Gå til innhold

Jødehat og Israels kamp for å overleve hver bidige dag!


Anbefalte innlegg

Som dere vet er jødehatet overveldende i midtøsten og Israel må beskytte seg selv kontinuerlig. 

 

Den 18.april.2016 ble minst 20 personer skadet da det gikk av en bombe på en buss i Jerusalem og dette var reaksjonen til mange palestinere og om ikke til mange muslimer verden rundt:

 

https://www.youtube.com/watch?v=Pam6XnNBnEM

 

Hva kan vi gjøre for å forebygge jødehat?

 

Kilder:

http://www.allenbwest.com/analytical-economist/sick-look-how-palestinians-respond-after-israel-is-attacked

http://www.dailywire.com/news/5186/heres-what-it-looks-when-palestinians-react-jews-aaron-bandler

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er over middels naiv om du tror den ene eller andre siden er "the good guys" i denne konflikten.

Nei. Jeg har ikke sagt at noen er bedre enn alle andre, men hvis du tror Israel kan legge ned våpnene og slutte å ha kontroll på hvem som kommer inn så er det du som er naiv. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Dokumentar som absolutt er verdt å få med seg uavhengig av hvilken side man synes er mest sjarmerende

 

 

 

Kanadisk dokumentar. Amerikansk tv og presse har hatt ein lang tradisjon for å referere israelske kjelder når det gjeld dekninga av konfliktane i Midtausten. Resultatet har vorte ei dekning grunna på den israelske propagandaen i staden for ein sjølvstendig journalistisk rapportering. Frå Israel blir det også bekrefta at mykje av deira eigne rapportar er del av ein propagandakrig. Spesielt har det vore viktig å sikra ei brei støtte frå USA. Leiande kommentatorer og medieforskarar i USA har no tatt opp kampen mot denne usaklege dekninga. Occupation of the American Mind.
Lenke til kommentar

 

Dokumentar som absolutt er verdt å få med seg uavhengig av hvilken side man synes er mest sjarmerende

 

 

 

Kanadisk dokumentar. Amerikansk tv og presse har hatt ein lang tradisjon for å referere israelske kjelder når det gjeld dekninga av konfliktane i Midtausten. Resultatet har vorte ei dekning grunna på den israelske propagandaen i staden for ein sjølvstendig journalistisk rapportering. Frå Israel blir det også bekrefta at mykje av deira eigne rapportar er del av ein propagandakrig. Spesielt har det vore viktig å sikra ei brei støtte frå USA. Leiande kommentatorer og medieforskarar i USA har no tatt opp kampen mot denne usaklege dekninga. Occupation of the American Mind.

 

 

Bra dokumentar, selv om jeg som drister meg til å innbille meg noe i retning mer eller mindre nøytral i denne konflikten og som ihvertfall ikke har noen av sidenes religiøse standpunkt på slep, følte at denne var malt med en meterbred pensel i favør palestina og Hamas. 

 

Om vi klarer å bli kvitt/marginalisert Hamas. som i mine øyne er nærmere en religiøs terrororganisasjon enn noe annet, og samtidig velter disse jødiske nasjonalistene som nå styrer Israel ut av regjeringen, så ligger vel brått premissene litt bedre til rette for en fruktbar dialog videre mellom partene, dette på tross av at det pr nå er mest fristende å gi opp hele regionen. Det var og vil alltid være tidenes idiotstrek og rydde vekk en "liten" bit (merkverdig hvordan dette området baller på seg med nye meter land for hver uke som går) av arabernes land for så å klemme inn jødene her... Hvem kunne trodd at dette skulle gå galt liksom?  :roll:

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Dokumentar som absolutt er verdt å få med seg uavhengig av hvilken side man synes er mest sjarmerende

 

 

 

 

Kanadisk dokumentar. Amerikansk tv og presse har hatt ein lang tradisjon for å referere israelske kjelder når det gjeld dekninga av konfliktane i Midtausten. Resultatet har vorte ei dekning grunna på den israelske propagandaen i staden for ein sjølvstendig journalistisk rapportering. Frå Israel blir det også bekrefta at mykje av deira eigne rapportar er del av ein propagandakrig. Spesielt har det vore viktig å sikra ei brei støtte frå USA. Leiande kommentatorer og medieforskarar i USA har no tatt opp kampen mot denne usaklege dekninga. Occupation of the American Mind.[/size]

 

Bra dokumentar, selv om jeg som drister meg til å innbille meg noe i retning mer eller mindre nøytral i denne konflikten og som ihvertfall ikke har noen av sidenes religiøse standpunkt på slep, følte at denne var malt med en meterbred pensel i favør palestina og Hamas. 

 

Om vi klarer å bli kvitt/marginalisert Hamas. som i mine øyne er nærmere en religiøs terrororganisasjon enn noe annet, og samtidig velter disse jødiske nasjonalistene som nå styrer Israel ut av regjeringen, så ligger vel brått premissene litt bedre til rette for en fruktbar dialog videre mellom partene, dette på tross av at det pr nå er mest fristende å gi opp hele regionen. Det var og vil alltid være tidenes idiotstrek og rydde vekk en "liten" bit (merkverdig hvordan dette området baller på seg med nye meter land for hver uke som går) av arabernes land for så å klemme inn jødene her... Hvem kunne trodd at dette skulle gå galt liksom?  :roll:

Ikke vet jeg hva som er selve sannheten over alle sannheter hva angår det sørgelige vepsebolet der nede, men ser jeg det herfra den samme godstolen jeg bestandig har sett det fra, er det liksom noe som klinger gjenkjennende, nemlig bruk av propaganda og "aldri glem holocaust" (ellers er du en Hitler) -syndromet som bestandig sørger for å lukke kjeften på vestlige kritikere

 

Omvendt "Hitlerisme" ..

 

Jeg lurer på hvor mange direkte kringkastede henrettelser på åpen gate skal til før Israels bruk av "forsvar" er totalt avkledd og vi tør sette foten ned overfor disse besværlige "vennene" våre

 

Og jeg synes ikke dokumentar hadde spesiell "slagside", den ble av fagfolk beskrevet ut fra hvordan media kan brukes hvis man kan propagandafaget sitt og hvordan realitetene ser ut for øyeblikket

 

Jeg tenker også at vår største frihetskjemper sitter i asyl hos vår "kommunistiske fiende" der øst, og kommer han til steinrøysa neri bakken og henter pokalen sin, skal det bli spennende å se hvordan den lekkerbisken faller ned på tallerkenen hos våre egne folkevalgte ynkrygger

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Jeg skulle ønske at det gikk an å kritisere ting staten Israel gjør uten å bli stemplet som "jødehater".

 

Kanskje ordet "jødehat" da hadde blitt tatt mer alvorlig...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg skulle ønske at det gikk an å kritisere ting staten Israel gjør uten å bli stemplet som "jødehater".

 

Kanskje ordet "jødehat" da hadde blitt tatt mer alvorlig...

 

Ja tror man må skille ganske klart mellom staten Israel/sionisme og jøder. Det blir litt på samme måte som man må klare å skille Islamisme ifra muslimer.

 

Men har jo samtidig forståelse for at dette er betent av flere grunner, "Jøde" har jo blitt brukt som skjellsord i overkant mange kretser også i Norge, ikke minst pga muslimsk påvirkning. Og det er klart det blir usaklig når det er like vanlig å være sekulær jøde som en sekulær nordmann, forskjellen er at ikke jeg samtidig får "jævla protestant" kastet etter meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du er over middels naiv om du tror den ene eller andre siden er "the good guys" i denne konflikten.

Nei. Jeg har ikke sagt at noen er bedre enn alle andre, men hvis du tror Israel kan legge ned våpnene og slutte å ha kontroll på hvem som kommer inn så er det du som er naiv.

Når det automatisk blir stemplet "jødehat", når det like gjerne kan tolkes som "hat mot okkupasjonsmakten og medfølgende befolkning", så hinter det til at du favoriserer ene siden. Det er ellers en mellomting mellom å bombe sykehus og det å overgi all kontroll til Hamas.

 

Selvfølgelig ikke greit det de gjør i videoen, om den i det hele tatt er i riktig kontekst, men har de samme reaksjoner mot norske jøder i Norge eksempelvis?

 

Som poengtert ellers blir "jødehater" ofte brukt som hersketeknikk mot legitim kritikk av Israel og deres praksis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste fra Afrika med middels oppegående foreldre hadde trolig forstått denne situasjonen langt bedre enn ariske menn med behov for å skjule identiteten sin og unngå å bli sparket ut av forumet. Asi es la vida!

 

Når det gjelder Israel så har de jo ikke akkurat gjort situasjonen noe bedre , men de andre arabiske landene har jo også interesser i å ta Israel så situasjonen er så enkel som man tror. Men vold avler vold og her er jo det i tillegg religion mot religion.

 

Jeg mener fortsatt at den største tabben vi gjorde i det 20 århundre var å gi Jødene Israel, vi burde egentlig prøvd å fått til et annet landområde som hadde vært mindre konfliktfylt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

De fleste fra Afrika med middels oppegående foreldre hadde trolig forstått denne situasjonen langt bedre enn ariske menn med behov for å skjule identiteten sin og unngå å bli sparket ut av forumet. Asi es la vida!

 

Når det gjelder Israel så har de jo ikke akkurat gjort situasjonen noe bedre , men de andre arabiske landene har jo også interesser i å ta Israel så situasjonen er så enkel som man tror. Men vold avler vold og her er jo det i tillegg religion mot religion.

 

Jeg mener fortsatt at den største tabben vi gjorde i det 20 århundre var å gi Jødene Israel, vi burde egentlig prøvd å fått til et annet landområde som hadde vært mindre konfliktfylt.

Hvorfor i alle dager skal en religiøs bevegelse få sitt eget land?

Lenke til kommentar

Om du ser bort ifra holocaust så hadde vel jødene det ganske greit i den vestlige verden (hvor majoriteten av dagens Israels innbyggere har sitt opphav).

I alle fall ikke god nok grunn til å ta noen andres land.
Ikke rart det er mye hat mot vesten/jøder der nede nå.

Finnes også mange jøder som er imot Israel og sammenligner behandlingen av Palestinerne med holocaust..

Lenke til kommentar

 Jeg mener fortsatt at den største tabben vi gjorde i det 20 århundre var å gi Jødene Israel, vi burde egentlig prøvd å fått til et annet landområde som hadde vært mindre konfliktfylt.

 

Hørte rykter om Madagaskar en gang i tiden, men så er det jo veldig lett å være etterpåklok.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg mener fortsatt at den største tabben vi gjorde i det 20 århundre var å gi Jødene Israel, vi burde egentlig prøvd å fått til et annet landområde som hadde vært mindre konfliktfylt.

 

Eller vi burde ikke ha tenkt tanken om å gi dem annet enn å ta ett dypere og mer alvorlig oppgjør med kulturelle holdninger i alle land hvor jødene bodde, fremfor å gi dem noe vi ikke eier

 

Men den uvanen holder vi vel på med enda, altså å gi utsatte grupper såkalte sikre områder som så må forsvares med alle midler

Lenke til kommentar

 

 

Du er over middels naiv om du tror den ene eller andre siden er "the good guys" i denne konflikten.

Nei. Jeg har ikke sagt at noen er bedre enn alle andre, men hvis du tror Israel kan legge ned våpnene og slutte å ha kontroll på hvem som kommer inn så er det du som er naiv.

Når det automatisk blir stemplet "jødehat", når det like gjerne kan tolkes som "hat mot okkupasjonsmakten og medfølgende befolkning", så hinter det til at du favoriserer ene siden. Det er ellers en mellomting mellom å bombe sykehus og det å overgi all kontroll til Hamas.

 

Selvfølgelig ikke greit det de gjør i videoen, om den i det hele tatt er i riktig kontekst, men har de samme reaksjoner mot norske jøder i Norge eksempelvis?

 

Som poengtert ellers blir "jødehater" ofte brukt som hersketeknikk mot legitim kritikk av Israel og deres praksis.

 

Bare se hvor mye jødehat det er rundt der. Så lenge landene rundt sponser terrorisme så må de beskytte seg selv.

 

Ja, det er synd at Hamas bruker skoler og sykehus til å sende raketter fra. Men hallo, det er jo de som forsvarer seg selv som er de slemme og gale, ikke de som oppfordrer barn til å gå på knivangrep på jøder. 

 

http://www.nrk.no/norge/lovet-a-stoppe-stotte---men-palestina-gir-fortsatt-lonn-til-terrorister-1.12912878

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...