Gå til innhold

Sjekke populæritet/jobbmuligheter for ulike programmeringsspråk i Norge?


Anbefalte innlegg

Jeg driver å lærer meg selv programmering for øyeblikket, typ Python/Django, og begynte å tenke på hvilke programmeringsspråk som får flest jobber i Norge? Er det en plass jeg kan sjekke det?

Er det noe særlig marked for Python/Django eller Ruby/RoR her i Norge, eller går det mest i JS eller ASP.NET/C#? Jeg er veldig interessert i programmering, og vil gjerne jobbe med det så greit å vite hvilke språk det er størst marked for.

 

Takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man vil jobbe i Microsoft\Apple Kanskje fordel med C programmering? C#\C++ etc?

 

Nå er det postivt å kunne mest mulig, men generielt tror jeg java faller utenom.

Man kan muligens få jobb hos microsoft med .net \virtual basic hvis man kan det godt.

 

PHP\.Net\Html5 etc er fint å kunne hvis man vil drifte websider etc.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Etter min begrensede erfaring så er Python sjeldent noe som brukes primært i industrien. Det er derimot veldig populært som et ekstra scriptingspråk til diverse andre ting.

 

Skal du sikte mot det største blinket så er det nok Java du bør lære deg.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er ingen grunn til å forkaste Django selv om det er liten etterspørsel for det. Konseptene i Django er overførbare til andre (MVC) web rammeverk. Python er ett bra programmeringspråk å lære i.

 

Python er også ett typisk "andrespråk" for mange utviklere. Det er blant annet fordi det er:

  • Tilgjengelig ut av boksen i alle Linux distribusjoner, Mac og tilgjengelig som nedlasting til Windows.
  • Det har "batteries included", dvs. ganske funksjonsrikt standardbibliotek.
  • Brukes innen ett bredt spekter av nisjer, har ett modent tredjepartsøkosystem.
  • Brukes gjerne i informatikkfag på universitet, så mange har i det minste vært borti det.

Ett trygt valg med tanke på tilgjengelige jobber er C# og .NET. Å kunne bruke Python i tillegg er ingen ulempe da det er fint å ha ett lettere verktøy og dynamisk språk i verktøykassen ved siden av.

 

Mange starter også karrieren sin med PHP. Der er det gode muligheter, og også klar fordel, å kunne bruke Python i tillegg for automatisering (DevOps). Mange populære DevOps rammeverk er skrevet i enten Ruby eller Python, pluss man skriver gjerne shell skript i dynamiske språk som Python.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...