Gå til innhold

AMD har lansert Radeon RX 480


Anbefalte innlegg

 

Det prises jo på samme nivå som GTX 970/R9 390 her i Norge og har samme ytelse/marginalt bedre/marginalt bedre. Det er på samme nivå wattmessig som et GTX 970, men er produsert på 14nm mens GTX 970 er produsert på 28nm og kom i 2013. 

 

Dette var dypt dypt skuffende. Heldigvis for meg at det er priset så høyt, da har det gamle R9 290X-kortet mitt høyere bruktpris enn det ville vært om RX 480 hadde kostet 2 lapper beint.

 

 

RX 480 er uansett et bedre kjøp enn 970 og 390, og det vil snart komme RX 480 med 4GB minne som blir ca 500.- billigere. Jeg klarer ikke å finne et kort som matcher RX 480 på pris/ytelse, og det blir enda bedre når 4GB versjonen kommer som jeg venter på, da jeg ikke ser helt poenget med 8GB med RX 480. Vi kan også regne med at prisene på RX 480 vil synke litt etterhvert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jaja, folket er på forumene er tydelig skuffet ser jeg. Ytelse på nivå med AMD 290/390 og GeForce 970 som er 2-3 år gamle og bruker mer strøm enn et 1070 som yter nesten det dobbelte i enkelte tester. Dårlig på overklokking er det å. AMD bør virkelig komme med 490 kjapt som fy.

 

TDP på 1070 er 150W , ytelsetester viser at det kan gå over dette.

Referansekortet er dårlig på overklokking med den medfølgende kjøleren, men det er flere sider som tyder på at med riktig kjøler kan kortet trolig komme over 1,5 til 1,6Ghz i hastighet.

 

490 Kan komme før Jul, den som venter får se.

 

Anbefaler deg å kjøpe deg et 1070 kort eller 1080 kort og kose deg med det, det vil trolig passe til dine interesser.

 

Ytelsestester viser også at GTX 680 er på lik linje med R9 290X!

http://www.techspot.com/review/1000-project-cars-benchmarks/page2.html

 

Det er mye gøy du kan få til med ytelsestester :) MSI og Asus har og vært glad i de mulighetene. Du har ikke likt det av forståelige grunner. Så hvorfor drar du ut ekstremer her? Det som betyr noe for de som kjøper GPUene er ikke det ene tilfelle hvor det kan yte mye bedre enn konkurrenten. Det er hvordan det er å spille på. Det er ingen grunn til å nevne GTX 1070 i denne tråden da. Den ligger mellom GTX 970 og GTX 980.

 

Hver gang jeg har tatt argument med hvor mye Nvidias kort kan overklokkes, så har du sagt at det ikke betyr noe da vanlige forbrukere ikke overklokker. Jeg har vært enig med deg i det. Jeg lurer på hvorfor du plutselig snakker om overklokking, nå som AMD kommer med et kort som kan overklokkes mye? Fant vanlige mennesker ut at i år (2016) så vil de overklokke kortene sine?

 

 

Jeg forstår ikke helt hvordan du kan legge så mye vekt på at bias mellom produsentene, og argumentere så ulikt for AMD og NVidia selv.

 

Hvor ble det og av kortet som skulle komme for 2000 kr og konkurrere med GTX 980 og feie Nvidia av banen?

For øyeblikket er  RX 480 23.5% dyrere enn GTX 970. Ganske overraskende. AMD sin leverandør (Samsung og GloFou) har også langt ifra gode yields og stor økonomisk produksjon av 14 nm FinFET, akkurat som Nvidia sin (TSCM). Som, naturligvis, fører til høye priser. Som igjen er utenfor produsentens kontroll. Jeg er glad AMD sine kort endelig kom ut, slik at folk endelig kan tro det jeg har skrevet så lenge. Det har faktisk ingenting å si hav AMD lover og sikter etter. Folk bare ser på det og dømmer utifra det. AMD vil nok selge kortene for 2300 kr, men da ville de solgt med tap. Det er utenfor deres kontroll.

 

Du kan og komme med så mange kilder du vil, som du liker, om hvor gode yields Samsung og Global Foundries har. Samsung lager jo alle verdens high end SoCer (Apple A9, Samsung Exynos 8890, Qualcomm Snapdragon 820). Alt er 14 nm FinFET, en av dem early, to av dem plus. De har gode yields og produserer store kvanta og alt er fint. Som jeg sa derimot, store brikker som trekker mye strøm er annerledes. Selv om du ikke vil tro meg. Det ser vi er gjeldende her.

 

 

Når forskjellen mellom demand og supply av RX 480 blir mindre og produksjonen forbedret vil den nok komme til anbefalt utsalgspris. Samtidig vil nok GTX 970 gå opp i pris når demand faller. Når de har lav produksjon og lavt salg, så tar de inn få kort osv. Da vil RX 480 gi mening. Ser en på performance/dollar så er det jo veldig bra. Problemet er med GTX 970 sin nåværende pris, og RX 480 sin pris er faktisk GTX 970 bedre price/performance. Hvertfall i Norge. Ikke imponerende for mainstreamkortet som skal redde AMD. Jeg trodde at denne gangen så var Nvidia de som gjorde noe dumt og AMD gjorde det rett. Nvidia har jo bare high end, men når prisene blir så høye så svir det hardt i mainstream. Det gjør det ikke i high end. Der er ikke prisene relativt sett så høye. Folk er jo vant med Titan priser! Nvidia klarer nok fint å selge GTX 970 lavere enn RX 480 til GTX 1060 kommer ut. De er absolutt ikke i en krise for å si det slik. GTX 970 er jo faktisk kun 5% bak i performance/watt også. Så det er ikke som om folk har noen grunn til å kjøpe RX 480 fordi det er 14 nm og nyere heller.

 

Folk som mener at brukere som meg (og andre som tviler på nye AMD produkter i forkant) er negative og NVidia biased. Vel, her ser dere grunnen til det (ikke til deg Malvado). Et kort som ser så bra ut på papiret, og jeg og trodde kom til å bli veldig bra og knuse NVidia.... vel, det skjedde ikke. Det er ikke negativitet, det er realisme. Enkelte ganger er ikke realiteten så gøy eller positiv, det er dessverre ofte realiteten for AMD. Det å være realistisk i forhold til det og ha realistiske forhåpninger er ikke det samme som å være negative til AMD eller være Nvidia biased. Ingen viser det bedre enn AMD selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Det prises jo på samme nivå som GTX 970/R9 390 her i Norge og har samme ytelse/marginalt bedre/marginalt bedre. Det er på samme nivå wattmessig som et GTX 970, men er produsert på 14nm mens GTX 970 er produsert på 28nm og kom i 2013. 

 

Dette var dypt dypt skuffende. Heldigvis for meg at det er priset så høyt, da har det gamle R9 290X-kortet mitt høyere bruktpris enn det ville vært om RX 480 hadde kostet 2 lapper beint.

 

 

RX 480 er uansett et bedre kjøp enn 970 og 390, og det vil snart komme RX 480 med 4GB minne som blir ca 500.- billigere. Jeg klarer ikke å finne et kort som matcher RX 480 på pris/ytelse, og det blir enda bedre når 4GB versjonen kommer som jeg venter på, da jeg ikke ser helt poenget med 8GB med RX 480. Vi kan også regne med at prisene på RX 480 vil synke litt etterhvert.

 

GTX 970 er klart bedre på pris/ytelse enn RX 480 med dagens priser. RXX 480 er ikke i nærheten av å yte 23.5% mer enn GTX 970, men prisen er 23.5% mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det prises jo på samme nivå som GTX 970/R9 390 her i Norge og har samme ytelse/marginalt bedre/marginalt bedre. Det er på samme nivå wattmessig som et GTX 970, men er produsert på 14nm mens GTX 970 er produsert på 28nm og kom i 2013. 

 

Dette var dypt dypt skuffende. Heldigvis for meg at det er priset så høyt, da har det gamle R9 290X-kortet mitt høyere bruktpris enn det ville vært om RX 480 hadde kostet 2 lapper beint.

 

 

RX 480 er uansett et bedre kjøp enn 970 og 390, og det vil snart komme RX 480 med 4GB minne som blir ca 500.- billigere. Jeg klarer ikke å finne et kort som matcher RX 480 på pris/ytelse, og det blir enda bedre når 4GB versjonen kommer som jeg venter på, da jeg ikke ser helt poenget med 8GB med RX 480. Vi kan også regne med at prisene på RX 480 vil synke litt etterhvert.

 

 

Jeg vil tro at så lenge kortet greier å finne riktig pris ( som ikke er 3500 som noen grådige webshopper prøver seg på) så vil dette være et bra kort selv om ytelsen på standard kortet er på linje eller litt over 970 kortene.

 

Ser man litt mer bortifra ytelsen og ser på de andre funksjonene kortene har så begynner ting å se litt annerledes ut , eksempelvis så vil trolig et stort flertall av spillene som nå porteres direkte fra PS4 og Xbox One få bedre ytelse på Amd kortene i forhold til 970 / 980 (Når ting som Async brukes vel og merke ) .

 

Kommer andre produsenter med raskere hastighet ( 1350 eller 1400-1500 ) og tar ikke så alt for mye mer for det snakker vi plutselig om et kort som trolig vil yte enda bedre og derfor et enda bedre kjøp om man tenker på ytelse per krone og funksjonalitet.

 

Det ser også ut som at kortene gjør det bra i DX12 1440p , men litt avhengig av hva kravene til hver enkelt er, 44 fps er kanskje litt lavt for noen som krever minst 60 til 90 fps , men det får man jo ved 1080P.

 

Så igjen tror jeg dette blir et bra kort til den som ikke øsnker å betale alt for mye for et slikt kort og som ønsker seg ny teknologi i samme slengen ( vi må huske på at både R9 380 / 2xx serien er gammel på samme måte som 9xx kortene til N ).

 

Men huff, jeg kommer sikkert til å bite meg i tunga snart for jeg forstår virkelig ikke hvordan Amd kunne rote sånn med referansekjøleren...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Til dere som klager over høy pris:

 

så vidt jeg har sett er det 3parts produsenter som kun ligger ute til salgs og de trenger ikke følge AMD sine veiledende priser for "original kortene". Det er også 8 gb versjonen som kun ligger ute til salgs og det er ikke annonsert at denne vil ligge på 200$.

 

Se f.eks på XFX​ R9 480 hos Amazon priset til 350$. Om man skal multiplisere (både til forfatter av artikkelen og andre i forumet, det heter ikke gange) med 10 så ligger norske priser under.

 

Jeg tipper at prisene på kortet som AMD lanserer blir mye nærmere 2000 kr og da må de andre kortprodusentene begynne å senke prisene, hvis ikke tyder det på at norske butikker tar overpris og vil tape på import fra utlandet eller at folk kjøper andre kort.

 

Og ja det er ikke så kraftig og de som mener det kunne vært rebranding, kortet har nye funksjoner, mer moderne, og selve kortet er mindre i størrelse pga moderne produksjonsmetoder. Det bruker også mindre strøm enn for eksempel 970 som er tilsvarende kort, men klart 1070 er mer strømgjerrig i forhold til ytelse, men det koster da også over 2x så mye til tross for at du sitter igjen med 1,5x ytelse eller noe sånt.

 

Jeg er ikke spesielt imponert over hva AMD har fått frem her, men samtidig så er det ett supert kort for de som ønsker topp ytelse i 1080p som sitter med 3-4 år eldre kort. Enten kan det bli en bra greie for AMD eller så kommer det til å bli oversett fordi folk bare automatisk tenker AMD er crap og kjøper mer ytelse enn det som trengs for 1080p.

Lenke til kommentar

Typisk AMD å komme ut med en utgave med masse VRAM som gjør at kortet koster 200-300 kr mer. 8GB trengs bare for CF. Var linket en test over her med et 4 GB R9 290X mot et 8 GB. Forskjellen var vel en fps. Dette kortet har lik ytelse, altså er 8 GB mer enn du trenger for singel GPU. Hjelper ikke å kjøpe 8 GB for fremtiden heller. Ja det kan være du trenger 8GB i fremtiden for god flyt, men da trenger du også en bedre grafikkjerne på samme kjøpet :)

 

Som jeg tidligere skrev så har RX 480 5% bedre ytelse/watt enn GTX 970.

Jeg bruker jo f.eks multimonitor, så da bruker AMD 40W+, mens Nvidia bruker sånn 15W bare i standby. For meg bruker altså RX 480 mer strøm totalt enn GTX 970. Så mindre, joda, men ubetydelig. Likevel, det er nok ikke en rebrand. Det er jeg enig i :)

 

Jeg ser ikke hvordan du kan sammenligne RX 300 serien til AMD med Nvidia sin 900 serie Malvado. Nvidia sin 900 serie er nye kort. Vel, en generasjon gamle nå. Noen av AMD sine kort er fra 2012. Nvidia sine er klart nyere enn AMD sine. Og hvilken ny teknologi sikter du til? Jeg vet VR er langt bedre på de nye AMD og Nvidia, men finnes det også noe for en 1080p mainstream gamer? (Jeg spør fordi jeg ikke vet, ikke fordi jeg ikke mener det er) Nvidia sine kort klarer og fint å konkurrere med AMD i strømforbruk, og hvis du har stort nok kabinett allerede, så har alderen lite å si.

 

Tror både Nvidia og AMD har gitt ut "dårlige" referansekjølere med vilje. Er ikke gøy når folk får et kort som yter mye bedre en standard. For salgstallene altså. Hvis RX 480 kan overklokkes til 490 nivå, hvorfor kjøpe 490?

 

 

Jeg føler at det er litt mislykket om AMD må:

  • Finne riktig pris for produktet (Altså vente på at produksjonen hos Samsung blir økonomisk, selv om alle fortsetter å ignorere dette)
  • Vente på at spill forhåpentligvis optimaliseres mye mot AMD, siden det er det som er i konsoll, så lenge etter realease av konsollene. (eller kanskje har det skjedd allerede? Som Shadow of Mordor?)
  • 3. part kommer med høyt overklokkede varianter og er snille og tar veldig lite ekstra for disse
  • Vente på 4GB versjonen, fordi AMD pusher 8 GB versjonen som er til CF/VR

 

Vi vet at AMD/Nvidia matcher ytelsen på kortene sine ganske bra. Så det er rimelig å anta at GTX 1060 yter ca likt som RX 480, spesielt siden de begge har mye rom for overklokking, altså justering fra Nvidia sin side for å matche ytelse. Nvidia har altså goooood tid til å komme med GTX 1060 i butikkene. AMD sitt kort er et kort som kommer til å være veldig bra, om noen måneder. Ser ikke AMD problemet med det? eller er de så desperate til å få noe i butikkhyllene at de lanserer selv om de ikke har et produkt som er bra og kan konkurrere på nåværende tidspunkt.

 

 

Og forresten, det blir litt dumt å kalle nettbutikkene grådige om de selger RX 480 dyrt. De samme selger GTX 970 til 2300 kr :) Det fungerer liksom ikke. Dette er et lite hint til at det muligens kan være noe annet som forårsaker høy pris enn "grådige" butikker. Alle butikkene ble ikke tilfeldigvis grådige når det kommer til GTX 1070, 1080 og 480. Men mye lettere å bare skylde på butikker/Nvidia/AMD selvsagt.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Jeg tror jeg venter til prisen er under 2500. Ser svenskene også lurer på hvorfor kortene er så mye dyrere der sammenlignet med USA. Virker som om nettbutikkene i Norge og Sverige er ute etter å melke markedet. Synd for AMD...

Lenke til kommentar

Det jeg ikke skjønner er hvorfor nye kort komemr med så mange DP-utganger og få DVI/HDMI. De fleste har vel DVI og/eller HDMI på skjermene sine? Fører bare til at man må ha en haug adaptere.

Fordi HDMI/DVI er søppel, for å si det kort.

 

HDMI/DVI kan du få gjennom adapter. Det blir vanligere med DP, heldigvis. Du skal være glad for dette.

 

Kan man få det gjennom adapter så er det greit. Man bruker åpenbart ikke VGA-utganger på skjermkort lenger, fordi dette lager store begrensninger teknisk sett. På samme måte ville HDMI/DVI laget store begrensninger. DP ligger alltid et hestehode fremfor HDMI.

 

Derfor.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Den gamle "regelen" om at man kan gange med 10 for å få norsk pris stemmer ihvertfall ikke. Skal begynne å gange med 15 når jeg ser nye kort blir annonsert med amerikanske priser...

 

Mitt inntrykk er at rundt 12-13 gangen ender som korrekt pris i disse dager med dollar over 8.3. 10-Gangen var når dollar kostet 6-7ish.

Lenke til kommentar

Stusser over de som klager på at ytelsen til RX 480 ikke overgår 390/390x/970. Dette er jo ikke et kort myntet på dem som kjøpte disse kortene. Det er et kort som er perfekt for 1080p de neste åra.

Nvidia valgte å lansere 1080/1070 i første omgang. AMD valgte sin versjon av 1060 først, for så å komme med entusiastkortene senere.

Ved lansering av nye kort vil man alltid kunne argumentere for at det lønner seg å kjøpe forrige generasjons kort til lavere pris. Dette argumentet er like relevant for 1070 vs 980ti, som det er for RX 480 vs 390/970.

Men, som Tek også nevner i sin artikkel:

 

"Vi skal ikke kun henge oss opp i ytelse og pris, for som et kort ferskt rett ut av fabrikken har RX 480 flere godsaker enn R9 390, R9 390X og Nvidias 970."

 

Med tiden tror jeg RX 480 vil ta en, om ikke så veldig stor, ledelse over 390/970, og da disse kortene uansett vil fases ut før RX 480 er kortet også mer fremtidssikkert enn de fra forrige generasjon.

 

Blir uansett spennende å følge markedet de neste månedene. Konkurranse mellom Nvidia og AMD er en god ting for oss sluttbrukere, da monopoler aldri lønner seg for forbrukeren.

 

Men hva vet vel jeg? :p

Lenke til kommentar

Blir uansett spennende å følge markedet de neste månedene. Konkurranse mellom Nvidia og AMD er en god ting for oss sluttbrukere, da monopoler aldri lønner seg for forbrukeren.

 

Men hva vet vel jeg? :p

Kunne ønske bedre konkurrase, hva med intel lager skjermkort til gaming?

http://www.pcauthority.com.au/News/402249,intel-announces-knights-landing-gpu.aspx

 

Kanskje det finnes noe som kan konkurere mot GTX 1080 TI?

Eller blir det for dyrt for intel å lage skjermkort for gaming?

Lenke til kommentar

 

Blir uansett spennende å følge markedet de neste månedene. Konkurranse mellom Nvidia og AMD er en god ting for oss sluttbrukere, da monopoler aldri lønner seg for forbrukeren.

 

Men hva vet vel jeg? :p

Kunne ønske bedre konkurrase, hva med intel lager skjermkort til gaming?

http://www.pcauthority.com.au/News/402249,intel-announces-knights-landing-gpu.aspx

 

Kanskje det finnes noe som kan konkurere mot GTX 1080 TI?

Eller blir det for dyrt for intel å lage skjermkort for gaming?

Skulle vært interessant med nye aktører. Men det ser ikke ut til å blir noen flere med det første. Datoen på artikkelen du linker til sier sitt om Intel sine planer for dedikerte grafikkkort :D

Lenke til kommentar

Stusser over de som klager på at ytelsen til RX 480 ikke overgår 390/390x/970. Dette er jo ikke et kort myntet på dem som kjøpte disse kortene. Det er et kort som er perfekt for 1080p de neste åra.

Nvidia valgte å lansere 1080/1070 i første omgang. AMD valgte sin versjon av 1060 først, for så å komme med entusiastkortene senere.

Ved lansering av nye kort vil man alltid kunne argumentere for at det lønner seg å kjøpe forrige generasjons kort til lavere pris. Dette argumentet er like relevant for 1070 vs 980ti, som det er for RX 480 vs 390/970.

Men, som Tek også nevner i sin artikkel:

 

"Vi skal ikke kun henge oss opp i ytelse og pris, for som et kort ferskt rett ut av fabrikken har RX 480 flere godsaker enn R9 390, R9 390X og Nvidias 970."

 

Med tiden tror jeg RX 480 vil ta en, om ikke så veldig stor, ledelse over 390/970, og da disse kortene uansett vil fases ut før RX 480 er kortet også mer fremtidssikkert enn de fra forrige generasjon.

 

Blir uansett spennende å følge markedet de neste månedene. Konkurranse mellom Nvidia og AMD er en god ting for oss sluttbrukere, da monopoler aldri lønner seg for forbrukeren.

 

Men hva vet vel jeg? :p

Det er veldig skuffende at kortet ikke er bedre enn det er. Det yter litt bedre enn GTX 970 som kom for snart 2 år siden og bruker like mye strøm som dette. Forskjellen er at GTX 970 er produsert på 28nm, mens RX 480 er produsert på 14nm.

 

Altså er problemet mitt selve arkitekturen og effektiviteten av denne. 

 

Pr dags dato så er prisene helt på tryne. Du får deg en brukt R9 290X til 1600-1500kr nå. Et kort som i de testene jeg har sett, gir bedre ytelse (klart det trekker mye mye mer strøm), men da sparer du en 1000lapp slik det er nå.

 

Slik det ligger an nå, så vil nok GTX 1060 bli et mye bedre kjøp.

Lenke til kommentar

Det jeg ikke skjønner er hvorfor nye kort komemr med så mange DP-utganger og få DVI/HDMI. De fleste har vel DVI og/eller HDMI på skjermene sine? Fører bare til at man må ha en haug adaptere.

 

AMD Svarte selv på dette, og begrunnelse deres er fordi de mener DP er det som bør brukes, så de bruker sin mulighet til å pushe for DP. DP har vært et bedre valg enn HDMI i flere i år, både i rene specs og også i at det åpent, mens HDMI krever lisens.

Adaptere er det uansett lett å få tak i, vil jo anta det følger med minst en DP til HDMI.

Lenke til kommentar

 

Stusser over de som klager på at ytelsen til RX 480 ikke overgår 390/390x/970. Dette er jo ikke et kort myntet på dem som kjøpte disse kortene. Det er et kort som er perfekt for 1080p de neste åra.

Nvidia valgte å lansere 1080/1070 i første omgang. AMD valgte sin versjon av 1060 først, for så å komme med entusiastkortene senere.

Ved lansering av nye kort vil man alltid kunne argumentere for at det lønner seg å kjøpe forrige generasjons kort til lavere pris. Dette argumentet er like relevant for 1070 vs 980ti, som det er for RX 480 vs 390/970.

Men, som Tek også nevner i sin artikkel:

 

"Vi skal ikke kun henge oss opp i ytelse og pris, for som et kort ferskt rett ut av fabrikken har RX 480 flere godsaker enn R9 390, R9 390X og Nvidias 970."

 

Med tiden tror jeg RX 480 vil ta en, om ikke så veldig stor, ledelse over 390/970, og da disse kortene uansett vil fases ut før RX 480 er kortet også mer fremtidssikkert enn de fra forrige generasjon.

 

Blir uansett spennende å følge markedet de neste månedene. Konkurranse mellom Nvidia og AMD er en god ting for oss sluttbrukere, da monopoler aldri lønner seg for forbrukeren.

 

Men hva vet vel jeg? :p

Det er veldig skuffende at kortet ikke er bedre enn det er. Det yter litt bedre enn GTX 970 som kom for snart 2 år siden og bruker like mye strøm som dette. Forskjellen er at GTX 970 er produsert på 28nm, mens RX 480 er produsert på 14nm.

 

Altså er problemet mitt selve arkitekturen og effektiviteten av denne. 

 

Pr dags dato så er prisene helt på tryne. Du får deg en brukt R9 290X til 1600-1500kr nå. Et kort som i de testene jeg har sett, gir bedre ytelse (klart det trekker mye mye mer strøm), men da sparer du en 1000lapp slik det er nå.

 

Slik det ligger an nå, så vil nok GTX 1060 bli et mye bedre kjøp.

Det er mulig jeg formulerte meg litt dårlig. Det som skjer nå er at vi sammenligner kort som ikke er myntet på samme segment.

 

Nye kort + arkitektur ville alltid by på noen barnesykdommer. Disse vil man få bukt med i den nærmeste tiden. I tillegg skal både Nvidia og AMD tjene inn sine investeringer i ny arkitektur. Dette medfører en noe høyere pris nå helt på starten.

 

Bruktmarkedet kan man diskutere opp og i mente, og jeg vil tørre å påstå at bruktmarkedet alltid vinner i konkurransen pris vs ytelse. Jeg mener derfor det er riktigere å diskutere nypris på denne generasjonen opp mot sine utfordrere. Vi vet alt for lite om GTX 1060 til å vite om det vil være en bedre investering enn RX480. Men, å sammenligne de 2 er det som vil være relevant. Dersom det viser seg at 1060 utkonkurrerer RX480 vil jeg være enig at RX480 skuffet. Men jeg tror ikke dette vil være tilfelle for 1060, vi får se.

 

Så, akkurat nå må vi se på hvem som burde vurdere RX480:

1. Spiller i 1080, eller klarer seg med litt lavere fps i 1440

2. Ønsker ikke å bruker mer enn 2800 kroner på et nytt (dette er viktig) grafikkort.

 

For disse personene er RX480 et riktig valg. Da får de ytelsen de ønsker, samt verdien i det å ha et nytt produkt med påfølgende garantier, samt at de har et grafikkort som produsentene investerer mest ressurser i å optimalisere. Vi kan jo se tilbake på hva som skjedde med GTX 780 vs R9 390. etter at Nvidia lanserte 900-serien. Her førte jo tiden til at R9 390 gikk forbi i ytelse i stor grad.

 

For de av oss som allerede har et grafikkort som presterer på dette nivået, så er jo ikke RX480 relevant. Da blir det 1070/1080, eller å vente på Vega. Har du et 290x og ønsker å spille 1080p så har du jo ikke behov for å bytte i det hele tatt. Da sparer du mye mer penger. Dersom du ønsker å oppgradere monitor også, da vil nytt grafikkort være relevant å vurdere. Men det er en annen diskusjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det jeg ikke skjønner er hvorfor nye kort komemr med så mange DP-utganger og få DVI/HDMI. De fleste har vel DVI og/eller HDMI på skjermene sine? Fører bare til at man må ha en haug adaptere.

AMD Svarte selv på dette, og begrunnelse deres er fordi de mener DP er det som bør brukes, så de bruker sin mulighet til å pushe for DP. DP har vært et bedre valg enn HDMI i flere i år, både i rene specs og også i at det åpent, mens HDMI krever lisens.

Adaptere er det uansett lett å få tak i, vil jo anta det følger med minst en DP til HDMI.

 

Men vi vet ennå ikke om http://www.vesa.org/news/vesa-publishes-embedded-displayport-edp-standard-version-1-4a/

Displayport 1.4a og Hdmi v2.0a er standard?

 

Da det burde vel forventes med tanke på fremtidige standard?

 

Ikke langt fra sannheten.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...