Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kunne man saksøkt Gud her i Norge?


Anatman

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tvilsomt. Normalt trengs det juridiske parter i rettssaker, som en juridisk enhet, organisasjon, selskap eller person. Man kunne gjerne ført sak mot et trossamfunn eller kirke som organisasjon, men neppe mot en oppfattet åndelig eksistens.

Lenke til kommentar

Du innser at du må bevise en guds eksistens for å kunne saksøke en gud? Og Gud står vel fritt til å underkjenne alle søksmål i kraft av å være gud. Mener å huske det er noe som heter rette sakøkte eller noe slikt?

Et annet spørsmål er vel om retten har kompetansen til et slikt søksmål.

Endret av nicho_meg
Lenke til kommentar

Ja, det kan ein sikkert. Men det blir vanskelig å få ein fellande dom då det blir vanskelig å bevise at ein kan legge skylda på Gud.

 

 

Det nærmast eg kjem på som eksempel er filmen The Man Who Sued God

Dette var sjølvsagt rein fiksjon, men premisset der var at karakteren saksøkte Gud ved kirken fordi Gud hadde påført han eit tap i form av at han ikkje fikk forsikringsutbetaling på grunn av at forsikringsselskapet avviste erstatningskravet med å henvise til at det var snakk om "Act of God" og såleis ikkje var dekt av forsikringa.

 

Filmens hovedtema var då at kirka fekk ei utfordring der dei enten måtte møte i retten å benekte Guds eksistens, eller vedgå Guds eksistens og dermed også ta på seg erstattningsansvaret for skadar som Gud har påført personar og eigendom.

 

 

Men eg kan ikkje kome på eksemplar på norsk lovgivning som nevner Gud på ein slik måte at det kan åpne for eventuelle søksmål.

Lenke til kommentar

Nei, et søksmål mot Gud ville blitt avvist fordi det ikke var rettet mot en part med partsevne. Du kan saksøke trossamfunn, men ikke Gud.

De kristne hevder at Gud er høyst levende og i bland oss, så det burde jo ikke være noe problem? I såfall må jo retten slå fast at dette ikke stemmer.

 

Hadde vært interessant sett hvordan Gud hadde klart seg i menneskerettsdomstolen, angående det med at du havner i helvete hvis du ikke tror på han. Eller hans fordømming av likekjønne ekteskap m.m

Endret av Anatman
Lenke til kommentar

 

Nei, et søksmål mot Gud ville blitt avvist fordi det ikke var rettet mot en part med partsevne. Du kan saksøke trossamfunn, men ikke Gud.

De kristne hevder at Gud er høyst levende og i bland oss, så det burde jo ikke være noe problem? I såfall må jo retten slå fast at dette ikke stemmer.

 

Hadde vært interessant sett hvordan Gud hadde klart seg i menneskerettsdomstolen, angående det med at du havner i helvete hvis du ikke tror på han. Eller hans fordømming av likekjønne ekteskap m.m

 

Nei, Retten trenger ikke ta stilling til om Gud eksisterer for å slå fast at Gud uansett ikke har partsevne. For øvrig er uansett ikke Gud en stat som er part til EMK, så du kan ikke klage på Gud til EMD.
Lenke til kommentar

Nei, Retten trenger ikke ta stilling til om Gud eksisterer for å slå fast at Gud uansett ikke har partsevne. For øvrig er uansett ikke Gud en stat som er part til EMK, så du kan ikke klage på Gud til EMD.

Om Gud er allmektig har han vel evne også til å være part i en rettsak. På den annen side om han er allmektig har ikke rettsapparatet evne til å fyllbyrde en eventuell dom, og vil følgelig skygge banen umiddelbart. ;)

Lenke til kommentar

 

§ 2-3. Stedfortreder

(1) For personer som ikke er prosessdyktige, og for upersonlige rettssubjekter, ivaretar stedfortrederen alle partens rettigheter og plikter i rettssaken. En part kan bare ha én stedfortreder om gangen.
(2) For personer som mangler prosessdyktighet etter § 2-2 fjerde ledd, er vergen stedfortreder.
0 Endret ved lov 26 mars 2010 nr. 9 (ikr. 1 juli 2013 iflg. res. 5 apr 2013 nr. 338) som endret ved lov 5 apr 2013 nr. 12.

 

:p

Lenke til kommentar

 

 

§ 2-3. Stedfortreder

(1) For personer som ikke er prosessdyktige, og for upersonlige rettssubjekter, ivaretar stedfortrederen alle partens rettigheter og plikter i rettssaken. En part kan bare ha én stedfortreder om gangen.
(2) For personer som mangler prosessdyktighet etter § 2-2 fjerde ledd, er vergen stedfortreder.
0 Endret ved lov 26 mars 2010 nr. 9 (ikr. 1 juli 2013 iflg. res. 5 apr 2013 nr. 338) som endret ved lov 5 apr 2013 nr. 12.

 

:p

 

Så du vil saksøke Jesus og få Gud som stedfortreder eller omvendt?  :hmm:  :tease:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan man saksøke Dnk for ulovlig tildeling av reservasjonsrett.

Jeg leser at prester er gitt reservasjonsrett til å nekte å vie homofile, men jeg finner ikke hjemmel til dette i arbeidsretten.

 

Det eneste jeg finner er at Dnk har, som arbeidsgiver, gitt prestene denne rett, noe jeg ikke tror de har myndighet til.

 

Jeg vet at

LOV-2013-06-21-58. Lov om forbud mot diskriminering på grunn av seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk (diskrimineringsloven om seksuell orientering)

 

tillater* diskriminering av homoseksuelle og lesber i familie spørsmål, noe jeg personlig finner foraktelig, umoralsk og noe som bør rettes opp ved neste gjennomgang.

 

Den gir likevel ikke kirken rett til å gi prester reservasjonsrett.

 

* Tillater, ved ikke å forby, ved å gjøre unntak i loven.

Endret av Thonord
Lenke til kommentar

 

 

 

§ 2-3. Stedfortreder

(1) For personer som ikke er prosessdyktige, og for upersonlige rettssubjekter, ivaretar stedfortrederen alle partens rettigheter og plikter i rettssaken. En part kan bare ha én stedfortreder om gangen.
(2) For personer som mangler prosessdyktighet etter § 2-2 fjerde ledd, er vergen stedfortreder.
0 Endret ved lov 26 mars 2010 nr. 9 (ikr. 1 juli 2013 iflg. res. 5 apr 2013 nr. 338) som endret ved lov 5 apr 2013 nr. 12.

 

:p

 

Så du vil saksøke Jesus og få Gud som stedfortreder eller omvendt?  :hmm:  :tease:

 

 

Nja, tenkte mer på prester eller biskoper, som til en viss grad kan sies å være Guds stedfortredere på jorden. Eventuelt paven for katolikker. Var mest en morsomhet. :p

Lenke til kommentar

Kan man saksøke Dnk for ulovlig tildeling av reservasjonsrett.

Jeg leser at prester er gitt reservasjonsrett til å nekte å vie homofile, men jeg finner ikke hjemmel til dette i arbeidsretten.

 

Det eneste jeg finner er at Dnk har, som arbeidsgiver, gitt prestene denne rett, noe jeg ikke tror de har myndighet til.

 

Jeg vet at

LOV-2013-06-21-58. Lov om forbud mot diskriminering på grunn av seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk (diskrimineringsloven om seksuell orientering)

 

tillater* diskriminering av homoseksuelle og lesber i familie spørsmål, noe jeg personlig finner foraktelig, umoralsk og noe som bør rettes opp ved neste gjennomgang.

 

Den gir likevel ikke kirken rett til å gi prester reservasjonsrett.

 

* Tillater, ved ikke å forby, ved å gjøre unntak i loven.

En arbeidsgiver har alminnelig adgang til å tillate sine arbeidstagere å ikke utføre spesifiserte oppgaver som strider mot arbeidstagerens samvittighet, der dette måtte være aktuelt. Den praktiske betydningen er f.eks. at vedkommende arbeidstager får beholde jobben og unngår sanksjoner fra arbeidsgiver selv om h*n ber "kunden" henvende seg til en annen. I eksempelet med Dnk vil andre prester som ikke har personlige overbevisninger eller samvittighetsgrunner ift. sin religion være tilgjengelig til å utføre vielser. Men visse tjenester er forventet, og vielser er tilknyttet visse tradisjoner og følelser, så her vil det nok være uenighet avh. av hvem man snakker med.

 

Og ja, siden Dnk er et trossamfunn, altså en organisasjon eller virksomhet, så kan Dnk være part i en sak, og kan dermed saksøkes dersom det gjelder saker eller situasjoner som er under Dnk's kontroll og som ikke er dekket av noen juridisk immunitet. Ramler en lysekrone eller noe ned fra taket pga. dårlig vedlikehold og forvolder personskade kan Dnk bli erstatningsansvarlig, men ettersom kirkebygget i mange tilfeller er statens eiendom så kan det ende opp som en sak mot den som eier av bygget.

 

Derimot kan Dnk neppe saksøkes for manglende opplevd tilgivelse, da dette vil være noe som strengt tatt ikke er under Dnk's kontroll.

Endret av xRun
Lenke til kommentar

Kirken kan ikke saksøkes for manglende opplevd tilgivelse fordi du ikke har noe rettskrav på "opplevd tilgivelse", og søksmål må gjelde rettskrav, altså rettigheter eller plikter.

 

Kirken har partsevne og kan i alminnelighet saksøkes. Men jeg skjønner ikke helt hva slags krav Thonord mener å ha. Du kan ikke saksøke for å stoppe interne vedtak i kirken. Så lenge du blir viet når du ber om det, så har du ikke noe krav på at en gitt prest skal gjøre det. Kirken kan organisere seg på en måte som gjør at enkelte prester ikke trenger å vie homofile. I den grad de ikke har lov til det, så er det eventuelt myndighetene som må håndheve dette, og ikke borgerne gjennom domstolene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...