Gå til innhold

Med dette nødbatteriet kan du lade opp mobilen 40 ganger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

.. under forutsetning av at leseren er for dum til å skjønne prefikser som m fult ut, ja.

 

For å si det på en annen måte så er det lettere for folk som skjønner prefikser å lese og skjønne en liste over filstørrelser som dette:

 

12 B

34 kB

56 MB

78 GB

 

enn å lese:

 

12 B

34000 B

56000000 B

78000000000 B

 

eller ennå verre:

 

12000 milliB

34000000 milliB

56000000000 milliB

78000000000000 milliB

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

Det er vanlig å oppgi kapasitet på mobilbatteri og nødladere i mAh, så det ville ført til mer forvirring om overskriften sa 120,6 Ah...

Det var vanlig å oppgi strømkapasiteten i telefonbatterier og nødladere i mAh fordi det var hensiktsmessige størrelser en gang i tida (f.eks 750 mAh i stedet for 0,75 Ah). At det nå skrives 3000 mAh i stedet for 3 eller 3,0 Ah er en lei undervurdering av leserne. Som om man tar utgangspunkt i at leserne er for dumme til å forstå hva milli betyr.

 

Det metriske systemet med micro, milli, centi, desi, hekto, kilo osv er jo bygd opp veldig oversiktlig, og ulike forstavelser til benevnelsene benyttes til ulike situasjoner. Avstand mellom byer i kilometer, og f.eks. tykkelse på en mobiltelefon i millimeter. Bilbatteri i amperetimer, og nødladere til mobiltelefoner i milliamperetimer.

Nei, det er ingen automatikk i hvilken prefiks man skal benytte til ulike typer målinger. Man bruker den som er mest hensiktsmessig. For avstand mellom byer er det naturlig med km siden jeg ikke kan se for meg at to byer som ligger nærmere enn 1 km ikke blir kalt en og samme by. For mobiltelefoner er nok millimeter den mest hensiktsmessige størrelsen i overskuelig fremtid, men det var en gang da centimeter var et bedre mål, og verdens første mobiltelefoner (jeg tror de bygget 4-5 stk som et konseptbevis) var på størrelse med et lite kjøleskap. Der hadde nok meter eller desimeter vært en passende enhet.

Er ikke så sikker på det. Lekmannen ser på 120Ah og tenker, er ikke det veldig lite, mener jeg har hørt om nødladere som var mye større. Rart den er så stor dog, mulig jeg har misforstått noe her, jeg får prate med kompisen min om dette. ;)

 

Om vi skulle startet med ny benevning burde vi bruke Wh, da er det lettere å vite hvor stor kapasitet batteriet har ift. alle spenninger.

Lenke til kommentar

 

Er det ikke på tide å beskrive batterikapasitet i W/h?

 

Jeg er enig i det under forutsetning av at du mente Wh, ikke W/h.

 

Forøvrig har ikke artikkelen nok opplysninger til å kunne regne ut batterikapasiteten (Wh).

For denne typen Li-Ion batteripakker er tallet du er ute etter 3.7V.

 

Alle produkter som bruker Li-Ion enten det er 18650 batterier eller andre Li-Ion varianter - altså alt fra Tesla til laptoper til batteripakker referer til 3.7V som er den gjennomsnittlige spenningen fra et Li-Ion batteri når bare mAh-tallet er gitt.

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke så enkelt når det er en diger batteripakke med potensielt seriekoblede batterier. De nevner jo blant annet 12V og USB (5V). Ellers så er spenningen på Li-Ion vanligvis i området 3,6 og 3,8V avhengig av batterikjemien og hvor mye de "tyner" batteriene på bekostning av levetid. Med andre ord usikkert hvor stor kapasitet denne løsningen har.

Lenke til kommentar

Dette minner meg veldig mye om tallbenevning, spesielt i media.

 

I Norge benytter vi échelle longue, men du ser støtt og stadig at 10⁹ er kalt 1000 millioner, eller tusen millioner i stedet for en milliard.

 

Hva du aldri ser er at 10¹² er kalt en billion.

Her ser du sinnsykt mye rart, alt fra 1000000 millioner, en million millioner, og tusen milliarder.

 

Når de feiler på noe så fundamentalt som vårt tallsystem, så ser jeg ikke mye håp til alt annet :(

Men dette skyldes jo nettopp denne forvirringen. Hadde de bare skrevet en billion, ville de fått tusenvis av henvendelser fra folk som vil opplyse om at en billion på amerikansk er en milliard på norsk.

 

Det er rett og slett ikke lenger mulig å lese en artikkel som inneholder ordet "billion", spesielt ikke en som er oversatt fra engelsk, eller basert på engelsk bakgrunnsinfo, og bare akseptere tallet. I hvert fall ikke for meg. Ser jeg ordet "billion" nevnt, så føler jeg sterkt for å sjekke kilden og se om det står "billion" eller "trillion" i den.

 

... og det er ikke noe bedre med "trillion", heller.

 

Det eneste jeg kan tenke meg vil hjelpe, er om journalistene går på billion-kurs, og får et sertifikat som sier noe sånt som "denne journalisten er fullstendig klar over hva en billion betyr, og at det er forskjellig fra det amerikanske ordet billion". Også kan dette vises på hver artikkel de skriver som inneholder høye tall. Skriver de feil tre ganger i løpet av ett år, eller fem ganger i løpet av tre år, blir sertifikatet inndratt og de må ta kurset på nytt.

 

OK, det siste var bare tull.

 

 

 

Sertifikatet må selvfølgelig inndras ved første feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det er ingen automatikk i hvilken prefiks man skal benytte til ulike typer målinger. Man bruker den som er mest hensiktsmessig.

Joda, men kriteriene for hva som er mest hensiktsmessig varierer.

 

Ta meteorologi, f.eks. Lufttrykk måles i hektopascal, i stedet for kilopascal. Dette skyldes at man tidligere brukte enheten bar (1 bar = 100.000 Pascal), nærmere bestemt millibar. 1 hektopascal er dermed lik 1 millibar, så det gjør overgangen ganske smertefri. Dessuten er det greit å slippe å bruke desimaler.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

 

Er jeg den eneste med dårlig erfaring med "powerbanks"? Har prøvd samtlige av dem selv, og de ender alltid opp med å yte langt dårligere enn det de skal. Så for eks. en powerbank som skal kunne lade opp telefonen min 4-5 ganger, dør ut etter å ha ladet den 2 ganger.

Anbefaler Momax iPower Turbo C: http://momax.net/eng/product_detail.php?Id=431

De benytter seg av Samsung-cell-batterier som har høy kvalitet. Jeg har en eldre modell på 16 800mAh, men den nye C-modellen har dessverre "bare" 13 200 mAh. Det virker som om den holder det som loves. Jeg har hatt min i snart 4 år, og har ikke merket redusert kapasitet.

---------------------------------------

Momax iPower Turbo C

Capacity : 13200mAh

Input : 5.0V 2A (Max)

Output 1 : 5.0V 1A

Output 2 : 5.0V 2.1A

Dimension (mm): 146 x 79 x 25

Weight: 620g

---------------------------------------

Den har også en praktisk LED-lommelykt innebygget, så slipper du å fikle med inngangene i mørket.

 

 

Takk for forslag! Har bare ett problem: når jeg trykker på "buy now"-knappen, omdirigeres jeg til denne siden. Prøvde det på samtlige av deres produkter, og det samme skjer. 

 

 

Kan det være at "lade opp mobilen 1 gang" ikke er en standard måleenhet?

 

Har tatt hensyn til dette. Er nok bare jeg som har gjort noen dumme kjøp av Kinaprodukter.

 

Beklager ekstremt sent svar. Har ikke benyttet forumet så mye. Det virker som om produktet er utgått : /

Jeg kan anbefale andre produkter i stedet:

 

XIAOMI 16000mAh Dual USB Power Bank

Link: http://www.dx.com/p/xiaomi-genuine-16000mah-dual-usb-mobile-li-ion-power-bank-w-4-led-indicators-silver-white-363631#.VciZwq0r-Co

 

XIAOMI 16000mAh Mobile Power Bank

Link: http://www.dx.com/p/xiaomi-10400mah-usb-mobile-power-source-bank-w-4-led-indicators-silver-white-311565#.U5nuGPmSz-0

 

Forskjellene er størrelse og kapasitet. Velg den som dekker ditt behov :)

Endret av StigtriX
Lenke til kommentar

 

 

Er jeg den eneste med dårlig erfaring med "powerbanks"? Har prøvd samtlige av dem selv, og de ender alltid opp med å yte langt dårligere enn det de skal. Så for eks. en powerbank som skal kunne lade opp telefonen min 4-5 ganger, dør ut etter å ha ladet den 2 ganger.

Anbefaler Momax iPower Turbo C: http://momax.net/eng/product_detail.php?Id=431

De benytter seg av Samsung-cell-batterier som har høy kvalitet. Jeg har en eldre modell på 16 800mAh, men den nye C-modellen har dessverre "bare" 13 200 mAh. Det virker som om den holder det som loves. Jeg har hatt min i snart 4 år, og har ikke merket redusert kapasitet.

---------------------------------------

Momax iPower Turbo C

Capacity : 13200mAh

Input : 5.0V 2A (Max)

Output 1 : 5.0V 1A

Output 2 : 5.0V 2.1A

Dimension (mm): 146 x 79 x 25

Weight: 620g

---------------------------------------

Den har også en praktisk LED-lommelykt innebygget, så slipper du å fikle med inngangene i mørket.

Hvor fikk du kjøpt Momax Ipower? Virker som ett spennende produkt.

 

Beklager ekstremt sent svar. Har ikke benyttet forumet så mye. Det virker som om produktet er utgått : /

Jeg kan anbefale andre produkter i stedet:

 

XIAOMI 16000mAh Dual USB Power Bank

Link: http://www.dx.com/p/xiaomi-genuine-16000mah-dual-usb-mobile-li-ion-power-bank-w-4-led-indicators-silver-white-363631#.VciZwq0r-Co

 

XIAOMI 16000mAh Mobile Power Bank

Link: http://www.dx.com/p/xiaomi-10400mah-usb-mobile-power-source-bank-w-4-led-indicators-silver-white-311565#.U5nuGPmSz-0

 

Forskjellene er størrelse og kapasitet. Velg den som dekker ditt behov :)

Endret av StigtriX
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Ehhh, joda. Og 100 gangen i upraktikalitet. 

Mange ganger vekten, høy egenutlading, og et batteri som sliter når spenningen faller med mer enn 25%. (blant annet)

Bilbatteri kan levere høy strøm, og det er egentlig det. Ikke spesielt bra på noe annet.

 

Skal man gå upraktisk så kan man jo like gjerne ha brenselceller, solceller og/eller aggregater.  :ninja:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...