Gå til innhold

KOMMENTAR: – Norges raskeste nett betyr ikke automatisk at det er det beste


Anbefalte innlegg

Veldig bra test som er relevant for folk flest. Stå på! Når det gjelder markedsføringen til Telenor kan en vel ikke regne med noe annet i denne bransjen, og jeg har stor tro på at Telia ville ha gjort akkurat det samme om rollene var snudd.

Testen i seg selv er helt ok den, men å utrope en vinner er helt feil

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er på ingen måte feil å utrope en vinner. Hvordan kommer du fram til det? De nevner kriteriene de bruker for å bedømme, og begrunner disse. Basert på målingene er det Telia som vinner. Det er ikke feil, det er slik samtlige tester gjennomføres. Du kan si deg uenig i vinnerkriteriene, men det er noe helt annet. I de fleste tilfellene er ikke vinneren best på alle punkt, og vil heller ikke være det beste valget for alle forbrukere. Forrige gang vant Telenor, denne gangen vant Telia. Hvorfor er det så ille?

Lenke til kommentar

For å trykke på telefonen for å sjekke nyheter etter ungene har lagt seg er jo fæle greier. Huff!

Er det jeg mente med ulike interesser. Hytte på fjellet. Ikke strøm. Må i bekken etter vann. Jeg ønsker å koble fullstendig av når jeg drar til fjells. Eneste tilfelle jeg ønsker å bli varslet utenfra er om jeg må avbryte ferien på noe vis.

 

Samtidig forstår jeg at andre ønsker å lese (/tease agurk-) nytt i ferien ;)

Lenke til kommentar

 

For å trykke på telefonen for å sjekke nyheter etter ungene har lagt seg er jo fæle greier. Huff!

Er det jeg mente med ulike interesser. Hytte på fjellet. Ikke strøm. Må i bekken etter vann. Jeg ønsker å koble fullstendig av når jeg drar til fjells. Eneste tilfelle jeg ønsker å bli varslet utenfra er om jeg må avbryte ferien på noe vis.

Samtidig forstår jeg at andre ønsker å lese (/tease agurk-) nytt i ferien ;)

Ikke noe strøm på hytta her heller. Utedass og hele pakka. Endret av LoveAmiga
Lenke til kommentar

Når det er noen få målinger med ekstremt høy hastighet, vil det påvirke gjennomsnittshastigheten slik at verdien ikke gir et godt svar på hvem som er raskest samlet sett. Det hadde vært bedre å oppgi medianhastighet; altså den "midterste" verdien. Det burde dere tenke på til neste gang, synes jeg. Ellers flott og grundig arbeid!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

kommentar1.300x169.jpg

Telenor tapte dekningstesten, selv om det tilsynelatende ikke virker slik når de bruker testen i markedsføringen.

 

KOMMENTAR: – Norges raskeste nett betyr ikke automatisk at det er det beste

Neste gang dere tar en slik test må dere komme dere litt vekk fra hovedveier og sentrale strøk. Da blir resultatet et helt annet. Her i Vest-Agder er i all fall forskjellen enorm når man kommer litt vekk fra kysten. Noen få eksempler: Marnardal kommune Telenor 13 master, Telia 3. Audnedal Telenor 9 master, Telia 4. Hægbostad kommune Telenor 7 master, Telia 3. (finn.senderen.no) Slik er det vel over hele landet siden Telenor totalt har ca. 2500 flere master enn Telia.

Lenke til kommentar

 

kommentar1.300x169.jpg

Telenor tapte dekningstesten, selv om det tilsynelatende ikke virker slik når de bruker testen i markedsføringen.

 

KOMMENTAR: – Norges raskeste nett betyr ikke automatisk at det er det beste

Neste gang dere tar en slik test må dere komme dere litt vekk fra hovedveier og sentrale strøk. Da blir resultatet et helt annet. Her i Vest-Agder er i all fall forskjellen enorm når man kommer litt vekk fra kysten. Noen få eksempler: Marnardal kommune Telenor 13 master, Telia 3. Audnedal Telenor 9 master, Telia 4. Hægbostad kommune Telenor 7 master, Telia 3. (finn.senderen.no) Slik er det vel over hele landet siden Telenor totalt har ca. 2500 flere master enn Telia.

Skulle gjerne sett en slik test ja. Men det hadde blitt alt for omfattende å undersøke under hver en gråstein i grisgrendte strøk her i landet. Det er nok også mest relevant for folk flest å teste hvor folk flest befinner seg.

 

Så får vi forbrukere undersøke dekningskart og selv finne ut hvilke operatør som blir mest relevant for oss.

 

Men for all del... Har tek.no kapasitet til å undersøke fjellområdene jeg skal være i i sommer, fantastisk! Kommer jeg til å bry meg om resultatet? Nei.

Lenke til kommentar

Ein ting som er verd å nemne er her er at Telia ikkje enno har rulla ut støtte for IPv6 i mobilnettet sitt, noko Telenor har gjort forlengst.

 

Dette er i høgste grad relevant for å bestemme kven som har nettet som gjev den raskaste og beste brukaropplevinga. Store innhaldsleverandørar som Akamai, Facebook og LinkedIn har gjort uavhengige studier av forskjellar i ytelse mellom IPv4 og IPv6, og dei kjem alle til same konklusjon, nemleg at IPv6 er markant raskare.

 

Akamai (https://blogs.akamai.com/2016/06/preparing-for-ipv6-only-mobile-networks-why-and-how.html):

 

Akamai, Facebook, and LinkedIn have all conducted RUM (Real User Measurement) studies comparing relative performance between IPv6 and IPv4 for dual-stacked mobile devices.  These studies have shown significant performance improvements for IPv6 over IPv4 in the top-4 US mobile networks, with page load times improving by well over 10%. This translates to enabling IPv6 for content resulting in a better user experience and better user engagement for significant numbers of mobile users in the US and elsewhere in the world.

 

Facebook (https://code.facebook.com/posts/1192894270727351/ipv6-it-s-time-to-get-on-board/):

 

Several years ago, Facebook decided to move early and migrate to IPv6. We’ve observed that accessing Facebook can be 10-15 percent faster over IPv6. We believe other developers will see similar advantages from migrating.

Facebook presenterte forøvrig desse resultata på @Scale-konferansen i fjor haust: https://youtu.be/_7rcAIbvzVY

 

LinkedIn (https://www.linkedin.com/pulse/ipv6-measurements-zaid-ali-kahn):

 

We spent a bit of time looking at performance and find that IPv6 is performing better than IPv4 for mobile networks. For some select networks in Europe we are seeing up to 40% and in the US we are seeing up to 10% better improvement over IPv6. Other interesting data we are observing is the TCP timeout on IPv4 over mobile carrier networks is high as 4.6% and IPv6 timeouts are on a much lower side of 1.6%.

 

Dessverre ser det ikkje ut som Telia har nokre planar for å rulle ut støtte for IPv6 i sitt nett i nær framtid (dvs. i 2016): https://twitter.com/toreanderson/status/734716086785069056

 

Eg vil difor oppmode artikkelforfattaren Kurt Lekanger (eller nokon anna journalist i Tek) om å stille Telia nokre kritiske spørsmål om nettopp dette og lage ein artikkel om det.

Lenke til kommentar

 

Veldig bra test som er relevant for folk flest. Stå på! Når det gjelder markedsføringen til Telenor kan en vel ikke regne med noe annet i denne bransjen, og jeg har stor tro på at Telia ville ha gjort akkurat det samme om rollene var snudd.

Testen i seg selv er helt ok den, men å utrope en vinner er helt feil

 

 

Her er jeg helt uenig med deg. De har testet etter konkrete kriterier der den ene kommer bedre ut enn den andre.

 

Hadde de kåret en vinner basert på hvordan Tek.nos utvalgte opplevde eksempelvis samtalekvaliteten ville jeg ikke vært like begeistret for testen.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...