Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
On 12/30/2025 at 11:35 AM, Iterion said:

Elektrisk bakluke som man kan åpne med en liten bevegelse med beina er gull da. Savner det en del på Teslaen.

Fotsensor hadde vært kjekt ja. Men har man smartklokke, så kan man legge opp stemmestyring av både bakluka og frunken på Tesla. Bruker det mye.

https://www.youtube.com/watch?v=zIZf5xsbfKA

Går utifra at Android har lignende automasjonsmulighet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
bzzlink skrev (11 minutter siden):

Fotsensor hadde vært kjekt ja. Men har man smartklokke, så kan man legge opp stemmestyring av både bakluka og frunken på Tesla. Bruker det mye.

https://www.youtube.com/watch?v=zIZf5xsbfKA

Går utifra at Android har lignende automasjonsmulighet.

Så frunken åpner seg når du kommer med 4 fulle handleposer? Det må jeg innrømme jeg ikke har fått med meg. Uansett så låser bilen min seg og når man nermer seg og en fot under støtfangeren åpner bakluka. Helt uten å snakke inn i en klokke eller bruke noen app

Skrevet

Jeg har og bruker Apple Watch. Men tviler at den hører stemmekommando med armene rett ned bærende på handleposer i hver arm og attpåtil tildekket av ermet fra en vinter/boblejakke. Om man må sette fra seg poser , ta armen opp , trekke opp jakke fra håndledd er vitsen litt borte.

• Liker 1
Skrevet

Ja skulle gjerne hatt auto åpning av bakluke. Liker Kia ev6 sin. Da slipper man stå som en tulling og flikke foten under bilen.

Svigers har gitt opp å bruke den. Men de er nok bare for dumme i tillegg til at de har kjipa bmw. Er vel en del bedre på de dyre modellene vil eg tro? De har 23modell x1.

Skulle også gjerne hatt elektrisk ratt slik at eg slipper å Jokke på det hver gang eg setter meg inn. Drittlei det på leafen. Den har forøvrig mekanisk bakluke også. Da snakker vi old school 😱

Skrevet
Jotun skrev (1 minutt siden):

Ja skulle gjerne hatt auto åpning av bakluke. Liker Kia ev6 sin. Da slipper man stå som en tulling og flikke foten under bilen.

Svigers har gitt opp å bruke den. Men de er nok bare for dumme i tillegg til at de har kjipa bmw. Er vel en del bedre på de dyre modellene vil eg tro? De har 23modell x1.

Skulle også gjerne hatt elektrisk ratt slik at eg slipper å Jokke på det hver gang eg setter meg inn. Drittlei det på leafen. Den har forøvrig mekanisk bakluke også. Da snakker vi old school 😱

Ja autoåpning med foten virker greit på BMW. Men om du har sagt til svigers at bakluka åpner på alle bmw er om du setter foten under hengerfeste så vil det nok i 99% av tilfellene ikke virke. I alle fall om du har feil nøkkel eller putter foten under feil bil. 

Hos meg funker det fint. Men er ikke alt satt rett opp virker det ikke(Heldigvis)

Skrevet
Trestein skrev (1 minutt siden):

Ja autoåpning med foten virker greit på BMW. Men om du har sagt til svigers at bakluka åpner på alle bmw er om du setter foten under hengerfeste så vil det nok i 99% av tilfellene ikke virke. I alle fall om du har feil nøkkel eller putter foten under feil bil. 

Hos meg funker det fint. Men er ikke alt satt rett opp virker det ikke(Heldigvis)

Eg har da ikke sagt noe til svigers? Registrerer bare at de ikke bruker det fordi de bruker mye tid på å få det til. Og de klager på det.

De har jo funksjonen. 🙄

Men som du insinuerer så er de sikkert for dumme for bmwen sin.

• Hjerte 1
Skrevet
Jotun skrev (2 minutter siden):

Eg har da ikke sagt noe til svigers? Registrerer bare at de ikke bruker det fordi de bruker mye tid på å få det til. Og de klager på det.

De har jo funksjonen. 🙄

Men som du insinuerer så er de sikkert for dumme for bmwen sin.

Følger med på IX div forum og denne funksjonen er det lite klaging på. De kan ikke være dumme når de har klart å komme gjennom BMW konfiguratoren! Eller de har kjøpt den brukt?

Skrevet (endret)

Kjøpte ny.

Veldig usikker på hvor du vil hen nå. Funker ikke disse funksjonene på brukte bmwer kanskje?

Usikker på hva ix har med deres x1 å gjøre. 

Endret av Jotun
  • Liker 1
Skrevet
Jotun skrev (6 minutter siden):

Kjøpte ny.

Veldig usikker på hvor du vil hen nå. Funker ikke disse funksjonene på brukte bmwer kanskje?

Usikker på hva ix har med deres x1 å gjøre. 

Trodde det var en IX1. Tror funksjon er like enten det er en IX eller IX1

Uansett så er det flere modeller fra 2023 og eldre der dette ikke ble levert med bilen pga chipmangel.

Skrevet

De vet hva de har. Det virker jo av og til. Men det feiler for ofte til at de gidder bruke det.

De gjør det jo åpenbart feil. Selger sa vel at du måtte føre foten riktig.

Funker fint på Volvoen deres.

👍

Skrevet (endret)
Jotun skrev (4 timer siden):

De vet hva de har. Det virker jo av og til. Men det feiler for ofte til at de gidder bruke det.

De gjør det jo åpenbart feil. Selger sa vel at du måtte føre foten riktig.

Funker fint på Volvoen deres.

👍

Plassering av sensor på modelltypen kan gjøre at du må litt til venstre ift midten. Så er selve fotbevegelsen cluet (man skal ikke sveipe og vifte fot side til side). Tenk på at man setter foten øverst på en fotball og fører ballen frem og tilbake uten å glippe av ballen.
Er maange førstegangs BMW eiere som gjør dette feil (har selv vært der) 🙂

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Om man ikke legger helt minimum med egeninsats for å lære seg hvordan funksjoner funker så er det nok mye som blir lite brukt. Kick sensoren på både i4en og iXen fungerer hver eneste gang etter en har lært hvor denne sitter. 

Men på den andre siden så har man folk som foreldrene mine som blir helt harniske om jeg skulle låne RAV4en deres og bytter radiokanal uten å stille det tilbake på P1, for de vet ikke å har heller ingen ønsker om å lære seg hvordan en bytter radiokanal selv. Klokka i den bare aksepterer de at går 1 time feil halve året for å lære seg å stille klokka er helt uaktuelt. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 3
Skrevet
Evil-Duck skrev (14 minutter siden):

Klokka i den bare aksepterer de at går 1 time feil halve året for å lære seg å stille klokka er helt uaktuelt. 

Det var fast rutine i den forrige bilen foreldrene mine hadde at eg måtte stille den første gang på besøk etter. 😅

Den nye ordner det seg sjøl.

Men ære være de som vil få ting til.

• Liker 1
Skrevet
Jotun skrev (1 time siden):

Ja. Eller så fungerer den litt dårligere på bmwen enn på Volvoen 🤷

Funker hver gang for meg på mine siste 3 ulike bmw modeller hatt etter 2020. Kanskje det er som jeg sier , enkelt og greitt en litt annen bevegelse som må til enn på Volvo sin 😉

• Liker 1
Skrevet

Det finnes mange brukere der ute. Man kan ha ting ulikt justert basert på hvilken bruker du er. Da vil det kanskje virke med en ID og ikke med en annen. De aller fleste lærer seg funksjonen

Det er kjekt med BMW. Testet  i dag DHC for første gang på glatt føre. Bremset alle 4 hjul ned til 3km/t både forover og i revers. Gull på glatte veier der moderne teknikk ikke lar deg bruke håndbrekk eller andre triks for å få bilen til å bremse jevnt på alle 4 hjul

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...