Gå til innhold

Prosjekt i Naturfag


muffe

Anbefalte innlegg

På skolen skal jeg begynne på et prosjekt i naturfag. Vi kan velge fritt fra pensum i både 8., 9. og 10 kl. Jeg har valgt temaet elektronikk.

 

Først vil jeg skrive litt fakta om de forskjellige delene jeg skal bruke, så vil jeg lage en fyldig arbeidsbeskrivelse, og til slutt en oppsummering.

 

Lurte lenge på å lage noe ala Hauk, men er ikke så sikker lengre. Noen som har noen tips om noe som jeg kan lage? Ferdige byggesett er ikke et alternativ. Men jeg må ha et kopligsdiagram å gå ut ifra når jeg skal bygge det...

 

På forhånd atkk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du kan jo bygge en trafo. snakk med en lærer på yrkesskolen, så

hjelper de deg med koblingsskjema. så slipper du å drasse på

pcen ned til skolen (kanskje dere har pc i klasserommet?).

masse gøye ting du kan hive på en trafo for at det skal se

fancy ut. vil i alle fall annbefale ett potmeter, så kan du stille

spenningen.

 

det er også litt kult å lage et ur. eller en eller annen form for

teller. men det er kanskje litt mye å sitte seg inn i. trafo

er plankeskjøring.

Lenke til kommentar

er jo fort gjort å tegne opp skjema til ei strømforsyning da... kommer bare an på hva du vil ha på den... er jo ikke all verden til krav på u-skolen da...

 

finnes flere ting man kan sette på.. spenningsregulator... strømbegrensning.. variabel eller fast utspenning... hel eller halv likeretterbru... voltmeter.. amperemeter... kan ha dobbel utspenning (+12v og -12v for eksempel) flere faste utspenninger.. (5 og 12 volt for eksempel)

 

massevis å velge i..

:mrgreen:

Lenke til kommentar
Jeg vil nok heller anbefale deg å bygge noe litt mer visuelt, f.eks den lysstyrte lampa i denne tråden. Lampa lyser når det er mørkt, og slukker når det er lyst.

 

Her kan du briefe med å forklare om BJT, motstander og lyspærer. ;)

Hvis det er et prosjekt, tror jeg at den lysstyrte lampa er litt for "lett" å bygge når du har delene...

 

Men for all del; det er ikke sikkert at det har så mye å si ;)

Lenke til kommentar

Hele poenget her er å bløffe læreren mest mulig. Hun vet ikke forskjell på en motstand og en kondensator, så da er det om å gjøre å lage noe som er mest mulig avansert.

 

Derfor ble det en HAUK, men jeg skal selvfølgelig gjøre en del modifikasjoner. Bla. blir layouten på kretskortet helt annerledes, og strømforsyningen blir "flyttet".

 

I tillegg blir LED diodene som indikerer status satt på eget PCB og flyttet opp i lokket på boksen. Dette er for å lette konstruksjon av eske.

Lenke til kommentar
du kan jo bygge en trafo. snakk med en lærer på yrkesskolen, så

hjelper de deg med koblingsskjema. så slipper du å drasse på

pcen ned til skolen (kanskje dere har pc i klasserommet?).

masse gøye ting du kan hive på en trafo for at det skal se

fancy ut. vil i alle fall annbefale ett potmeter, så kan du stille

spenningen.

 

det er også litt kult å lage et ur. eller en eller annen form for

teller. men det er kanskje litt mye å sitte seg inn i. trafo

er plankeskjøring.

Hehe... kapoff sier pot. meteret da :D

De bare brenner seg. Du må ha Rheostat / spenningsregulator for større strømmer!

Lenke til kommentar

jeg går GK elektro, og har kanskje et par forslag til deg

 

 

noe kult man kan mekke sjæl, er viftestyring. det er ganske enkelt, men du må ha tilgang til enkelte verktøy og materiell. deksel har du vel sikkert i pc'n fra før av, så det trenger du ikke tenke på. her på overklokking.no har jeg sett en tegning av en selv laget viftestyring. har du problemer med å lage kretskortet, så anbefaler jeg deg å stikke på nærmeste vk1/vk2 svakstrøm og høre om de kan mekke en for deg il en viss pris kansikje. for slike deler er faktisk ikke billig. selve plata som kretsen sitter på koster faktisk rundt 500,- for 50x50cm tror jeg. så trenger du enkelte motstander og diverse. (har IT time nå så har litt liten tid på å forklare :p )

 

 

en annen ting er å kjøpe deg noen JK vipper (IC), og lage deg en binær-teller, eller rett og slett lamper som blinker i hytt og pine. eller kanskje a-stabile IC'r og lage deg klokkepulser til dioder, vifter osv...

 

er du veldig interresert i dette, anbefaler jeg deg å ta kontkt med nærmeste Elektro fag og høre litt med de.

 

 

EDIT: jeg kan sikkert komme med flere forslag, eller hjelpe deg med skjemaer og liknende hvis du skulle trenger hjelp.

Endret av Dimensionx
Lenke til kommentar

Tanken bak dette prosjektet er at jeg briefer litt ovenfor henne med noe som ser ******* innviklet ut (men som ikke egentlig er det), og så blir læreren så imponert at hun skriver 6 med en gang. Den taktikken har jeg brukt før, med godt hell.

 

Læreren har ikke peil på hverken PC eller elektronikk, så i 9. kl. overtok jeg elekto-undervisningen i en uke. Hadde mange gøye forsøk... Til neste uke skal jeg undervise mine klassekamerater i bruk av regneark. Det blir ikke like spennende, men et flott avbrekk.

Lenke til kommentar

Læreren min heller har ikke peil på data så jeg mekka en lett powerpoint presentasjon og fikk fem selv om jeg var med 2 elever som nesten ikke gjorde noen ting :mad:

 

Men vi har ikke hatt noe serligt om elektro til nå(går i 10-ende) :no:. Vi har vel ikke hatt om motstandere en gang. Så å komme med masse avanserte utrykk og sånt kan være en god ide.

 

Lykke til da :green:

Lenke til kommentar
"Vet ikke forskjell mellom en motstand og en kondensator". Noen flere som tenker "lære læreren forskjell mellom motstand og kondis" her? Lade opp en kondis og la læreren ta på den? :D

en veksels strøm kondis på 1 farad ++ :devil:

 

sikkert fin å bruke på lomme tjyver.. lade opp en kondensator å putte den i lomma ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...