Gå til innhold

Forstå seg på Guds ondskap


Anbefalte innlegg

Jeg har ikke kommet så langt, men litt på vei, for å forstå seg på ondskapen hans:

 

* Hvorfor har han skapt så mange forskjellige typer ondskap, er det ikke nok å teste menneskene på èn type ondskap?

 

Første svar jeg har kommet frem til: Han skapte mange typer ondskap for å skjule sannheten om den ene virkelige ondskapen han skapte verden for. Der er èn ondskap som ligger skjult i midten, han gjemmer den bak et "hav" av mange forskjellige typer ondskap.

 

Andre svar jeg har kommet frem til: Dersom folk blir provosert av mange forskjellige typer onder i verden, så slår de seg aldri helt til ro på èn ondskap, de "vandrer" med sinnet fra den ene urettferdigheten til den andre i små perioder og dermed dømmer de heller ingen, for sinnet vandrer til evig tid fra Ondskap A til Ondskap B, får likesom ikke slått seg til ro og se nøye på den ene virkelige ondskapen og dermed lage et dømmebilde av det.

 

Dersom andre har filosofier om Guds ondskap, legg det inn slik at man kan forstå bedre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gud har ikke skapt ondskap. Ondskap er et fravær av det gode. På lignende måte som at mørke bare er et fravær av lys, kulde bare er et fravær av varme, eller løgn og feil er fravær av sannhet. 

 

Du kan like gjerne si at Gud kun skapte ondskap, der godhet er fravær av ondskap.

 

Vi ble alle plassert i denne verden, derav mennesker og dyr som er født med instinkt om å drepe og utrydde hverandre for å overleve. De fleste dyr er født med våpen(horn/pigger/klær/tenner) så de faktisk kan forsvare seg selv og utrydde hverandre, de religiøses påstand at frie valg skapte ondskap kan ikke bortforklare dette. Det finnes virus og sykdommer som ikke har noe annet formål en å utrydde og gjøre faenskap. Om gud finnes har alt som har skjedd etter hans vilje, eller så ville han verken vært allvitende eller allmektig.

 

Kom ikke her å si at gud ikke skapte ondskap.

Endret av MrL
Lenke til kommentar

MrL, men hvis Gud, i den forstand du forstår begrepet Gud, at det viser seg at han ikke faktisk er den super-magiske skapningen du forestilte deg, men heller et super-mektig vesen av noe slag, hvordan kan du da forsvare "kom ikke her å si at gud ikke skapte ondskap", hvis det viser seg at han ikke er gud men heller et mektig vesen, da ville det ikke vært så sannsynlig at han skapte ondskap, men heller at han har veldig stor makt, men ikke så stor at han kan ta vekk eller legge til ondskap.

Lenke til kommentar

MrL, men hvis Gud, i den forstand du forstår begrepet Gud, at det viser seg at han ikke faktisk er den super-magiske skapningen du forestilte deg, men heller et super-mektig vesen av noe slag, hvordan kan du da forsvare "kom ikke her å si at gud ikke skapte ondskap", hvis det viser seg at han ikke er gud men heller et mektig vesen, da ville det ikke vært så sannsynlig at han skapte ondskap, men heller at han har veldig stor makt, men ikke så stor at han kan ta vekk eller legge til ondskap.

Hva han over sa.

 

Jeg skjønner heller ikke helt hva du skal fram til. Om det skulle vært uklart, er det i den kristne tro ingen tvil om at Gud er allmektig og allvitende. 

Endret av MrL
Lenke til kommentar

El-Ateisten, men vi vet ikke om han skulle være allmektig eller ikke, bibelen er bare fortellinger og skildringer gjort av feilbare mennesker. Så hvis det viser seg at han faktisk ikke er allmektig, noe som er en mulighet mtp. at skildringer og fortellinger ofte bærer feiler i seg, det er det som er spørsmålet mitt til MrL, hvordan kan han da forsvare "kom ikke her å si at gud ikke skapte ondskap"

 

Det er enkel logikk :) (Faktisk så enkel at normale mennesker overser det)

Endret av VampireLord
Lenke til kommentar

Gud har ikke skapt ondskap. Ondskap er et fravær av det gode. På lignende måte som at mørke bare er et fravær av lys, kulde bare er et fravær av varme, eller løgn og feil er fravær av sannhet. 

 

Mørke er ikke et fravær av lys! Tenk deg verdensrommet. Er det mørkt eller lys der? Det kan synes helt svart og man kan se stjernene. Det er samtidig fullt solskinn der. Et så sterkt lys at astronauter må beskytte øynene sine. 

 

Kulde er ikke fravær av varme. Kulde og varme er en menneskelig fortolkning av temperaturforskjeller.

 

Ondskap er ikke et fravær av det gode. Ond eller god er oftest en fortolkning av en handling.

 

Alt ovenfor er våre synsinger, og hvis Gud har skapt oss - så er han ond,  og har skapt ondskap. vi er skapt i hans bilde.

 

Løgn og sannhet et annerledes.

En feil kan oppfattes som en løgn og som en sannhet.

 

En løgn er en løgn og kan ikke bli en sannhet. De som gjengir løgn som sannhet - lyver!

En sannhet er en sannhet og kan ikke bli en løgn. De som gjengir sannhet som løgn - lyver!

 

Løgn er fravær av sannhet.

Endret av Thonord
Lenke til kommentar

El-Ateisten, men vi vet ikke om han skulle være allmektig eller ikke, bibelen er bare fortellinger og skildringer gjort av feilbare mennesker. Så hvis det viser seg at han faktisk ikke er allmektig, noe som er en mulighet mtp. at skildringer og fortellinger ofte bærer feiler i seg, det er det som er spørsmålet mitt til MrL, hvordan kan han da forsvare "kom ikke her å si at gud ikke skapte ondskap"

 

Det er enkel logikk :) (Faktisk så enkel at normale mennesker overser det)

 

Joda, såklart. Jeg drar bare frem noen karakteristikker som ofte brukes som beskrivelse. Men la oss ta de to andre. Er han allvitende og har skapt alt, er han også ansvarlig. Dersom allvitende innebærer helt korrekte fremtidsberegninger av ens handlinger. I den konteksten så laget han verden vel vitende om at ondskap forekommer.

Lenke til kommentar

 

Gud har ikke skapt godhet. 

Det stemmer. Guds natur er det gode, og Gud er ikke skapt.
Han er ikke god, han er sprengt i skallen. Årsaken til at du ikke tror meg når jeg sier han er sprengt i skallen er fordi Gud har autoritet, og mennesker er programmert til å tro på autoriteter.

 

Han er klin fette sprø i skallen.

Endret av VampireLord
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...