Gå til innhold

Tyskland vil fase ut bensin- og dieselbiler innen 2030


Anbefalte innlegg

 

 

Hvis tanken er at det skal satses på gass/kullkraftverk med sentralvarme som biprodukt - da kommer man nok til 80% total effektivitet,

Virkningsgraden blir selvsagt bedre om overskuddsvarmen kan utnyttes, men dessverre ikke i nærheten av 80%.
94% er kanskje for langt over 80% til å vere i nærleiken?: https://en.wikipedia.org/wiki/Aved%C3%B8re_Power_Station

 

 

Helt klart kan du komme svært høyt i virkningsgrad på kraftverket om og når du har mulighet til å utnytte spillvarmen. Det jeg skrev om var utnyttelsen av strømmen. Altså virkningsgraden før strøm etter kraftverket brukt til transport enten direkte eller via hydrogen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er fascinerende å se hvor fort dette lasset veltet etter at Tesla kom på banen for noen få år siden.

 

Den tradisjonelle bilbransjen kunne fått til dette selv for ganske lenge siden, men de trengte en ny, uavhengig aktør inn på banen for å nærmest tvinge de over til en ny tankegang.

 

Kudos til politikere som ser at det både er nødvendig og mulig å foreta denne overgangen nå.

Hva har dette med Tesla å gjøre? Dette har jo ligget i kortene lenge.

Lenke til kommentar

Sant nok, men uten Norge hadde kanskje Tesla gått konkurs og da hadde ikke de andre bilfabrikantene følt seg like presset til å forsere sine elbilprogram. ;)

 

Tja, jeg tviler på det. Norge var en bonus for Tesla, en gigantisk bonus. Jeg tviler på de hadde forventet det salget i Norge. Men ja, godt poeng. Akkurat nå er Norge langt viktigere enn Tyskland når det kommer til elbiler, selv om Tyskland har produser flere rene elbiler (e-golf, bmw i3).

 

Problemet med elbiler i Europa er at det ikke finnes avgifter og skatter man kan kutte på elbiler, fordi skattene og avgiftene i utgangspunktet er så lave.

 

Isåfall er jo en løsning enten subsidier til elbiler eller øke skatt gradvis for bensin og dieselbiler helt til de fases ut.

Endret av zeebra
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det er fascinerende å se hvor fort dette lasset veltet etter at Tesla kom på banen for noen få år siden.

 

Den tradisjonelle bilbransjen kunne fått til dette selv for ganske lenge siden, men de trengte en ny, uavhengig aktør inn på banen for å nærmest tvinge de over til en ny tankegang.

 

Kudos til politikere som ser at det både er nødvendig og mulig å foreta denne overgangen nå.

Hva har dette med Tesla å gjøre? Dette har jo ligget i kortene lenge.

 

 

 

Jeg tror Tesla var det som skulle til for å få fortgang i prosessen.

De etablerte bilmerkene hadde få insentiv til å starte overgangen til elektrisk fremdrift pga subsidier.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

De etablerte merkene hadde nok kommet med brukbare elbiler de og, til slutt. I dag virker det som de har en stilltiende avtale om å bevege seg i takt, langsom takt. Før eller siden hadde nok en av dem følt at de hadde en mulighet til å bryte ut av flokken og erobre nye markedsandeler men Tesla har nok tvunget flere til å forsere sine elbilprogram.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke lyst å bruke veldig mye tid på dette, men det er et faktum at prisen på litium stiger raskt og at SVÆRT mange ikke har mulighet til å lade en elbil hjemme.

 

Elbil er veldig hot i øyeblikket, men for en stor del av befolkningen må det finnes andre alternativer som hydrogen eller biodrivstoff.

 

Hvis du fyrer opp en bensinbil i en garasje vil oksygenet ta slutt og du vil bli kvalt. Trolig av CO, da katalysator ikke vil omdanne dette til CO2 pga lite oksygen.

 

Med syntetisk diesel vil det ikke være nødvendig å slå av rensesystemene i kalde temperaturer, da det er mye mindre problemer med sot og avleiringer i EGR. Lavre forbrenningstemperatur gir også mindre NOX i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Har ikke lyst å bruke veldig mye tid på dette, men det er et faktum at prisen på litium stiger raskt

Eg vil gjerne ha ei kjelde på det. Alle kjelder eg har funne syner at prisen er ganske stabil. Tilbodet stig like fort som etterspurnaden. Litium er BILLIG, det går med veldig LITE til eit batteri (ca 5kg til eit 90 kWh Tesla-batteri) og det er PLENTY litium-reservar til å fylle kloden med elektriske bilar. Litium er eit like vanleg metall i jordskorpa som bly, og eksosbilalderen tek ikkje slutt pga for høge prisar på bly til batteriet.

 

Batteriprisen har gått ned med ca 35% i året dei siste åra.

 

og at SVÆRT mange ikke har mulighet til å lade en elbil hjemme.

 

Og SVÆRT mange av dei som ikkje kan lade heime har ikkje bil i det heile. Det er eit by-fenomen. Dersom du ikkje har privat parkeringsplass der du kan leggje inn straum, må du parkere på ein offentleg parkeringsplass. Frå neste år er det krav om at alle nye offentlege parkeringsplassar skal ha plassar tilrettelagt for lading, og då går det problemet over med tida. Mange land har innført krav om tilrettelegging for lading av elbil i byggjeforskriftene for private bygg òg.

 

Sjølv ladar eg gjerne når eg er på butikken i tillegg til heime. Ikkje fordi eg må, men fordi eg vil syne eksosbillistane at det går an, og at det er ein ladestasjon der som dei ikkje må blokkere, og eg vil syne butikken og andre butikk-eigarar som køyrer forbi at eg set pris på tilbodet og handlar der.

 

Elbil er veldig hot i øyeblikket, men for en stor del av befolkningen må det finnes andre alternativer som hydrogen eller biodrivstoff.

 

Kven? Er du sikker på at delen er stor?

 

Hvis du fyrer opp en bensinbil i en garasje vil oksygenet ta slutt og du vil bli kvalt. Trolig av CO, da katalysator ikke vil omdanne dette til CO2 pga lite oksygen.

 

Du kan gjerne la bilen få tilført friskluft i luftinntaket, dersom du trur at det er problemet. Eller berre føre eksosen inn i eit lukka rom, og sjå kor lenge du overlever.

 

Med syntetisk diesel vil det ikke være nødvendig å slå av rensesystemene i kalde temperaturer, da det er mye mindre problemer med sot og avleiringer i EGR. Lavre forbrenningstemperatur gir også mindre NOX i utgangspunktet.

 

Dieselbilar slår ikkje på desse systema i låge temperaturar uansett kor syntetisk dieselen er.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det har blitt fokusert en del på uvesentlige tiltak som å skru av lys etc...

 

Og der finner vi hvorfor strøm fint kan bli dyrere, gjerne 2-3 x dyrere. Hadde bensin, som strøm, vært latterlig billig hadde vi sett flere la bilen gå på tomgang natta over. Jeg er ingen absolutt ingen miljøfanatiker (antall flyreiser jeg har kan bekrefte det) men fikk meg selv en oppvåkning av en utenlandsk kjæreste som legger merke til alle mine idiosynkratier. Vannet går når jeg pusser tennene (hvorfor? koster ingenting? Men det skal da pumpes og renses både før og etter jeg har "brukt" det), lyset står på i alle rom, alle duppedingser er på i sleepmode... og så videre.

 

Alt dette er tegn på at det ikke koster meg nok å overforbruke. Opp med avgiftene, takk.

Lenke til kommentar

Jeg har et noen spørsmål til dere med el-bil. Hvis dere kunne velge mellom fossil og elbil, begge kostet like mye og bilholdet kostet det samme (subsidier borte, "el avgift" innført, alle trafikkale fordeler tatt vekk (kjøring i kollektiv felt etc.), hva ville dere valgt som neste bil? Hvilke fordeler synes dere det er med elbil? Noen ting dere savner med fossilbiler og har dere fått noen "wow" opplevelser a la "dette var kult, sånn var det ikke med den gamle bilen"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har et noen spørsmål til dere med el-bil. Hvis dere kunne velge mellom fossil og elbil, begge kostet like mye og bilholdet kostet det samme (subsidier borte, "el avgift" innført, alle trafikkale fordeler tatt vekk (kjøring i kollektiv felt etc.), hva ville dere valgt som neste bil? Hvilke fordeler synes dere det er med elbil? Noen ting dere savner med fossilbiler og har dere fått noen "wow" opplevelser a la "dette var kult, sånn var det ikke med den gamle bilen"?

Jeg har nettopp anskaffet en elbil som bil nr.2, primært for pendling. Her er mine tanker etter en ukes tid:

 

Cons:

* Ladenettverk. Det kan være problematisk med lading dersom man har en bil med kort rekkevidde. Dette vil endre seg ettersom nettverk blir bygget ut og rekkevidden øker. Personlig ikke noe problem da jeg lader på jobb og kan nødlade med skjøteledning i gata der jeg bor, men jeg innser at dette er en stor showstopper for mange som ikke har samme mulighet.

 

Pros:

* Ingen girskift. Perfekt for meg som gjerne stamper endel i kø på vei til og fra jobb. Ettersom jeg bor i byen er det også mye stopp og start. Automatgir på fossilbil kan veie opp noe, men det blir uansett ikke det samme.

* Umiddelbar effekt. Jeg har umiddelbart fullt dreiemoment uten forsinkelser når jeg trykke på gassen, skulle jeg hatt samme følelsen i fossilbil måtte jeg 4-doblet prisen. Flott i travel bytrafikk.

* Lydnivå/vibrasjoner. Absolutt stillhet når jeg står rolig i kø, ingen vibrasjoner, hverken når jeg står stille eller når jeg kryper avgårde i 10kmh.

* Plass. Fremdriftskomponenter som tar mindre plass og kraftoverføring via ledninger gir mye mer rom for fleksible løsninger som utnytter plassen i bilen mest mulig til fordel for passasjerer og bagasje. Jeg kjører en knøttebil, men får allikevel plass til overraskende mye.

 

Konklusjon: Dersom jeg _måtte_ ha en nr.2 bil hadde jeg kjøpt elbil igjen, selv uten økonomiske og trafikale hensyn, men jeg hadde nok tatt en vurdering eller 2 til og kommet til at vi strengt talt hadde klart oss med 1 bil i familien og heller latt være å kjøpe bil overhodet.

 

Faktisk regner jeg med at innen bil nr.1 skal byttes ut vil det være overhengende sannsynlighet for at dette også blir en elbil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Har ikke lyst å bruke veldig mye tid på dette, men det er et faktum at prisen på litium stiger raskt og at SVÆRT mange ikke har mulighet til å lade en elbil hjemme.

 

Elbil er veldig hot i øyeblikket, men for en stor del av befolkningen må det finnes andre alternativer som hydrogen eller biodrivstoff.

 

Hvis du fyrer opp en bensinbil i en garasje vil oksygenet ta slutt og du vil bli kvalt. Trolig av CO, da katalysator ikke vil omdanne dette til CO2 pga lite oksygen.

 

Med syntetisk diesel vil det ikke være nødvendig å slå av rensesystemene i kalde temperaturer, da det er mye mindre problemer med sot og avleiringer i EGR. Lavre forbrenningstemperatur gir også mindre NOX i utgangspunktet.

 

1. Ja du har rett, Lithium prisen har steget svært raskt i år, ser ut som nesten en tredobling på 1 år:

Kilde: http://www.investing.com/analysis/time-to-put-a-lithium-production-process-in-place-in-alberta-200119236

 

2. Lithium står for ca 1% av kostnaden av å lage et lithiumbatteri (eller kanskje ca 3% nå da), så prissen må fortsatt mangedobles før dette har store konsekvenser.

Kilde: http://batteryuniversity.com/learn/article/availability_of_lithium

 

3. Det finnes enorme forekomster av lithium, så det er kun snakk om at flere gruver må settes i drift. Høy pris vil sørge for dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har et noen spørsmål til dere med el-bil. Hvis dere kunne velge mellom fossil og elbil, begge kostet like mye og bilholdet kostet det samme (subsidier borte, "el avgift" innført, alle trafikkale fordeler tatt vekk (kjøring i kollektiv felt etc.), hva ville dere valgt som neste bil? Hvilke fordeler synes dere det er med elbil? Noen ting dere savner med fossilbiler og har dere fått noen "wow" opplevelser a la "dette var kult, sånn var det ikke med den gamle bilen"?

 

Bra spørsmål. Jeg stiller meg stort sett bak vurderingene til MrEspen som svarer på samme spørsmål.

 

Selvsagt er det en del økonomiske fordeler som jeg nyter godt av som elbilist. Men jeg prøver alltid og understreke at jeg trolig ville ha valgt elbil som neste kjøp uansett, pga. den fantastiske komforten og kjøreopplevelsen. Fravær av støy, færre bevegelige deler/filtre etc. gir sannsynligvis lavere vedlikeholdsutgifter i levetiden og kjapp respons.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har et noen spørsmål til dere med el-bil. Hvis dere kunne velge mellom fossil og elbil, begge kostet like mye og bilholdet kostet det samme (subsidier borte, "el avgift" innført, alle trafikkale fordeler tatt vekk (kjøring i kollektiv felt etc.), hva ville dere valgt som neste bil? Hvilke fordeler synes dere det er med elbil? Noen ting dere savner med fossilbiler og har dere fått noen "wow" opplevelser a la "dette var kult, sånn var det ikke med den gamle bilen"?

 

Eg bur over 200 km frå næraste bom og kollektivfelt, so det var ikkje noko viktig moment i vurderinga i utgangspunktet. Elavgift er innført, og vert betalt. Årsavgifta er redusert for elbilar, men ville ikkje utgjort noko stort moment for min del. Eventuell kilometeravgift får vi ta når ho kjem. Eg trur ikkje det vil utgjere nokon skilnad, med mindre politikarane bestemmer seg for at det skal verte mykje dyrare å køyre elbil enn eksosbil, og det skjer nok ikkje.

 

Bilhaldet vil sjølvsagt aldri koste det same med ein elbil som ein eksosbil. Elbilen brukar berre 1/4 av energien, treng ikkje oljeskift, luftfilter, oljefilter, bensinfilter, osv. Det er ein enklare konstruksjon med færre delar og mindre naudsynt infrastruktur enn ein eksosbil.

 

Uansett ville eg valt elbil neste gong. Ingen tvil. Det same syner undersøkingar. Svært få elbileigarar seier dei vil vurdere eksosbil ved neste bilkjøp.

 

Eg saknar ingenting med eksosbil. Heller ikkje det å kunne fylle tanken fort. Med eksosbil måtte vi fylle tanken kvar veke. Det tok tid og kosta mykje pengar. Med elbil er det berre å plugge i om kvelden og ta ut pluggen om morgonen. Ei rutine som ikkje tek mange sekund, og som det heller ikkje gjer noko om vi gløymer ei natt eller to.

 

Wow? Tja, momentan reaksjon frå gasspedalen er litt wow. Du vert heller aldri ståande midt i eit kryss som du tenkte å skunde deg gjennom, fordi du slapp ut clutchen litt fortare enn motoren reagerte på gassen, og treng mindre luker enn før. Elles er det fantastisk å kunne trykke på ein knapp 10-15 minutt før eg går ut til bilen om morgonen eller etter endt arbeidsdag, og kunne setje meg lettkledd rett inn i varm og isfri bil medan naboar og kollegaar står innhylla i kvar si sky av eksos og skrapar is.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

http://stavrum.blogg.no/1465280911_n_stuper_elbilsalget.html

 

Fortsatt velger 90 prosent av bilkjøperne å gå for biler som forurenser. Alle de økonomiske fordelene er altså ikke sterkere enn at bare 1/10 av bilkjøperne biter på.

 

I mai ble det solgt 12.864 nye personbiler i Norge, en vekst på 6,9 prosent fra i fjor.

Samme måned ble det registrert 1.423 nye personbiler med nullutslipp, eller et fall på 23,8 prosent fra i fjor.

 

Stadig færre kjøper altså biler med null utslipp, og årsaken er trolig at politikerne nå fjerner den ene fordelen etter den andre - og det mens det fortsatt er svært langt igjen til målet om utelukkende salg av nullutslippsbiler. I norsk tradisjon avvikler politikerne en politikk som faktisk virker, og det lenge før man er i mål.

 

Det er altså ca 90% av de som i dag kjøper bil, som velger å ikke kjøpe el bil. Denne gruppen er altså ikke så opptatt av fordelene elbilene gir. De er mer opptatt av hvilke fordeler en bensin eller diesel bil har. Når det nå kommer hydrogenbiler med samme fordeler som bensin og diesel, og samtidig har samme fordeler som en el bil, hva tror dere denne grupperingen velger ?

 

TU`s bidragsytere på forumsidene er ekstremt svart/hvite. Men vanlige mennesker har heldigvis sine egne meninger, uahengig av hva alle "eksperter" som uttaler seg her inne mener.

 

I vår familie har vi en eGolf som bil nr 2. Når bil nr 1 skal byttes ut (en bensinsluker), så blir det helt klart en hydrogenbil. Dette dekker tilsammen 100% av vårt behov :-)

Lenke til kommentar

Jeg har et noen spørsmål til dere med el-bil. Hvis dere kunne velge mellom fossil og elbil, begge kostet like mye og bilholdet kostet det samme (subsidier borte, "el avgift" innført, alle trafikkale fordeler tatt vekk (kjøring i kollektiv felt etc.), hva ville dere valgt som neste bil? Hvilke fordeler synes dere det er med elbil? Noen ting dere savner med fossilbiler og har dere fått noen "wow" opplevelser a la "dette var kult, sånn var det ikke med den gamle bilen"?

Enig med hva MrEspen sier, men her er mitt svar:

 

Ulemper:

- Rekkevidde. Jeg har forrige versjon av BMW i3 med 150 km rekkevidde (130-180 km avhengig av kjørestil og terreng). Ironisk nok liker jeg å kjøre mye, og kjøre langt. Men likte bilen, jeg er sta. Springbrett til neste elbil.

 

- Ladetid. Med lav rekkevidde irriterer du deg over lading. Med høy rekkevidde går det fint. Har ingenting å si ved daglig kjøring, da er bilen oppladet når du kjører på jobb etc.

 

- Ingen clutch og girspake. For noen er dette en fordel.

 

- Sjeldent med hengerfeste. Tesla Model X har hengerfeste, og Model 3 vil få det også. Godt mulig Model S får det med tiden.

 

 

Fordeler:

- Teknologien gir utrolig mye kupévolum. Helt stillegående (minus dekkstøy).

 

- Lavt tungtepunkt. Bedre kjøreegenskaper.

 

- Pedalrespons. Bedre stabilitetssystemer (pga. den lave responstiden). Også ytelse.

 

- Med i3 trenger du nesten aldri å bruke bremser, fordi du bremser på motoren når du slipper gassen. Motoren fungerer som dynamo når du slipper opp. Regenerativ bremsing er noe alle elbiler har, på Tesla kan du justere effekten.

 

- Lite vedlikehold. Få komponenter. Lang levetid.

 

- Ingen clutching og girshift. Fint i kø, spesielt når bilen bare kan følge trafikken automatisk. Jeg har ikke dette ekstrautstyret. Angrer på det.

 

- Miljøvennlig

 

- Kan oppgradere rekkevidde. På min bil kan jeg doble rekkevidden i 2019 (pris antas på å være rundt 40-60 k). Allerede nå får jeg 50 % mer rekkevidde på 2017-modellen, eller om jeg oppgraderer batteriet.

 

- Jeg tenker ikke lenger på bensinkostnadene når jeg tar langturer. Før kunne jeg la være å ta turer fordi det ville koste et par tusen i drivstoff. Skulle gjerne hatt lenger rekkevidde, men det får jeg på Tesla Model 3 (345 km EPA).

 

- Mindre utgifter. Null bom. Gratis bil på fergen (betaler for personen). Lavere årsavgift. Ingen mva. ved kjøp. Gratis parkering og lading på kommunale plasser (vil bli opp til kommunen om de vil fortsette).

 

 

OBS: Alltid sjekk EPA-estimat når du ser på elbiler. Den europeiske NEDC-standarden er urealistisk og unyttig. EPA tilsvarer realistisk rekkevidde.

Endret av AdNauseam
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I mai ble det solgt 12.864 nye personbiler i Norge, en vekst på 6,9 prosent fra i fjor.

Samme måned ble det registrert 1.423 nye personbiler med nullutslipp, eller et fall på 23,8 prosent fra i fjor.

 

Stadig færre kjøper altså biler med null utslipp, og årsaken er trolig at politikerne nå fjerner den ene fordelen etter den andre

Jeg tror mye av årsaken her ligger i at de fleste elbilene som selger godt er annonsert at kommer med større batteri til høsten. Det gjelder BMW i3, VW eGolf, Kia Soul(?) og Nissan Leaf. I tillegg venter nok endel på GM/Opel Bolt. Jeg hadde heller ikke kjøpt ny elbil nå, rett før et nytt og bedre alternativ kommer på markedet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Hydrogen er vel strengt tatt en blindvei"

 

Jeg lar gutta i Mercedes og BMW prate for meg. Jeg forstår at TU`s batterimenighet helst ikke skal sies mot, men jeg drister meg til å legge ved et sitat fra ullhuene hos MB:

 

Listen er lang over bedrifter som har satset feil og gått under. Gutta i Mercedes og BMW bør være forsiktige så de ikke satser for mye på en blindvei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fortsatt velger 90 prosent av bilkjøperne å gå for biler som forurenser. Alle de økonomiske fordelene er altså ikke sterkere enn at bare 1/10 av bilkjøperne biter på.

 

Det er en rivende utvikling innenfor elbiler, så gleden din blir nok kortvarig.

 

 

 

TU`s bidragsytere på forumsidene er ekstremt svart/hvite. Men vanlige mennesker har heldigvis sine egne meninger, uahengig av hva alle "eksperter" som uttaler seg her inne mener.

 

Akkurat, så det er ikke lov å mene noe annet enn deg. Da er man ekstremt svart/hvit. Skjønner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Registrerer at de aller fleste som kommenterer er positive til elbiler, og det er jo forsåvidt hyggelig. Elbiler kommer nok til å utgjøre en stor andel av fremtidens bilpark, kanskje hele en gang i fremtiden.

 

Jeg stiller meg imidlertid undrende til hvorfor det er så få kritiske spørsmål i forhold til hvordan overgangen til elbiler gjennomføres, hva effekten er og hvor store kostnadene er.

 

For det første bør det ringe en bjelle nær vi i Norge er i ferd med å bygge opp en bilpark som ikke harmonerer med den i landene rundt oss. Hvorfor er Norge nesten alene om å satse så sterkt på elbiler? Er det fordi miljøeffekten er liten, kostnadene for høye, kvaliteten for usikker eller brukervennligheten for dålig?

 

Jeg mener svaret er ja på alle disse spørsmålene. Vi kan få en MYE større miljøeffekt både lokalt og globalt ved å satse på andre tiltak. Subsidiene til elbiler står på INGEN måte i forhold til miljøgevinsten. Kvaliteten på elbiler er høyst usikker, og 10 år gamle elbiler er stort sett søppel. For en stor del av Norges befolkning er elbiler ubrukelige. Enten fordi de ikke har lademulighet, eller fordi klimaet er for kaldt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...