Gå til innhold

Mulig å reparere / skjøte fiberkabel


Anbefalte innlegg

Hei lurer på om noen har god peiling på fiber ? 

Skulle flytte hjemmesentralen i nykjøpt bolig, visste at dette kun hadde en 50/50 sjangse for å bli vellykket.. :p Men om man ikke prøver lører man jo ikke noe ;)

Uansett som man ser på bildene, så "knakk" den rød kabelen, selfølgelig.. 

 

"Kabelen er nå lagt til det rommet den skal være på og alt arbeide der er ferdig"

 

Fins det en "easy fix" eller "medium fix" ? Eller er det bare å krype til korset å få inn en reparatør ? Evt hvilke er å annbefale som ikke koster 3-4000kr :p (Dette er er på Laksevåg i Bergen)

 

På det ene bilde er en slags sjøt fra rød til den tykkere hvite som går til kontakten. Går dette ann å fixse selv ? Dette er min første erfaring med fiberkabler, så derfor spørr jeg før jeg begynner å kjøpe inn verktøy ect.. 

 

Takker for alle innspill ! :)

post-119104-0-61015300-1468333988_thumb.jpgpost-119104-0-64967600-1468334209_thumb.jpgpost-119104-0-13527800-1468334386_thumb.jpgpost-119104-0-28906300-1468334520_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fiber er laget av glass så det er ikke bare å skjøte de, det er mulig, men det er en av de tingene man ikke gjør selv uten videre. Er det ikke mulig å bytte kabelen da?

 

Nei desverre,går ikke ann å bytte den.  Den svarte kabelen, er den som går til sentralen ute på stolpen. Glass ja.. da må vel en med riktig utstyr gjøre det.. 

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

vil snarere si minimum 50k, jobber selv som fibermontør, og min ligger på ca 120k ... (fujikura S70).

Har selv brukt S70 mye, og ja den er dyr, men man får også billigere og enklere maskiner, dåg ikke like avansert, men gjør stortsett samme nytte så lenge man ikke sitter med en stammkabel som G96.... bruker nå en til 20K, men er SVÆRT enkel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utrolig til priser.

Vel jeg kjøper en del patch fiber til internt brukt har aldri klart å ødlegge fiberen.

Så dette må være dårlig issolert.

 

Men nå er vel fiber patch kabel ofte kun plast så ikke like bra med lengere avstander i så fall. Men skal ekstremt mye til å ødlegges.

Skal mere bøying en cd plate i så fall. Har selv bør den 2-3 cm sirkel, eller bøyd den på tvers og sett issulasjonen gått fra gul til hvit en kort priode og fremdeles får jeg nett med fiberen. Har dog ikke testet så høy hastighet men ofte hvis fiberen først virker er det få problemer.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Utrolig til priser.

Vel jeg kjøper en del patch fiber til internt brukt har aldri klart å ødlegge fiberen.

Så dette må være dårlig issolert.

 

Men nå er vel fiber patch kabel ofte kun plast så ikke like bra med lengere avstander i så fall. Men skal ekstremt mye til å ødlegges.

Skal mere bøying en cd plate i så fall. Har selv bør den 2-3 cm sirkel, eller bøyd den på tvers og sett issulasjonen gått fra gul til hvit en kort priode og fremdeles får jeg nett med fiberen. Har dog ikke testet så høy hastighet men ofte hvis fiberen først virker er det få problemer.

Du kan ikke sammenligne en ferdig patchesnor med en fiber som er blåst inn heller da.

Liten beskyttelse på enden av plastrøret før den blir terminert.

Lenke til kommentar

 

vil snarere si minimum 50k, jobber selv som fibermontør, og min ligger på ca 120k ... (fujikura S70).

Har selv brukt S70 mye, og ja den er dyr, men man får også billigere og enklere maskiner, dåg ikke like avansert, men gjør stortsett samme nytte så lenge man ikke sitter med en stammkabel som G96.... bruker nå en til 20K, men er SVÆRT enkel.

Hva slags maskin bruker du?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...