Gå til innhold

Brukte 1000 timer: Måtte skru fra hverandre Vipps før de fant feilen


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

3 mobile betalingsløsninger er to for mye. Jeg har ett (1) visakort som virker over hele verden, da vil jeg også ha én mobil betalingsløsning som virker over hele verden. Sånn sett er jeg en veldig enkel kunde å ha med å gjøre. 

Lenke til kommentar

3 mobile betalingsløsninger er to for mye. Jeg har ett (1) visakort som virker over hele verden, da vil jeg også ha én mobil betalingsløsning som virker over hele verden. Sånn sett er jeg en veldig enkel kunde å ha med å gjøre.

Vent en minst 5 år så har du antagelig noe slikt, om ikke samme program så løsninger kompitable med hverandre. Mobile betalingsløsninger er i startgropa.

 

Roma ble ikke bygget på en dag...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Litt debugging-kunnskaper kunne sikkert kommet godt med.... men slik er det når alt skal outsources. Da blir det folk som skylder på hverandre og sitter med hendene i fanget. It-kostnadene i Dnb har hittil steget med 30%!

 

Når det som er flaggskip-tjenesten for tiden er nede har de sikkert noen interne guruer på saken også ... og å kikke etter exceptions i loggfilene krever jo ikke engang debuggingskunnskaper, strengt tatt.

 

Årsaken var en endring hos Nets, men å enten ikke logge exceptions, eller å ikke sjekke loggen er jo så dumt at det ikke går an. Dermed kan man nesten lure på om det virkelig var så "enkelt" også ...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Vi har opplevd det samme med underleverandører som gjør endringer uten å varsle oss. Det var riktignok ikke en betalingstjeneste, men det er likevel for dumt når sånt skjer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Det er rimelig morsomt hvor besserwisser og etterpåklok folk er når det kommer til feilsøkingen her. Herre jemini, gi meg styrke.

Etterpåklokskap er den eneste sanne visdom.

Lenke til kommentar

Jeg er selv overrasket over hvordan ledelsen i DnB roser TCS etc. opp i skyene. Jeg jobbet en periode i DnB og kan ikke si at gutta på gulvet og nærmeste ledelse i "bunnen" er i nærheten av å være imponert av det som ble gjort i India generelt. Det er mulig at bønnetellerene ser positivt på sum av timer som er brukt og ikke resultat.

 

Det siste jeg hørte når jeg snakket med gamle kolleger er at det står veldig i ro flere steder. Men men, jeg ser neppe hele bildet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva er galt med endringer midt på dagen? Problemet her var jo ikke tidspunktet - konsekvensene hvis dette hadde skjedd i helgen ville antageligvis vært langt mer alvorlige.

 

Problemet her var jo at ingen koblet endringen med nedetiden. Så enten ble ikke DnB varslet om endringen og når denne skulle eller så greide ikke DnB å se sammenhengen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

"Fiksdahl betegner de innleide konsulentene som flinke. Hun er rett og slett styrket i sin tro på at outsourcingen ikke bare er fornuftig, men avgjørende for banken."

 

Nei hvorfor i all verden skulle vi ha behov for å ha slik kompetanse i Norge!!!!!

Endret av inside_449985
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Denne kan bare ikke stå ukommentert: "Det vi stiller spørsmål ved er at de kan gjøre en sånn endring midt på dagen.". Tjenesten var nede i TO døgn. Det spiller da ingen rolle NÅR endringen ble gjort. Problemet var at den ikke var gjort kjent til andre aktører så man kunne vurdere den som feilkilde.

 

Jeg irriterer meg over dem som tror at det skjer færre feil med kun releaser på nattestid, når det ikke nødvendigvis er en klar årsakssammenheng. Releaser på nattestid gjøres når releasemetodikken i seg selv gir nedetid eller økt risiko for feil. Da er det naturlig å flytte dette utenfor de viktigste tidspunktene. Om ny funksjonalitet kan legges ut uten å øke risikoen er det BEDRE å gjøre det på dagtid. For det første vil det være folk tilgjengelige til å oppdage og respondere om det skulle bli noe feil, og for det andre er trafikken høy nok til at det smeller kort tid etter at feilen er lagt i produksjon. Ved å spre releaser ut over hele døgnet er det lettere å bruke tidspunktet for første feil til å finne rotårsaken.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Problemet her var jo at ingen koblet endringen med nedetiden. Så enten ble ikke DnB varslet om endringen og når denne skulle eller så greide ikke DnB å se sammenhengen.

 

Nå ser jeg at DnB ikke ble varslet om endringen. Da er jo saken åpenbar. Nets bæsja på leggen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, det er lett å være etterpåklok, men noen lamper lyser likevel.

Defensiv programering; Expect the unexpected. Håndter absurde svar på alle kall.

Men i et regime der man kjøper de billigste programmererne, regner man vel heller med litt nedetid og et par beklagende pressemeldinger.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Ser ut som DNB har gjort en riktig jobb med feilsøkning utifra informasjonen de hadde tilgjengelig. Men man kan spørre seg om to ting + en bonus teori.

 

Hvis man er Norges største bank og betalingen igjennom deres mobil løsning nå ikke har fungert i et døgn er det på tide å kanskje sende et par mann bort til nets og spørre mann nummer 1 "Har du gjort en endring ?" Mann nummer 2 ... Osv til man har spurt alle programmerere i Nets om det samme personlig.

 

Nummer to er når DNB gjør lightversjonen av dette ved å ringe Nets å spørre om de har gjort noen endringer så svarer personen i andre enden utrolig nok bare nei. På dette tidspunktet har norges største mobil betalingsløsning vært nede en stund og du sitter på telefonen med DNB. Da sjekker du med kollegaene dine om de har gjort noen endringer før du svarer.

 

Dette ser ut til å være et menneskelig og organisjonsmessig problem.

 

Vi skal endre kode i betalingsløsningen vår. Ok, da sender vi ut et varsel til kundene våre å gir dem en måned varsel. Setter opp en test løsning så de kan teste sine produkter mot endringen.

 

Men det finnes en annen ting som jeg ikke har sett noen kommentere. Hvis NETS sin endring førte til feilen .... Hvorfor gikk ikke de andre løsningene ned ? Alle må bruke NETS i Norge. Kan det være at DNB ikke fulgte standarden som NETS har lagt opp til og at det er derfor de var så utrolig kvikke med at de ikke skulle kreve erstatning fra NETS ? Hvis de ikke hadde gjort noe feil selv er det jo ganske utrolig å ikke kreve erstatning .....

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kanskje lett å sitte på min egen tue og si dette, men likevel.. Man har gjort noe feil om man må spørre leverandøren om de har gjort en endring, man skal kunne fortelle dem at det har skjedd en endring. Regner med at de catcher sånt neste gang.

Om de har like behjelpelig leverandør som vi har noen ganger så nekter de ved foresørsel da også, heldigvis kan vi "bevise" at de har gjort en endring ved å se hva som ikke fungerer mot de som plutselig ikke fungerer lengre uten noen feil i våre systemer.

Da har de oftest gjort en eller annen endring som egentlig ikke skulle berøre noe :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...