Gå til innhold

Nintendos neste konsoll kommer i mars 2017


Anbefalte innlegg

Til dere som vil ha slutt på "gimmicks" og bare vil ha et mario/zelda-spill som er 100% som ocarina of time, men med bedre grafikk.....vil dere i det hele tatt ha NX? Eller hadde det beste for dere vært om Nintendo bare gikk over til å produsere software til eksisterende konsoller? Da slipper man jo å kjøpe en ny boks. Jeg bare blir litt forundret over folk som sier de vil ha NX, men at den skal være identisk med Ps4...

 

Det beste var om nintendo produserte PC-spill, der har de god ytelse, og større fleksibilitet mtp input. Men det har jo også litt med hva man tror er realistisk.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er og ein viss fare for at både XO2 og PS4k kommer før jul med noko betre hardware enn NX noko som igjen kan sette Nintendo på sidelinja.

Ser tankegangen din, men verken XBone 2 eller PS4.5 vil være en ny generasjon. Vi snakker bare litt bedre hardware for å støtte VR bedre. Det er strengt tatt ikke noe annerledes enn en ny PS3 Slim osv, så ingen av dem vil være nødvendige for folk flest. Tror av samme grunn de ikke kommer til å selge så mye i starten. De vil nok sakte, men sikkert overta for gamle Xbone og PS4, men, igjen, det er ikke en ny generasjon. NX er derimot en helt ny generasjon, og på samme vis som Wii og Wii U trenger den ikke konkurrere med noen so m helst. Bare de færreste kjøper en Nintendo-konsoll for tredjepartsspill. Vi har jo allerede to konsoller og PC til det.

 

Derimot kjøper nok folk Nintendo-konsoller for å få Nintendospill, og det er langt flere eksklusive spill enn mange er klar over. Ta noe så enkelt som Wii Sports Resort. Det er neppe på listen over hva mange kaller "ekte" spill, men det selger i bøtter og spann. Det er der pengene ligger. Ikke hos hardcore spillere som vil ha en XBox eller PS fra Nintendo, men folk som vil ha Nintendo-konsoll for Nintendospill. :) Av samme grunn er release i mars genialt. Da er folk flest "ferdige" med hysteriet rundt XBone 2 og PS4.5, så Nintendo kan sitte i fred og ro og selge NX uten å ha noen konkurrenter å bry seg om. Tre måneder etter er det E3, og da kan de annonsere en drøss spill til NX for å fange opp etternølere som ikke har kjøpt konsollen ennå. Microsoft og Sony vil sitte der på E3 med "forrige" generasjon. (dvs XBone og PS4.) :) Da vil NX fortsatt være rimelig nytt, mens XBone 2 og PS4.5 er "glemt". Det er jo bare XBone og PS4 med litt bedre hardware den ikke trenger, akkurat som New 3DS bare er en vanlig 3DS med ekstra hardware den strengt tatt ikke trenger. :)

Lenke til kommentar

Nintendo kan gjerne fortsette i samme spor for min del, så lenge de fikser 2 ting.

 

- Onlinefunksjonalitet på linje med PSN/XBL

- Virtual Console med det beste fra biblioteket, ikke det ekstremt snevre utvalget som er nå

 

Da blir jeg happy! Tredjepart trenger jeg ikke på Nintendo, da foretrekker jeg PC uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eg blir mildt sagt overraska om NX viser seg å kunne konkurrere med PS4/XBone på ytelse, sjølv om det i grunnen ikkje er så mykje som skal til!

Hvorfor i all verden skulle de trenge det? Det er ingen som alvorlig sammenligner 3DS og PSVita, fordi det er to helt forskjellige plattformer for to helt forskjellige markeder. PS4 og XBone konkurrerer om det samme markedet, men Nintendo er smarte nok til å ha sitt eget marked. Det har de alltid hatt, og kommer nok alltid til å gjøre. Visste du f.eks at Wii har solgt over hundre millioner konsoller? Det er rimelig mye, det, og det for en konsoll som har latterlig lav hardware og pris. Jeg ser ikke bort ifra at de gjør noe lignende med NX. Selve konsollen blir nok ikke så kraftig (men kraftiger enn Wii U), men prisen vil nok til gjengjeld bli lav. Da vil de selge konsoller i bøtter og spann, og det er jo klart folk vil ha spill til den. Dermed selger de drøssevis av spill også. Win-win. :)

Lenke til kommentar

Det med Nintendo og lav pris kommer aldri til å skje. For min egen del blir NX vurdert ut fra spill og om det dukker opp mange nok som kjører native 1080p/60. Grafikkstilen til Nintendo krever heller ikkje så mykje av hardware for å spytte ut 1080p/60 så eg har eit lite håp. Derimot er eg sikker på at mars 2017 bare vil medføre at hardcore fans kjøper NX. Gimmick tilstandane Wii opplevde skjer ikkje igjen.

Lenke til kommentar

Zelda som launchtittel til NX? Kan bli kjekt. Tror faktisk jeg skal forhåndsbestille NX. Blir nok garantert en god del bra spill til den. Bare vi slipper et Super Mario Galaxy 3, og heller får et "nytt" 3D Mario snart. Super Mario 64 -> Super Mario Sunshin -> tre Galaxies på rad? Nope. De er for kreative til det.

 

Hvorfor forhåndsbestille?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden skulle de trenge det? Det er ingen som alvorlig sammenligner 3DS og PSVita, fordi det er to helt forskjellige plattformer for to helt forskjellige markeder. PS4 og XBone konkurrerer om det samme markedet, men Nintendo er smarte nok til å ha sitt eget marked. Det har de alltid hatt, og kommer nok alltid til å gjøre. Visste du f.eks at Wii har solgt over hundre millioner konsoller? Det er rimelig mye, det, og det for en konsoll som har latterlig lav hardware og pris. Jeg ser ikke bort ifra at de gjør noe lignende med NX. Selve konsollen blir nok ikke så kraftig (men kraftiger enn Wii U), men prisen vil nok til gjengjeld bli lav. Da vil de selge konsoller i bøtter og spann, og det er jo klart folk vil ha spill til den. Dermed selger de drøssevis av spill også. Win-win. :)

Nei, eg er i grunnen einig i at dei ikkje treng å direkte utfordre dei andre konsollane på rein kraft. Det er derimot liten tvil om at svak ytelse og spesiell arkitektur har vore eit problem for WiiU, saman med diverse anna. At Nintendo har skapt sin eigen marknad mtp. konsoll er jo relativt nytt, og dei har berre fått det til ein gong, så eg synest det er naivt å tru at dei skal klare å selge NX i bøtter og spann utan til ein viss grad å føye seg etter marknaden ellers.

 

Får dei inn x86-arkitektur er mykje gjort trur eg, og om dei så lar meg spele Nintendo-spel på PC blir eg veldig nøgd!

Lenke til kommentar

For min del hadde wiiU god nok grafikk i massevis. Problemet slik jeg ser det, var at maskinvaren var såpass svak at konsollen enten måtte skru grafikken kraftig ned, eller korte ned frameraten når man spiller lokal Multiplayer.

Det fant jeg som ganske irriterende, spesielt i spill som hyrule warriors og Mario kart 8, som så vanvittig pen ut i singleplayer med 1080/60. Om NX klarer bedre grafikk generelt driter jeg i, men vil at maskinvaren skal være i stand til å opprettholde samle grafikk og flyt i Multiplayer. Er så kjipt at det skal være en så stor hake at du straffes med og måtte spille med "low" grøtete grafikk når du vil spille med venner...

Lenke til kommentar

Syns det er rart at Nintendo misser førjulssalget som alltid har vore ein boost for konsollsalget. Ein mulig grunn til at Nintendo NX kjem ut i mars 2017 kan være at AMD prioriterer MS og Sony da di selger betre.

 

Det er ikke gitt at de selger bedre. Husk på hva Nintendo gjorde med Wii og DS. Hvis de klarer å gå tilbake til å lage spill folk ønsker å spille så kan de gjenta den suksessen.

 

 

 

Er og ein viss fare for at både XO2 og PS4k kommer før jul med noko betre hardware enn NX noko som igjen kan sette Nintendo på sidelinja.

 

Hvis hardware hadde vært avgjørende hadde PS3 og Xbox 360 satt Wii på sidelinja. Og Nintendo DS hadde også vært satt på sidelinja av andre bærbare spillmaskiner. Det er ikke hardware som teller, men spillene.

Lenke til kommentar

For min del hadde wiiU god nok grafikk i massevis. Problemet slik jeg ser det, var at maskinvaren var såpass svak at konsollen enten måtte skru grafikken kraftig ned, eller korte ned frameraten når man spiller lokal Multiplayer.

Det fant jeg som ganske irriterende, spesielt i spill som hyrule warriors og Mario kart 8, som så vanvittig pen ut i singleplayer med 1080/60. Om NX klarer bedre grafikk generelt driter jeg i, men vil at maskinvaren skal være i stand til å opprettholde samle grafikk og flyt i Multiplayer. Er så kjipt at det skal være en så stor hake at du straffes med og måtte spille med "low" grøtete grafikk når du vil spille med venner...

 

Grafikkstilen til Nintendo krever ikkje så mykje av hardware. Mario Kart 8 leverte 720p/60 i 1-2 spiller og 720p/30 i 3-4 spiller. Hyrule Warriors hadde problem med å levere 720p/30 i singelplayer og måtte ned i 480p/30 i co-op. Det burde være enkelt for Nintendo å putte inn såpass hardware at di kan levere 1080p/60 i 1-4 spiller spill, jaffal til sine egne eksklusive spill.

Lenke til kommentar

 

Syns det er rart at Nintendo misser førjulssalget som alltid har vore ein boost for konsollsalget. Ein mulig grunn til at Nintendo NX kjem ut i mars 2017 kan være at AMD prioriterer MS og Sony da di selger betre.

 

Det er ikke gitt at de selger bedre. Husk på hva Nintendo gjorde med Wii og DS. Hvis de klarer å gå tilbake til å lage spill folk ønsker å spille så kan de gjenta den suksessen.

 

 

 

Er og ein viss fare for at både XO2 og PS4k kommer før jul med noko betre hardware enn NX noko som igjen kan sette Nintendo på sidelinja.

 

Hvis hardware hadde vært avgjørende hadde PS3 og Xbox 360 satt Wii på sidelinja. Og Nintendo DS hadde også vært satt på sidelinja av andre bærbare spillmaskiner. Det er ikke hardware som teller, men spillene.

 

 

Wii fløt på ein gimmick som enda opp med å samle støv rimelig fort grunna at svært mange av di nye kundane som kjøpte Wii egentlig ikkje var så hissige på å spille med Wii etter at di hadde prøvd dette aktivitetsspillet som fulgte med konsollen. I mange familier vart konsollen kjøpt av unge foreldre som fort vart innhenta av kvardagen. Av di eg kjenner hadde mange barn i skulealder og eg spurte om det ikkje var betre at ungane fekk konsollen enn at den samla støv. Men inna kort tid var det PS3 eller Xbox360 som gjaldt og Wii'n vart til slutt stua vekk saman med spillet som fulgte med konsollen. Ser man nærmere på salget av konsollane Xbox360, PS3 og Wii er det lett å sjå at Wii opplevde ein boost før gimmicken flata ut og salget roa seg ned til eit ganske labert nivå til å være konsoll. For Xbox360 og PS3 holdt salget seg høgt over lenger tid utan boost-effekten, og man kan anta at begge havner opp under Wii sitt totale salg. Så jo, hardware har vore med på forandre kva konsoller som tok over etter at Wii-gimmicken la seg.

 

Når det kommer til Nintendo DS hadde den eit godt tak på barn og unge både pga pris og laber konkurranse samt at Nintendo slo saman alle versjonane av DS for å skape eit inntrykk av at salget var større en det egentlig var. Enkelt sagt hadde son min 3 stk DS nett slik som svært mange andre hadde, dog litt oppgradert for kvar gang. I dag ser eg knapt nokon av di yngre som bruker DS/3DS da di fleste bruker mobil eller nettbrett som portabel spillenhet. 3DS blir satt på sidelinja av mobiler med betre hardware og eg er rimelig sikker på at Nintendo sine handholdte dager er over.

 

Muligens prøver Nintendo å redde stumpane etter nedgangen med både Wii U og 3DS. Dvs at NX fungerer både som konsoll og handholdt, ei vidareutvikling av Wii U på eit vis, men eg håper ikkje det er den veien di har tenkt seg sjølv om det burde gje eit betre salg enn Wii U opplevde.

Lenke til kommentar

 

 

Syns det er rart at Nintendo misser førjulssalget som alltid har vore ein boost for konsollsalget. Ein mulig grunn til at Nintendo NX kjem ut i mars 2017 kan være at AMD prioriterer MS og Sony da di selger betre.

 

Det er ikke gitt at de selger bedre. Husk på hva Nintendo gjorde med Wii og DS. Hvis de klarer å gå tilbake til å lage spill folk ønsker å spille så kan de gjenta den suksessen.

 

Er og ein viss fare for at både XO2 og PS4k kommer før jul med noko betre hardware enn NX noko som igjen kan sette Nintendo på sidelinja.

 

Hvis hardware hadde vært avgjørende hadde PS3 og Xbox 360 satt Wii på sidelinja. Og Nintendo DS hadde også vært satt på sidelinja av andre bærbare spillmaskiner. Det er ikke hardware som teller, men spillene.

 

Wii fløt på ein gimmick som enda opp med å samle støv rimelig fort grunna at svært mange av di nye kundane som kjøpte Wii egentlig ikkje var så hissige på å spille med Wii etter at di hadde prøvd dette aktivitetsspillet som fulgte med konsollen. I mange familier vart konsollen kjøpt av unge foreldre som fort vart innhenta av kvardagen. Av di eg kjenner hadde mange barn i skulealder og eg spurte om det ikkje var betre at ungane fekk konsollen enn at den samla støv. Men inna kort tid var det PS3 eller Xbox360 som gjaldt og Wii'n vart til slutt stua vekk saman med spillet som fulgte med konsollen. Ser man nærmere på salget av konsollane Xbox360, PS3 og Wii er det lett å sjå at Wii opplevde ein boost før gimmicken flata ut og salget roa seg ned til eit ganske labert nivå til å være konsoll. For Xbox360 og PS3 holdt salget seg høgt over lenger tid utan boost-effekten, og man kan anta at begge havner opp under Wii sitt totale salg. Så jo, hardware har vore med på forandre kva konsoller som tok over etter at Wii-gimmicken la seg.

 

Når det kommer til Nintendo DS hadde den eit godt tak på barn og unge både pga pris og laber konkurranse samt at Nintendo slo saman alle versjonane av DS for å skape eit inntrykk av at salget var større en det egentlig var. Enkelt sagt hadde son min 3 stk DS nett slik som svært mange andre hadde, dog litt oppgradert for kvar gang. I dag ser eg knapt nokon av di yngre som bruker DS/3DS da di fleste bruker mobil eller nettbrett som portabel spillenhet. 3DS blir satt på sidelinja av mobiler med betre hardware og eg er rimelig sikker på at Nintendo sine handholdte dager er over.

 

Muligens prøver Nintendo å redde stumpane etter nedgangen med både Wii U og 3DS. Dvs at NX fungerer både som konsoll og handholdt, ei vidareutvikling av Wii U på eit vis, men eg håper ikkje det er den veien di har tenkt seg sjølv om det burde gje eit betre salg enn Wii U opplevde.

 

Det du skriver stemmer ikke overens med virkeligheten. Noen av de spillene som solgte aller mest på Wii brukte ikke noen "gimmick", som f.eks. New Super Mario Bros. Wii eller Mario Kart Wii. At Wii bare samlet støv kan heller ikke stemme, da Wii vel solgte flere spill per konsoll enn konkurrentene. Det ser man også på topplistene: Mange Wii-spill hadde salg på over 20 millioner. For å sammeligne så var det f.eks. bare ett spill på Xbox 360 som solgte over 20 millioner.

 

Det var heller ikke slik at Wii bare solgte bra en periode for så å dø ut. Salget av Wii-konsoller tok seg flere ganger kraftig opp, f.eks. i forbindelse med lanseringen av spill som New Super Mario Bros Wii. Det du skriver er altså direkte i strid med de observerte fakta.

 

Bortforklaringen din om DS er like lite troverdig. Poenget er jo nettopp at det er spill som selger konsoller. At sønnen din hadde tre DSer betyr ikke at han er representativ for resten av verden. At få bruker DS i dag er jo naturlig med tanke på at det ikke er noen spill som er attraktive å kjøpe.

 

Hele poenget her er at det er spillene som teller, ikke maskinvaren.

Lenke til kommentar

Wii fløt på ein gimmick som enda opp med å samle støv rimelig fort grunna at svært mange av di nye kundane som kjøpte Wii egentlig ikkje var så hissige på å spille med Wii etter at di hadde prøvd dette aktivitetsspillet som fulgte med konsollen.

 

Jeg tok en titt på div. oversikter på Wikipedia for å finne tallene som faktisk kan si mer om akkurat dette.

 

  • Wii har solgt ca. 101 millioner konsoller og ca. 895 millioner spill totalt.
  • PS3 ca. 83 millioner konsoller og ca. 595 millioner spill.
  • Xbox 360 ca. 84 millioner konsoller og ca. 354 millioner spill.

 

Spill per solgte konsoll er da følgende:

 

  • Wii: ca. 8,9 spill per konsoll
  • PS3: ca. 7,2 spill per konsoll
  • Xbox 360: ca. 4,2 spill per konsoll

 

Hvis vi da trekker fra det mestselgende spillet på hver konsoll for å prøve å korrigere litt for spill som fulgte med konsoller, blir tallene ikke så veldig annerledes:

 

  • Wii: ca. 8 spill per konsoll
  • PS3: ca. 6,9 spill per konsoll
  • Xbox 360: ca. 3,9 spill per konsoll

Da håper jeg myten om Wii som en støvsamlende konsoll er lagt død en gang for alle. Den har solgt desidert flest spill per konsoll av de tre konsollene i den generasjonen.

 

Kilder:

 

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_best-selling_Wii_video_games

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_best-selling_PlayStation_3_video_games

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_best-selling_Xbox_360_video_games

Lenke til kommentar

Nå har det seg slik at Wii har solgt minst spill pr konsoll. Wikipedia er ikkje alltid oppdatert og henta da desse talla fra VGChartz som burde være nærmare di reelle talla:

 

Xbox 360 har solgt ca 85 millioner konsoller og ca 995 millioner spill noko som gjev ca 11,7 spill pr konsoll.

PS3 har solgt ca 86 millioner konsoller og ca 959 millioner spill noko som gjev ca 11,1 spill pr konsoll.

Wii har solgt ca 101 milioner konsoller og ca 962 millioner spill noko som gjev ca 9,5 spill pr konsoll(egentlig 8,5 som forklart under).

 

 

Tek man og med at Wii gjerne var bundla med 1-3 spill og slik sett fekk solgt unna minst 150 millioner ekstra spill(8 av bundle-spilla solgte ca 217 millioner) havner snittet på 8,5 kjøpte spill pr Wii. Gimmick-spilla solgte aleine nesten 200 millioner spill mest sannsynlig fordi desse stort sett var bundla med konsollen. Nevner i fleng Wii Sports, Wii Sports Resort, Wii Fit Plus og Wii Party som solgte totalt 144 millioner. Di 33 mest solgte spilla, innkludert gimmick-spill og bundle-spill, solgte totalt ca 382 millioner spill. Av desse var det 5 multispill som solgte ca 10 millioner spill totalt. Dvs at tredjepartsspill fekk dårlig salg på Wii og dette gjorde sitt til at det vart færre og færre tredjepartsspill fram til Wii U dukka opp november 2012.

 

Salget av Wii byrja å stupe allereie i 2009. Men med 2 spill i bundle saman med Wii samt nedsatt pris fra 249 til 199 dollar solgt Wii betre enn nokon gang di tre siste mnd av 2009 i forhold til tidligare førjulssalg. Året under eitt var dog dårligare enn 2008. Etter dette vart det nedoverbakke i salget og fra salgskurven kvart kvartal er det lett å sjå at førjulssalget sto for like mykje som resten av året. Fra 2010 vart salget nesten halvert kvart år. For Xbox 360 tok salget seg forsatt opp jamnt og trutt med eit topp i 2011. PS3 opplevde jamn auke kvart år med ein topp i 2011, der di solgte betre enn Xbox 360 både 2010 og 2011.

 

Kva som er gimmick-spill er forsåvidt subjektivt, men av di spilla som solgte meir enn 20 millioner var det 7 spill. 5 av di var bundle-spill og 5 av di er å finne i gimmick-kategorien(Wii Sports, Wii Sports Resort, Wii Play, Wii Fit og Wii Fit Plus). Di andre 2 spilla er Mario Kart og New Super Mario Bros, begge bundle-spill. Er usikker på om Wii Fit og Wii Play var bundle-spill. Poenget mitt er at hardware og spill er begge med på å bestemme om ein konsoll samler støv eller er i bruk. Sjølvsagt er dette subjektivt da nokre er altetande og andre knapt finner spill di vil bruke tid på. Så har man di som hoppa på gimmicken alle tre konsollane leverte og som etter rimelig kort tid lot konsollen samle støv. Der er eg rimelig sikker på at Wii tok heim støvsamlertrofeet.

Lenke til kommentar

Faktum er uansett at myten om støvsamlende Wii åpenbart er feil. Ca. 10 spill per solgte konsoll tilsier noe helt annet, og kan på ingen måte bortforklares med bundling. Også de andre konsollene drev med bundling (toppselgeren på Xbox 360 var bundlet med Kinect).

 

Å begynne å snakke om gimmick er håpløst ja. At spillene er mulige å spille for hvem som helst er bare positivt. Det er jo nettopp det Wii solgte på - når Nintendo klarte å produsere spill som appellerte til folk flest.

Det er altså spillene som selger konsoller, ikke omvendt. Og det at Wii i følge din egen liste har solgt flere spill per konsoll enn det som står på Wikipedia undergraver jo påstanden din om Wii som samler støv i enda større grad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...