Gå til innhold

Førstegangshund!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er TVUNGEN båndtvang i den perioden. Det er ALLTID allemenn båndtvang. Det vil si at hvis hunden din ikke er under kontroll, så bryter du båndtvangen.

Det er båndtvang kun når slik er pålagt.

 

Din allemenne båndtvang er bare et vittig påfunn fra deg, akkurat som begrepet tvungen båndtvang.

 

(Hint: Båndtvang er alltid tvungen, tvang og tvungen er nemlig ulike bøyninger av samme ord)

 

I tiden 1. april til og med 20. august har vi båndtvang i hele fastlandsnorge, utover dette er det enkelte steder man har fastsatt lokale forskrifter om båndtvang som er enda strengere.

 

Det er alltid krav om at man skal følge og kontrollere hunden på aktsom måte, men altså ingen allemenn båndtvang som du prater om.

Lenke til kommentar

 

Det er TVUNGEN båndtvang i den perioden. Det er ALLTID allemenn båndtvang. Det vil si at hvis hunden din ikke er under kontroll, så bryter du båndtvangen.

Det er båndtvang kun når slik er pålagt.

 

Din allemenne båndtvang er bare et vittig påfunn fra deg, akkurat som begrepet tvungen båndtvang.

 

(Hint: Båndtvang er alltid tvungen, tvang og tvungen er nemlig ulike bøyninger av samme ord)

 

I tiden 1. april til og med 20. august har vi båndtvang i hele fastlandsnorge, utover dette er det enkelte steder man har fastsatt lokale forskrifter om båndtvang som er enda strengere.

 

Det er alltid krav om at man skal følge og kontrollere hunden på aktsom måte, men altså ingen allemenn båndtvang som du prater om.

 

Slutt å pisse retorikk. 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2003-07-04-74

Lenke til kommentar

 

 

Det er TVUNGEN båndtvang i den perioden. Det er ALLTID allemenn båndtvang. Det vil si at hvis hunden din ikke er under kontroll, så bryter du båndtvangen.

 

Det er båndtvang kun når slik er pålagt.

Din allemenne båndtvang er bare et vittig påfunn fra deg, akkurat som begrepet tvungen båndtvang.

(Hint: Båndtvang er alltid tvungen, tvang og tvungen er nemlig ulike bøyninger av samme ord)

I tiden 1. april til og med 20. august har vi båndtvang i hele fastlandsnorge, utover dette er det enkelte steder man har fastsatt lokale forskrifter om båndtvang som er enda strengere.

Det er alltid krav om at man skal følge og kontrollere hunden på aktsom måte, men altså ingen allemenn båndtvang som du prater om.

Slutt å pisse retorikk. 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2003-07-04-74

Og der står det vel akkurat det han sier.

Lenke til kommentar

 

 

 

Det er TVUNGEN båndtvang i den perioden. Det er ALLTID allemenn båndtvang. Det vil si at hvis hunden din ikke er under kontroll, så bryter du båndtvangen.

Det er båndtvang kun når slik er pålagt.

Din allemenne båndtvang er bare et vittig påfunn fra deg, akkurat som begrepet tvungen båndtvang.

(Hint: Båndtvang er alltid tvungen, tvang og tvungen er nemlig ulike bøyninger av samme ord)

I tiden 1. april til og med 20. august har vi båndtvang i hele fastlandsnorge, utover dette er det enkelte steder man har fastsatt lokale forskrifter om båndtvang som er enda strengere.

Det er alltid krav om at man skal følge og kontrollere hunden på aktsom måte, men altså ingen allemenn båndtvang som du prater om.

Slutt å pisse retorikk. 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2003-07-04-74

Og der står det vel akkurat det han sier.

 

Som er det samme som jeg sier. Han krangler bare for å krangle.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det er TVUNGEN båndtvang i den perioden. Det er ALLTID allemenn båndtvang. Det vil si at hvis hunden din ikke er under kontroll, så bryter du båndtvangen.

 

Det er båndtvang kun når slik er pålagt.

Din allemenne båndtvang er bare et vittig påfunn fra deg, akkurat som begrepet tvungen båndtvang.

(Hint: Båndtvang er alltid tvungen, tvang og tvungen er nemlig ulike bøyninger av samme ord)

I tiden 1. april til og med 20. august har vi båndtvang i hele fastlandsnorge, utover dette er det enkelte steder man har fastsatt lokale forskrifter om båndtvang som er enda strengere.

Det er alltid krav om at man skal følge og kontrollere hunden på aktsom måte, men altså ingen allemenn båndtvang som du prater om.

Slutt å pisse retorikk. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2003-07-04-74

Og der står det vel akkurat det han sier.

Som er det samme som jeg sier. Han krangler bare for å krangle.
Nja...jeg oppfatter deg som at du sier at hund alltid skal være i bånd, hele året.
Lenke til kommentar

Har selven breton og er strålende fornøyd med det. Fantastisk hund. Har jo så klart litt med oppdragelsen tli min far å gjøre, men får alltid masse komplimenter for hvor rolig og snill den er, til og med folk som er redd for hunder blir ikke skremt av henne. Hun kan til og med lufte seg selv uten problemer, hvis hun absolutt vil :p Du kan absolutt gå for en breton uten å angre, vil jeg tro. Gjør du et godt arbeid i starten, får du nok mye igjen med en slik hund. Også veldig kosete, og er ikke for stor hvis du vil skjemme den litt bort ved å ta den med opp i sofa/seng :) Vår røyter litt, men det er vel kanskje ganske vanlig, men er ikke noe problem hvis man tørrmopper regelmessig. Ift aktivitetsnivå så har du jo tenkt over det selv, og den egner seg godt der. Er ikke så flink å gå tur, men hun beiner lett fra meg hvis jeg tar henne med når jeg kjører bakkeintervaller en gang i skuddåret :)

Lenke til kommentar

Den skal være under kontroll hele året,og i tillegg i bånd i den perioden. Står svært på hvitt i lovteksten. Det er derfor jeg linket til den, slik at ikke folk som deg skulle misforstå.

Under kontroll betyr altså ikke i bånd om det er det du tror/mener. Mulig vi er enige, men utenom perioden 1.april til 20.august, kan du altså gå med hunden løs gitt at du har kontroll på den (som ikke er det samme som å ha den i bånd).

Lenke til kommentar

Tenker dere på engelsk eller amerikansk? De har jo enorm størrelsesforskjell...

 

Jeg går hvertfall etter FCI sin rasestandard og da er det:

 

Mankehøyde

Hannhunder: 57-63 cm

Tisper: 53-59 cm

Vekt

Hannhunder: over 30 kg (ved mankehøyde på ca. 60 cm)

Tisper: ca. 25 kg (ved mankehøyde på ca. 56 cm)

 

Jeg syns boxer er litt over middels størerlse sånn jeg tenker på middels hund, og jeg er vant med irsk ulvehund... :p (har whippet nå da). 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei! Jeg skal kjøpe meg en hund om ett års tid. Spørsmålet er bare hvilken rase. Jeg har vokst opp med settere i hus, da jeg har en far som tidligere var aktivt på jakt. Jeg jakter ikke selv. Ønsker meg en hund som er sprek, men ikke oser over av energi dersom den ikke får fjelltur hver dag. Jeg ønsker at den skal være middels i størrelse - mindre enn en storhund, større enn de minste. Jeg kommer til å ønske å trene lydighet, og kanskje spor. Ha den med på løpetur. Den må kunne være alene hjemme. Hadde også vært en fordel om den kunne læres opp til å gå uten bånd (da når vi er på tur i skog og div.) 

Har sett på breton og australian sheperd, og vurdert det dit at dette er to raser jeg heller veldig mot.

Ser etter en turpartner ute - og en sofagris inne. 

 

Er det noen som har noen andre forslag? Eller kan si noe som de rasene jeg ser på ? 

 

 

 

vi har gode erfaringer med blandingshunder.. etter å ha hatt mange hunder, har jeg kommet fram til at rasehunder fort blir nevrotiske, med untak av mastiff som har vært blide og fornøyde latsabber, men kanskje i overkant beskyttende. om du er ute etter mentalt stabile, positive hunder som er trygge på omgivelsene, der har våre blandingshunder scoret på topp. lite helseproblemer også.

 

den vi har nå er en gatemix av diverse større vakthunder med en dæsj buehund, likner forsåvidt litt på hunden til mad max bortsett fra at hun er noe større og kraftigere bygd. verdens fineste hund.

Lenke til kommentar

 

Aldeles ikke alle collier som er spinville! Nå tar du alle under 1kam!!

Har selv en border collie som er tidenes soffagris inne og kan gjerne ligge inne å slappe av en hel dag!

Border collie er en SUPER rase for de som vill trene lydighet, agility etc. Border collie kan brukes til alt!

Super turvenn og en hund som er VELDIG lett å få lydig.

 

Alle hunder kan formes mer eller mindre som du selv vill. Er hunden vant med å være inne så er det som regel ikke noe problem.

Selvsagt kan hunder formes slik man ønsker, jeg skrev vel bare at det er ikke glad hund om man har en collie som må være hjemme alene 8-10 timer alene om dagen.. (Normal arbeidsdag)

Trur de færreste bikkjer har lyst til å være alene en hel arbeidsag uavhengig av rase.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hunder sover 18 timer i døgnet. 8 timer mens du sover, 8 timer mens du er på jobb, 1 time etter hver langtur. Hvis du faktisk har et forhold til hunden mens den er våken så kan du fint være på jobb en hel arbeidsdag. 

 

Dette gjelder IKKE de første månedene etter at du får hunden. Hvis du bruker alle 5 ferieukene sammen med hunden syntes jeg fremdeles det er alt for lite. Helst bør du være hjemme i tre måneder, men det er jo mulig å dra hjem i pauser og lignende. 

 

Men å si at alle som skal eie hund må være uten arbeid er omtrent like smart som å si at alle foreldre må ha mastergrad i pedagogikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sant det. Er blitt ganske mange som tror at hunder ikke kan være hjemme mens en er på jobb. Det er uproblematisk.

 

Det som ER problemet er at enkelte tror at man skal lukke hunden inne på et bad eller en bod når man er på jobb. DA lager man en hund med adferdsproblemer og er vel egentlig uskikket til å ha hund.

 

Det handler da ikke om at hunden er alene men at den er innestengt og får ikke tilfredsstilt noen av sine instinktive behov.

 

 

Edit:

 

Men da sier det seg selvsagt selv at dersom man er alene med hund som er hjemme mens en er på jobb så kan man ikke ta på seg overtid eller dra ut til venner uten hunden når man kommer hjem.

 

Hunder klarer seg fint alene sålenge den har plass å bevege seg, ting å følge med på og noe å gjøre men det finnes jo grenser. Såpass "fastlåst" blir man av hund og det må alle være inneforstått med før en skaffer seg hund.

Endret av Invader Zim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...