Gå til innhold

Jorden er flat


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg undrer meg, hva mener du med "vi kan ikke se så langt"?

 

Hvordan tror du øyner fungere egentlig?

Og fullstendig ulogisk i forhold til hva vi faktisk ser når solen går ned... Vi kan jo se sola helt til den forsvinner bak horisonten... Er ikke sånn at den bare "blir borte" pga. den er så langt unna.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Uansett hvordan øyne fungerer, kan vi bare se noe av veien mens vi ferdes. Dermed kan vi slett ikke se sola over Latin-Amerika, osv. Landskapet lukker seg liksom om sola og alt annet. 

 

 

 

Det var jo ikke mye til svar?

Kan ikke helt si man blir mye klokere av "Landskapet lukker seg liksom om sola og alt annet."

 

Hvorfor skulle ikke lyset fra noe så sterkt som solen ikke kunne nå oss?

(siden øynene våres er sensorer, og ikke hva det nå enn er du tror øyner er)

 

Den er tross alt høyere opp enn det høyeste fjell selv etter flatjord standarder? Eller?? :hmm:

Endret av JTHammer
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Uansett hvordan øyne fungerer, kan vi bare se noe av veien mens vi ferdes. Dermed kan vi slett ikke se sola over Latin-Amerika, osv. Landskapet lukker seg liksom om sola og alt annet.

 

great-things-on-the-horizon.png

Jeg er pilot, og testet teorien din for noen dager siden. Hvis solen forsvinner fordi den er for langt unna, og ikke fordi den går bak en jord som krummer, så vil det ikke ha noe å si hvor høyt oppe du er. Solen burde fortsatt være borte når den går ned.

 

Så for noen dager siden, fløy jeg mens det var soloppgang. Da solen var helt oppe, fløy jeg rett mot solen, så jeg fløy nærmere og nærmere solen. Så startet jeg å fly nedover, altså lavere høyde, fortsatt mot solen, og etter et par tusen fot, var solen helt borte igjen. Så fløy jeg opp igjen, og solen kom tilbake.

 

Altså, jeg flyr rett mot solen, og jeg kan få den til å forsvinne, og komme tilbake, kun ved å endre høyde.

 

Dette gjorde jeg selv, og så med egne øyne, så det var ikke noe filmtriks heller.

 

Så det er feil at solen forsvinner fordi den er for langt unna. Den forsvinner fordi den går NED, og BAK horisonten, fordi den krummer seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du mener at du på høylys dag kan få det til å bli natt ved å gå i landingsmodus? Må vel være noe muffens der...

Men har ikke benektet at en kan oppleve solnedgangen på nytt ved å plassere seg en etasje høyere, f.eks. i en boligblokk. 

Dette skyldes at perspektivet endres.

 

Jeg kan fortelle deg hva det muffens er for noe... Men jeg tror nok ikke du vil tro meg:

 

 

Jorden er rund....

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Uansett hvordan øyne fungerer, kan vi bare se noe av veien mens vi ferdes. Dermed kan vi slett ikke se sola over Latin-Amerika, osv. Landskapet lukker seg liksom om sola og alt annet.

 

Forstår jeg rett?

Mener du at lyset bare slutter å bevege seg etter å ha reist en gitt lengde?

På samme måte som en femåring slutter å løpe etter 5 sekunder fordi "nå er jeg sliten"?

 

Stadig arroganse til 1000.

 

Det er bare en person her som viser arroganse til 1000.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du mener at du på høylys dag kan få det til å bli natt ved å gå i landingsmodus? Må vel være noe muffens der...

Men har ikke benektet at en kan oppleve solnedgangen på nytt ved å plassere seg en etasje høyere, f.eks. i en boligblokk. 

Dette skyldes at perspektivet endres.

 

Tegn og forklar hvordan da. Solen går fortsatt opp og ned, og bak havet, som er rimelig flatt. Jeg ser en kule, med konstant diameter, gå opp over horisonten når jeg klatrer, og ned bak horisonten når jeg går ned igjen.

 

Hva er det solen går bak da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tegn og forklar hvordan da. Solen går fortsatt opp og ned, og bak havet, som er rimelig flatt. Jeg ser en kule, med konstant diameter, gå opp over horisonten når jeg klatrer, og ned bak horisonten når jeg går ned igjen.

 

Hva er det solen går bak da?

 

Poenget er vel at den ikke går bak noe sted (selv om det er det man tydelig ser). Men at man "mister den av syne" fordi den er så langt borte. Og derfor det blir mørkt også... (hvis jeg har forstått det riktig?)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tegn og forklar hvordan da. Solen går fortsatt opp og ned, og bak havet, som er rimelig flatt. Jeg ser en kule, med konstant diameter, gå opp over horisonten når jeg klatrer, og ned bak horisonten når jeg går ned igjen.

 

Hva er det solen går bak da?

 

Nå skal jeg være litt devils advokat og spørre hvor høyt var du? :)

Det er litt relevant faktisk.

Lenke til kommentar

Da blir det det samme som å gjenoppleve en solnedgang ved å bevege seg en eller flere etasjer oppover. Du får perspektivet endret på samme måte, enten det er ved hjelp av en heis eller ved et fly. 

 

Om en foretrekker å si at sola går ned, sola går bak noe, eller at det blir kveld, eller at landskapet lukker seg og danner en "horisont", er ikke så nøye. 

Strengt tatt burde ikke ball-troende si at sola går ned, siden det kan virke som en innrømmelse av at sola beveger seg. Men har jo forståelse for at en bruker vanlige begreper. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...