Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
Trestein skrev (6 minutter siden):

Egentlig rart. Min bil ble hurtigladet i dag og det kostet 351 kr for 51kWh. Nå er vel kanskje prisene på strøm lavere nedover i europa men en diesel bil med 0.4 i forbruk er noe billigere å kjøre på tur med

Du har altså ladet for 6,88 NOK/kWh, noe som er usedvanlig dyrt. Har du glemt å fornye abonnementet på BMW Charge-kontoen din, og får "gjestepris, samtidig som du har ladet hos en ny/ukjent operatør?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Snowleopard skrev (Akkurat nå):

Du har altså ladet for 6,88 NOK/kWh, noe som er usedvanlig dyrt. Har du glemt å fornye abonnementet på BMW Charge-kontoen din, og får "gjestepris, samtidig som du har ladet hos en ny/ukjent operatør?

Nei jeg har lånt bort bilen med ladekort.

Skrevet
freedomseeker skrev (15 minutter siden):

Nærme 100% av de som eier bil i japan har en privat parkeringsplass, samt det er veldig vanlig å bo i en enebolig i Japan.

Vanligvis ser man på hvor mange som har bil, ikke hvor de som har bil bor. Det er veldig stor forskjell på de som bor i byen i leiligheter, og de som bor utenfor byene, der de fortere kan ha enebolig og parkeringsplass.

Men jeg nevnte ikke at de ikke hadde parkeringsplass, men at den nødvendigvis ikke er direkte tilknyttet boligen. Fort gjort at bilene må parkeres litt vekk fra boligen.

Ellers, mange har "kei cars", som foreløpig ikke er så lett å få i elektrisk versjon. Disse er små og tilpasset det at det er trangt om plassen, spesielt i byene.

Skrevet
Trestein skrev (7 minutter siden):

Nei jeg har lånt bort bilen med ladekort.

Da ville jeg spurt de som lånte bilen, hvor de har ladet, om du ikke ser det på ladeoversikten. Den prisen høres som sagt ut som usedvanlig dyrt for å ha ladet med BMW Charge-ladekortet. Må ha vært hos en operatør som normalt ikke er støttet/har avtale med BMW Charge, og du har fått fullpris + BMW Charge sin ladeavgift på toppen av det igjen!

Skrevet
Snowleopard skrev (Akkurat nå):

Da ville jeg spurt de som lånte bilen, hvor de har ladet, om du ikke ser det på ladeoversikten. Den prisen høres som sagt ut som usedvanlig dyrt for å ha ladet med BMW Charge-ladekortet. Må ha vært hos en operatør som normalt ikke er støttet/har avtale med BMW Charge, og du har fått fullpris + BMW Charge sin ladeavgift på toppen av det igjen!

Han har ladet hos Mer. Som sagt så fikk han ikke beskjed om å bruke billigste alternativ bare å søke opp stasjoner på bilens navigasjon som da støtter bmw charging kortet. Det betyr egetlig ingenting men jeg syntes at prisen var stiv i forhold til ionity som jeg pleier å bruke

Skrevet
Trestein skrev (6 minutter siden):

Han har ladet hos Mer. Som sagt så fikk han ikke beskjed om å bruke billigste alternativ bare å søke opp stasjoner på bilens navigasjon som da støtter bmw charging kortet. Det betyr egetlig ingenting men jeg syntes at prisen var stiv i forhold til ionity som jeg pleier å bruke

Da er det nok derfor, Mer er skrekkelig dyrt spesielt om man ikke har god avtale der. Ser at på ChargeMyHyundai er prisen 6,57 kr/kWh + 6,65 i øktgebyr, som ville gitt 341,72 for samme ladingen.

Som drop-in-unde er ladeprisen 6,29 kr/kWh. Selv har jeg årsabonnement, og ville betalt 3,- kr/kWh, som ville blitt 153,- for samme mengde på Ionity!

Blir litt dyrere når man kommer ut av landet, selv på Ionity. 2,20 DKK/kWh i Danmark, 3,50 SEK/kWh i Sverige og 0,39€/kWh i Tyskland!

Skrevet

Man bør heller spørre seg hvor stor hadde elbilandelen egentlig vært i Norge uten statens massive favorisering? Vi snakker om enorme subsidier, fritak for veibruksavgift, rabatter i bomringen og frem til nylig null moms. Dette står i grell kontrast til biler med forbrenningsmotor, som tynges ned av den ene avgiften etter den andre.

Tidligere hadde bilpolitikken i Norge en sosial profil. Kjøpte du en bil med stor motor, betalte du luksusskatt. En standard Audi A6 1.8T i Norge kostet det samme som en råsterk RS6 i Tyskland. I dag er situasjonen snudd på hodet. De som ikke har råd til å bytte ut den gamle bensin eller dieselbilen sin, ender i praksis opp med å subsidiere den øvre middelklassens kjøp og bruk av dyre elbiler.

Og angående den oversikten. Det er verdt å merke seg at for mange land handler elbil-satsingen om rene strategiske mål. De ønsker å gjøre seg mindre avhengige av oljeimport, rett og slett fordi det påvirker handelsbalansen negativt og gjør økonomien sårbar i et volatilt oljemarked.

Skrevet (endret)

Nå må man være klar over at da luksusskatten forsvant, var det de store tunge og sterkt motoriserte bilene som fikk mest rabatt. Store deler av de avgiftene som ikke ble tatt inn, kom fra disse.

Men så har det og vært ønsket at elbiler skulle ta over, så da var letteste måten å fjerne den ene avgiften mva, og samtidig ikke straffe elbiler for forurensningen de ikke hadde. Differansen her, er det som gjorde at elbilene ble lavt nok priset til at Norske bilkjøpere tok til seg elbilene, og ga de grunnlag for å kunne vinne brukere i andre land.

Vi er allerede der at momsen kommer for fullt nå, vektavgift har vi allerede fått. Så det vil presse prisene oppover, samtidig som batteriene blir billigere, bedre og lettere per kWh, slik at de kan konkurrere med ice-biler uten subsidier fremover.

Og etterhvert som nybilkjøperne har fått smaken på elbiler, kommer det stadig flere brukte elbiler til markedet for de som ikke har råd eller ikke ønsker å ta seg råd til ny elbil.

Men det er ikke slik at bare rikinger har råd til ny elbil. Jeg selv vil anse meg som bevis på at og folk uten god råd har mulighet til å kjøpe ny elbil, uten at det koster noe særlig mere enn å kjøpe brukt ice-bil.

Så jeg synest det er litt feil å klage på manglende sosial profil ved bortfalte kostnader ved nykjøp. Også fattigere folk har hatt mulighet til å kjøpe ny elbil, og tilnærmet fått den nedbetalt bare på besparelser i drivstoffkostnader og bomavgifter. Men da måtte man selvsagt se bort fra tysk premium, og heller akseptere europeisk, koreansk eller amerikansk bil i en lavere prisklasse.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
Skrevet
Snowleopard skrev (14 minutter siden):

Nå må man være klar over at da luksusskatten forsvant, var det de store tunge og sterkt motoriserte bilene som fikk mest rabatt. Store deler av de avgiftene som ikke ble tatt inn, kom fra disse.

Men så har det og vært ønsket at elbiler skulle ta over, så da var letteste måten å fjerne den ene avgiften mva, og samtidig ikke straffe elbiler for forurensningen de ikke hadde. Differansen her, er det som gjorde at elbilene ble lavt nok priset til at Norske bilkjøpere tok til seg elbilene, og ga de grunnlag for å kunne vinne brukere i andre land.

Vi er allerede der at momsen kommer for fullt nå, vektavgift har vi allerede fått. Så det vil presse prisene oppover, samtidig som batteriene blir billigere, bedre og lettere per kWh, slik at de kan konkurrere med ice-biler uten subsidier fremover.

Og etterhvert som nybilkjøperne har fått smaken på elbiler, kommer det stadig flere brukte elbiler til markedet for de som ikke har råd eller ikke ønsker å ta seg råd til ny elbil.

Men det er ikke slik at bare rikinger har råd til ny elbil. Jeg selv vil anse meg som bevis på at og folk uten god råd har mulighet til å kjøpe ny elbil, uten at det koster noe særlig mere enn å kjøpe brukt ice-bil.

Så jeg synest det er litt feil å klage på manglende sosial profil ved bortfalte kostnader ved nykjøp. Også fattigere folk har hatt mulighet til å kjøpe ny elbil, og tilnærmet fått den nedbetalt bare på besparelser i drivstoffkostnader og bomavgifter. Men da måtte man selvsagt se bort fra tysk premium, og heller akseptere europeisk, koreansk eller amerikansk bil i en lavere prisklasse.

Det stemmer at under vi gikk vekk fra å avgiftsbelegge motorstørrelse og effekt, og over til CO2 utslipp og vekt. Men resultatet ble i praksis det samme. Motorsterke biler fikk fortsatt skyhøye avgifter.

Og når det gjelder økonomi, tar du rett og slett feil. Det er faktisk mange som ikke har råd til en brukbar elbil. Ja, du kan få kastet etter deg en brukt gammel elbil til en lav sum, men da er både rekkevidden og ladehastigheten elendig og i en travel hverdag er dette helt avgjørende. Realiteten er at en stor del av befolkningen kjører rundt i biler som er verdt under 50 000 kroner. For denne gruppen er ikke elbil et reelt alternativ, de ender bare opp med regningen for andres elbilfordeler.

Skrevet
freedomseeker skrev (9 minutter siden):

Det stemmer at under vi gikk vekk fra å avgiftsbelegge motorstørrelse og effekt, og over til CO2 utslipp og vekt. Men resultatet ble i praksis det samme. Motorsterke biler fikk fortsatt skyhøye avgifter.

Og når det gjelder økonomi, tar du rett og slett feil. Det er faktisk mange som ikke har råd til en brukbar elbil. Ja, du kan få kastet etter deg en brukt gammel elbil til en lav sum, men da er både rekkevidden og ladehastigheten elendig og i en travel hverdag er dette helt avgjørende. Realiteten er at en stor del av befolkningen kjører rundt i biler som er verdt under 50 000 kroner. For denne gruppen er ikke elbil et reelt alternativ, de ender bare opp med regningen for andres elbilfordeler.

Som sagt, jeg er en av de som kjøpte icebil i prisklasse under 50K, og likevel fant jeg en elbil, kjører en 2019 Kona med 450 km rekkevidde (10-80% SoC på 54 min, men kommer lengre på 2x30 min lading enn 1x på 54 min), som har mer enn godt med rekkevidde for alle behov. Ja, ladetiden er høy i forhold til nye elbiler nå, men til gjengjeld vil de fleste klare seg uten å lade annet enn hjemme, gitt litt brukens faktiske bruk. Og når det er tid for å lade, er det og tid for en matbit, etter 4-5 timer kjøring.

Regnestykket der jeg sammenlignet med en splitter ny Renault Zoe (R110/R135 med 385 km WLTP rekkevidde) finner du langt bak i tråden her, en elbil som på slutten fikk hurtiglading, men på rask AC-lading (22 kW) fremdeles fikk godt med energi på 1-3 timer (3 timer til fullt batteri). For svært mange ville den bilen kommet billigere enn en bruktbil i drift og innkjøp. Fordret selvsagt at man ikke hadde knust sine muligheter for å få lån på bil.

PS! Søsteren min eier en slik, som hun er godt fornøyd med, og som tar henne dit hun skal når det trengs.

Jeg vil derfor si at du tar feil der, og bruker meg selv som et levende bevis. Som sagt, jeg er en av de som ellers bare kunne drømt om å få kjøpt en ICEbil i samme prisklasse, og klart å holde den i drift. Bensinprisene og bomkostnadene hadde ødelagt økonomien fullstendig for min del.

Skrevet

Et annet glimrende eksempel er USA. Selv om kjøpekraften i mange amerikanske delstater knuser den norske, selges det relativt få elbiler der. Hvorfor? Fordi verditapet er helt latterlig høyt. Kjøper du en premium elbil i USA, risikerer du at halve verdien fordamper allerede det første året. Det viser at folk ikke gidder å kaste penger ut av vinduet på teknologien når de ikke får det sponset av staten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...