Gå til innhold

Hvordan er det med nye Lumia-telefoner?


Anbefalte innlegg

Jeg klatret 20 meter opp i et tre og mistet min Galaxy S5. Det gikk ikke så veldig bra.

 

Som en midlertidig telefon fikk jeg en Nokia Lumia 920, og jeg må si jeg er meget imponert. Den ser bra ut, den føles veldig solid, skjermen er overraskende god i forhold til spesifikasjonene, skjermen fungerer bedre enn noen annen skjerm jeg har sett når det kommer til bruk i sollys, telefonen går ikke bananas om en har et par dråper vann på fingrene, den har også til tross for alderen trådløs lading og et ikke så dumt kamera. Telefonen jeg har fått er altså en godt brukt telefon, og den både ser og føles som ny, til og med batteriet virker å holde godt.

 

Det jeg da lurer på er egentlig om det for meg er verdt å satse på nyeste Lumia-telefon nå når jeg skal ha meg ny. Jeg er ikke helt overbevist over Windows, men jeg har bare brukt det i 1 dag nå, så mulig det kommer seg. I tillegg er det 2 apper jeg bruker en del som jeg ikke finner. Den ene har jeg skjønt finnes til Windows 10 Mobile, og den andre er jobbrelatert, så det er vel egentlig mer jobben sitt problem enn mitt.

 

Har Microsoft klart å videreføre telefonene fra Nokia på en god måte? Jeg ser designet er nytt, og kjedelig likt alt annet, men følelsen kan vel fremdeles være god...? Særlig en skjerm som tåler både våte fingre og sterkt sollys er viktig for meg. Her bommet S5 totalt.

 

Og hva er egentlig toppmodellen i Lumia-serien?

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Toppmodellene er vel lumia-950 og lumia-950-xl, men jeg ville holdt meg unna windows telefoner. Hadde en lumia 830 med windows 10 en stund og det er ikke noe jeg vil tilbake til. Hvis jeg var deg så hadde jeg gått for en android eller ios telefon fordi det er de os'ene jeg og de fleste andre mener funker best idag. 

Sist jeg brukte windows 10 på mobil så var det mange bugs og apputvalget er veldig dårlig. Jeg synes også at selve os'et var veldig tregt. 

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Nå har jeg som sagt kun brukt Windows i én dag, men jeg syns det meste går veldig raskt og har ikke opplevd bugs. Det som ikke går raskt er når en søker etter noe, om det er på telefonen eller i Store. Nå er dette uansett en 3-4 år (???) gammel telefon...

 

Ellers er ikke Windows noe jeg trakter etter, sånn sett. Jeg er ute etter en telefon med høy opplevd kvalitet, og som er god på de "vanlige" funksjonene. Her føler jeg Lumia 920 stiller meget sterkt. S5 føles jo som et leketøy ved siden av.

 

Det hjelper liksom ikke hvor god telefonen er når en ikke ser hva som står på skjermen på grunn av sollys, eller ikke klarer å svare et anrop på grunn av at det regner.

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar

jeg har en 950xl, og er kjempefornøyd med den. 

 

Skjermen er toppers, kamera er flott, lyden er bra. Den er rask. Lyset på skjermen justerer seg etter lysforhold. Øyesensoren for å åpne tlf er rask og funker fint. 

Eneste appene jeg har opplevd litt bugging med er facebook og messenger, men iforhold til hva jeg føler jeg får fra tlf så spiller det liten rolle. 

 

Office pakka fungerer supert, som student så er det helt fantastisk å ha fullverdig office på tlf, kunne åpne, endre, og lage dokumenter og pp underveis. 

 

Ganske sikker på at det er et univers av ting jeg ikke har oppdaga på tlf :p er ikke den mest avanserte brukeren ;) 

alt i alt er jeg veldig fornøyd med telefonen, har hatt den siden desember, og har fortsatt ikke kommet over noe som plager meg nevneverdig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi har både 930 og 640XL her i huset og aldri noen andre telefoner mer(tror jeg) Har også hatt 820 og 640 LTE tidligere.

(jada, Samgsung-HTC-iPhone-Sony osv. har vi hatt)

 

Men, men.. Smak og behag, vi bruker ikke mob. til ørtenhundre apper så det så... 

 

:)

Lenke til kommentar

Jeg har en 2 mnd gammel Lumia 950, før det en Lumia 930 som snart er 3 år. Begge kjører siste versjon av W10P og er veldig fornøyd. Har hatt iphone 4S og div Android telefoner, windows fungerer mye bedre etter min mening. Lettdrevet og med god batterikapasitet samt fantastisk kamera. Har sammenlignet bilder fra min frues LG G4 som er kjent for godt kamera - den har ikke sjangs mot Lumiaen. Greit app utvalg men mangler snapchat om det betyr noe. Om du ser hva du får for pengene er det ikke tvil, Lumia gir deg mest telefon for pengene.

Lenke til kommentar

Jeg har nå fått litt mer erfaring med min 920, og det er et par ting som gjør meg usikker:

 

* Spotify, som er min mest brukte app, er rotete organisert, ekstremt treig og henger seg ofte opp. I tillegg virker det som kun tilfeldigheter bestemmer når en får frem kontroller for musikkstyring på låseskjermen.

 

* Batteriet, som i utgangspunktet er veldig bra, forsvinner med en gang en går over på 4G. Det går nesten så raskt at jeg tror det må være en feil.

 

* Den trådløse ladingen krever ekstremt presis plassering på "ladeplaten". En millimeter feil, og telefonen slutter å lade.

 

* Tilbaketasten sender en noen ganger tilbake ett hakk, mens noen ganger lukkes appen. Jeg går ut i fra det har med om appen kjører i bakgrunnen eller ikke fra før, men det er uansett hva jeg vil kalle dårlig design av brukergrensesnitt.

 

Jeg vet jo at dette ikke er en ny telefon, og jeg vet også at jeg ikke har nyeste versjon av Windows, men jeg er fremdeles usikker. Det virker ikke som om de nyeste Lumia'ene har tatt vare på særlig mye av det positive fra Nokia, heller...

 

Hvordan er 950 og 650 når det kommer til bruk i sollys og/eller med våte fingre? Som alle andre telefoner, eller på nivå med de gamle Lumiaene? Jeg arbeider ute, og enten regner det eller så er det skarpt lys, Galaxy S5 var nærmest ubrukelig.

Lenke til kommentar

*snip*

 

Spotify bruker jeg ikke så kan ikke si noe om den, heller ikke ladeplate. 

Tilbaketasten er nok sånn som du skriver der ja. Hadde vært optimalt med en funksjon så man kunne "dra fram" flere apper på skjermen og velge den man ville tilbake til

Merker ikke at den sluker noe mer batteri på 4g enn på wifi eller 3g. 

Har ikke hatt noe problemer med å bruke den, og se greit på skjermen i sol som jeg kan huske. Og jeg måtte sjekke våte fingre akkurat nå, og den responderer likt som med tørre, selv med vanndråper liggende på. 

950xl

Lenke til kommentar

Tilbaketasten er nok sånn som du skriver der ja. Hadde vært optimalt med en funksjon så man kunne "dra fram" flere apper på skjermen og velge den man ville tilbake til

 

Hva om du holder tilbaketasten nede litt lenger enn når du bare 'klikker' på den?

Det funker hos meg. (Lumia 930 med WinPhone 8.1; snart Win10 Mobile, antar jeg.)

 

Jeg kjører også Win 10 Mobile på min gamle 920, men denne enheten støttes offisielt ikke av Microsoft og om et par måneder vil jeg vel måtte gå tilbake til WinPhone 8.1 hvis jeg skal bruke den mer. 920 er litt for treg til å håndtere Win10 Mobile og 930 vil nok gjøre den jobben bedre.

 

Min erfaring med ladeplater (både for 920 og 930) er at Nokia-ladeplatene ikke krever finposisjonering av telefonen, mens en "Kina-ladeplate var veldig ømfintlig og 'hoppet av' for den minste lille ting.

Lenke til kommentar

 

Tilbaketasten er nok sånn som du skriver der ja. Hadde vært optimalt med en funksjon så man kunne "dra fram" flere apper på skjermen og velge den man ville tilbake til

 

Hva om du holder tilbaketasten nede litt lenger enn når du bare 'klikker' på den?

Det funker hos meg. (Lumia 930 med WinPhone 8.1; snart Win10 Mobile, antar jeg.)

 

 

Det har jeg ikke tenkt på engang! men det virker ja! Takk :D :D 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Lumia 950 får du for 3000 denne uka og har du ikke det helt store app kravet så er det ikke mange android tlf til samme pris som matcher den egentlig. Du får også med office 365 og slikt inkludert for 1 år.

 

Jeg avsluttet akkurat Spotify medlemsskapet mitt pga dårlig app på Windows 10 og mangel på Spotify Connect, men det går på ett vis med Bluetooth hjemme på forsterkeren. Appen er i hvert fall mye bedre om enn litt begrenset funksjonalitet sammenlignet med Spotify.

 

Kindle feks fungerer, men sync funksjonaliteten er ikke helt super.

Endomondo har jeg ingen problemer med på telefonen

OneDrive er jeg veldig godt fornøyd med og Skype integrasjonen med meldinger er skikkelig flott.

 

Med accuweather, facebook beta, RuterBillett og Outlook Mail med 1 outlook og 1 gmail konto som synces har jeg det jeg trenger.

Lenke til kommentar

Dere med Lumia 950, er kamera så bra som tester sier? Har selv hatt Lumia 1020 og savner virkelig kameraet på denne. Har ennå ikke sett noen mobiler som tar like gode bilder som Lumia 1020.

Her er et fra 950 XL. Har også 1020, men er totalt sett veldig mye mer fornøyd med kamera på 950 XL.

post-280044-42991_thumb.jpg

Lenke til kommentar

 

Dere med Lumia 950, er kamera så bra som tester sier? Har selv hatt Lumia 1020 og savner virkelig kameraet på denne. Har ennå ikke sett noen mobiler som tar like gode bilder som Lumia 1020.

Her er et fra 950 XL. Har også 1020, men er totalt sett veldig mye mer fornøyd med kamera på 950 XL.

 

Flotte greier, men kunne du lagt ut en stort/større bilde for å se kvaliteten?

Lenke til kommentar

 

 

Dere med Lumia 950, er kamera så bra som tester sier? Har selv hatt Lumia 1020 og savner virkelig kameraet på denne. Har ennå ikke sett noen mobiler som tar like gode bilder som Lumia 1020.

Her er et fra 950 XL. Har også 1020, men er totalt sett veldig mye mer fornøyd med kamera på 950 XL.

Flotte greier, men kunne du lagt ut en stort/større bilde for å se kvaliteten?

Originalen som jeg tok utsnitt fra

post-280044-711716_thumb.jpg

Lenke til kommentar

 

 

 

Dere med Lumia 950, er kamera så bra som tester sier? Har selv hatt Lumia 1020 og savner virkelig kameraet på denne. Har ennå ikke sett noen mobiler som tar like gode bilder som Lumia 1020.

Her er et fra 950 XL. Har også 1020, men er totalt sett veldig mye mer fornøyd med kamera på 950 XL.
Flotte greier, men kunne du lagt ut en stort/større bilde for å se kvaliteten?

Originalen som jeg tok utsnitt fra

 

 

 

Takk skal du ha. Ser flott ut :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...