Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva er framtiden: Batteri eller Hydrogen?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Som vi har fått visst, skal fossilt drivstoff fases ut.

Elmotoren overtar, men hva er best: batteri eller hydrogen?

Dette foredraget med Spetalen er ganske interessant

 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Regner med at Spetalen snakker opp hydrogen siden han har investert forholdsvis bra i hydrogen-bisnissen.

Endret av oOF
  • Liker 3
Skrevet

Tja, i prinsippet så er jo hydrogen kun en elbil med en veldig komplisert strømgenerator istedet for batteri.

 

 

Dersom vi klarer å doble rekkevidden på de "normale" elbilene (altså ikke tesla) så er det ingen med vettet i behold som vil kjøpe en hydrogenbil, og det er fullstendig dødt.

 

Det er mye spennende som skjer på batterifronten, men vanskelig å si hva som er mulig å få ut i markedet og hva som bare er brukbart i laboratorier.

 

Antar dette vil bli avgjort i løpet av de neste 5 årene.

 

Mye spennende i denne artikkelen, men den er litt "popular science" :) http://www.pocket-lint.com/news/130380-future-batteries-coming-soon-charge-in-seconds-last-months-and-power-over-the-air

  • Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke giret på å bytte ut elbilen med hydrogen, en range extender med hydrogen kunne jeg vell gått med på. Men trenger det egentlig ikke. 

 

Det er både dyrt og ineffektivt, ser ikke helt poenget for hvermansen. Men kjører en "mil etter mil" til daglig ser jeg absolutt en fordel. 

  • Liker 2
Skrevet

Hydrogen er et lost cause da energitettheten er for lav og batterier har for høyt potensiale. Jeg tror hydrogen appellerer til de som ikke klarer å løsrive seg fra tenkemåten rundt fossile brennstoff.

 

Om det på noen måter viser seg at batterier ikke kan bli bedre en Li-ion teknologien vi har i dag så kan kanskje hydrogen bli et alternativ, men ellers så stiller jeg meg skeptisk til at det skal være behov for å ha det konverteringssteget i fremtidig teknologi.

  • Liker 1
  • 1 måned senere...
Skrevet

Dette foredraget med Spetalen er ganske interessant

 

Det eneste som er interessant er å legge merke til hvordan noen som har investert stort i noe prøver å lure andre inn i det samme så han kan tjene penger på investeringen sin.

  • Liker 2
Skrevet

Framtiden er det som de største bilprodusentene omsider vil pushe ut, og dette vil ikke nødvendigvis være "det-mest-grønne"-alternativet. Det er utrolig hva markedsføring og naboeffekt klarer å få til. Man vil selvsagt også ha en nisje - men massene sitt valg vil være styrt og påvirket av kommersen.

  • 2 år senere...
Skrevet (endret)

Har noen spørsmål i tillegg 

Tenker meg en bil med hydrogen som drivstoff og egen enhet for produksjon av hydrogen og oksygen.

situasjon. full sol på sommeren 

Hvor stort areal av vanlig normalt nye effektive solseller trengs for å produsere en liter flytende hydrogen

(hydrogen på trykktank som er fastform og  ikke gass)  på en time

man får jo oksygen i illegg dersom man spalter vann med katode og anode ( dette er hva jeg husker fra  skolen mulig en har glemt noe eller mye mye) brenner man Hydrogen og oksygen blir det jo vann som avgass. og hvor langt kjører en på en liter hydrogen i forhold til bensin. samme motorstyrke og tyngde og aerodynamikk på bilen.

Endret av PerN
Skrevet

Har noen spørsmål i tillegg 

Tenker meg en bil med hydrogen som drivstoff og egen enhet for produksjon av hydrogen og oksygen.

situasjon. full sol på sommeren 

Hvor stort areal av vanlig normalt nye effektive solseller trengs for å produsere en liter flytende hydrogen

(hydrogen på trykktank som er fastform og  ikke gass)  på en time

man får jo oksygen i illegg dersom man spalter vann med katode og anode ( dette er hva jeg husker fra  skolen mulig en har glemt noe eller mye mye) brenner man Hydrogen og oksygen blir det jo vann som avgass. og hvor langt kjører en på en liter hydrogen i forhold til bensin. samme motorstyrke og tyngde og aerodynamikk på bilen.

Tror den svarer på noen av spørsmålene.

Skrevet

kikka litt på en htdrogen bil av i dag. den har elmotor og selve energiproduksjon er en kjeramisk prosess i ei brenselcelle som benytter hydrogen som brense. den produserer strøm til elmotoren i hydrogenbilen som ja er en rar elbil.

for å produsere 1en kilo flytende (veskeform trykktank) hydrogen brukes det 50-60 kwt i energi. så på data fra noen solceller veit ikke helt om disser var optimale. disse ga 1.1-1.2 kw pr. kvadratmeter. Jeg nurde ha undersøkt litt før. en må vel da ha et flak av en amerikansk limosine ala rikerud eller onkel skrue om en skal ha nok areal til solcellene til å dra på langtur med bare vann på tanken.

Skrevet

Utvikling siste år:

 

attachicon.gifnelae.jpg

 

Hva var feil med å si at den har gått bra ?

Spørsmålet er jo hva du mener med at det har gått bra. Har de faktisk hatt reell vekst? Eller er det bare tomme løfter?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...