn som bare hadde fått 8 spørsmål og snakket i omtrent 1 time på intervjuet. Dette var noen år siden da.

Lenke til kommentar

Er det noe sted man kan finne ut av om man har plettfri vandel? Går det an å ringe/møte opp et sted bare for å få rede på det?

 

Jeg vet at man må søke om uttømmende og utvidet vandelsattest når man først blir innkalt til opptak, og at all kontakt man har hatt med politiet står der, men det er jo ikke før 1.mai.

 

Det hadde jo vært greit å finne ut om man har plettfri vandel før dette, da det går ganske mye tid og penger i alt annet som skal gjøres på forhånd.

Lenke til kommentar

tidligere kunne man møte opp på stasjon/lmk kg be om innsyn. da kunne man få informasjon om formelle straffesaker man er involvert i. Dette er stramma inn ifm. politiregisterlova, osv. så nå må man i utgangspunktet søke om å få innsyn. Derimot er det ikke utenkelig at du får informasjon om din(e) rolle® i straffesak(er) som er registrert ved å møte opp og legitimere deg til politivakta dersom han har tid.

Lenke til kommentar

Det var ikke krav til og ha manuell lappen, men hva skjer hvis man blir plassert i praksis i et sted som ikke har automat da? Er det ikke mest vanlig at politibiler er manuell nå for tiden?

Får man mange spørsmål på intervjuet på opptak? Eller må man svare veldig detaljert på spørsmålene og man får veldig lite spørsmål. Snakket med en venn som bare hadde fått 8 spørsmål og snakket i omtrent 1 time på intervjuet. Dette var noen år siden da.

Kjenner at jeg blir litt provosert. Dette har vi diskutert på personlig melding, i tillegg til at det har vært diskutert i tråden. Vi legger dette spørsmålet dødt.

 

For å svare deg en gang til; dersom du velger å beholde ditt førerkort med kun automatgir i et ellers presset jobbmarked, så ønsker jeg deg lykke til. Du spør hva som er praksis, spørsmålet er først om man får jobb.

 

Igjen så varierer dette med hvilken stilling en søker på. Overnevnte er nok mest gjeldende på en ordensavdeling.

 

Ja du får spørsmål på intervjuet, og nei de blir ikke lagt ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...