Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Treningsenterkontrakt


WillKongo

Anbefalte innlegg

Hei dere,

 

Håper at noen i forumet med litt jus kunnskap kan gi meg støtte i en sak.

 

Jeg hadde medlemskap til et boksesenter i noen månder og etter jeg sa opp og betalte oppsigeslestiden på 1måned fortsetter eieren å sende gjentatte fakturaer og innkasso. 

 

Saken er slik at medlemskapet het "12 månders medlemskap" som produktnavn, men i kontraktsvilkårene stod det ingenting om bindingstid - kun en 1 måneds oppsigelse tid.

 

Jeg har betalt ut oppsigelsestiden men eieren innsistere at kontrakten fortsatt er bindene i 12 månder på grunn av navnet, selv om det ikke er skrevet noe om bindingstid i kontrakten.

 

Jeg mener at han ikke har et lovmessig grunnlagt for å fortsette medlemskapet da å påstå at en kontrakt har en 12 måneds bindingstid uten at dette står oppført i vilkårene er absurd. Siden jeg vil nå deale med innkasso byrået ønsker jeg å være 100% på dette. Noen som har erfaring med slike saker? Setter pris på konkrete innlegg!

Endret av WillKongo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei dere,

 

Takk for svarene. Her er kontrakten i sin helhet:

 

 

Hei,

Dette er en bekreftelse på at vi har mottatt din bestilling av medlemskapet 12 mnd Medlemskap.

Innmeldingsgebyr: Gratis
Pris: kr. 540.00,- pr. mnd.

Kjære medlem! 

Du er nå medlem hos Treningsenteret. Umiddelbart etter registrering skal du ha mottatt følgende SMS'er: 

1. Velkommen som medlem og Info om å godkjenne fullmakt på AvtaleGiro ved registrering av den påfølgende SMS fakturaen 
2. SMS faktura for innmeldingsavgiften 
3. SMS faktura for den første månedsavgiften 

Det er viktig at du registrerer SMS fakturaen i nettbanken så snart som mulig, og at du godkjenner opprettelsen av AvtaleGiro med det samme. Etter at man registrerer fakturaen for månedsavgiften skal det komme opp spørsmål om å opprette fullmakt på AvtaleGiro i nettbanken. Når dette er gjort, er det bare å komme igang med treningen! 

Husk å hente ut ditt medlemskort i resepsjonen på senteret ved neste trening! 

Alle under 18 år må ha med foresatte for å få levert ut medlemskort. 

Takk for at du valgte oss som ditt treningssenter! 

Vennlig hilsen Treningsenteret.

Vilkår:
Treningsenteret
Medlemskap regler og forskrifter

1. Unnlatelse av å møte fram gir ikke rett til å avbryte innbetalingen eller kreve kontrakten forlenget. Innbetalingen kan
ikke avbrytes uansett grunn. Forlengelse av treningstid kan gis ved sykefravær med legeattest, eller at medlemmet ved
inngåelse av kontrakt melder fra om det tidsrom fraværet skal pågå. En slik avtale må spesifiseres på denne kontrakten
og kan ikke påføres etter at kontrakten har trådt i kraft. Rett til forlengelse begrenses til tre -3- måneder.
2. Hvis et forfalt avdrag forblir ubetalt, kan senteret kreve hele kontraktens restbeløp innbetalt omgående.
3. Ved forsinket betaling kan formex stenge medlemskapet og medlemmets adgang ti dets lokaler. Det gis ikke fradrag for tiden hvor medlemskapet har vert stengt.
4. Medlemmet plikter å melde fra om adresseendring, endring av bankkontonummer eller na vneendring.
5. Medlemmet skal ved endring av bankforbindelse sørge for at gjeldene avtalegiro trekkes riktig bankkonto
6. Tapte medlemskort belastes kontraktstegner 300 kr.
7. Medlemskapet er løpende helt til medlemmet selv gir skriftlig tilbakemedling om utmelding.
8. Oppsigelsetiden er 1 måned regnet fra første månadsskifte etter oppsigelsen er mottat.
9. Oppsigelse skal skje skriftligt eller elektronisk.
10. Kontraktstegner plikter ved kontroll å fremvise sitt personlige medlemskort og gyldig legitimasjon.
11. Denne medlemskontrakt kan ikke overdras til andre enn den er utstedt til.
12. Medlemmet bekrefter at hun/han er fysisk frisk og kan nyte godt av de ytelser som tilbys.
13. All trening skjer på eget ansvar. Senteret fraskriver seg ethvert ansvar på tap og skade på
person eller gjenstander som oppstår under medlemmets opphold i senteret, herunder tap og skader på personlige
klær og eiendeler.
14. Medlemm et plikter å holde seg orientert om, og følge de instrukser som gjelder virksomheten i anlegget. Ved
overtredelse kan senteret bortvise medlemmet umiddelbart, samt bringe avtalen til opphør med
øyeblikkelig virkning uten plikt til å refundere innbetalt medlemsavgift.
15. Rett til forandringer i opplegget forbeholdes.
16. Medlemmet plikter å la seg dopingteste på oppfordring fra Norges Idrettsforbunds dopinggruppe. Ved nekting/unnlatelse
av dopingtest, besittelse av, bruk av, eller berettiget mistanke om bruk av dopingmidler, forbeholder
senteret seg rett til å bringe medlemskapet til opphør med øyeblikkelig virkning. Overtredelse
medfører også utelukkelse i 24 måneder. Da uten plikt til å refundere innbetalt medlemskontingent.
17. Alt utstyr skal settes på plass etter bruk og all bruk av yttersko er forbudt i treningslokalene.
18. Ved overtredelse av denne kontrakts innhold, kan Treningsenteret bringe avtalen til opphør med øyeblikkelig vi rkning uten plikt til å foreta refusjon av innbetalte beløp.

Vedlagt denne e-posten finner du et angrerettsskjema som kan benyttes innen 14 dager ved kjøp av medlemskap over internett.

Med vennlig hilsen,
Treningsenteret

 
 

 

Siden det ikke står noe i vilkårene anngående bindingstid vil jeg påstå at det ikke finnes noe krav her. Med tanke på at husleiekontrakter vanligvis er for 12 månder også med kun 1 månedsoppsigelse vil jeg tro at et produktnavn ikke kan sees på som bindetid

Lenke til kommentar

 

 

7. Medlemskapet er løpende helt til medlemmet selv gir skriftlig tilbakemedling om utmelding.

8. Oppsigelsetiden er 1 måned regnet fra første månadsskifte etter oppsigelsen er mottat.

 

Disse to vilkårene er for meg et klart tegn på at det er en løpende avtale. (Men det er ikke noe i veien for å ha en minstetid på 12 mnd på en løpende avtale, noe produktnavnet klart antyder)

Lenke til kommentar

Bestemmelsen i punkt 2 kan indikere bindingstid (dette er en bestemmelse som etter sin art bare er i avtaler med fastpris eller bindingstid, aldri i rent løpende avtaler, fordi det ikke er noe "restbeløp" i en løpende avtale). Det samme gjelder tittelen - når man kjøper et medlemskap som heter "12 mnd medlemskap" er det en klar indikasjon på at det er en form for varighet - men dette kan like gjerne være en maksimal varighet som en minimumsvarighet, særlig hvis markedsføringen impliserer at det er snakk om et tilbud.

 

Her vil den klare og ubetingede oppsigelsesadgangen i punkt 7 og 8, hvor medlemskapet positivt identifiseres som "løpende", slå gjennom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Treningsenteret har to tilbud "6 måneds medlemskap" og "12 måneds medlemskap" til mindre månedspris. Det står ikke noe konkret om bindingstid men det er en ulogisk markedsføring hvis det ikke finnes bindingstid. Men argumentet er at det likevel må stå klart og tydelig i avtalevilkårene. Jeg har aldri trodd at antagelser og antydninger kunne være rettsmessig riktig hvis ikke det er oppført i selve kontrakten.

 

Ser at bestemmelsen i punkt 2 snakker om restbeløp og det er et godt argument for at det skal være bindingstid. Det som fremdeles er merkelig er at bindingstid ikke er nevnt, da alle andre treningssenter kontrakter har bindingstiden skrevet inn i vilkårene. Punkt 7 & 8 er jo vanlig betegnelser også i kontrakter som ikke har bindingstid.

 

Det er jo implisitt at kontrakten har en 12 måneds varighet, men ikke fast skrevet inn i vilkårene. I utgangspunktet var jeg positiv til treningssenteret da kontrakten ikke hadde skrevet inn bindingstid. Hvordan vil denne saken gå hvis den går opp til forliksrådet?

Endret av WillKongo
Lenke til kommentar

 

 

Kan umulig tape denne saken i retten

Det kan han definitivt.

 

Det blir litt som med politiet, en kan ikke stole på de heller

Selv jeg uten mye lovkunnskaper ser jo at det ikke står noe om binding i teksten og om han ikke vinner i en eventuell rettsak..

 

Det fremgår ganske klart av konteksten at det er bindingstid. Når du betaler mindre for lengre kontraktsperiode er det vanligvis fordi du har bindingstid. Vi har ikke noen "four corners of the document"-regel i Norge, og informasjon om avtaleforholdet kan hentes fra utenfor dokumentet som omtales som "vilkår" eller "kontrakt".

 

Denne saken er tvilsom, i mine øyne.

Lenke til kommentar

Hadde tilbudet ikke bestått av noe særlig mer enn navnet, ville saken vært en annen. Men når det er en seksjon som heter "vilkår" i avtalen, hvor bindingstid i beste fall antydes, og med to punkter som kan tyde på det motsatte? Og det er senteret som er den profesjonelle part her og burde ha sysakene i orden. Jeg mistenker at bindingstid er utelatt for å få kontrakten til å virke mer lukrativ.

Lenke til kommentar

Hadde tilbudet ikke bestått av noe særlig mer enn navnet, ville saken vært en annen. Men når det er en seksjon som heter "vilkår" i avtalen, hvor bindingstid i beste fall antydes, og med to punkter som kan tyde på det motsatte? Og det er senteret som er den profesjonelle part her og burde ha sysakene i orden. Jeg mistenker at bindingstid er utelatt for å få kontrakten til å virke mer lukrativ.

 

Ettersom eieren oppfører seg ekstremt unnvikende når konfrontert med rettsmessige punkter og svarer kun med 'lovene sier den er gyldig, du må betale, det blir kostbart å bestride innkasso uten grunn' er dette garantert tilfellet. Ikke bare det, men han unnlatt å skrive at han mente bindingen enda var i effekt når jeg sa opp 4 månder siden via e-post. Det er kun ved gjentatte konfrontasjoner over fakturaer han har sendt i ettertiden at han har endelig skrevet dette til meg. Heldigvis har jeg dokumentasjon på alt i saken. Han skriver veldig 'løst' om man får svar og var ellers en veldig 'skifty' person. Man kan si at kontrakten reflekterer personen  :wee:

 

I utgangspunktet ble jeg medlem på grunn av kontrakten ikke nevnte bindingstid, selv om produktnavnet var 12måneds medlemskap.

Endret av WillKongo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...