Gå til innhold

Fått tilbud om jobb etter fullført utdanning, hvilke goder kan jeg kreve?


Anbefalte innlegg

Hei,

Studerer til å bli ingeniør og er snart ferdig med 2. semester. Fikk før jul tilbud om fast stilling i et firma etter fullført utdanning. Hvilke goder kan jeg stille krav om? Hva er normalt? Er i første omgang snakk om 12mnd binding etter fullført utdanning.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor vil du takke ja til fast jobb etter studiene allerede nå? Er det ingen andre bedrifter du kunne tenke deg å jobbe for enn denne?

Er en stilling jeg har hatt lyst på over lengre tid og sett på som et lite "mål" etter ferdig utdanning. Er en lederstilling. Har jobbet som "fagarbeider" i samme bransje i flere år, deltid. 

 

Med tanke på "krisen" innen oljesektoren, vil jeg tro det blir verre og verre og skaffe seg jobb som nyutdannet ingeniør med tiden. 

Lenke til kommentar

Med mindre noe utenom det vanlige er stipulert i kontrakten, er det ikke noe som hindrer bedriften fra å si deg opp før du begynner. Det har skjedd ganske mye i det siste med studenter som trodde de hadde sikret jobb før fullført utdannelse.

 

Det er også en fordel for deg å ha flere tilbud når du er i forhandlinger med eventuelle arbeidsgivere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med mindre noe utenom det vanlige er stipulert i kontrakten, er det ikke noe som hindrer bedriften fra å si deg opp før du begynner. Det har skjedd ganske mye i det siste med studenter som trodde de hadde sikret jobb før fullført utdannelse.

 

Det er også en fordel for deg å ha flere tilbud når du er i forhandlinger med eventuelle arbeidsgivere.

En kontrakt skal skåne begge parter. Skal veldig mye til før arbeidsgiver kan si opp en person på grunn av veldig smalt gyldig oppsigelsesgrunnlag.

 

Vær glad for at du fikk tibud i det miste og ikke vær kravstor i disse dårlig tider. Gratulerer med jobb!

Har ikke godtatt tilbudet, så ingenting å gratulere. Er ikke kravstor, men prøver å få til en avtale som gagner begge parter. Jeg tar en utdanning med spesialisering innen bedriftens virksomhet, jeg har jobbet for de over lengre tid og kan rutinene/prosessene. Å komme med betingelser, ser jeg ikke på som kravstor. 

 

Ingen som har et konkret eksempel å referere til? Vet dette har vært praktisert mye, men sliter med å finne eksempel. 

Endret av heh115
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

En kontrakt skal skåne begge parter. Skal veldig mye til før arbeidsgiver kan si opp en person på grunn av veldig smalt gyldig oppsigelsesgrunnlag.

Her skal du ikke være så skråsikker. Visma sa for eksempel opp en rekke nyansatte sivilingeniører sist sommer, kun dager før de skulle begynne. Jeg ser ikke hvorfor dette skal være unikt for konsulentbransjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her skal du ikke være så skråsikker. Visma sa for eksempel opp en rekke nyansatte sivilingeniører sist sommer, kun dager før de skulle begynne. Jeg ser ikke hvorfor dette skal være unikt for konsulentbransjen.

 

Da har de mest sannsynlig ikke signert en god nok kontrakt. Eller så har Visma tilbudt dem sluttpakke allerede før de har startet. De aller fleste arbeidsavtaler/kontrakter hindrer arbeidsgiver å si opp en arbeidstaker uten grove brudd på reglement. Eneste mulighet de har, er å gi arbeidstaker sluttpakke mot at vedkommende går frivillig. Et eksempel på dette er det TV2 gjør nå

Endret av heh115
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Krav og goder? Av ren nysgjerrighet - hva tenker du på egentlig? Og snakker du om kompensasjon for at du sier ja, nå, eller goder etter at du har fått jobb?

 

Personlig tenker jeg at man må vise sin egen verdi og hva man er verdt, før man stiller krav. Altså, man må være i en posisjon hvor man faktisk kan stille krav. Har selv forhandlet lønn, både i firma og som privat entreprenør, etter at jeg har vist meg som verdifull i form av mitt virke. Men egentlig har jeg vært mer oppgitt av hva jeg kan selv tilby og yte enn hva jeg kan få tilbake.  :)

Lenke til kommentar

Da har de mest sannsynlig ikke signert en god nok kontrakt. Eller så har Visma tilbudt dem sluttpakke allerede før de har startet. De aller fleste arbeidsavtaler/kontrakter hindrer arbeidsgiver å si opp en arbeidstaker uten grove brudd på reglement. Eneste mulighet de har, er å gi arbeidstaker sluttpakke mot at vedkommende går frivillig. Et eksempel på dette er det TV2 gjør nå.

Det er fint mulig å si opp folk hvis arbeidsmengden/økonomien tilsier det.
Lenke til kommentar

 

Her skal du ikke være så skråsikker. Visma sa for eksempel opp en rekke nyansatte sivilingeniører sist sommer, kun dager før de skulle begynne. Jeg ser ikke hvorfor dette skal være unikt for konsulentbransjen.

 

Da har de mest sannsynlig ikke signert en god nok kontrakt. Eller så har Visma tilbudt dem sluttpakke allerede før de har startet. De aller fleste arbeidsavtaler/kontrakter hindrer arbeidsgiver å si opp en arbeidstaker uten grove brudd på reglement. Eneste mulighet de har, er å gi arbeidstaker sluttpakke mot at vedkommende går frivillig. Et eksempel på dette er det TV2 gjør nå

 

 

Redusert bemanningsbehov som følge av redusert ordreinngang er gyldig grunn til oppsigelse, uansett hvor flink og flittig arbeidstaker man er. Se for eksempel Tekna sine sider om temaet, og les avsnittet 'Oppsigelse begrunnet i virksomhetens forhold'.

 

Har stått flere saker om dette i Teknisk Ukeblad det siste året. Her er noen eksempler:

http://www.dn.no/talent/2016/02/04/1431/Karriere/sindre-24-mistet-jobben-fr-han-fikk-begynt

http://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2015/03/Mistet-oljejobben-foer-han-fikk-begynt

Lenke til kommentar

Krav og goder? Av ren nysgjerrighet - hva tenker du på egentlig? Og snakker du om kompensasjon for at du sier ja, nå, eller goder etter at du har fått jobb?

 

Personlig tenker jeg at man må vise sin egen verdi og hva man er verdt, før man stiller krav. Altså, man må være i en posisjon hvor man faktisk kan stille krav. Har selv forhandlet lønn, både i firma og som privat entreprenør, etter at jeg har vist meg som verdifull i form av mitt virke. Men egentlig har jeg vært mer oppgitt av hva jeg kan selv tilby og yte enn hva jeg kan få tilbake.   :)

 

For at jeg signerer kontrakten nå. Har som sagt jobbet som "fagmann" for firmaet i noen år og vist en arbeidsinnsats de tydeligvis er godt fornøyd med siden de tilbyr meg fast stilling etter endt utdannelse. Jeg tar nå en utdannelse med spesialisering rettet direkte mot bedriftens arbeid og får da en god teoretisk tyngde i tillegg til den praktiske erfaringen jeg har opparbeidet til nå. Er ingen verdensmester og er klar over mine begrensninger, men ser også bedriftens mulighet til å skreddersy en fremtidig prosjektleder fra scratch. Er også veldig opptatt av å bli oppfattet som en leder man jobber med og ikke for. Vil derfor prøve å få til en "assisterende" stilling hvor jeg både kan tilnærme meg teoretisk og praktisk erfaring før jeg ev. tar en prosjektlederstilling. 

Lenke til kommentar

Redusert bemanningsbehov som følge av redusert ordreinngang er gyldig grunn til oppsigelse, uansett hvor flink og flittig arbeidstaker man er. Se for eksempel Tekna sine sider om temaet, og les avsnittet 'Oppsigelse begrunnet i virksomhetens forhold'.

 

Har stått flere saker om dette i Teknisk Ukeblad det siste året. Her er noen eksempler:

http://www.dn.no/talent/2016/02/04/1431/Karriere/sindre-24-mistet-jobben-fr-han-fikk-begynt

http://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2015/03/Mistet-oljejobben-foer-han-fikk-begynt

 

Er ingen jurist, men det er vel mye som kan tolkes frem og tilbake innen lovverket. Var på et NITO foredrag hvor dette var tema. I slike situasjoner er det ofte en kontrakt med mangler som er grunnen til at personene blir oppsagt uten mulighet for sluttpakke. Derfor viktig med en god kontrakt som beskytter både arbeidstaker og arbeidsgiver. I dette tilfelle har jeg ikke prøvetid siden jeg allerede er ansatt i firmaet. Svarte en annen bruker over, hvor jeg begrunner mine tanker om hvorfor jeg kan stille krav til goder hvis jeg signerer kontrakten nå.

 

Har eksempler hvor enkelte har fått sponset 2 år studie mot 2 år binding. Dette tilsvarer ca 100k i året med utbetaling av maks stipend/lån. Syns dette er mye å spørre etter, men vurderer å foreslå kurs til en verdi av 100k for 2 år binding. Hva syns dere om det? Fremstiller jeg fremdeles meg selv som en kravstor person? 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

For at jeg signerer kontrakten nå. Har som sagt jobbet som "fagmann" for firmaet i noen år og vist en arbeidsinnsats de tydeligvis er godt fornøyd med siden de tilbyr meg fast stilling etter endt utdannelse. Jeg tar nå en utdannelse med spesialisering rettet direkte mot bedriftens arbeid og får da en god teoretisk tyngde i tillegg til den praktiske erfaringen jeg har opparbeidet til nå. Er ingen verdensmester og er klar over mine begrensninger, men ser også bedriftens mulighet til å skreddersy en fremtidig prosjektleder fra scratch. Er også veldig opptatt av å bli oppfattet som en leder man jobber med og ikke for. Vil derfor prøve å få til en "assisterende" stilling hvor jeg både kan tilnærme meg teoretisk og praktisk erfaring før jeg ev. tar en prosjektlederstilling. 

 

 

Skjønner! Da gir det litt mer mening. 

 

Jeg har lite kjennskap til slike avtaler, så jeg er nok ikke i posisjon til å gi noen tunge råd her, men det virker for meg som om dette er en jobb du faktisk har veldig lyst på også. Så trenger du da noen goder? :)

 

Hva slags gode ser du eventuelt for deg da? Er det eventuelt lønnet utdanning?

 

Det er klart at du høres ut som en verdifull mann for firmaet med tanke på bakgrunnen din. Opplæring og det å finne kvalitetsfolk er jo en kostnad og risiko for en bedrift. Så jeg ser ikke bort i fra at du kan greie å selge deg inn litt med hensyn på det. Legg også til at du har lyst å satse på en karriere i bedriften, ser for deg en fremtid, har lyst til å ha mye ansvar og vokse fort, osv. 

 

Bare noen generelle betraktninger. 

 

Lykke til! :)

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar

 

Redusert bemanningsbehov som følge av redusert ordreinngang er gyldig grunn til oppsigelse, uansett hvor flink og flittig arbeidstaker man er. Se for eksempel Tekna sine sider om temaet, og les avsnittet 'Oppsigelse begrunnet i virksomhetens forhold'.

 

Har stått flere saker om dette i Teknisk Ukeblad det siste året. Her er noen eksempler:

http://www.dn.no/talent/2016/02/04/1431/Karriere/sindre-24-mistet-jobben-fr-han-fikk-begynt

http://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2015/03/Mistet-oljejobben-foer-han-fikk-begynt

 

Er ingen jurist, men det er vel mye som kan tolkes frem og tilbake innen lovverket. Var på et NITO foredrag hvor dette var tema. I slike situasjoner er det ofte en kontrakt med mangler som er grunnen til at personene blir oppsagt uten mulighet for sluttpakke. Derfor viktig med en god kontrakt som beskytter både arbeidstaker og arbeidsgiver. I dette tilfelle har jeg ikke prøvetid siden jeg allerede er ansatt i firmaet. Svarte en annen bruker over, hvor jeg begrunner mine tanker om hvorfor jeg kan stille krav til goder hvis jeg signerer kontrakten nå.

 

Har eksempler hvor enkelte har fått sponset 2 år studie mot 2 år binding. Dette tilsvarer ca 100k i året med utbetaling av maks stipend/lån. Syns dette er mye å spørre etter, men vurderer å foreslå kurs til en verdi av 100k for 2 år binding. Hva syns dere om det? Fremstiller jeg fremdeles meg selv som en kravstor person? 

 

Reglene for oppsigelse er ganske klare. Dersom bedriften får mindre arbeid enn det de ser for seg innen tiden du er ferdig utdannet er det ingenting som hindrer dem i å si opp avtalen. Det finnes ikke en eneste ansettelseskontrakt som beskytter mot det, og forhåpentligvis ikke et eneste firma som ville signert på noe slikt dersom det fantes.

 

Når det gjelder det opprinnelige spørsmålet er det vel så enkelt at du ikke kan kreve noe som helst, men det er lov å prøve seg. Som du selv er inne på kan f.eks finansiering under studietiden være en veldig bra ting. Slike ting blir ofte knyttet opp mot bindingstid i etterkant, noe du må vurdere om du er interessert i. Der må man rett og slett vurdere summen mot lengden å gå etter magefølelsen.

 

Dersom du stiller krav for å signere blir du oppfattet som kravstor, men dersom du foreslår en slik ordning og det er noe bedriften kan gå med på er du good-to-go.

 

Når det er sagt tenker i hvert fall jeg at dersom man får et slikt tilbud så tidlig i studieløpet så er det et tydelig signal om at bedriften ønsker deg kraftig når den tid kommer. Dersom du ikke signerer nå kan du bruke et evt annet tilbud senere til din fordel. Vanskelig valg i dagens marked, men absolutt noe du bør vurdere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Pass i alle fall på detaljane i avtalen du inngår.

Som andre har sagt før så vil du normalt sett ikkje være verna frå oppsigelser dersom det blir dårlige tider. Det er så enkelt som at når det ikkje er jobbar som firmaet kan ta på seg så er det i seg sjølv gyldig oppsigelsesgrunn.

Pass derfor på at dersom du alt no må binde deg til eit år, at du då også avtaler ein lønnsgaranti for heile året du har bundet deg.

Husk også å sjekke opp kva som skjer dersom du av ein eller anna grunn ikkje skulle bli ferdig på normaltid. Vil du ha noke ansvar ovanfor arbeidsgiver? Vil dette bare føre til at kontrakta blir anulert? Dersom du får starte å jobbe sjølv om du ikkje har alt det formelle i orden så er det viktig at du får sette av tilstrekkelig med tid til å faktisk fullføre utdanninga.

 

 

Ellers så er mitt råd at du ikkje bør være så opptatt av å forhandle fram goder. Det beste er at du forhandler fram ei skikkelig lønn. Goder som f.eks. gratis telefon er vell og bra det, men det beste er å få den summen som arbeidsgiver må ut med inn i årslønna. Då kan du kjøpe deg ein telefon sjølv, og du får pensjonsgivande inntekt.

I tillegg vil du stå sterkare ved framtidige lønnsforhandlingar sidan arbeidsgiver ikkje kan "avvise" dine lønnskrav med å vise til alle godene som du har fått, og verdien av dei.

Du vil etter mi meining ha meir å tjene på å skaffe deg ei høg grunnlønn med lite goder, enn å ha ei dårlig til middels lønn med mange goder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...