Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor mye søvn trenger du?


Vectrex

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Søvn er noe kroppen venner seg til etter hvert! Er folk som må ha 10 timer for å være uthvilt, mens andre klarer seg med en 3-4 timer hver dag! Har også mye med hvordan man sover og om man får sove i ro og god liggestilling osv....

 

 

Selv så går det fint med en 5-6 timer pr dag midt i uka men trenger da gjerne litt mere i helgene for å ta igjen!

Lenke til kommentar

må stå opp senest 05.30 helst litt før! så jeg legger meg alt fra 21.30-23.00

 

det blir vel 6-7.5 timer (medrekna ein halvtime til å sovne på)!

 

Såg en annonse der det sto att ungdommer sov lite, gjennomsnittlig 7.3 timer, det er da vel mye det! De var vist unormalt lite med 7.3timer! men jeg synnes det er mye!

 

Blir alltid eit par timer lengre i helga men ikke mye, trenger ikke så mye, ukedagene har ødelagt det :p

Får heller ikke sove noe særli lenge dagen etter jeg har drukket, skjønner ikke hvorfor!

Lenke til kommentar

¨Jeg trenger egentlig mye søvn. 6 timer blir ilt for lite, burde ha 8 tur jeg for ikke å være trøtt dagen etter.

 

I helgenne er det vel gj. ca. 9-12t, hovedsakelig forde jeg liker å drømme!

 

 

 

 

Skal på ringenes herre maraton fra 16-17, slutter 3 på natta, er vel i senga da ca. 0430, så må jeg opp igjen 0600 for å gå på skole, ful 8t dag med fæle fag som matte, fysikk, historie og tysk. Fare for at jeg sovner i tamen igjen da!

Lenke til kommentar

Har faktisk "forstyrra søvnfase syndrom"(trur det var namnet i allefall), som vil seie at eg sovner ca 3 timer seinere enn folk på min alder, og ideelt sett så skulle eg stått opp 3 timer seinare, men skulen vil jo ha meg opp tidlig om morgonen, som resulterer i at eg sover ganske lite, ca 3-4 timer. Heldigvis så er eg ferdig med vidaregåande, og no har eg kun eit par forelesninger i uken, noko som fører til at søvnen jevner seg ut.

 

Etter eg fikk diagnosen kjøpte ho mor inn eit apparat som skulle gi meg lysbehandling. Det er kort og godt ein slags lampe med ekstremt sterkt lys, som eg måtte sitta framfor ein halvtime kvar morgon. I tillegg vart eg og satt på ein sovemiddel behandling for å få meg til å sovna tidligare, prøvde eit par før eg fant nokon som funka. Første gongen eg tok sovepiller, hadde eg ein kamerat på besøk, og me satt og glodde på ein film. Eg kjente at eg vart trøttare og trøttare, men ville sjå ferdig filmen, når filmen var ferdig skulle eg følga kameraten min ut. Me gjekk bortover gangen, og plutseleg vart alt mørkt, eg våkna opp over eit knust sko stativ, og kameraten min dreiv å rista i meg. Det er ikkje lurt å sloss mot virkningene av sovepiller.... :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...