Gå til innhold

KOMMENTAR: – Norges raskeste nett betyr ikke automatisk at det er det beste


Anbefalte innlegg

Hvorfor ikke bruke bensinpengene og lønnsutgiftene til å lage en app som folk kan laste ned på mobilen. Så kan den mate dekning, hastighet, lokasjon OSV inn i en database som så kan gi en oversikt over hvilken hastighet og dekning folk faktisk opplever rundt omkring.

 

Så kan dette sikkert manipuleres av enkelte, men totalt sett vil det kunne gi en god oversikt.

 

Den tjenesten og appen finnes og heter OpenSignal. Telia (NetCom) er "vinneren".

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enda en artikkel sponset av Telia

 

Denne kommentarartikkelen er selvfølgelig ikke sponset av noen som helst. De få sponsede artiklene vi har er klart og tydelig merket som annonse, og er heller ikke skrevet av redaksjonen. Tek.no forholder seg til pressens Vær varsom-plakat og redaktørplakaten, og har et klart skille mellom redaksjon og salg.

 

Poenget med denne kommentarartikkelen er å tydeliggjøre resultatet av den store testen Tek-redaksjonen nylig gjennomførte, der Telia vant en knepen seier foran Telenor. Du må gjerne begrunne hvorfor du mener denne artikkelen er "sponset av Telia". :-)

  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

Enda en artikkel sponset av Telia

Denne kommentarartikkelen er selvfølgelig ikke sponset av noen som helst. De få sponsede artiklene vi har er klart og tydelig merket som annonse, og er heller ikke skrevet av redaksjonen. Tek.no forholder seg til pressens Vær varsom-plakat og redaktørplakaten, og har et klart skille mellom redaksjon og salg.

 

Poenget med denne kommentarartikkelen er å tydeliggjøre resultatet av den store testen Tek-redaksjonen nylig gjennomførte, der Telia vant en knepen seier foran Telenor. Du må gjerne begrunne hvorfor du mener denne artikkelen er "sponset av Telia". :-)

 

Det var ingen klar vinner i saken deres

Dette er ikke et løp hvor det kåres en vinner på millisekunder eller nesetippen

Lenke til kommentar

Akkurat nå skjønner jeg ikke hva det er dere driver med i redaksjonen... Er dere sponset av Telia eller noe slikt? Telenor har jo rett... Bare for å sitere dere:

"I testen kom Telenor ut med en gjennomsnittshastighet på 70,2 Mbit/s for hele landet, mens Telia landet på 62,1 Mbit/s. Det til tross for at Telenor hadde flere steder med elendig dekning. "

 

Hva som er best vil jo alltid variere. Selv har jeg Telenor på jobbmobilen og OneCall (dvs. Telia) på privatmobilen. Jeg har ikke noe problem med dekning hos Telenor, sammenlignet med Telia.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor ikke bruke bensinpengene og lønnsutgiftene til å lage en app som folk kan laste ned på mobilen. Så kan den mate dekning, hastighet, lokasjon OSV inn i en database som så kan gi en oversikt over hvilken hastighet og dekning folk faktisk opplever rundt omkring.

 

Så kan dette sikkert manipuleres av enkelte, men totalt sett vil det kunne gi en god oversikt.

 

Den tjenesten og appen finnes og heter OpenSignal. Telia (NetCom) er "vinneren".

 

Dette er veldig bra forslag, problemet med opensignal er den ikke har 4g+ hastighet.

Og vet ikke om den skiller mobiltelefoner, slik at man ikke tror selv om en får 30 mbit\s så betyr det ikke nødvendigvis det er raskeste man får, har man eldre\billig mobil med kontant avtale er det ikke noe rart man får lav hastighet.

 

Noen mobiler kan ha bedre antenner, eller støtte 4g+.

Som en test også bør avdekke.

 

Hvis man bruker VPN eller trådløs kan det også ha betydning.

Lenke til kommentar

 

Med telenor har jeg edge på hytta(gausdal). Med telia har jeg 4G. Lett valg.

 

På hytta har jeg 3G med Telenor. 0 dekning med Telia. Poenget ditt er?

På hytta har jeg brettspill, ukeblader fra 90tallet og fiskestang. Og en telefon i tilfelle nødsituasjon. Men denne gjemmes i samme lomme som bilnøkkelen. Forskjellige interesser får'n si :)

Lenke til kommentar

Elendig test, enda elendigere syt fra artikkelforfatter. Ja, Telia skal ha skryt over at de har bygget ut. Men å la dem vinne når testen klart viser at de var uavgjort, med tilsvarende styrker og svakheter på forskjellige steder. Begge nettene er utmerkede mobilnett, og de blir bedre i tiden fremover. I denne testen får objektiviteten til Tek.no stryk. Ikke verken Telenor eller Telia.

Lenke til kommentar

 

 

Med telenor har jeg edge på hytta(gausdal). Med telia har jeg 4G. Lett valg.

 

På hytta har jeg 3G med Telenor. 0 dekning med Telia. Poenget ditt er?

På hytta har jeg brettspill, ukeblader fra 90tallet og fiskestang. Og en telefon i tilfelle nødsituasjon. Men denne gjemmes i samme lomme som bilnøkkelen. Forskjellige interesser får'n si :)

 

Jeg har ikke hytte...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Med telenor har jeg edge på hytta(gausdal). Med telia har jeg 4G. Lett valg.

 

På hytta har jeg 3G med Telenor. 0 dekning med Telia. Poenget ditt er?

På hytta har jeg brettspill, ukeblader fra 90tallet og fiskestang. Og en telefon i tilfelle nødsituasjon. Men denne gjemmes i samme lomme som bilnøkkelen. Forskjellige interesser får'n si :)

 

 

For å trykke på telefonen for å sjekke nyheter etter ungene har lagt seg er jo fæle greier. Huff!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hvorfor ikke bruke bensinpengene og lønnsutgiftene til å lage en app som folk kan laste ned på mobilen. Så kan den mate dekning, hastighet, lokasjon OSV inn i en database som så kan gi en oversikt over hvilken hastighet og dekning folk faktisk opplever rundt omkring.

Så kan dette sikkert manipuleres av enkelte, men totalt sett vil det kunne gi en god oversikt.

 

 

Den tjenesten og appen finnes og heter OpenSignal. Telia (NetCom) er "vinneren".

Jeg kikket på OpenSignal, men fant ingen måte å skille mellom nettverkene og rotete forøvrig. Sensorly derimot skiller mellom nettverkene, og du kan kjøre ruter og ta fartsmålinger. Synes der er slitsomt med forskjellige valg for 4G og 2G/3G, men ellers fungerer det jo og er brukervennlig.

Lenke til kommentar

LoveAmiga=Vindicator2.0

 

Fjomp som troller alle kommentarer?

 

Ikke quote eller svar han!

 

Morro :) Kalles ikke trolling om jeg ikke er enig med deg vet du ;)

 

Under en kommentar per dag de siste 12 årene kan vel knapt kalles alle kommentarer (tråder). Men fjomp? Ja, det skal du ikke se bort fra :)

 

Men takk for smilet :) Gjorde godt sammen med kaffen :)

Endret av LoveAmiga
Lenke til kommentar

Hastighet = kapasitet.....Høy hastighet i trafikksvak time betyr bedre hastigheter for alle også når mange ønsker å bruke nettet samtidig, regner med at tek.no er inneforstått med at vi tross alt snakker om en delt ressurs her. Vil derfor påstå at høy hastighet er relevant for folk flest selv om de kanskje ikke får unyttet det til enhver tid, da det vil kunne bety at du får den hastigheten du ønsker også når mange andre brukere benytter nettet.

 

Et annet interessant poeng i denne testen er at tek.no har valgt å gjøre flere tester i f.eks Lofoten enn i de 8 største byen i Norge tilsammen..........

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...