Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Hvordan prute på nybilkjøp (inkl. inbytte)


Anbefalte innlegg

God morgen :)

 

Jeg vet da godt hvordan man pruter, men lurer på hvilke "deler" av handelen man har størst sjanse for å vinne igjennom?

 

-innbytte av bil (som inkludert i handelen) føler jeg er litt låst da de har en prisliste som tar for seg årsmodell og km-stand. Vanskelig å diskutere mot denne kanskje (?)

 

-Gratis serviceavtaler inkludert?

-Rett og slett prute på nybilkjøpsprisen?

 

Bilen jeg kjøper er fullt utstyrt, men kunne tenkt meg å justert felger og litt slikt. Skjønner at de vil forsøke å ta litt betalt for dette, men kan hende man blir litt lurt her(?)

 

Takker for tips om hvor man "enklest" kan spare noen grunker :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

-innbytte av bil (som inkludert i handelen) føler jeg er litt låst da de har en prisliste som tar for seg årsmodell og km-stand. Vanskelig å diskutere mot denne kanskje (?)

 

Kommer sjeldent godt her, er det en bil forhandler ikke selger til vanlig går den direkte til oppkjøper. Da får du ett dårlig tilbud og thats it. Det er iallefall min erfaring :) 

 

 

 

-Gratis serviceavtaler inkludert?

-Rett og slett prute på nybilkjøpsprisen?

 

Service og slikt kan en få "slengt på" kjøpet, gjerne rabatt på en service avtale eller lignende. Kjøpsprisen på nybil har jeg lite erfaring med, men på brukt slår de gjerne av en del uten å be om det engang... 

 

andre ting du kan "prute" til deg er ekstra utstyr som de legger på kostnadsfritt som takboks osv. Dette er nok noe i overkant, men billigere utstyr bør du klare å karre til deg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk Salvesen :)

 

Ja innbyttet er det nok lite å gjøre med.

 

Tenkte jeg skulle forsøke og tigge til meg en god serviceavtale.

Felger og har jeg lyst på annerledes enn de som medfølger i fully-charged pakka. Dette "kom til å koste" fikk jeg beskjed om siden jeg da gikk utenom pakka. Kan da virke som om originalfelgene er masseproduserte greier de har fått billig..får prøve å prute her også.

 

Spurte også om sort, matt lakk da jeg synes dette er tøfft - dette kom på rundt 20k(!!) i form av foliering. Har naturligvis ikke takket ja til dette ennå..

En ide er i tilfelle å handle bilen i "norges mest populære farge" og deretter foliere den.

 

Mon tro hvordan sort-matt vil se ut på denne - samt sorte felger.. :ph34r:

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Takk Salvesen :)

 

Ja innbyttet er det nok lite å gjøre med.

 

Tenkte jeg skulle forsøke og tigge til meg en god serviceavtale.

Felger og har jeg lyst på annerledes enn de som medfølger i fully-charged pakka. Dette "kom til å koste" fikk jeg beskjed om siden jeg da gikk utenom pakka. Kan da virke som om originalfelgene er masseproduserte greier de har fått billig..får prøve å prute her også.

 

Spurte også om sort, matt lakk da jeg synes dette er tøfft - dette kom på rundt 20k(!!) i form av foliering. Har naturligvis ikke takket ja til dette ennå..

En ide er i tilfelle å handle bilen i "norges mest populære farge" og deretter foliere den.

 

Mon tro hvordan sort-matt vil se ut på denne - samt sorte felger.. :ph34r:

 

ang felger å hjul så vill jeg anbefale deg å dobbeltsjekke at dette ikke ødelegger rekkevidden din helt, etter hva jeg husker er det i3 du ser på og på elbil kan rullemotstand spille en stor rolle! Det er en grunn til at de små elbilene kjører på "sykkelhjul" :p

Lenke til kommentar

 

 

ang felger å hjul så vill jeg anbefale deg å dobbeltsjekke at dette ikke ødelegger rekkevidden din helt, etter hva jeg husker er det i3 du ser på og på elbil kan rullemotstand spille en stor rolle! Det er en grunn til at de små elbilene kjører på "sykkelhjul" :p

 

 

Helt klart :)

Denne kommer originalt med 19` nettopp på grunn av dette.

Om jeg bytter felger/dekk skal jeg ha samme dimensjoner som originalene.

 

 

Noe allá det svarte de meg når jeg spurte forhandler også. Men jeg fikk det med gratis, ellers hadde jeg rett og slett handlet hos andre, ev byttet merke.

 

 

Ok så du fikk dette til :)

Var det en i3?

Skal være litt "hard" på dette tenker jeg. Man må vel velge sine kamper fremfor å forsøke "go`pris" på alt på en gang.

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Var faktisk å så på en i3 her.. liker ikke bilen selv, synes den er mindre pen men smaken er som baken :)

 

Men denne demobilen bavaria stilte ut var helsort lakkert, med alle detaljer lakkert sorte.. dog ikke matte. 

 

men det er den eneste i3en jeg faktisk har synes har vært tøff. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var faktisk å så på en i3 her.. liker ikke bilen selv, synes den er mindre pen men smaken er som baken :)

 

Men denne demobilen bavaria stilte ut var helsort lakkert, med alle detaljer lakkert sorte.. dog ikke matte. 

 

men det er den eneste i3en jeg faktisk har synes har vært tøff. 

Er helt enig. Bilen i seg selv kommer aldri til å bli verdens tøffeste - men har sett et par køl-svarte som har forandret litt av synet mitt på de.

Nå er jeg heller ikke ute etter verdens tøffeste bil heller, da hadde jeg valgt noe helt annet - men jeg ønsker å få den bilen jeg kjøper optimalisert ut ifra mulighetene jeg har til å forme den :)

 

...på billigst mulig måte.. :ph34r:

Lenke til kommentar

Ok så du fikk dette til :)

Var det en i3?

Var ikke en i3.

 

Lønner seg å stå på krava og ikke bare godta nei for et nei - men man må være villig til å kanskje tape kampen også og gå.

 

Husker jeg prutet på høyttalere, forsterker mm til huset. Fikk avslag på alt foruten forsterker pga den var til demopris og satt ytterligere ned pga tilbud, så de hadde 0 fortjeneste på den sa selgeren - det var ingenting han kunne gå på og nektet plent på å gi rabatt. Så da sa jeg likegodt nei til alt.

Ruslet rundt i butikken og kom i snakk med en annen butikkbetjent og enden på visa var at jeg fikk samme rabatt på de sakene jeg hadde fått tidligere og sannelig fikk jeg 500,- kr på forsterkeren også :)

Lenke til kommentar

Jeg har fått vinterdekk med på kjøpet en gang. Skal du ha billån kan bilselger gi deg bedre lånebetingelser. Han velger selv hvilken rente han vil gi, innen rimelighetens grenser seff, men gir han bedre renter får han mindre bonus der. I hvert fall har fordforhandlere det sånn, vet ikke hvordan det er med den bilen du skal ha.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har fått vinterdekk med på kjøpet en gang. Skal du ha billån kan bilselger gi deg bedre lånebetingelser. Han velger selv hvilken rente han vil gi, innen rimelighetens grenser seff, men gir han bedre renter får han mindre bonus der. I hvert fall har fordforhandlere det sånn, vet ikke hvordan det er med den bilen du skal ha.

 

Heldigvis slipper jeg lån - men ja, veldig godt poeng :)

Lenke til kommentar

 

Lønner seg å stå på krava og ikke bare godta nei for et nei - men man må være villig til å kanskje tape kampen også og gå.

 

 

Jepp :)

Jeg har opplevd å gå ut av en butikk etter relativt lange forhandlinger - uten hell - venten en dag eller 2 og sendt en mail for å høre en siste "ja eller nei".

 

Har ikke funket for meg hittils.. :rofl:

Lenke til kommentar

Da mine foreldere skulle kjøpe seg en Toyota Urban Cruiser så fikk dem  50000kr i avslag av selger. De argumenterte med å importere selv viss dem ikke fikk lavere pris.

Import pris var 100 000kr billigere en hos Toyota Norge. Men de sa til selgeren at gikk han 20 000kr til ned så kjøpte de av han.

Men da ble selger sur og foreldrene mine gikk å importerte selv.

Lenke til kommentar

Da mine foreldere skulle kjøpe seg en Toyota Urban Cruiser så fikk dem  50000kr i avslag av selger. De argumenterte med å importere selv viss dem ikke fikk lavere pris.

Import pris var 100 000kr billigere en hos Toyota Norge. Men de sa til selgeren at gikk han 20 000kr til ned så kjøpte de av han.

Men da ble selger sur og foreldrene mine gikk å importerte selv.

Her ser man hva man kan spare på å kjøpe en annen plass enn hos lokal forhandler, de tar seg temmelig godt betalt for importjobben.

Opp til 100 tusen å spare, virker som de tar seg ekstra godt betalt for høyere utstyr, men slik har vel bilbransjen alltid vært. Ligger mye penger i options.

Se denne siden: http://kbbiler.dk/biler/priser-personbil/auris-hsd

Lenke til kommentar

Bil testet idag og jeg må si det er noe av det råeste jeg har kjørt :)

Utrolig god comfort både kjøremessig og "innvendig" i motsetning til bilen jeg har idag - og for et drag :)

 

Rett og slett imponert :)

 

Det blir dårlig med pruteforsøk på felger - de felgene som følger med er en del av fully charged edition, og andre felger enn de som følger med vil måtte kjøpes separat og da "ikke momsfritt". I tillegg vil jeg da måtte få med de medfulgte felgene og jeg gidder ikke sitte igjen med 4 ekstra dekk og felger..

Får se hva jeg gjør med felger - eventuelt fikser noe selv i etterkant av handelen.

 

Fikk et "tilbud" på 180-190k for innbyttebilen. Selvfølgelig endte det med at selgeren snakket prisen ned til 180k etterhvert og skyldte på at det nå var veldig nære 5-årsservicen som en ny kunde da vil måtte betale.

-Dette skal vel ikke gå ut over meg eller? :ph34r:

Jeg kommenterte ingenting siden dette kun var "prat" fra selgers side. Jeg ba om å få et skriftlig innbyttetilbud slik at jeg kunne vurdere det.

 

Det er i denne sammenheng jeg kommer til å prute prisen opp på innbyttebilen. Går ikke dette kommer jeg til  åbe om en god serviceavtale. Får jeg ingenting her heller kommer jeg til å si - "jeg handler et annet sted".

 

Det blir altså bare disse 2 punktene jeg har mulighet for å forhandle om.

 

180k i innbytte for en 5år gammel strøken bil som kostet 405k er for dårlig synes jeg. Hva synes du, tatt i betraktning at ja, innbyttehandel er tap kontra privatsalg uansett hvordan man vrir og vender på det?

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det høres ille ut.  På diverse oversikter ser jeg at verditapet som regel ligger på 50-55 % for en 5 år gammel bil.

Og du bytter inn, forhandler skal ha den i sitt system, vaske, klargjøre, legge ut for salg, gi garanti på. Kanskje blir den stående 3-4 måneder (ikke uvanlig). Alt dette koster. Forhandler vil nok ikke gi mer enn 30-40 tusen mindre enn hva den kan selges for.

Er det en slik du har? http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=76015930

Du kan jo prøve å selge selv da, dog så er nok ikke markedet for halvgamle dieselbiler glohett akkurat. Med dertil hørende prisnivå. 
Skal du selge selv ville jeg fikset opp best mulig presentabel stand og lagt den ut veldig billig, 10-20 tusen under nest billigste. Er nesten sånn man må gå frem skal  man selge nå. Forhandlere renner over av brukte biler som tar lang tid å selge, dette + at de skal selge et lass av 3 år gamle leasingbiler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm ja det er nok sant som du sier :)

Likevel må jeg jo forsøke å presse prisen 5-10k opp. Det er obligatorisk synes jeg. Eventuelt om de ikke går med på det, bruke serviceavtale-kortet.

 

"vil dere virkelig ikke gi meg noe som helst??" :)

Jeg er ikke en møkkamann altså, jeg spør jo pent om dette og synes det er nærmest en plikt. Man kan jo ikke bare si "ja" og "ja" til en bilselger på alt de tilbyr :)

 

Ja det er vel ca en slik jeg har. SD nedjustert til 136hk og firehjulsdrift.

Lenke til kommentar

Man må selvsagt prøve å få med noe ekstra, letteste er vel som regel ekstra utstyr som vinterhjul f.eks.

Men som du ser, billigste versjon av sånn som du har 2011 modell koster fra 180k brukt. Så jeg tror du får en brukbar innbyttepris.

Husk at salget av denne nye versjonen av i3 nok går ganske lett om dagen, så selger kommer nok ikke til å ligge langflat etter deg for å lande et salg til enhver pris. Vær fornuftig så går det nok bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...