Gå til innhold

Førstegangshund!


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal kjøpe meg en hund om ett års tid. Spørsmålet er bare hvilken rase. Jeg har vokst opp med settere i hus, da jeg har en far som tidligere var aktivt på jakt. Jeg jakter ikke selv. Ønsker meg en hund som er sprek, men ikke oser over av energi dersom den ikke får fjelltur hver dag. Jeg ønsker at den skal være middels i størrelse - mindre enn en storhund, større enn de minste. Jeg kommer til å ønske å trene lydighet, og kanskje spor. Ha den med på løpetur. Den må kunne være alene hjemme. Hadde også vært en fordel om den kunne læres opp til å gå uten bånd (da når vi er på tur i skog og div.) 
Har sett på breton og australian sheperd, og vurdert det dit at dette er to raser jeg heller veldig mot.
Ser etter en turpartner ute - og en sofagris inne. 

Er det noen som har noen andre forslag? Eller kan si noe som de rasene jeg ser på ? 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er bare å styre unnna alle Collietyper om du ønsker en sofagris.. Ekstrem smarte hunder som krever mye fysisk og mental trening hver dag for å kunne klare å slappe av..  Bør helst ha ett uteområde å være på om dagen om man drar på jobb når hunden er hjemme alene, de trenger i overkant mye stimulering og vil ikke være noen glade hunder om de er hjemme alene innendørs i flere timer..

 

Personlig har jeg en Airdale Terrier, som er til tider en stor sofagris, sterk og glad turkamerat som lett kan ha 10 kg i kløven, samt hører etter så lenge han vet det er noe godbiter å få om han gjør så..  Største problemet men den er ett helvette til arbeid med pelsstell og litt for glad i katter og andre smådyr..

Lenke til kommentar

Aldeles ikke alle collier som er spinville! Nå tar du alle under 1kam!!

Har selv en border collie som er tidenes soffagris inne og kan gjerne ligge inne å slappe av en hel dag!

Border collie er en SUPER rase for de som vill trene lydighet, agility etc. Border collie kan brukes til alt!

Super turvenn og en hund som er VELDIG lett å få lydig.

 

Alle hunder kan formes mer eller mindre som du selv vill. Er hunden vant med å være inne så er det som regel ikke noe problem.

Endret av Volvo850diesel
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har hatt fire forskjellige raser og konkludert med at rasevalg alltid vil være et kompromiss, og for min del et valg om hvilke "negative" egenskaper jeg også kan leve med. En slags prioriteringsliste over hva som er ok i hverdagen og hva som virkelig suger. Da vi kjøpte hund sist ville vi ha en rolig hund inne, som går overens med det meste av andre hunder (lite samkjønnsaggressjon på rasen), ikke så stor, god helse, og kort pels. Vi endte på whippet og vet at hun blir sannsynligvis ikke superlydig - men det er der vi måtte gjøre et kompromiss for å få de andre egenskapene. 

 

Dersom det er viktig for deg at hunden kan gå mye løs bør du velge en rase som i ganske stor grad er førerorientert. Med førerorientert kommer også gjerne høyere aktivitetsnivå (f. eks australian shepherd er jo veldig trenbar og som regel førerorientert rase, men også veldig "på" og krever mer aktivisering av kropp og hode enn f. eks de fleste selskapshundraser). Så da må du gjøre en vurdering på hvor mye av det du ønsker. 

Jeg hadde en australian shepherd i ca ett år, så jeg hadde henne ikke til hun ble voksen. Men ja, det var en ganske krevende hund med en del lyd :p . Ville ikke hatt det igjen, men vet jo at mange elsker rasen :) . Det er en del voktegenskaper i dem da, og enkelte har en del ressursforsvar - de vil f. eks vokte sekken din om du er på stevner eller bestemme over "dine" ting for andre. Noe å ha i bakhodet dersom du omgås andre dyr og folk mye og i hvilke situasjoner du evt gjør det. Når det er sagt så har de fleste god arbeidskapasitet og du kan fint trene lydighet og spor med dem, jeg ville også lagt innsats i ro-trening fra den er liten da jeg har inntrykk av at mange av dem har litt dårlig av-knapp. 

 

Breton er jo en fuglehund med mye driv og vil ha større radius på tur enn en gjeterhund (løpe mer ut av stien og "søke" etter fugl). Selv om den blir lydig vil de instinktene alltid være der, og en aussie vil alltid ha gjeteinstinkter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har hatt fire forskjellige raser og konkludert med at rasevalg alltid vil være et kompromiss, og for min del et valg om hvilke "negative" egenskaper jeg også kan leve med. En slags prioriteringsliste over hva som er ok i hverdagen og hva som virkelig suger. Da vi kjøpte hund sist ville vi ha en rolig hund inne, som går overens med det meste av andre hunder (lite samkjønnsaggressjon på rasen), ikke så stor, god helse, og kort pels. Vi endte på whippet og vet at hun blir sannsynligvis ikke superlydig - men det er der vi måtte gjøre et kompromiss for å få de andre egenskapene. 

 

Dersom det er viktig for deg at hunden kan gå mye løs bør du velge en rase som i ganske stor grad er førerorientert. Med førerorientert kommer også gjerne høyere aktivitetsnivå (f. eks australian shepherd er jo veldig trenbar og som regel førerorientert rase, men også veldig "på" og krever mer aktivisering av kropp og hode enn f. eks de fleste selskapshundraser). Så da må du gjøre en vurdering på hvor mye av det du ønsker. 

Jeg hadde en australian shepherd i ca ett år, så jeg hadde henne ikke til hun ble voksen. Men ja, det var en ganske krevende hund med en del lyd :p . Ville ikke hatt det igjen, men vet jo at mange elsker rasen :) . Det er en del voktegenskaper i dem da, og enkelte har en del ressursforsvar - de vil f. eks vokte sekken din om du er på stevner eller bestemme over "dine" ting for andre. Noe å ha i bakhodet dersom du omgås andre dyr og folk mye og i hvilke situasjoner du evt gjør det. Når det er sagt så har de fleste god arbeidskapasitet og du kan fint trene lydighet og spor med dem, jeg ville også lagt innsats i ro-trening fra den er liten da jeg har inntrykk av at mange av dem har litt dårlig av-knapp. 

 

Breton er jo en fuglehund med mye driv og vil ha større radius på tur enn en gjeterhund (løpe mer ut av stien og "søke" etter fugl). Selv om den blir lydig vil de instinktene alltid være der, og en aussie vil alltid ha gjeteinstinkter. 

 

Veldig riktig. MÅ ha en hund som kan være rolig inne, og leke/trene meg med ute. Så da får kanskje kompromisse ligge i de andre egenskapene ..

Lenke til kommentar

 

 

Veldig riktig. MÅ ha en hund som kan være rolig inne, og leke/trene meg med ute. Så da får kanskje kompromisse ligge i de andre egenskapene ..

 

 

Det at hunden er rolig inne må trenes på. Det kalles ro-trening. Lek må også trenes inn fra hunden er liten.

 

Ut i fra det første innlegget ditt vil jeg tro at en labrador av lettere type vil passe veldig godt! De er lettlærte, smarte og liker å leke/trene. Veldig allsidig hund! Holder du den tynn vil den henge med på alt du gjør (de har lett for å bli tykke!). :) 

 

Hannhundene kan være en god håndfull i puberteten, men ei tispe vil være mellomstor i størrelse og en fin førstegangshund! 

 

labrador-retriever-08.jpg

Lenke til kommentar

 

 

Veldig riktig. MÅ ha en hund som kan være rolig inne, og leke/trene meg med ute. Så da får kanskje kompromisse ligge i de andre egenskapene ..

 

 

Det at hunden er rolig inne må trenes på. Det kalles ro-trening. Lek må også trenes inn fra hunden er liten.

 

Ut i fra det første innlegget ditt vil jeg tro at en labrador av lettere type vil passe veldig godt! De er lettlærte, smarte og liker å leke/trene. Veldig allsidig hund! Holder du den tynn vil den henge med på alt du gjør (de har lett for å bli tykke!). :)

 

Hannhundene kan være en god håndfull i puberteten, men ei tispe vil være mellomstor i størrelse og en fin førstegangshund! 

 

labrador-retriever-08.jpg

 

 

Har absolutt vært inne på tanken! Og har bestemt for at det er tispe jeg vil ha. 

 

Lenke til kommentar

Må innrømme at når jeg ser noen gå uten bånd med en Border Collie som følger ordre som en sersjant, så syntes jeg den regelen er utformet litt vel nazistisk, men for meg som har Basenjier er det jo veldig greit - jeg kan ikke slippe hunden punktum. 

 

Regelen burde være: Har du FULL kontroll på hunden kan den gå uten bånd. Brytes denne regelen er det bot. Brytes denne regelen mellom april og august er det 3xbot. Brytes denne regelen slik at det blir skade på dyr, mennesker eller gjenstand er det 10xbot og mulig avlivning.

 

Det eneste problemet er at det er hunden som blir avlivet for eierens feil :(

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Passer på en samojed for en kompis nå. Ganske imponert over hunden faktisk. Den er rolig inne, veldig imøtekommende og vennlig. Den bjeffer også lite. Den er dog ganske stor, og har mye pels.

Samojed krever veldig mye, er svært selvstendig og kan (nesten uten unntak) aldri gå løs pga jaktinstikt. Flott hund hvis du vil ha en utholdende trekkhund til hobbybruk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aldeles ikke alle collier som er spinville! Nå tar du alle under 1kam!!

Har selv en border collie som er tidenes soffagris inne og kan gjerne ligge inne å slappe av en hel dag!

Border collie er en SUPER rase for de som vill trene lydighet, agility etc. Border collie kan brukes til alt!

Super turvenn og en hund som er VELDIG lett å få lydig.

 

Alle hunder kan formes mer eller mindre som du selv vill. Er hunden vant med å være inne så er det som regel ikke noe problem.

Selvsagt kan hunder formes slik man ønsker, jeg skrev vel bare at det er ikke glad hund om man har en collie som må være hjemme alene 8-10 timer alene om dagen.. (Normal arbeidsdag)

Lenke til kommentar

Hei! Jeg skal kjøpe meg en hund om ett års tid. Spørsmålet er bare hvilken rase. Jeg har vokst opp med settere i hus, da jeg har en far som tidligere var aktivt på jakt. Jeg jakter ikke selv. Ønsker meg en hund som er sprek, men ikke oser over av energi dersom den ikke får fjelltur hver dag. Jeg ønsker at den skal være middels i størrelse - mindre enn en storhund, større enn de minste. Jeg kommer til å ønske å trene lydighet, og kanskje spor. Ha den med på løpetur. Den må kunne være alene hjemme. Hadde også vært en fordel om den kunne læres opp til å gå uten bånd (da når vi er på tur i skog og div.)

Har sett på breton og australian sheperd, og vurdert det dit at dette er to raser jeg heller veldig mot.

Ser etter en turpartner ute - og en sofagris inne.

 

Er det noen som har noen andre forslag? Eller kan si noe som de rasene jeg ser på ?

 

 

Boxer er en enkel hund. Det er ikke en alfa og trives best når den har en leder å følge.

 

De er smarte og lettlærte.

De er kraftige, men krever ikke veldig mye mosjon. Det er ikke en sprinter som trenger mange timer tur hver dag.

 

De bjeffer lite.

 

De har det søteste ansiktet i hele verden.

 

Som med ange andre "rene" raser (les. Innavl) er det også en del risiko med Boxer. Allergi, hjerte og hofteproblemer er vel de mest hyppige.

 

Alle mine boxere har vært veldig knyttet til meg. De er limt til låret mitt når jeg går ut er helst i sofan med meg når jeg ligger der. I motsetning til andre hunder jeg har hatt vil aldri boxeren ligge i en kurv for seg selv i andre enden av stua.

 

 

Boxere er energiske og dersom du (som mange) mener at en hund skal ligge stille i kurven sin til du finner det for godt å gå tur så er ikke Boxer for deg. Han er leken hele livet og valpestadiet går aldri over.

 

Du setter selv linja når hunden er valp.

Dersom du venner ham til 15 minutter tur som valp, 30 som ung og 1t som voksen så får du en hund som er rolig med det.

 

Men dersom du setter linja høyt og venner hunden til et veldig aktivt liv med lange harde turer så MÅ du regne med å fortsette med dette for hvis du girer ned fordi du ikke gidder mer så klarer ikke hunden dette og utvikler i stedet problematisk adferd som igjen fører de fleste til å gi vekk hunden.

Lenke til kommentar

Jeg ville sjekket ut storpuddel også. Veldig glupe og førerorienterte hunder som er lette å trene. De er også svært tilpasningsdyktige, og kan brukes til så og si alt. Skikkelige sofagriser men er også gjerne med på lange og tunge turer. Litt pelsstell er det jo, men du slipper røytinga, og med en kort "bruksklipp" er det heller ikke fryktelig mye styr. Tisper blir rundt/over 20kg, så det høres jo ut som om størrelsen passer fint også.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Hadde også vært en fordel om den kunne læres opp til å gå uten bånd (da når vi er på tur i skog og div.)

OT: Det er nettopp i skog og naturen bånd er påkrevd. I alle fall i båndtvang-perioden. Ikke bli en idiot hundeeier som ikke er sitt ansvar bevist.

 

 

Båndtvang er kun mellom 1. april og 20. august og det er først og fremst for beskytte vilt/dyr (ikke mennesker som mange later til å tro :D). https://no.wikipedia.org/wiki/B%C3%A5ndtvang

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...