Gå til innhold

Førstegangshund!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eller bur, enda verre...

Så mye en hund flytter på seg i løpet av en dag synes jeg burbruk grenser til dyremishandling. Jeg måtte bruke det på min en periode pga hun maltrakterte huset, men jeg kjøpte det største jeg fant og brukte det i en så kort periode som mulig. 

 

Hunden min kan fint flytte på seg tre ganger i løpet av en natt. Sofa på saueskinn - seng - rett på skinnsofaen. På dagtid enda oftere. 

Lenke til kommentar

Om man stenger kjerringa eller hunden i bagasjerommet på en bil vil hunden alltids være glad for å se deg igjen imotsetningen til kjerringa...  Det er innstinktet hunden har. Det betyr ikke nødvendigvis hunden har hatt det så jævla bra... De tenker heller at du "redder" ham hver gang han/hun blir stengt inne alene"

 

Trivselen til hunden sitter igjen i hvordan adferden er.. En glad hund er en partner man kan ha med på det meste.. trenger ikke å være innelåst i hjemmet.. Man kan faktisk ha ham/henne på tur uten at det blir mye stress for deg selv og andre...

 

Hunden min var uoppdragen i kvalpetiden og mange i familien var skeptisk til at jeg ville ha ham med overalt, dette er jo en selvfølge for meg.. Hunder blir jo ikke født lydige og velloppdragen.. Og de lærer fanden meg ikke en dritt hjemme alene. Jeg tok ham med på alt, og lot han få utforske fritt så mye så mulig.. Selv med mye skeptisk slengt etter meg... "Han er jo villmann, nei blir bare stress med hunden der etc etc." Men med litt trening og flittigere besøk her og der lærer hunden seg og oppføre seg hvordan man ønsker...

 

For all del, hunder klarer seg jo fint hjemme alene i timesvis.. Men jeg sier som tidligere.. Det er fanden meg ikke en lykkelig hund.. Men nå vet jo hunden ikke bedre...

Endret av Krozmar
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hunder sover 18 timer i døgnet. 8 timer mens du sover, 8 timer mens du er på jobb, 1 time etter hver langtur. Hvis du faktisk har et forhold til hunden mens den er våken så kan du fint være på jobb en hel arbeidsdag.

 

Dette gjelder IKKE de første månedene etter at du får hunden. Hvis du bruker alle 5 ferieukene sammen med hunden syntes jeg fremdeles det er alt for lite. Helst bør du være hjemme i tre måneder, men det er jo mulig å dra hjem i pauser og lignende.

 

Men å si at alle som skal eie hund må være uten arbeid er omtrent like smart som å si at alle foreldre må ha mastergrad i pedagogikk.

Ehm, viss det er min kommentar du sikter til så står det INGENTING om att hunden ikke kan være alene en arbeidssag, det står kun att det ikke har noe med rase å gjøre! Om det er en bulldog eller border collie har ikke noe å si på om den kan være alene en hel arbeidsdag.

Lenke til kommentar

 

Hunder sover 18 timer i døgnet. 8 timer mens du sover, 8 timer mens du er på jobb, 1 time etter hver langtur. Hvis du faktisk har et forhold til hunden mens den er våken så kan du fint være på jobb en hel arbeidsdag.

 

Dette gjelder IKKE de første månedene etter at du får hunden. Hvis du bruker alle 5 ferieukene sammen med hunden syntes jeg fremdeles det er alt for lite. Helst bør du være hjemme i tre måneder, men det er jo mulig å dra hjem i pauser og lignende.

 

Men å si at alle som skal eie hund må være uten arbeid er omtrent like smart som å si at alle foreldre må ha mastergrad i pedagogikk.

Ehm, viss det er min kommentar du sikter til så står det INGENTING om att hunden ikke kan være alene en arbeidssag, det står kun att det ikke har noe med rase å gjøre! Om det er en bulldog eller border collie har ikke noe å si på om den kan være alene en hel arbeidsdag.

 

Det var din kommentar jeg siktet til. Og jeg sa det jeg sa fordi du sa det du sa.

Lenke til kommentar

 

 

Hunder sover 18 timer i døgnet. 8 timer mens du sover, 8 timer mens du er på jobb, 1 time etter hver langtur. Hvis du faktisk har et forhold til hunden mens den er våken så kan du fint være på jobb en hel arbeidsdag.

 

Dette gjelder IKKE de første månedene etter at du får hunden. Hvis du bruker alle 5 ferieukene sammen med hunden syntes jeg fremdeles det er alt for lite. Helst bør du være hjemme i tre måneder, men det er jo mulig å dra hjem i pauser og lignende.

 

Men å si at alle som skal eie hund må være uten arbeid er omtrent like smart som å si at alle foreldre må ha mastergrad i pedagogikk.

Ehm, viss det er min kommentar du sikter til så står det INGENTING om att hunden ikke kan være alene en arbeidssag, det står kun att det ikke har noe med rase å gjøre! Om det er en bulldog eller border collie har ikke noe å si på om den kan være alene en hel arbeidsdag.

Det var din kommentar jeg siktet til. Og jeg sa det jeg sa fordi du sa det du sa.
Javell? Jeg sa da aldri att folk som har hund ikke kan være i arbeid??
Lenke til kommentar

 

 

 

Hunder sover 18 timer i døgnet. 8 timer mens du sover, 8 timer mens du er på jobb, 1 time etter hver langtur. Hvis du faktisk har et forhold til hunden mens den er våken så kan du fint være på jobb en hel arbeidsdag.

 

Dette gjelder IKKE de første månedene etter at du får hunden. Hvis du bruker alle 5 ferieukene sammen med hunden syntes jeg fremdeles det er alt for lite. Helst bør du være hjemme i tre måneder, men det er jo mulig å dra hjem i pauser og lignende.

 

Men å si at alle som skal eie hund må være uten arbeid er omtrent like smart som å si at alle foreldre må ha mastergrad i pedagogikk.

Ehm, viss det er min kommentar du sikter til så står det INGENTING om att hunden ikke kan være alene en arbeidssag, det står kun att det ikke har noe med rase å gjøre! Om det er en bulldog eller border collie har ikke noe å si på om den kan være alene en hel arbeidsdag.
Det var din kommentar jeg siktet til. Og jeg sa det jeg sa fordi du sa det du sa.
Javell? Jeg sa da aldri att folk som har hund ikke kan være i arbeid?

 

Du sa dette: "Trur de færreste bikkjer har lyst til å være alene en hel arbeidsag uavhengig av rase."

 

Og jeg svarte på det. Hvis det ikke var det mente å skrive, så burde du ikke ha skrevet det du skrev, men skrevet det du mente å skrive i stedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hunder sover 18 timer i døgnet. 8 timer mens du sover, 8 timer mens du er på jobb, 1 time etter hver langtur. Hvis du faktisk har et forhold til hunden mens den er våken så kan du fint være på jobb en hel arbeidsdag.

 

Dette gjelder IKKE de første månedene etter at du får hunden. Hvis du bruker alle 5 ferieukene sammen med hunden syntes jeg fremdeles det er alt for lite. Helst bør du være hjemme i tre måneder, men det er jo mulig å dra hjem i pauser og lignende.

 

Men å si at alle som skal eie hund må være uten arbeid er omtrent like smart som å si at alle foreldre må ha mastergrad i pedagogikk.

Ehm, viss det er min kommentar du sikter til så står det INGENTING om att hunden ikke kan være alene en arbeidssag, det står kun att det ikke har noe med rase å gjøre! Om det er en bulldog eller border collie har ikke noe å si på om den kan være alene en hel arbeidsdag.
Det var din kommentar jeg siktet til. Og jeg sa det jeg sa fordi du sa det du sa.
Javell? Jeg sa da aldri att folk som har hund ikke kan være i arbeid?

Du sa dette: "Trur de færreste bikkjer har lyst til å være alene en hel arbeidsag uavhengig av rase."

 

Og jeg svarte på det. Hvis det ikke var det mente å skrive, så burde du ikke ha skrevet det du skrev, men skrevet det du mente å skrive i stedet.

Fordi du menere att border collie er dårligere skikka til å være alene en andre hunderaser. Jeg sier kun att det ikke har noe med å rase å gjøre og oppfordrer så aldeles ikke til å droppe å jobbe fordi du har hund i hus! :')
Lenke til kommentar

vel som tidl. beboer i tettbygd strøk så har jeg hørt hunder "gråte" mens eieren er borte på jobb, nesten daglig i lang tid.. jeg har sagt ifra til eier, han flyttet omsider, men den hunden syns jeg synd på.

 

hund passer best for større familier med stort uteareal hvor hunden helst kan gå fritt.. er du en sånn som er mye borte så hunden må være hjemme alene i 8-10 timer hver dag er det bedre dyr å vurdere, som f.eks katt eller fisk. er det innbrudd du er redd for så fins det innbruddsalarmer med kamera etc. det er min ærlige oppriktige mening.

 

hunder er veldig sosiale dyr som binder seg sterkt til eiern, det er sånn de er skapt for å være, å skaffe hund er sammenliknbart med å skaffe seg en litt uintelligent unge med ADHD, det påligger stort ansvar og kan være mye styr om du bor sånn folk flest bor, leilighet eller hus som knapt har hage. men hvis du har en stor hage og mye folk i huset, så passer bikkja seg selv, dvs det er folk rundt hunden hele tiden og det skjer noe så hverdagen dens har et innhold, da er ikke det å ha hund noe "jobb" heller, og det er ikke sikkert du engang trenger å lufte den hvis den får gå fritt på en stor tomt.

 

så folk bør tenke nøye over hvordan bor og lever før de skaffer seg hund, for det er ikke sikkert det er noe god ide i det heletatt, verken for deg eller dyret som skal tilbringe livet sitt med deg

Endret av marius77
Lenke til kommentar

vel som tidl. beboer i tettbygd strøk så har jeg hørt hunder "gråte" mens eieren er borte på jobb, nesten daglig i lang tid.. jeg har sagt ifra til eier, han flyttet omsider, men den hunden syns jeg synd på.

 

hund passer best for større familier med stort uteareal hvor hunden helst kan gå fritt.. er du en sånn som er mye borte så hunden må være hjemme alene i 8-10 timer hver dag er det bedre dyr å vurdere, som f.eks katt eller fisk. er det innbrudd du er redd for så fins det innbruddsalarmer med kamera etc. det er min ærlige oppriktige mening.

 

hunder er veldig sosiale dyr som binder seg sterkt til eiern, det er sånn de er skapt for å være, å skaffe hund er sammenliknbart med å skaffe seg en litt uintelligent unge med ADHD, det påligger stort ansvar og kan være mye styr om du bor sånn folk flest bor, leilighet eller hus som knapt har hage. men hvis du har en stor hage og mye folk i huset, så passer bikkja seg selv, dvs det er folk rundt hunden hele tiden og det skjer noe så hverdagen dens har et innhold, da er ikke det å ha hund noe "jobb" heller, og det er ikke sikkert du engang trenger å lufte den hvis den får gå fritt på en stor tomt.

 

så folk bør tenke nøye over hvordan bor og lever før de skaffer seg hund, for det er ikke sikkert det er noe god ide i det heletatt, verken for deg eller dyret som skal tilbringe livet sitt med deg

Jepp, det finnes hunder som ikke takler å være alene. Det finnes også hunder som dreper gamle damer. Det finnes store hunder, små hunder, vakthunder, jakthunder og sofahunder. Dette er noe man aldri vet før hunden er godt voksen. (Vel, størrelsen kan til en viss grad gjettes på ut fra rasen :)

Lenke til kommentar

Det er også en del mentale egenskaper som går igjen hos ulike raser.

 

Eksempelvis er det ikke uvanlig at spisshunder blir bjeffete av seg, at gjeterhunder blir masete og gjeter, at fuglehunder er umulig å få kontakt med hvis det finnes en fugl mindre enn en kilometer unna, osv.

 

Skal man unngå bjeffing hjemme er det noen raser som er bedre egnet enn andre, det samme om man skal unngå nervøsitet eller separasjonsangst.

 

Vi (menneskene) har jo tross alt avlet på ulike egenskaper for å få frem ulike raser, dette har skjedd mer eller mindre organisert i tusener av år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...