Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Trenger legitimasjon asap.


alex34

Anbefalte innlegg

Hei!

Har havnet i noe trøbbel her. Mistet passet (og lommeboka) på byen sist helg. Har ikke førerkort og banken min opererer med bankkort uten bilde, altså ikke gyldig leg. Har behov for legitimasjon neste helg (landstreffet) og lurer derfor på hva jeg bør gjøre?

 

Har ikke tid til å vente på nytt pass, og jeg tenker da å kanskje skaffe meg et midlertidig pass. Er dette mulig med tanke på at jeg ikke skal ut å reise? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor gammel er du?

Kan hende du har krav på førerkort for moped uten kjøreopplæring. Da er det bare å gå til Vegvesenet og ta ut førerkort med klasse M.

 

Men de vil sikkert se legitimasjon før de produserer et førerkort, så da er du like langt.

 

 

 

Du må UMIDDELBART melde alle kort stjålet. Politiet vet sikkert råd.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Hvor gammel er du?

Kan hende du har krav på førerkort for moped uten kjøreopplæring. Da er det bare å gå til Vegvesenet og ta ut førerkort med klasse M.

 

Men de vil sikkert se legitimasjon før de produserer et førerkort, så da er du like langt.

Du må UMIDDELBART melde alle kort stjålet. Politiet vet sikkert råd.

 

Kilde?

Lenke til kommentar

Om jeg tolker det riktig:

http://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/Hva+har+du+lov+a+kjore/Moped+%28klasse+AM%29

 

Husker det stod plakater på veggen på Vegvesenet for noen år siden.

 

Andre kan sikkert svare bedre.

Still spørsmål i MC eller Trafikk-kategorien for mer kompetent svar.

 

Dette hjelper deg ikke med ditt legitimasjons-problem før arrangementet du skal delta i. Vegvesenet vil kreve at du viser legitimasjon når de gir deg førerkortet.

Men det er greit å tenke på til neste gang.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Om jeg tolker det riktig:

http://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/Hva+har+du+lov+a+kjore/Moped+%28klasse+AM%29

 

Husker det stod plakater på veggen på Vegvesenet for noen år siden.

 

Andre kan sikkert svare bedre.

Still spørsmål i MC eller Trafikk-kategorien for mer kompetent svar.

 

Dette hjelper deg ikke med ditt legitimasjons-problem før arrangementet du skal delta i. Vegvesenet vil kreve at du viser legitimasjon når de gir deg førerkortet.

Men det er greit å tenke på til neste gang.

Jeg kan ikke tenke meg at dette vil fungere når jeg ikke har førerkort, men skal undersøkes. 

På lengre sikt klarer jeg meg, problemet er bare å få tak i noe gyldig id før fredag, hadde vært kjipt å ikke komme inn på russelandstreffet.

Lenke til kommentar

Om du har andre førerkortklasser får du mopedlappen med på kjøpet.

Det er nettopp folk som ikke har førerkort som har nytte av dette.

Tidligere var det ikke krav om førerkort på moped, så da førerkortkravet ble innført slapp voksne mopedeiere å melde seg på opplæring.

 

 

Om du er godt voksen kan det gjelde deg.

Det gjelder folk som var minst 30 i år 2005.

Om du er russ (18 år?) er du definitivt ikke gammel nok til at dette gjelder deg.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Om du har andre førerkortklasser får du mopedlappen med på kjøpet.

Det er nettopp folk som ikke har førerkort som har nytte av dette.

Tidligere var det ikke krav om førerkort på moped, så da førerkortkravet ble innført slapp disse å melde seg på opplæring.

 

 

Om du er godt voksen kan det gjelde deg.

Har ingen førerkortklasser, kun trafikalt grunnkurs. 18 år..

Lenke til kommentar

Ingen som vet om jeg bare kan møte opp på politistasjonen uten noe som helst papirer eller foreldre og få utstedt midlertidig pass på dagen?

Har fra tidligere scannet det mistede passet på mobilen hvis dette skullle hjelpe. 

Lenke til kommentar

Du skal umiddelbart melde fra til politiet at du har blitt frastjålet pass.

Banken skal vite at bankkortet er stjålet, så de kan sperre det.

Husk at tyven mest sannsynlig bruker kortet ditt for å kjøpe ting eller ta opp lån i ditt navn. Om du ikke sperrer kortet, kan du bli holdt ansvarlig for dette.

 

Din bank har døgnåpen telefonsvarer for å sperre stjålne kort. Det haster å sperre det.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Idiotisk av regjeringen/bankene å slutte med bilde på bakkort før de har fått i gang internasjonalt ID-kort (i løpet av 2017)

Bare så det er helt klart, regjeringen har aldri utstedt bankkort i Norge.

 

Det er bankene som har gjort det, og det er de som har gått bort fra å ha bilde på kortet også.. I de fleste banker kan man allikevel velge å få kort med bilde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Idiotisk av regjeringen/bankene å slutte med bilde på bakkort før de har fått i gang internasjonalt ID-kort (i løpet av 2017)

Bare så det er helt klart, regjeringen har aldri utstedt bankkort i Norge.

 

Det er bankene som har gjort det, og det er de som har gått bort fra å ha bilde på kortet også.. I de fleste banker kan man allikevel velge å få kort med bilde.

 

Det er vel regjeringen som har bestemt at bankkort ikke er sikre nok?

Lenke til kommentar

Hadde jævlig flaks. Nødpass var kun mulig hvis jeg skulle reise utenlands de nærmeste dagene. Ingenting annet de kunne gjøre. Itillegg vmåtte man forhåndsbestille time flere uker i forveien pga. stor pågang. Dama bak skranken syntes derimot så synd på meg (pga. at landstreffet kunne ryke), så hun ga VIP-behandling og skulle få fikset nytt pass til fredag. 

 

Får prøve å passe på passet på landstreffet nå da, kan visstnok bli nektet nytt pass om jeg skulle miste det en tredje gang. Håpløst å ikke ha førerkort og en bank som nekter deg bilde på bankkortet..

Endret av alex34
Lenke til kommentar

Det er vel regjeringen som har bestemt at bankkort ikke er sikre nok?

Nei, det er noe bankene (finansnæringen) selv har bestemt seg for. Og det er så vidt jeg vet heller ikke slik at alle banker har sluttet med bankkort med bilde enda, men de har i alle fall planer om det når (eller hvis...) det sagnomsuste nasjonale ID-kortet, som har vært utsatt i jeg vet ikke hvor mange år, endelig blir klart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...